Citat:
Ursprungligen postat av fromseedtoweed
Lokala tillfälliga temperaturer säger väl ingenting.
Det är givetvis helt korrekt men det är så skönt att slippa höra tjatet om global uppvärming för minsta lilla el niño eller värmebölja för av någon anledning är varje temperaturfluktuation uppåt en konsekvens av den globala uppvärmningen och varje temperaturfluktuation nedåt ett väderfenomen.
Citat:
"Hela skiten" är förmodligen inte en bluff. Jag tror att hypotesen är korrekt.
Ja, det måste finnas en -effekt- där atmosfären blir mindre transparent för IR ljus med ökande halt av CO2. Frågan är hur stor den är, om den ens är signifikant och om den till och med inte är önskvärd. Det gör mig rasande att tänka på att denna för tillfället fantastiska tid på denna planet återspeglas i så negativa termer och omotiverat förstör vanliga människors vardag och glädje. Och allt detta för att dåliga nyheter säljer fler tidningar och reklamminuter än bra och journalister tänker på sin egen plånbok först och sanningshalten i rapporteringen är obefintlig.
Citat:
Växthuseffekten finns och påverkas utav växthusgaser. Den stora frågan är i vilken utsträckning människans utsläpp påverkar den.
Jag är också övertygad om att företag har utnyttjat situationen och förmodligen förstorat det hela men jag tycker att det är en gnutta naivt att påstå att allt är en bluff. Det kan vara... men enligt mig är det för tidigt för att sälja sig till något parti. Jag litar varken på Al Gore eller Alex Jones.
Alltså, notera hur mycket omotiverat skitsnack som pågår i debatten. Tag till exempel påståenden om att klimatkänsligheten kan vara uppåt 6 grader per dubbling. Detta skulle innebära att vi IDAG skulle ha sett en uppvärming på 2.8 grader under 1900-talet. Implicit betyder det att det måste finnas en underliggande avkylning på ca 2 grader som gömmer uppvärmningen som vi annars skulle ha sett. Och denna smörja går att distribuera utan att någon ställer de uppenbara frågorna.