Citat:
Ursprungligen postat av
Trumpetflugan
Albedo ligger i krokarna kring 30 procent som medeltal för jorden. Det påverkar eller rättare sagt definieras av den andel energi vi får från solen, men som inte absorberas i klimatsystemet. Växthuseffekten är vad som står för åtminstone i princip hela den återstrålade effekten. I alla fall återstrålad av atmosfären. Och med det sagt låter jag resten i ditt inlägg vara. Med undantag för att albedo visst beaktas som långsam positiv återkopplingsprocess som väntas förstärka uppvärmningen när isarna blir mindre.
Som du säger ligger medelvärdet av albedon på ungefär 30 % vilket innebär att 70 % av instrålad effekt omvandlas till värme och måste återstråla som vämestrålning. För en ren snöyta är albedon över 90 % och mindre än 10 % blir då värme. För en mörk skog blir omkring 85 % värme.
Av utgående strålning strålar en del direkt ut i rymden men vissa frekvenser absorberas av gaser i atmosfären. Det är detta som kallas växthuseffekt. De gaser som absorberat effekt värms och återstrålar värmestrålning som innehåller frekvenser som kan återabsorberas. Halva återstrålningen går tillbaka mot Jorden och halva går mot rymden.
Den helt dominerande växthusgasen är vattenånga. När Svante Arrhenius vid slutet av 1800-talet försökte ta upp koldioxidens roll som växthusgas ansåg man att den spelade så liten roll jämförd med vattenångans att den var helt ointressant. När jag första gången hörde talas om den ansågs det vara en definitivt avfärdad ide.
På
https://klimathotet.com/vaxthusgasernas-grundlaggande-fysik
kan man se hur absorptionsbanden ligger.
Pär Holmgren anger i sin klimatskola att instrålningen är 240 W/kvm och att ökningen av koldioxid har inneburit en minskning av utstrålningen med 1,68 W/kvm alltså knappt 1 %. Jag har inte kollat dessa siffror men de verkar rimliga med tanke på hur absorptionsbanden ser ut.
Vattenånga är inte bara en växthusgas. Den kan också bilda moln. När det är mulet återspeglas infallande effekt redan vid molnen ovansida. Ljusa moln ger alltså hög albedo men jag går inte närmare in på inverkan av molnen. Med en IR.termometer som man riktar uppåt kan man se hur utstrålningen mot rymden förändras när den klara himlen täcks med moln.