Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
För det första så finns ingen äganderätt utan staten som garant. Då blir det att den starkare tar vad han vill ha. För det andra undrar jag om du verkligen vill att staten skall sluta med allt "miljötrams". Har du tittat på hur luften ser ut i städer när man inte har miljöregler för utsläpp? Du kan ta dig friheten att säga dig skita i miljön för att det finns regler i Sverige som gör denna rätt ren, samtidigt som du inte vill känna dig bunden av dessa regler själv.
Skulle vara kul att höra vad du sa om din granne började elda bildäck på tomten...
Nu syftade jag visserligen inte på luftföroreningar eller gifter i vattendrag, utan hela politiken kring klimatförändringarna. Dessutom verkar du inbilla dig att utan staten så hade folk inte kunnat komma överens själva om vilka regler man ska förhålla sig till inom ett visst geografiskt område, det tror jag inte på.
Och tror du själv att jag brukar slänga plast i havet eller? Jag slänger aldrig något i naturen, förutom tuggummi möjligtvis.
Så jag skiter inte helt och hållet i miljön på så vis, däremot när det gäller koldioxidutsläpp och sopsortering och annat trams så gör jag det.
Om en granne eldade bildäck på tomten skulle jag invända att det luktar förjävligt och att han borde sluta med det, inte att det höjer koldioxidhalten i atmosfären med X antal promille. Vad man kan göra utan statens hjälp är att helt enkelt inte bosätta sig nära människor som kan tänkas elda bildäck, eller upprätta ett regelverk inom bostadsområdet där man bor att här eldar vi inte bildäck. Inte svårare än så. För du skulle väl inte säga att börsnoterade företag är små stater va? För tro det eller ej, men där fattas också beslut demokratiskt.