Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-08, 01:00
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Så du menar att de som visar mest rätt siffror UAH+ryssarna konspirerar medan..
..de 102 modeller som IPCC nyttjar (alla utom ryssarnas) som visar felaktiga värden inte konspirerar, för mig är det uppenbart att en mer korrekt mätning torde vara mindre konspiratorisk, och om FN väljer att visa fel siffror (kraftigt överdrivna) finns det ett syfte med det.
Nej du var du som drog upp konspirationer med FN osv.
Då ska jag fortsättningsvis tro att all data ni visar är en konspiration för att Ryssland och Gazprom vill ha det så.
Förstår du? Du blir idiotförklarad, din trovärdighet sjunker till noll.

Konspirationer har inget med klimatet att göra, det är endast politik och tyckande. Sedan har det blivit politiserat och det är beklagligt men det är så människan är.
Konspirationer är dumt, det var min poäng eftersom jag kan hävda att gas- och oljebolagen har intressen.
Citat:
FN=Skrämsel+Politiska syften+Ny världsordning på Agendan
Citera
2019-08-08, 07:06
Medlem
Citat:
UAH video: https://youtu.be/X1BAhfjH4g4
Jag såg att John Cook vart utslängd direkt från den där konferensen. "He’s not welcome on principle,” Den var tydligen bara avsedd för troende.
Citat:
Spännande! Som jag tidigare nämnt är ryssarnas modell den enda modell som någorlunda stämmer med UAH och 4-R. Denna modell är den enda IPCC inte nyttjar, märkligt när den hela tiden har rätt och alla modellerna alltid har fel..
SÅ UAH har gjort en skattning av temperaturutvecklingen som skiljer sig från alla andras och har också lyckats hitta en modell som skiljer sig från alla andra, men stämmer överens med deras alternativa temperaturkurva. Förväntas jag bli imponerad? Det är bara om man trixar på sådana sätt den där ryska modellen är bäst.
Citat:
FN=Skrämsel+Politiska syften+Ny världsordning på Agendan
Känns det inte lite lustigt att komma med sådana konspirationsteorier efter att just länkat till en konferens som helt öppet har en politisk agenda?
Citera
2019-08-08, 08:22
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Oj min vän du har en lång väg att gå..

I princip stämmer ingenting du skriver. Mer eftertanke behövs. Vi kan börja med att ta det faktum att det är du som springer olje och gasbolagens ärenden. Det är dessutom på två olika sätt.

1.) Sol och Vind = Olja och Gas
Genom att såna som du promotar sol och vind, får vi per automatik sänka beroendet av vår kärnkraft, detta då vårt elnät inte klarar alla källor samtidigt (belastning, lagring) Då vi bygger sol och vind ökar vi samtidigt behovet att täcka de många dippar som uppträder speciellt under höst, vinter och vår, då solen inte skiner eller vinden ej blåser. Tyskland som kommit längst i denna fullständigt vettlösa idé och har lagt ner över 1 trillion euro i subventioner samt lagt ned mest kärnkraft, samtidigt byggt mest sol och vind, och köper nu 300% mer gas från Ryssland än för tre år sedan. Man bygger nu även Nortstream 2 för att klara framtiden och sätta sig helt i Putins knä. Frankrike har å sin sida samtidigt satsat fullt ut på kärnkraft, satsat mindre än hälften av kostnaden per capita (jmf Tyskland) och helt tagit bort sitt olje/gas behov. Putin har inga tentakler in i Frankrike.

Bara gas och oljebolag vill att vi skall bli beroende av sol och vind, då får dom fortsätta sälja fossilt... Putin, Total, BP och de Polska kolgruvorna gnuggar händerna i takt med att du känner dig duktig.

2. Sol och vind sätter nytt högstapris på energi
Som om inte ovan vore dumt tillräckligt har du plötsligt en riktigt dålig och dyr källa för energi - sol och vind som kostar närmare 10ggr mer än fossila bränslen per kilowattimma. Vi kan där diskutera hur mycket 5, 7 el. 10ggr dyrare men det är inte min poäng (just nu). Då vi med sol och vindutbyggnad har omöjliggjort oss från att stabil kärnkraft, behöver vi köpa energi i dipparna. Priset på energi är nu plötsligt det som sol och vind kostar per kilowattimma vilket är mångdubbelt dyrare, plötsligt önskar gas och oljebolag mycket mer för sina fossila drivmedel då prispunkten höjts genom implementation av gammal teknik sol och vind som nu sätter ditt dagspris.

Du har nu lyckats med den remarkabla "insatsen" att betala lika mycket för låt oss säga 2/3 av de fossila som vi tidigare betalade för 3/3 och vi har istället parallelt satsat enorma summor på sol och vind, som ökar behovet av gas och olja, som vi sen skall betala mer för.

Hela sol och vind projektet är århundrades scam
. Vi konsumenter får nu betala allt mer för vår energi utan att vi på någotvis sänker vårt behov att köpa in fossilt. Vi kan som nästa steg diskutera de enorma volymerna fossilt sol och vind kräver, men jag tycker ovan skall sjunka in först.

PS. Det vi troligen är överens om är att vattenkraft är bra. Detta gör att vi i Sverige kan "låtsasbygga" lite mer sol och vind än andra länder, men vi tar då en god energikälla (vatten) för att subventionera två dåliga (sol och vind) vilket är både dumt och fel.
Jösses, du har verkligen vänt uppochned på saker och ting. Med sol och vind kan vi ersätta de fossila bränslena, det är på väg, många framsteg har redan gjorts.

För att kunna ersätta fossildrivna fordon behöver de också drivas med el eller vätgas och det kkommer att kräva utbyggnad av elnät. Men det är inga problem. De tekniska lösningarna finns. Och vi kommer inte bli beroende av ryssarna, tvärtom!
I USA finns flera exempel på hur företag driver sin energislukande tillverkning med vindkraft och de tjänar på det.
Citera
2019-08-08, 08:24
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Du påstår alltså att NOAA och NASA har fel där Dr. Roy W. Spencer har en ledande roll i flera projekt?
NOAA och NASA brukar vara samstämmiga i sina data, det är Spencer som avviker.
Citera
2019-08-08, 08:46
Medlem
humanlifes avatar
NOAA:s data efter rekordmånaden juni 2019:

• Europe had its warmest June on record at 2.93°C (5.27°F) above the 1910–2000 average, surpassing the previous record of 1.95°C (3.51°F) set in 2003 by +0.98°C (+1.76°F).

https://www.ncdc.noaa.gov/sotc/global/201906
Citera
2019-08-08, 10:41
Medlem
humanlifes avatar
Ja, det är tydligt att den arktiska isen krymper. Tidigare har vi sett rekordlåg nivå på Grönland, nu är delar av Alaska isfritt för första gången så här tidigt på året.

Parts of Alaska Have No Sea Ice For the First Time Ever As Temperatures in the Region Hit Record Highs

Alaska has seen the lowest levels of sea ice ever this summer as record temperatures and wildfires hit the region with some areas completely ice free — an event which has never occurred so early in the year and has ramifications for the arctic climate and the Earth as a whole.

Compared to all other recorded years of research, this August has the lowest levels of arctic sea ice ever, according to Mark Serreze, the director of the National Snow and Ice Data Center (NSIDC).

https://time.com/5646168/alaska-sea-ice-melted/
Citera
2019-08-08, 11:11
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du svamlar som tidigare och vill inte kännas vid att du skrev som du gjorde utan låtsas nu att det bara var en "utmaning". Samma med din tes att man skulle få en adiabatisk temperaturgradient i atmosfären i ett helt isolerat system utan att du vill kännas vid att även det bryter mot termodynamikens andra.

Jag besvarade, medan du gång på gång bara säger dig "tro" dig veta svaret utan att någonsin ange detta.
Det var en ”utmaning”. Det är bara att leta bakåt så får du se. Utmaningen liknar ”Maxwells demon”. Ett inte nödvändigtvis praktiskt genomförbart experiment, men intressant från ett teoretiskt/principiellt perspektiv.

Jag inser att jag gravt har överskattat dig. Det är meningslöst att föra lite mer avancerade resonemang med dig.
Citera
2019-08-08, 11:46
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Jag såg att John Cook vart utslängd direkt från den där konferensen. "He’s not welcome on principle,” Den var tydligen bara avsedd för troende.

SÅ UAH har gjort en skattning av temperaturutvecklingen som skiljer sig från alla andras och har också lyckats hitta en modell som skiljer sig från alla andra, men stämmer överens med deras alternativa temperaturkurva. Förväntas jag bli imponerad? Det är bara om man trixar på sådana sätt den där ryska modellen är bäst.

Känns det inte lite lustigt att komma med sådana konspirationsteorier efter att just länkat till en konferens som helt öppet har en politisk agenda?

..det börjar bli kämpigt nu ;-)

UAH är ju inte de enda som ger (mer) korrekta prognoser, även R4, RSS samt den ryska modellen visar samma sak. Man har mer korrekt mätning än de 120 hittepåmodellerna och kommer kunna visa på detta år efter år, det har man ju för övrigt redan gjort. Problemet för de andra modellerna är att man skall bevisa en chockerande stegring av temperaturer direkt, badkarskurvor från IPCC kommer få allt svårare då verkligheten slår tillbaka. Då klimatet visar dem fel, varje år. Med nya ursäkter.

PS. Den som inte förstått att FN och IPCC är fullständigt politiserat är inte med i matchen.
Senast redigerad av Nixter 2019-08-08 kl. 11:51.
Citera
2019-08-08, 11:53
Medlem
Citat:
Vatten är också nödvändigt för liv, men säg det till någon som just drunknat. Allt behövs i lagom mängd.

Ok, jag ser inte hur detta är en givande diskussion. Vad jag menade bör vara uppenbart för alla. Att koldioxiden ökar med någon tiondels promilleenhet är inget som "förstör atmosfären".

Citat:
Säg det till hela den radda länder som har mycket mer än så.

Länder som har högre andel vindsnurror har också betydligt dyrare el. Priset stiger ganska raskt i takt med den totala andelen vindkraft. Det är förvisso väldigt logiskt att opålitliga energikällor med extrema variationer i produktion gör energin dyrare. Vad vi behöver är stabila, leveranssäkra och rikliga energikällor, och därmed faller medeltidstekniken vindsnurror snabbt bort som universallösning.

https://www.forbes.com/sites/michaelshellenberger/2018/04/23/if-solar-and-wind-are-so-cheap-why-are-they-making-electricity-more-expensive/#2a6a381c1dc6

https://kvartal.se/artiklar/100-procent-fornybart-ar-osmart/

Solenergi är inte mycket till lösning då den i princip bara producerar el på sommaren när behovet är som minst. Kan ju fungera i vissa länder, och då har jag inget emot att det används, tvärtom, men det måste kunna bära sina egna kostnader. Och det kommer knappast vara en lösning i de flesta länder.

Citat:
Klart vi kan göra något åt det. Menar du att det finns en naturlag som gör att vi inte kan minska användningen av fossilbränslen? Att du sen är teknikpessimist som tror att vi måste fortsätta göra som vi "alltid" gjort är inget jag kan göra något åt.

Hur ska man minska användningen av fossila bränslen och samtidigt möta de ökande energibehoven världens befolkning kräver? Det kommer inte gå. Alternativet är att man helt enkelt inte möter energibehoven, man struntar i att folk har ett energibehov. Och då måste man i princip helt köra över folkviljan.

När folk börjar uppleva regelbundet återkommande strömavbrott, kraftigt höjda elpriser, industrier börjar lägga ner eller flytta utomlands vilket leder till ökad arbetslöshet och minskade skatteintäkter och det börjar bli brist och höjda priser på livsnödvändiga produkter, då kommer det folkliga stödet för gröna partier vara som bortblåst. Hur ska man då kunna fortsätta med sin gröna, världsräddande politik? Ja, det enda alternativet blir då att avskaffa demokratin. Det finns ju flera röster i miljörörelsen som pläderar för just detta, så det är väl inte helt otänkbart. Och man kommer motivera det med att ändamålen helgar medlen, planetens överlevnad står ju på spel.

Det är därför utopister är bland det farligaste som finns, vilket historien också har visat.

Jag både tror och hoppas vi kommer kunna hitta alternativ som kan ersätta fossila bränslen på lång sikt, men det måste kunna vara ekonomiskt hållbart och bära sina egna kostnader. (Faktum är att vi idag redan har ett ypperligt sådant: Kärnkraft). Men det finns inte en chans att det kommer gå tillräckligt snabbt för att vara inom den av miljöfrälsta uttalade tidsfristen på 10-12 år.

Man måste förstå att tillgången på stabil, leveranssäker och billig energi är ett grundfundament för ett fungerande och välmående samhälle. Det är vad som gjort att vi överhuvudtaget kan leva så pass fria och bra liv som vi gör idag.
Citera
2019-08-08, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Ok, jag ser inte hur detta är en givande diskussion. Vad jag menade bör vara uppenbart för alla. Att koldioxiden ökar med någon tiondels promilleenhet är inget som "förstör atmosfären".
Uttrycket är inte idealt, och inte heller något jag sagt, men nog påverkas klimatet vilket får negativa konsekvenser och haven försuras vilket skadar många organismer där. Exakt vad som händer vid högre CO2-halter för djurlivet på land tror jag vi har rätt dålig koll på. Under senare år har man sett att människor påverkas negativt vid mycket lägre koncentrationer än man tidigare trodde, och det finns ingen anledning tro att vi är de mest känsliga. Det var miljoner år sedan CO2-halten var så här hög så moderna djur har inte behövt kunna hantera det.
Citat:
Länder som har högre andel vindsnurror har också betydligt dyrare el.
Eller också är det främst länder som inte haft billig el som investerat i vindkraftverk.
Citat:
och därmed faller medeltidstekniken vindsnurror snabbt bort som universallösning.
Vi vill inte ha en "universallösning" utan en blandning av energikällor för att minska sårbarheten.
Citat:
Solenergi är inte mycket till lösning då den i princip bara producerar el på sommaren när behovet är som minst. Kan ju fungera i vissa länder, och då har jag inget emot att det används, tvärtom, men det måste kunna bära sina egna kostnader. Och det kommer knappast vara en lösning i de flesta länder.
Det används mer energi för att kyla hus än för att värma dem globalt. Solenergi är ideal för att driva AC.
Citat:
Hur ska man minska användningen av fossila bränslen och samtidigt möta de ökande energibehoven världens befolkning kräver? Det kommer inte gå. Alternativet är att man helt enkelt inte möter energibehoven, man struntar i att folk har ett energibehov. Och då måste man i princip helt köra över folkviljan.
Alternativet är att vi går mot ökat klimatkaos, flyktingströmmar och antagligen krig. Ledsen, men det finns inga enkla svar här.
Citat:
Jag både tror och hoppas vi kommer kunna hitta alternativ som kan ersätta fossila bränslen på lång sikt, men det måste kunna vara ekonomiskt hållbart och bära sina egna kostnader. (Faktum är att vi idag redan har ett ypperligt sådant: Kärnkraft). Men det finns inte en chans att det kommer gå tillräckligt snabbt för att vara inom den av miljöfrälsta uttalade tidsfristen på 10-12 år.
Som vi sett i t ex Finland och England är tyvärr modern kärnkraft både extremt dyr och långsam att bygga med stora förseningar.
Citera
2019-08-08, 13:49
Medlem
humanlifes avatar
Ny opinionsmätning i USA visar att allt fler inser att klimatförändringarna är på allvar och att det är vi själva som har skapat dem.
Hälften säger att de själva har känt effekterna av klimatförändringarna.
64 % säger att de beror på människan.

Trump borde lyssna mer på både klimatexperterna och människorna.

How heat waves make it easier for people to believe in climate change

https://today.yougov.com/topics/science/articles-reports/2019/08/05/heat-waves-climate-change-poll
Citera
2019-08-08, 13:58
Medlem
100tearss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ny opinionsmätning i USA visar att allt fler inser att klimatförändringarna är på allvar och att det är vi själva som har skapat dem.
Hälften säger att de själva har känt effekterna av klimatförändringarna.
64 % säger att de beror på människan.

Trump borde lyssna mer på både klimatexperterna och människorna.

How heat waves make it easier for people to believe in climate change

https://today.yougov.com/topics/science/articles-reports/2019/08/05/heat-waves-climate-change-poll

Äh lägg ner. Skulle andra lägga upp och det är tvärtom så skulle du gå i taket och avfärda det som fejk. Dina länkar litar vi inte på. Lätt för högtuppsatta att manipulera dem med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in