Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-06, 21:44
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
SANSAT OM ”KLIMATFLYKTINGAR”, AV IPCC

https://www.ipcc.ch/apps/njlite/srex/njlite_download.php?id=5866

- Man tar t.ex. upp att det i första hand handlar om frivillig migration, där det även finns en ekonomisk dragningskraft att flytta, och andra incitament som spelar in.

- Det är fel att kalla någon som migrerar av främst klimatskäl för ”flykting”, eftersom det är en term reserverad för människor som flyr politiskt förtryck, som ger särskilda rättigheter som inte är applicerbara här.

- Den som tillfälligt flyr t.ex. en storm är varken flykting eller migrant, utan ”evakuerad”.

- Majoriteten kommer inte röra sig över landsgränser, utan bara söka lyckan på annat håll i sitt eget land.

- Att migrera är inte det första man gör, snarare det sista, när man har uttömt alla möjligheter för anpassning, tömt sina resurser, och ens stat inte längre kan erbjuda tillräcklig hjälp.

- Det är nästan omöjligt att urskilja om någon migrerar för klimat, eller är ekonomisk flykting, eftersom det flyter ihop. Den sammantagna livssituationen är det som avgör.

- Prognoser om framtida migration är extremt osäker, och har krävt ”heroisk extrapolation”.

- Det är inte stormens styrka som avgör om det är en naturkatastrof. Det blir en katastrof först när landet har otillräcklig hanterbarhet. Till exempel dödade en orkan i Bangladesh 138,000 människor. När stormen Katrina med samma styrka slog mot USA dog endast 65 människor. Icke-klimatrelaterade faktorer, som fattigdom, är en viktigare parameter än orkanstyrkan.

- Många varma områden kommer att få sämre förutsättningar för matproduktion, när de blir för torra. Men andra områden, som Europa, Australien och Nya Zeeland, kommer att få bättre skördar och ett mer gynnsamt klimat, och klara en större befolkningstäthet än idag. Klimatförändringar är inte genomgående dåligt för klimatet i hela världen.

- Klichén om en bonde vid kusten i tredje världen, som tvingas lämna sitt land och fly till Europa är inte verklighetsanpassad. Vid Tsunamin 2004 dog 200,000 människor, och 400,000 människor fick överge sina hem. Dessa kom inte till OECD, utan hamnade på andra ställen i lokalområdet.

- Människor som flyttar av klimatskäl väljer i första hand sitt eget land, och därefter länder med samma kultur, eller någonstans där de har en direkt anknytning. De är inte som ekonomiska migranter som flyr ”till” något, utan de flyr ”från” något, där de oftast inte behöver fly så långt för att undkomma problemet.

- Klimatmigration är inget nytt. 1998 så gjorde monsunen i Bangladesh 21 miljoner människor hemlösa. Samma år fick 14 miljoner människor lämna sina hem för Yangtzeeflodens översvämningar. Det här är siffror som är jämförbara med prognoserna för hela klimatmigrationen, men under ett och samma år. Det kan ge ett visst uppnyktrande i i frågan om hur stort problemet är.

- Här får jag vatten på min kvarn. Man tar upp att det saknas forskning kring de komplexa sociala effekterna av klimatförändringarna, eftersom forskningen fokuserat enbart på själva fysiken. Och att man idag i princip ägnar sig åt direkta gissningar, när det kommer till klimatförändringarnas sociala påverkan på samhället. Man saknar data kring migration, i synnerhet inom länder. Och det finns sedan länge en massiv pågående folkförflyttning i form av urbaniseringen.

- Det finns i princip inget idag som tyder på en pågående förflyttning, på grund av klimatförändringar. Det finns några få exempel som brukar nämnas, som handlar om några hundra människor p.g.a. bland annat avsmältning, men som är rent anekdotiska, och som missbrukats i rubriksyfte.

DET HÄR SKRIVER ALLTSÅ IPCC, INTE JAG

IPCC är så jäkla vettiga. Tänk om de som påstår att de företräder IPCC:s åsikter faktiskt skulle läsa deras rapporter, och ta dem på orden, istället för att läsa som fan läser Bibeln och sen fylla i sitt eget strunt mellan raderna.
Tog du verkligen detta från rapporten du länkade till? Jag hittar inget stöd för i princip allt du skriver här. Vänligen citera från rapporten.
Citera
2019-11-06, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
För att ta ett exempel på skribenternas kunskapsnivå. De skriver:

Här satellitdata från UAH, "skeptikernas" favorit. Inlagd trend för hela mätperioden och för de senaste 15 åren. Trenden är högre för de senaste 15 åren än för hela perioden!
http://www.woodfortrees.org/plot/uah6/plot/uah6/from:2004/trend/plot/uah6/trend

Tack för en bra databas med information. Men tyvärr går det inte att dra sådana slutsatser du gör. Du sitter och försöker hitta trender i bruset. Man kan få fram vilka trender man vill om man bara väljer rätt intervall.

http://www.woodfortrees.org/plot/uah6/from:2004/trend/plot/uah6/plot/uah6/from:2000/to:2015/trend/plot/uah6/from:1998/to:2009/trend
Citera
2019-11-06, 22:02
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Vad sägs om att gissa att detta leder till mer växter i havet? Det måste väl ligga närmare till hands än att tro att kolsyran försurar haven? Haven är ju inte bara en bassäng fylld med en vätska, utan hyser 90% av livet på planeten.
Det som ger havsförsuring är att CO2 reagerar med vatten, H2O och bildar en syra H2CO3. Detta bryts sedan ner till vätejoner och bicarbonat. Det är vätejonerna som drar ner PHt i haven.
I övrigt försämrar en högre temperatur i haven lösningsförmågan av syre, vilket leder till att havens syrenivå avtar. Vilket också är en stor risk för de 90 procenten du talar om.
Citera
2019-11-06, 22:10
Medlem
Citat:
Tack för en bra databas med information. Men tyvärr går det inte att dra sådana slutsatser du gör. Du sitter och försöker hitta trender i bruset. Man kan få fram vilka trender man vill om man bara väljer rätt intervall.
Nu var det ju inte jag som valde intervallet utan jag tog det intervall som författarna till den där opinionsartikeln angav. Den enda slutsats jag drog var att dessa inte vet vad de talar om.
Citera
2019-11-06, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Här satellitdata från UAH, "skeptikernas" favorit. Inlagd trend för hela mätperioden och för de senaste 15 åren. Trenden är högre för de senaste 15 åren än för hela perioden!
http://www.woodfortrees.org/plot/uah6/plot/uah6/from:2004/trend/plot/uah6/trend

Du måste ha gjort något fel.

http://www.woodfortrees.org/plot/uah6/from:1988/isolate:12/plot/uah6/from:1988/isolate:12/trend/plot/uah6/from:2004/isolate:12/trend
Citera
2019-11-06, 22:11
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:

http://www.woodfortrees.org/plot/uah6/from:2004/trend/plot/uah6/plot/uah6/from:2000/to:2015/trend/plot/uah6/from:1998/to:2009/trend
Jag tänker inte påpeka skillnaden mellan väder och klimat här. Bara påpeka att det är personernas i länkens premisser du mycket riktigt ifrågasätter och inte Xenonen. Bra om detta förtydligas.

"Ingen uppvärming på 15 år!"
-Kolla här (visar trenden för dessa 15 år)
"du försöker hitta trender i bruset. Så kan du ju inte göra!".
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-11-06 kl. 22:16.
Citera
2019-11-06, 22:25
Medlem
Här är satelitmätningar av årsmedeltemperaturen från Noaa
https://www.ncdc.noaa.gov/temp-and-precip/msu/time-series/global/lt/dec/ytd

Så mycket verkar medeltemperaturen inte ha ökat sen milllenieskiftet det var en top 2016 men nu verkar temperaturen på nedgång igen.
Citera
2019-11-06, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Det som ger havsförsuring är att CO2 reagerar med vatten, H2O och bildar en syra H2CO3. Detta bryts sedan ner till vätejoner och bicarbonat. Det är vätejonerna som drar ner PHt i haven.
I övrigt försämrar en högre temperatur i haven lösningsförmågan av syre, vilket leder till att havens syrenivå avtar. Vilket också är en stor risk för de 90 procenten du talar om.

Det känns som att du missade min poäng. Eftersom att kol behövs för fotosyntesen, tar väl rimligtvis växterna i havet upp vätejonerna och karbonatjonerna i samband med fotosyntesen samtidigt som de lämnar syrgas. På samma sätt som mer tillgång till koldioxid leder till mer växtlighet ovan havets yta, bör rimligtvis mer tillgång till kol under havets yta leda till mer växtlighet.

Jag tror inte att 90% av livet i haven är djur, utan den siffran inkluderar såklart även växter. Sen är det väl så att syrebrist främst drabbar vatten som inte blandas runt. En högre global temperatur innebär mer energi i vädersystemen, och därmed bättre omblandning av vattnet.
Senast redigerad av suppose 2019-11-06 kl. 22:37.
Citera
2019-11-06, 22:35
Medlem
Citat:
Jag tänker inte påpeka skillnaden mellan väder och klimat här. Bara påpeka att det är personernas i länkens premisser du mycket riktigt ifrågasätter och inte Xenonen. Bra om detta förtydligas.

"Ingen uppvärming på 15 år!"
-Kolla här (visar trenden för dessa 15 år)
"du försöker hitta trender i bruset. Så kan du ju inte göra!".

Jag ifrågasätter väl båda.
Citera
2019-11-06, 22:36
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Det känns som att du missade min poäng. Eftersom att kol behövs för fotosyntesen, tar väl rimligtvis växterna i havet upp kolsyran samband med fotosyntesen samtidigt som de lämnar syrgas. På samma sätt som mer tillgång till koldioxid leder till mer växtlighet ovan havets yta, bör rimligtvis mer tillgång till kol under havets yta leda till mer växtlighet.

Jag tror inte att 90% av livet i haven är djur, utan den siffran inkluderar såklart även växter. Sen är det väl så att syrebrist främst drabbar vatten som inte blandas runt. En högre global temperatur innebär mer energi i vädersystemen, och därmed bättre omblandning av vattnet.
Och ändå trendar syrenivån i haven nedåt.
Citera
2019-11-06, 23:09
Medlem
Citat:
Tog du verkligen detta från rapporten du länkade till? Jag hittar inget stöd för i princip allt du skriver här. Vänligen citera från rapporten.
Jag tog exakt allt från rapporten. Fram till sida 29, sedan fick jag slut på tid att läsa.

Du begär lite för mycket. Välj något av det, som du tvivlar på mest, så plockar jag fram det.
Citera
2019-11-06, 23:37
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tog exakt allt från rapporten. Fram till sida 29, sedan fick jag slut på tid att läsa.

Du begär lite för mycket. Välj något av det, som du tvivlar på mest, så plockar jag fram det.
Vi kan väl ta detta:
Citat:
Det finns i princip inget idag som tyder på en pågående förflyttning, på grund av klimatförändringar. Det finns några få exempel som brukar nämnas, som handlar om några hundra människor p.g.a. bland annat avsmältning, men som är rent anekdotiska, och som missbrukats i rubriksyfte.
Jag hittar bl.a detta:
Citat:

In the mid-1990s, it was widely reported that up to 25 million people had been

forced from their homes and off their land by a range of serious environmental pres-
sures including pollution, land degradation, droughts and natural disasters. At the time
it was declared that these “environmental refugees”, as they were called (see Box 1),
exceeded all documented refugees from war and political persecution put together.4
The 2001 World Disasters Report of the Red Cross and Red Crescent Societies
repeated the estimate of 25 million current “environmental refugees”. And in October
2005 the UN University’s Institute for Environment and Human Security warned that
the international community should prepare for 50 million environmental refugees
by 2010.

Och detta:
Citat:

- Klimatmigration är inget nytt. 1998 så gjorde monsunen i Bangladesh 21 miljoner människor hemlösa. Samma år fick 14 miljoner människor lämna sina hem för Yangtzeeflodens översvämningar. Det här är siffror som är jämförbara med prognoserna för hela klimatmigrationen, men under ett och samma år. Det kan ge ett visst uppnyktrande i i frågan om hur stort problemet är.
Jag hittar bl.a detta:
Citat:
In 1990, the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) noted that the
greatest single impact of climate change could be on human migration—with millions
of people displaced by shoreline erosion, coastal flooding and agricultural disrup-
tion. Since then various analysts have tried to put numbers on future flows of climate
migrants (sometimes called “climate refugees”)—the most widely repeated prediction
being 200 million by 2050.

...
Citat:

Professor Myers’ estimate of 200 million climate migrants by 2050 has become the accepted figure—cited in respected publications from the IPCC to the Stern Review on the Economics of Climate Change.7
This is a daunting figure; representing a ten-fold increase over today’s entire
documented refugee and internally displaced populations.8
To put the number in
perspective it would mean that by 2050 one in every 45 people in the world will have been displaced by climate change. It would also exceed the current global migrant
population. According to the International Organization for Migration (IOM) about
192 million people, or 3 per cent of the world’s population, now live outside their
place of birth.9
But this prediction is still very tentative. Professor Myers himself admits that his
estimate, although calculated from the best available data, required some “heroic
extrapolations”.10 Not that any criticism is implied; the simple fact is that nobody
really knows with any certainty what climate change will mean for human popula-
tion distribution. Current estimates range between 25 million and 1 billion people
by 2050

Sedan att exempelvis "land under constant drought" väntas gå från 2 till 10 procent, förändrade regnmönster, intensiteter i skyfall osv osv lämnades ute, tycker jag också är förvånande.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-11-06 kl. 23:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in