Citat:
Ursprungligen postat av
countolaf
Det är ju vad du tycker, jag tror inte de inom oljeindustrin tänker som du. Jag tycker att oljeindustrin har tillfört mer nytta för mänskligheten och för mig personligen, än vad du och dina gelikar har gjort till exempel. Det är marknadsekonomi, där de som bäst kan tillgodose kundernas behov är de som tjänar mest pengar.
Visst, oljan har betytt mycket på många sätt. Men nu är oljan passé därför att vi vet mer än väl att den skadar oss. Ändå fortsätter de, alltså kan man ju inte förvänta sig att de skall lösa klimathotet, eller hur.
Det var en naiv tanke du framförde.

Vi kan inte lita på att marknadskrafterna skall fixa klimatproblemet, de har helt andra intressen, nämligen att tjäna stora pengar. Det är därför de har motarbetat klimatforskningen, för de vet att forskarna har rätt. Ingen har hindrat dem att använda sina stora resurser till förnybar energi. Men ändå har de fortsatt med den farliga oljan. Och de har som sagt vetat sedan 1950-talet att de fossila utsläppen är skadliga.
Tobaksindustrin gjorde på samma sätt, när lungcancern ökade. De mutade "forskare" att säga att rökning var ofarligt, att forskarnas uppgifter var falska osv. Därför var allmänheten förvirrad under lång tid.
Klimatfrågan är för viktig för att vi diskutera vilka som får lov att ta fram lösningar. Det viktiga är att det arbetas aktivt på att ta fram lösningar. Och att politiker tar de beslut som behövs för att skynda på utvecklingen.
Utsläppen skall ner till noll om några årtionden! Det är huvudsaken.