Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-26, 12:52
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Nej, det stämmer inte, de flesta vet att klimatförändringarna är ett allvarligt hot.

Man kan ju tycka att fossilindustrin borde söka efter mer hälsosamma bränslen för de pengar som de tjänat, som är biljoner i dollar, när de vet att de fossila utsläppen skadar både klimat och människors hälsa. De har vetat detta sedan 50-talet.

Det är ju vad du tycker, jag tror inte de inom oljeindustrin tänker som du. Jag tycker att oljeindustrin har tillfört mer nytta för mänskligheten och för mig personligen, än vad du och dina gelikar har gjort till exempel. Det är marknadsekonomi, där de som bäst kan tillgodose kundernas behov är de som tjänar mest pengar.
Citera
2019-05-26, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
På det viset öppnar det ju upp för miljökämpar att bosätta sig med likasinnade och bygga upp en sammanslutning där det är fullt fokus på miljön. Och såna som jag kan bosätta sig med likasinnade och inte behöva oroa oss för skyhöga bensinpriser eller diverse miljöskatter.
Är du beredd att bygga in ditt samhälle i en stor glaskupol med egen atmosfär också så vi som inte är lika obekymrade om utsläpp som du slipper drabbas av era utsläpp? Eller tänkte du dig att alla drabbas lika mycket av utsläppen men ni slipper ta något ansvar?

Kanske i någon avlägsen framtid när folk börjar kolonisera rymden olika grupper kan kolonisera varsin asteroid där de lever helt isolerat från andra helt enligt egna regler, men så länge vi har gemensam atmosfär, vatten osv så fungerar inte det här på jorden.
Citera
2019-05-26, 13:17
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Tack för att du faktiskt förde diskussionen framåt.

Men du verkar ju fortfarande missa att det jag efterfrågade från er var ett specifikt år, och det fick jag aldrig. Då vet vi det.

Nej, precis. Du fick inget år för när det är "kört för mänskligheten". Vill du ha ett ungefärligt år till när vi börjar nosa på 1.5 grader, så är ett sådant förslag görbart.
Citera
2019-05-26, 13:32
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Det är ju vad du tycker, jag tror inte de inom oljeindustrin tänker som du. Jag tycker att oljeindustrin har tillfört mer nytta för mänskligheten och för mig personligen, än vad du och dina gelikar har gjort till exempel. Det är marknadsekonomi, där de som bäst kan tillgodose kundernas behov är de som tjänar mest pengar.
Visst, oljan har betytt mycket på många sätt. Men nu är oljan passé därför att vi vet mer än väl att den skadar oss. Ändå fortsätter de, alltså kan man ju inte förvänta sig att de skall lösa klimathotet, eller hur.

Det var en naiv tanke du framförde. Vi kan inte lita på att marknadskrafterna skall fixa klimatproblemet, de har helt andra intressen, nämligen att tjäna stora pengar. Det är därför de har motarbetat klimatforskningen, för de vet att forskarna har rätt. Ingen har hindrat dem att använda sina stora resurser till förnybar energi. Men ändå har de fortsatt med den farliga oljan. Och de har som sagt vetat sedan 1950-talet att de fossila utsläppen är skadliga.

Tobaksindustrin gjorde på samma sätt, när lungcancern ökade. De mutade "forskare" att säga att rökning var ofarligt, att forskarnas uppgifter var falska osv. Därför var allmänheten förvirrad under lång tid.

Klimatfrågan är för viktig för att vi diskutera vilka som får lov att ta fram lösningar. Det viktiga är att det arbetas aktivt på att ta fram lösningar. Och att politiker tar de beslut som behövs för att skynda på utvecklingen.
Utsläppen skall ner till noll om några årtionden! Det är huvudsaken.
Senast redigerad av humanlife 2019-05-26 kl. 13:34.
Citera
2019-05-26, 16:27
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
SD om människans roll
Har de sagt det, eller hittar du på? Jag tar hemskt gärna en källa. För det är vetensapligt vidrigt att påstå idag, och då behöver de extra mycket kritik för sitt agerande. Jag vet att de tydligen tar hjälp av Lars Bern för att forma sin klimatpolitik, då han är emot vindkraft och för kärnkraft. JÅ tror jag tidigare kallat vindkraft för "hysteriskt" eller något konstigt.

Bern går dessutom ut idag med att han tror att vetenskapen är "ett bedrägeri". 5:48 in i videon hävdar han något väldigt konstigt, att "koldioxiden är logaritmiskt avtagande och därför inte agerar". https://youtu.be/zyNBADHdIZw?t=334

Det är om något ett så virrigt uttalande att det inte är sant, och han snackar om att "det finns ingen vetenskap som stödjer den globala uppvärmningen". Liksom... hur mycket får man ljuga om?

Förresten, jag vill vara snäll med dig. Potholer54 har en video där han går igenom de olika drivkrafterna bakom jordens klimat, och han förklarar vad som lett till uppvärmning och nedkylning tidigare, samt förklarar det om koldioxid. Säg till så hittar jag videon åt dig.
Senast redigerad av MDrive 2019-05-26 kl. 16:31.
Citera
2019-05-27, 08:52
Medlem
Det är väl bara att köra igång!
https://www.dn.se/debatt/koldioxidlagring-kan-enkelt-halvera-utslappen-i-sverige/

Själv kör jag på HVO sedan en tid. Fungerar utmärkt. Bara att ge tusan i glassen när man tankar så blir det samma pris.
https://teknikensvarld.se/hvo100-raddaren-i-dieselnoden/
Citera
2019-05-27, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MDrive
Bern går dessutom ut idag med att han tror att vetenskapen är "ett bedrägeri". 5:48 in i videon hävdar han något väldigt konstigt, att "koldioxiden är logaritmiskt avtagande och därför inte agerar". https://youtu.be/zyNBADHdIZw?t=334
Jag kollade starten på videon där alla inläggen presenteras. Attans vad många bedrägerier det är i alla möjliga frågor.
Citera
2019-05-27, 10:51
Medlem
humanlifes avatar
Märkligt nog finns det dårar som påstår att det inte har blivit varmare. Det här är för er:

Climate change visualized: How Earth's temperature has changed since 1970

https://www.axios.com/climate-change-earth-temperature-change-902e2958-451b-4044-a6a3-8dab46902da6.html
Senast redigerad av humanlife 2019-05-27 kl. 10:58.
Citera
2019-05-27, 10:51
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag kollade starten på videon där alla inläggen presenteras. Attans vad många bedrägerier det är i alla möjliga frågor.
Det är nästan som om de vore en samling personer som ser troll under varje bro, och när de börjar prata med varandra bara förstärker varandras tro, ungefär som en konspirationsteori, haha.

Anyway, kollade igenom den där Widdings tal. Tydligen hade hon varit med i Vattenfalls ledning och gått på ett klimatförnekarseminarie, varpå när hon nämnde det fick en massa konstiga blickar. Hon slutade sitt jobb (don't quit your day job, lady) och började skriva en förnekarbok, som ett år senare fick hela 300 beställningar genom en förnekarblogg. Wow. Värt.
Citera
2019-05-27, 10:57
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDrive
Har de sagt det, eller hittar du på? Jag tar hemskt gärna en källa. För det är vetensapligt vidrigt att påstå idag, och då behöver de extra mycket kritik för sitt agerande. Jag vet att de tydligen tar hjälp av Lars Bern för att forma sin klimatpolitik, då han är emot vindkraft och för kärnkraft. JÅ tror jag tidigare kallat vindkraft för "hysteriskt" eller något konstigt.

Det är om något ett så virrigt uttalande att det inte är sant, och han snackar om att "det finns ingen vetenskap som stödjer den globala uppvärmningen". Liksom... hur mycket får man ljuga om?

Förresten, jag vill vara snäll med dig. Potholer54 har en video där han går igenom de olika drivkrafterna bakom jordens klimat, och han förklarar vad som lett till uppvärmning och nedkylning tidigare, samt förklarar det om koldioxid. Säg till så hittar jag videon åt dig.
Den där är en farlig person, helt klart. Det var många lögner på en gång. Och så blandar han in skatterna också, så får han alla med sig.
Bara en sådan sak som att media har backat upp klimatforskarnas varningar! Det har de inte alls. Det är först de senaste 2-3 åren som klimatfrågan har fått lite av den uppmärksamhet som den förtjänar.
Citera
2019-05-27, 22:21
Medlem
Citat:

Haha, i en liberalists våta dröm ja, inte så mycket i verkligheten. Det företag som är bäst på mutor, korrumption, kartellbildning, påtryckningar, duktiga advokater, tjuvspel, fiffel och marknadsföring är de som tjänar mest.
Citera
2019-05-27, 23:11
Medlem
Uphills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Man har ju undersökt alla möjliga faktorer som kan tänkas förklara uppvärmningen, de har hållit på med det i flera decennier. Den extremt höga koldioxidhalten är den enda förklaringen, just nu. Visst har klimatet ändrats många gånger och av andra orsaker, men för närvarande är det koldioxiden som styr.
Extremt hög CO2-halt?
Vet du vad du skriver om?
CO2-halten var t.ex. minst 10 gånger högre under Jura-epoken, för 140 miljoner år sedan, när dinosaurierna levde och frodades i de stora ormbunksskogarna.
Du har väl sett Jurassic Park

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Är du beredd att bygga in ditt samhälle i en stor glaskupol med egen atmosfär också så vi som inte är lika obekymrade om utsläpp som du slipper drabbas av era utsläpp?

Kan inte ni klimathotstroende i stället bygga er en kupol och leva som ni lär där inne.
Välj gärna Greta till Drottning över det koldioxidfria samhället.
Så kan vi vinka till varandra då och då och så får vi se vilka som lever längst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in