Detta kunde du kanske informerat om i den kommentar jag beklagade. Det är inte jag som ska behöva söka genom alla sidor bara för att se vad sjutton du syftar på.
Det är väldigt ofta så, antar jag, att det finns konsensus om en och annan uppfattning. I detta kan rimligen, tycker (även) jag, sterotypa föreställningar frodas.Det kan ur dem rimligen (tycker jag) gro fram fördommar mot oliktänkare, då också. Fast det är nog tusan överdrivet att säga
alla "brilljanter inom forskning" haft sådan emot sej.
Hm. Sånt bråkande.

... Det verkar i alla fall som att det finns anspråk på att många oberoende forskare kommit fram till
liknande resultat, men att detta har överdrivits och kallats "konsensus". ... Vad vet man mera än om man antar att dom utbildade till forskare rimligen har blivit detta på grundval av meriter som säger att få av dom skulle vilja förhasta sej?
Det är förstås så att det forskarna menar är att det är allvarligt talat farligt att ignorera dom varningstecken som finns.
Farligt att du tror du kan förneka att dels det humanistiska i Greta och dels det vetenskapliga ska ses som så lågt i jämförelse med dina antaganden om vad som är rätt för mänskligheten.
Det är väl inte så lätt för den som har en avvikande åsikt att se till att den inte förtrycks och samtidigt inte ta sej några fanatiska eller så uttryck för den. Det är inte heller alls alltid lätt att veta vad för avvikande åsikt(-er) kan komma att få rätt. Det att vi i nutid har en åtminstone rättså bra granskningsförmåga i fråga om enskilda åsikter gör väl ändå inte alls att
allt går att utröna. Det sker väl ändå att att bra tankar dementeras och/eller att sämre bekräftas. Både det att folk i allmänhet ofta är medvetna och det att media kan granska, det för oss trots detta ofta till lagom ödmjukhet vad gäller nya åsikter - både sina egna och andras - att man inte bör tro man vet allt bara för att man har en ståndpunkt som känns säker. ... Det att det handlar om logiska bevis och kreativt sökande i all heder, men man vet kanske ändå inte alltid vart det egentligen bär hän till slut.
Fast det är förstås väldigt mycket lättare att förneka än att söka vidare. Därigenom svävar vi kanske alla mer eller mindre i illusioner av att allting ordnar sej bara det går att se det som allting är i sin ordning om man väl får till att ens övertygelse får hävd. Det farliga är när den/de som bara är skickligare på att förära sej hederssmarthet synliggör sej som det ända rätta.