Citat:
Haha, det kan du nog slippa oroa dig för. Å ena sidan är de här fortfarande, bara det att vi kallar dem för fåglar, eftersom denna var den enda grupp av dinosaurier som överlevde K-T-övergången. Å andra sidan därför att "lagen om monofyli" gör det omöjligt rent tekniskt för dinosaurier (annat än fåglar) att "komma tillbaka". I princip, mycket hypotetiskt, kan något som är identiskt med dinosaurier utvecklas genom konvergent evolution, men de kommer rent fylogeniskt inte att vara dinosaurier. Jag tror motsats, att allt blir varmare, för mig är bevisen för överväldigande att det blir så.
Sedan kan jag inte göra ett smack åt det, men det är en annan sak.
Istid tror jag inte alls på, inte närmaste några hundra år eller mer.
För mig är klimatförändringen något som vi får leva med och jag vet inte vad som kommer hända, dem säger att ekosystemen kommer att braka ihop.
Vi får väl se, kanske dinosaurierna kommer tillbaka?
Sedan kan jag inte göra ett smack åt det, men det är en annan sak.
Istid tror jag inte alls på, inte närmaste några hundra år eller mer.
För mig är klimatförändringen något som vi får leva med och jag vet inte vad som kommer hända, dem säger att ekosystemen kommer att braka ihop.
Vi får väl se, kanske dinosaurierna kommer tillbaka?
Istider kommer, men du har helt rätt i att det knappast kommer inom några hundra år. Även utan klimatförändringar så har man successivt flyttat fram en sannolik början på en sådan.
Det kan bli illa, riktigt illa, men det är inte speciellt sannolikt att det blir en total förändring som början på en ny geologisk era. Viss ekologisk kollaps, andra system kan klara sig bra. Parallellt med klimatförändringarna sker ju en massutrotning, men hur farlig den är på sikt är inte heller lätt att säga. Det är dock få klimatforskare som tror på någon jättekatastrof där hela människosläktet hotas. Vi är nog kvar här i morgon. Och i övermorgon. Förhoppningsvis har vi sugit upp koldioxiden så vi själva kan välja att släppa ut den om vi vill ha varmare klimat, t.ex. just vid en annalkande istid.
Jag är optimist och tror/hoppas att många saker kan lösas med teknik och utveckling. Inte för att ALLT kan räddas så, men det kanske inte drabbar oss så hårt.