Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-07, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Förstår du ens vad du svarar på nu?

Sluta använd dina "leksaksmodeller". Saken är nämligen våldsamt mycket mer komplicerat och den totala jämvikten för jorden-solen som system är som sagt inte relevant för lokala temperaturer, och "lokal" gäller även i höjdled, dvs markyta vs atmosfär.

Leksaksmodeller är mycket användbara för analys. Man kan identifiera de stora dragen

Citat:
Sluta säg "steady state". Du förstår alldeles inte uppenbart dessa ting. Titta bara på din egna "definition" av "steady state" som är helt olik vad termodynamisk jämvikt anbelangar. I din egna "definition" var ju jämvikten "momentan" (du använder förstås ordet "momentan" något felaktigt här, men du menar förstås "direkt" eller "omedelbar") och skulle enligt dig betyda "inget flöde".

Nej, det betyder att alla delar av flödet måste vara i balans samtidigt. När man använder medelvärden.

Citat:
En jämvikt, må den vara kemisk eller termodynamik, är typiskt dynamisk, dvs vi har två eller flera förändringsprocesser som hela tiden pågår, men som tar ut varandra.

Transienter har för länge sedan spelat ut sin roll i ett så gammalt system. Allt begränsas av vad den konstanta värmekällan tillför.

Citat:
Det kan ta lång tid, myyycket lång tid, för jämvikt att inställa sig. Från nanosekunder till miljarder år, helt beroende av system. Ditt egenpåhittade begrepp "steady state" (som är en slags motsvarighet till jämvikt

Steady state är ett etablerat begrepp. Lär dig vad det är.

Citat:
i allmän systemteori men som i fysikalisk mening ofta står för något helt annat, nämligen den fallna kosmologiska hypotesen) medger ju inte, enligt dig själv, dynamisk jämvikt utan verkar förutsätta att jämvikt alltid infinner sig direkt, helt utan tidsaspekt. Vilket du komiskt nog kallar för "momentan" (som är helt obegripligt utanför ett system med tid).

I en modell med enbart medelvärden så måste alla delar matcha i nuet. Kirchoffs lag för kretsar beskriver samma sak. Inga konstigheter, bara kända principer.

Citat:
Saker du skriver är så märkliga att de inte kan bemötas mer än att peka ut felaktigheterna på konceptnivå, om och om och om igen. Din "förmåga" att klistra in formler du inte förstår och vars relevans du inte förstår, imponerar inte.

Låt mig säga så här: jag får rätt resultat, du förespråkar en teori som säger att jordytan är "för varm"=fel resultat.

Alla formler jag visar har jag gjort själv.

Citat:
Seså, svara på frågorna nu.
Varför har Jorden haft andra klimat än idag?

Det vet varken du eller jag. Och det är fullkomligt irrelevant för en nutida energibalans.

Citat:
Varför är Venus varmare än Merkurius?

Att du inte förstår varför de skiljer sig är inte bevis för en växthuseffekt. Det är bara bevis för att du inte förstår.

Du är medveten om att växthuseffekten inte har någon beräkning eller förklaring av Venus yttemperatur, eller?

Citat:
Förnekar du att emission kan ske vid andra våglängder än absorption eller excitation (dvs förnekar du exempelvis Franck–Condon-effekten)? Edit: för att inte tala om LEDs, lågenergilampor, CRT-bildytor, fosfor (lysämne, inte grundämnet)...

Vad är detta för trams. Atmosfären är inte en LED eller ett lysrör.

Prevost sa att emission från en kropp beror ENBART på dess INTERNA tillstånd. Planck refererade till detta påstående i sin bok om "heat radiation". Planck sade att det alltid gäller.

Nu påstår du att jordytans strålning beror på det EXTERNA tillståndet i atmosfären. Atmosfären är inte en del av jordytans interna tillstånd.

Hur känns det att promota en teori som motsäger grundläggande principer som Planck byggde sitt arbete på?

Citat:
Varför har jordytan inte en temperatur lokalt som motsvarar den lokala instrålningen?

Jättekonstig fråga. Temperaturen några tiotal meter ner i jorden är mycket stabil, även över årstider. Värmen fördelar sig invändigt i balans med solstrålning.
Senast redigerad av bottenslam 2019-08-07 kl. 20:10.
Citera
2019-08-07, 20:47
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag tittade på textversionen av månadsdata och såg inte ens att de inte hunnit få med juli. Slarvigtt av mig. RSS har i alla fall hunnit analysera exakt samma satellitdata som UAH:
http://images.remss.com/msu/msu_time_series.html

RSS använder en äldre metod som Dr. Roy W. Spencer och hans team utvecklade. UAH LT använder tre kanaler, medan RSS fortfarande använder flera visningsvinklar från en kanal. Skillnaden mellan de två LT-viktningsfunktionerna på temperaturtrenderna är mycket liten, antagligen 0,01 °C per decennium eller mindre.
Citera
2019-08-07, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
RSS använder en äldre metod som Dr. Roy W. Spencer och hans team utvecklade. UAH LT använder tre kanaler, medan RSS fortfarande använder flera visningsvinklar från en kanal. Skillnaden mellan de två LT-viktningsfunktionerna på temperaturtrenderna är mycket liten, antagligen 0,01 °C per decennium eller mindre.
UAH och RSS utvecklade sina senaste versioner ungefär samtidigt och vilken som är bäst kan diskuteras. Med tanke på alla felkällor ser jag det som ett mirakel att någon av dem får ett rimligt resultat. Mears på RSS är i alla fall ärlig nog att erkänna att markdata nog är mer pålitliga.
Citera
2019-08-07, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Nej, naturligtvis inte.

Menar du att det finns positiv feedback med begränsad kraft hos värmekallan?

Menar du att om du värmer upp en stor sten till samma temperatur som jordens inre gradient med en kärna vid 5700K, resten håller ~3000K, med en tunn skorpa, placerar den att passivt värmas vid en eld med samma kraft som solens effekt, häller vatten på den och blåser kall luft på dess yta, så kan stenen värma upp sig själv med kall luft som acceleras mot dess yta från den kallaste delen av systemet? Som gravitation gör.

Växthusteorin har fel i exakt alla sina slutsatser.

Det finns 0 tillgänglig energi för att få en positiv feedback effekt i ett sådant system. Dess temperatur är låst till TSI.
Citera
2019-08-07, 22:47
Medlem
Vi betalar redan koldioxidskatt, både på bränslet och på trafikskatten! Dessutom helt i onödan! Sverige släpper ut mindre än 0,2 promille av världens antropogena koldioxid. Den som tror att vi kan påverka klimatet måste tro på tomten...
Citera
2019-08-07, 22:54
Medlem
Citat:
Du verkar helt fokusera dig på halmdockor och projektion nuförtiden. Jag konstaterar att det är komplicerat, att det finns många sätt att mäta. Du är den som avfärdar all forskning som går dig emot.

All kommunikation om klimat i media är domedagspropaganda. Du kan inte neka till detta. Om inte forskare står bakom detta borde de opponera sig kraftigt. Men det gör de inte. De flesta hejar på.

Ni är en domedagssekt.
Citera
2019-08-07, 23:15
Medlem
Nixters avatar
Citat:
UAH och RSS utvecklade sina senaste versioner ungefär samtidigt och vilken som är bäst kan diskuteras. Med tanke på alla felkällor ser jag det som ett mirakel att någon av dem får ett rimligt resultat. Mears på RSS är i alla fall ärlig nog att erkänna att markdata nog är mer pålitliga.

UAH video: https://youtu.be/X1BAhfjH4g4

Spännande! Som jag tidigare nämnt är ryssarnas modell den enda modell som någorlunda stämmer med UAH och 4-R. Denna modell är den enda IPCC inte nyttjar, märkligt när den hela tiden har rätt och alla modellerna alltid har fel..

FN=Skrämsel+Politiska syften+Ny världsordning på Agendan
Citera
2019-08-07, 23:46
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
UAH video: https://youtu.be/X1BAhfjH4g4

Spännande! Som jag tidigare nämnt är ryssarnas modell den enda modell som någorlunda stämmer med UAH och 4-R. Denna modell är den enda IPCC inte nyttjar, märkligt när den hela tiden har rätt och alla modellerna alltid har fel..

Jag som inte är så insatt i fysik ger inget för konspirationer. För dem funkar åt alla håll.

Den mest självklara är att oljeindustrin vill vilseleda och bekosta styrd forskning, Ryssland är ett olje- och gas imperium.
Gazprom gick 100 miljarder i vinst förra året enligt wiki (med nedjusterad svensk krona).
Exxon och Shell osv brukar vara de mest vinstrikaste privata företagen.
Citera
2019-08-07, 23:58
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Jag som inte är så insatt i fysik ger inget för konspirationer. För dem funkar åt alla håll.

Den mest självklara är att oljeindustrin vill vilseleda och bekosta styrd forskning, Ryssland är ett olje- och gas imperium.
Gazprom gick 100 miljarder i vinst förra året enligt wiki (med nedjusterad svensk krona).
Exxon och Shell osv brukar vara de mest vinstrikaste privata företagen.

..du menar att IPCC skall fortsätta presentera fel info för att Gazprom eller Shell gör vinst ?
(UAH siffrorna som anses mest rätt av många ligger ju i linje med ryssarnas modell).
Citera
2019-08-08, 00:01
Medlem
Tarstans avatar
Citat:

Citat:
..du menar att IPCC skall fortsätta presentera fel info för att Gazprom eller Shell gör vinst ?
(UAH siffrorna som anses mest rätt av många ligger ju i linje med ryssarnas modell).
Nej, det är det som är konspiration. Det kan appliceras på allt, för mig är oljeindustrin den som konspirerar i detta fall.
Ska man slänga sig med uttrycket får man vara beredd på att det används om allt. Eller hur?
Ryssarna har du skrivit två gånger nu dessutom, läser du inläggen?
Citera
2019-08-08, 00:15
Medlem
Tarstans avatar
Fast jag hittade nu att de också verkar tro på klimatförändringarna:
http://www.gazprom.com/press/news/2018/march/article412911/
"Gazprom signed the Guiding Principles on Reducing Methane Emissions across the Natural Gas Value Chain"
"...helping meet future energy demand while addressing climate change. Since natural gas consists mainly of methane, a greenhouse gas..."

Hur mycket deras ord nu är värt.
Citera
2019-08-08, 00:17
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Nej, det är det som är konspiration. Det kan appliceras på allt, för mig är oljeindustrin den som konspirerar i detta fall.
Ska man slänga sig med uttrycket får man vara beredd på att det används om allt. Eller hur?
Ryssarna har du skrivit två gånger nu dessutom, läser du inläggen?

Så du menar att de som visar mest rätt siffror UAH+ryssarna konspirerar medan..
..de 102 modeller som IPCC nyttjar (alla utom ryssarnas) som visar felaktiga värden inte konspirerar, för mig är det uppenbart att en mer korrekt mätning torde vara mindre konspiratorisk, och om FN väljer att visa fel siffror (kraftigt överdrivna) finns det ett syfte med det.

Såg du videon ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in