Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-07, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det finns andra sätt se historisk temperatur, med förvånansvärd exakthet.
Återigen har vi alltså satt rekord i global medeltemperatur. Och det är ju vi människor som satt rekordet faktiskt! Tänk vad vi kan!

Men du tror att du leker snille när du istället fokuserar på satelliterna. Det är så typiskt förnekare att dra fokus från väsentligheterna till detaljer vid sidan av som är av betydligt mindre vikt.

Sanningen ligger i detaljerna, därför har vi rätt.
Citera
2019-08-07, 16:51
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniman
Som jag skrev i ett inlägg nyss, fast jag kan utveckla det - jag läste en intressant artikel (minns tyvärr inte källa, men googla gärna på liknande) som gick ut på att upproret i Syrien bottnade i att det var nepotism gällande vattentäkter/källor som ledde till fängslanden och sedan revolt.

Likaså framväxten av ISIS - många bönder kunde inte längre försörja sig på jordbruk pga missväxt i klimatförändringarnas spår. Istället tog man till vapen och skövlade.

googla på "war in syria water" t.ex. så får du direkt upp detta.

eller "ISIS climate"....... också många källor

Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
Snälla människa, du måste ändå förstå att det är rent nonsens att vi inte skulle haft IS eller konflikter i Mellanöstern om koldioxidhalten i atmosfären var en tiondels promille lägre. Människor har hittat på bra och dåliga anledningar att slå ihjäl varandra långt innan Greta nedsteg på jorden.

Du verkar även ha ignorerat svaren och frågorna jag gav dig angående befolkningsökningen och problemen den medför helt oavsett Klimatkris eller ej. Att väder och vind och naturliga eller antropogena klimatförändringar kan skapa migrationsvågor är förstås lika sant idag som igår men detta består även med mikroskopiskt mindre koldioxid.

Citat:
Precis sådana formuleringar man kan vänta sig från en som är ideologiskt / politiskt övertygad om att vetenskapen har fel.

Denna tråd är inte avsedd för att diskutera klimatvetenskap, så jag tänker försöka att inte snöa in på sådana baits.

Så då kan du få svara mig här istället. Svara på vilken "vetenskap" man behöver vara "ideologiskt övertygad" om är "fel" för att argumentera för 1) att IS hade funnits med eller utan Klimatkris, 2) att konflikterna i Mellanöstern går långt längre tillbaks och djupare än någon Klimatkris och 3) att en sänkning av koldioxidhalten i atmosfären på någon tiondels promille har en fullständigt försumbar effekt på migration och terrorism i förhållande till den enorma befolkningsökning som förutspås i framförallt Afrika?

Är det kanske du som förkastar vetenskapen som säger hur befolkningsökningen sannolikt kommer se ut de närmaste 70 åren? Är det du som är så ideologiskt/politiskt övertygad om Klimatkrisens överordnade betydelse att du på allvar tror att en sänkning av atmosfäriskt koldioxid på någon tiondels promille utgör mer än bakgrundsbrus i mänskliga konflikter, terrorism och migration i förhållande till befolkningstillväxten? Hur stoppar mikroskopiskt mindre mängd koldioxid fyrdubblingen av Afrikas befolkning och alla effekter den kommer medföra?
Senast redigerad av tryggtochbra 2019-08-07 kl. 16:54.
Citera
2019-08-07, 17:56
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Nej, men en blogg som hämtar information och fakta från klimatforskningen. Tydligen håller du med Spencer om hans märkliga uttalanden. Han är en känd klimatförnekare/skeptiker och hans mätdata har varit felaktiga i flera år.

Du påstår alltså att NOAA och NASA har fel där Dr. Roy W. Spencer har en ledande roll i flera projekt?

https://www.jpss.noaa.gov/news.html?10

Citat:
ATMS data will be integrated into this record via NOAA’s Climate Data Records Program. The mission of NOAA's Climate Data Record (CDR) Program is to develop and implement a robust, sustainable, and transparent approach to producing and preserving climate records from satellite data. Working with scientists who performed the original research, in this case John Christy and Roy Spencer from the University of Alabama-Huntsville, NOAA is transitioning these key climate algorithms into routine, operational products. The ATMS instruments will be merged with the historic record as part of NOAA’s CDR Program to provide ongoing monitoring of the climate.

https://aqua.nasa.gov/content/roy-spencer-us-amsr-e-science-team-leader

Citat:
Since 1992 Dr. Spencer has been the U.S. Team Leader for the Multichannel Imaging Microwave Radiometer (MIMR) team and the follow-on AMSR-E team. In 1994 he became the AMSR-E Science Team leader.

He received the NASA Exceptional Scientific Achievement Medal in 1991, the MSFC Center Director’s Commendation in 1989, and the American Meteorological Society’s Special Award in 1996.
Citera
2019-08-07, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Du påstår alltså att NOAA och NASA har fel där Dr. Roy W. Spencer har en ledande roll i flera projekt?
Enligt NASA var det den varmaste juli. Du påstår väl inte att NASA har fel?
https://data.giss.nasa.gov/gistemp/graphs_v4/
Citera
2019-08-07, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Har Al Gores sympatisörer fått en exklusiv uppdatering av internet eller varför syns inte denna datapunkt på min skärm?
Citera
2019-08-07, 18:45
Medlem
Citat:

Det är anomalier, avvikelser mot medelvärdet för perioden 1980-2015. Det är inte samma sak som varmaste juli.

Vi kan vara säkra på att det har varit varmare förr med lägre co2 halt.
Citera
2019-08-07, 18:50
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:

Diagrammet visar inte ens juli månad.

Det var den andra varmaste juli månaden sedan 1979.

https://www.nsstc.uah.edu/climate/2019/july2019/GTR_201907Jul_1.pdf

Citat:
This month’s global temperature may be considered tied for 2nd warmest July in the last 41 Julys.
Citera
2019-08-07, 18:51
Medlem
Citat:
Om det nu är så att människan kan påverka klimatet så mycket på bara några årtionden så kommer vi aldrig att på uppleva eventuella problem som ligger tusentals år in i framtiden.

Mänsklig industrialism på 200 år blir en kort blipp på radarn. Antingen anpassar vi industrin för långsiktig överlevnad, eller så dör vi ut som art och tar en massa andra med oss.

Domedagen är nära? Har du steriliserat dig än? Tydligen väldigt effektivt mot klimathotet.

Man undrar ju hur tankegången såg ut?

-Klimathotet är livsfarligt, bäst jag klipper av kulorna.
Citera
2019-08-07, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Diagrammet visar inte ens juli månad.
Jag tittade på textversionen av månadsdata och såg inte ens att de inte hunnit få med juli. Slarvigtt av mig. RSS har i alla fall hunnit analysera exakt samma satellitdata som UAH:
http://images.remss.com/msu/msu_time_series.html
Citera
2019-08-07, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
Ja en enskild foton är ren exergi, det är sant. Mitt inlägg var endast en utmaning för dig att visa att man inte kan ta ur energi ur backradiation och att backradiation (som är mångfalt mer W/m2 än solinstrålning) inte bryter mot någon energiprincip. Exemplet med den tillspetsade frågan, tog jag fram för att visa hur svårt det är att bevisa att något fenomen inte bryter mot någon energiprincip.

Istället för att svara på min utmaning (som jag tror jag vet svaret på), väljer du att attackera min fråga... Du valde också att hävda att det är praktiskt omöjligt att ta ut energi ur backradiation, men du har inte kommenterat om det är teoretiskt möjligt.

Man kan väl säga att ditt sätt att agera mycket väl visar min poäng: hur svårt det är att bevisa att något fenomen inte bryter mot någon energiprincip.

På mobilen.

Backradiation har aldrig uppmätts. Man använder pyrgeometer för mätning, de bygger på en thermopile. Det står tom i manualen att värme och strålning enbart mäts som utgående från ytan, och att atmosfärens strålning endast är ett antaget/beräknat värde. En thermopile kan inte mäta någon värmeöverföring från lägre temperatur (atmos). Och den mäter enbart värme, inget annat som "backradiation".
Citera
2019-08-07, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Nej, du har inte en susning om vad "allt" är.

Alla processer i ett system inkluderas i ett medelvärde över lång tid där alla variationer spelat sin roll.

Citat:
Nej. Väsentliga mängder värme avgår i form av konvektion och konduktion, och i synnerhet evaporationsvärme (dels pga hav och nederbörd naturligtvis, men även här har livet ett stort finger med i spelet i form av växternas klyvöppningar). Den energi som jordytan strålar är ~T⁴, men det är långt ifrån all värme som går den vägen och inte allt når ut i rymden. Jag vet att du förnekar CO2s välkända förmågor (där hela naturvetenskapen skulle falla pladask och vi skulle bokstavligt talat inte ha en susning om hur en TV fungerar, om dessa förmågor inte skulle finnas), men ska vi nu alltså lägga till moln till listan?

Du säger inte emot vad jag skrev.

Co2 har aldrig bevisats kunna höja temperatur.

Citat:
Varför svarar du inte på mina frågor?
Varför har vi kallare och varmare perioder på kort sikt, som "år utan sommar"?
Varför har vi bevisligen haft ett mycket varmare klimat förr, liksom väsentligt kallare?
Varför är Venus varmare än Merkurius?

Att du inte förstår varför Venus är varmare än Merkurius är inte bevis för att det finns en växthuseffekt.

Venus vid en bars tryck, ~50km altitude:

1/2*(TSI/(4/3)²)=σ337⁴

Samma formel som för jorden funkar vid samma tryck som atmosfären vid jordytan har. Utan växthuseffekt.
Citera
2019-08-07, 19:56
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Det är lite märkligt att du anklagar mig för att hjälpa oljebolagen! Allt jag skriver här går ju stick i stäv med oljebolagens intressen. Det är ju fossilindustrin med oljebolagen i spetsen som sprider kritik mot klimatforskninge och lobbar intensivt överallt för de fossila bränslenas överlevnad.

Vet du att de är kraftigt subventionerade? Och att dessa lobbyister medverkar på alla stora klimatmöten och bromsar beslut om utsläppsminskningar.

Du skall ha väldigt klart för dig att den som kritiserar klimatforskningen och IPCC medverkar till oljebolagens vinster. Det kan vara medvetet, men det kan förstås också vara omedvetet. Men utifrån att deras propaganda har fått en sådan enorm spridning, så är det givet att de lägger stora pengar på att sprida desinformation om klimatförändringarna och klimatforskningen.

Du frågar om lösningarna för att ersätta de fossila bränslena. Det är förstås förnybar energi, där tekniken har gjort så stora framsteg redan att den är lönsam utan subventioner. Sol, vind och vatten, där finns hur mycket energi som helst, helt gratis och den är oändlig, hur mycket vi än använder, så tar den inte slut.

Oj min vän du har en lång väg att gå..

I princip stämmer ingenting du skriver. Mer eftertanke behövs. Vi kan börja med att ta det faktum att det är du som springer olje och gasbolagens ärenden. Det är dessutom på två olika sätt.

1.) Sol och Vind = Olja och Gas
Genom att såna som du promotar sol och vind, får vi per automatik sänka beroendet av vår kärnkraft, detta då vårt elnät inte klarar alla källor samtidigt (belastning, lagring) Då vi bygger sol och vind ökar vi samtidigt behovet att täcka de många dippar som uppträder speciellt under höst, vinter och vår, då solen inte skiner eller vinden ej blåser. Tyskland som kommit längst i denna fullständigt vettlösa idé och har lagt ner över 1 trillion euro i subventioner samt lagt ned mest kärnkraft, samtidigt byggt mest sol och vind, och köper nu 300% mer gas från Ryssland än för tre år sedan. Man bygger nu även Nortstream 2 för att klara framtiden och sätta sig helt i Putins knä. Frankrike har å sin sida samtidigt satsat fullt ut på kärnkraft, satsat mindre än hälften av kostnaden per capita (jmf Tyskland) och helt tagit bort sitt olje/gas behov. Putin har inga tentakler in i Frankrike.

Bara gas och oljebolag vill att vi skall bli beroende av sol och vind, då får dom fortsätta sälja fossilt... Putin, Total, BP och de Polska kolgruvorna gnuggar händerna i takt med att du känner dig duktig.

2. Sol och vind sätter nytt högstapris på energi
Som om inte ovan vore dumt tillräckligt har du plötsligt en riktigt dålig och dyr källa för energi - sol och vind som kostar närmare 10ggr mer än fossila bränslen per kilowattimma. Vi kan där diskutera hur mycket 5, 7 el. 10ggr dyrare men det är inte min poäng (just nu). Då vi med sol och vindutbyggnad har omöjliggjort oss från att stabil kärnkraft, behöver vi köpa energi i dipparna. Priset på energi är nu plötsligt det som sol och vind kostar per kilowattimma vilket är mångdubbelt dyrare, plötsligt önskar gas och oljebolag mycket mer för sina fossila drivmedel då prispunkten höjts genom implementation av gammal teknik sol och vind som nu sätter ditt dagspris.

Du har nu lyckats med den remarkabla "insatsen" att betala lika mycket för låt oss säga 2/3 av de fossila som vi tidigare betalade för 3/3 och vi har istället parallelt satsat enorma summor på sol och vind, som ökar behovet av gas och olja, som vi sen skall betala mer för.

Hela sol och vind projektet är århundrades scam
. Vi konsumenter får nu betala allt mer för vår energi utan att vi på någotvis sänker vårt behov att köpa in fossilt. Vi kan som nästa steg diskutera de enorma volymerna fossilt sol och vind kräver, men jag tycker ovan skall sjunka in först.

PS. Det vi troligen är överens om är att vattenkraft är bra. Detta gör att vi i Sverige kan "låtsasbygga" lite mer sol och vind än andra länder, men vi tar då en god energikälla (vatten) för att subventionera två dåliga (sol och vind) vilket är både dumt och fel.
Senast redigerad av Nixter 2019-08-07 kl. 20:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in