2012-07-21, 11:16
Medlem
Från GF:
Namn: seljemozorben
Sänt: 2012-07-20 16:46:00
Jag mailade Björn Wesström angående hur jag ser på truppen i dagsläget och framtiden. Fick detta till svar.

"Hej och tack för ditt mail.
Din väldigt känslomässiga analys kan givetvis ingen ta ifrån dig, men jag tror att vi alla skulle känna på lite perspektiv och lite mer statistiskt belagda argument. För vad är det du jämför årets AIK med? Är det tidigare versioner eller är det andra lag? Och hur ser i sånt fall fakta ut gällande skapade målchanser, lyckade passningar och inspelade poäng med tidigare år? Jämför du med tidigare versioner av AIK är skillnaden väsentligt mindre än vad vissa i nuläget vill göra gällande.

En liten tillbakablick på gjorda och insläppta mål samt poäng efter 15 omgångar dom senaste sex åren:
2007 14-18, 19 poäng
2008 18-15, 25 poäng
2009 14-11, 27 poäng
2010 13-19, 15 poäng
2011 21-16, 26 poäng
2012 18-16, 24 poäng
Med det kan krasst konstateras att AIK dom sex senaste åren har snittat 16 gjorda mål.

Med detta inte sagt att du behöver tycka årets upplaga av AIK spelar bra. Gällande spelare och spelartyper så ser vi helt enkelt olika på det, att du tycker Lundberg och Borges är mittfältare. Coaching iform av byten är även det en smaksak, om det är bra eller dåligt är svårt att mäta.

Gällande nyförvärv så kommunicerade vi redan innan säsongen att vi bygger truppen i etapper, en spelare per lagdel är ambitionen att ha klar innan sommarfönstret stänger, den ambitionen står fast.

Du frågade aldrig efter min åsikt men du ska få den ändå, jag fick ju din! AIK idag är har allsvenskans yngsta trupp (när hände det senast?), AIK har idag frekvent fem stycken egenproducerade startspelare, AIK har för andra året i rad släppt fram (Milosevic förra året, Quison i år) den spelaren som kommer utses till årets nykomling. Min bedömning är att om vi träffar rätt med en central mittfältare och en forward i detta fönster så är truppen tillräckligt bra för att vinna ligan, om inte i år så 2013.

Gällande spelet tycker även jag att det finns mer att utveckla i såväl offensiv som defensiv och jag tycker inte att förra årets spel (obeaktat spelarna) utvecklats nämnvärt. Jag välkomnar en fotbollsdiskussion alla dagar i veckan med utgångspunkt i hur AIK har spelat, hur AIK spelar idag med dess skillnader och likheter samt hur supportrarna vill att AIK ska spela i framtiden. Men, den diskussionens utgångspunkt tycker jag skall vara spelet och inte personfrågor som jag upplever att folk gömmer sig bakom idag. Den diskussionen skall leda till att AIK kan bli tydligare med hur och vad vi vill ska symbolisera vårt sätt att spela, det tror jag skulle ge oss alla som följer laget en tydlighet i vad och hur vi ska utvärdera lagets utveckling."

mail nr2:
"2006 var ett exceptionellt bra år, 27-16 i målskillnad efter 15 matcher, ändå vann AIK inte tillslut vilket för mig är det ultimata beviset på verkningsgrad, truppen med Norling som spelade 07 och 08 producerade mindre än dagens trupp iform av mål och poäng.
Nu gör vi vårt absolut yttersta för att transferfönstret skall göra skillnad och balansen offensivare! Må väl!"

Ursäkta längden på inlägget!

Alltså ska det in en spelare per lagdel.
Citera
2012-07-21, 23:41
Medlem
En fråga , Snittlönen i Superettan ?

Tack !
Citera
2012-07-22, 00:00
Medlem
SGustafsson91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamora
En fråga , Snittlönen i Superettan ?

Tack !
"Som fotbollsspelare vill vi inte klaga, den genomnsnittliga lönen i Superettan ligger på 21 000 kr och Allsvenskan 45 000 kr. Många har det bra. Det enda vi vill är att ha samma förutsättningar som våra kollegor, och inte behöva flytta hem till morsan när du går skadad." http://bloggar.expressen.se/texas/2011/08/genomsnittslonen-i-superettan-och-allsvenskan/

Kommer höjas drastiskt till nästa säsong när Blåvitt åkt ur......
Citera
2012-07-23, 10:56
Medlem
ZlatanManias avatar
Tobias Sana verkar lämna IFK Göteborg för spel i Ajax: http://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/tobias-sana-till-ajax---lamnar-ifk-goteborg/ och det är väl ändå riktigt dåligt för Blåvitt att bli av med just Sana som varit en av dom bättre spelarna.

Ska dom tjäna pengar på honom så måste han lämna nu i sommar, hans kontrakt går ut vid årsskiftet.
Citera
2012-07-23, 12:22
Medlem
Stratocaster68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Tobias Sana verkar lämna IFK Göteborg för spel i Ajax: http://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/tobias-sana-till-ajax---lamnar-ifk-goteborg/ och det är väl ändå riktigt dåligt för Blåvitt att bli av med just Sana som varit en av dom bättre spelarna.

Ska dom tjäna pengar på honom så måste han lämna nu i sommar, hans kontrakt går ut vid årsskiftet.

Verkar som att han värvas som högermittfältare vilket inte passar hans spelstil alls. Dessutom i ett lag där han inte lär platsa i. Kan man gissa att han vänder hem inom ett par år?
Citera
2012-07-23, 12:39
Medlem
snillet_1s avatar
Tror inte alls på Sana som utlandsproffs. Visst, skön teknik och bollkänsla men han har rätt djupa brister i sitt spel. Rent ut sagt dålig i defensiven och en tendens att spela för sig själv allt för mycket. Men vad vet vi, Ajax kan kanske få honom att mogna i spelet. Ett visst råmaterial finns där.

En av få spelare i Blåvitt som ens utgör ett hot framåt i dagsläget dock. Hysén MÅSTE börja göra mål...
Senast redigerad av snillet_1 2012-07-23 kl. 12:45.
Citera
2012-07-23, 12:44
Medlem
Skumgummis avatar
http://fotbolltransfers.com/site/news/21582 verkar som Mattias Adelstam har värvats
Citera
2012-07-23, 13:02
Medlem
Skumgummis avatar
http://www.fotbolldirekt.se/marthenbergman/2012/07/23/iraniernas-miljonbud-pa-bajen-stjarnan/

Johannes har fått bud Iranska ligan det hade man inte väntat sig fast man undrar ju om det ligger någon sanning i det. Har ju snackats om skotska och tyska ligan men inget konkret Hur mycket kan Bajen få för Hopf måntro?
Citera
2012-07-23, 16:35
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skumgummi
http://fotbolltransfers.com/site/news/21582 verkar som Mattias Adelstam har värvats

Det är la han som lämnade TFF för att fansen framförde kritik? Nu måste bajarna lova att behandla honom med mjuk hand...

Ang. Sana så kan han gott flytta. Stor chans att han får skavd röv av bänksittning och värvas till Häcken senast sommaren 2014.
Citera
2012-07-24, 02:15
Medlem
Speytos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAIK
Lång text
BW är förvånande öppen. Nu blev jag sugen på att ta mig till Skyttan någon U21 match för att snacka gnaget med honom Han låter seriös nog när han menar att man har som mål att ta in en spelare till i varje lagdel. Synd dock att han ser att centrala mittfältet behöver förstärkning då jag tycker yttermittfältarna hade kunnat vara bättre. Men en forward måste bara in, en som kan göra mål framför Borges.
Citera
2012-07-24, 02:44
Medlem
Speytos avatar
Kan även tillägga att BW har avfärdat den norska provspelarens chanser att få vara en del av A-laget och han kommer nog troligtvis skickas tillbaka till Norge som han antydde på.

Källa: aikfotboll.se (Videointervju med honom)
Citera
2012-07-24, 20:06
Bannlyst
Läste någonstans att FCK har halverat sin prislapp på Peter Larsson till ca 5 miljoner kr. Nu borde någon Allsvensk klubb slå till både för sin egen skull och Peters. Hoppas MFF försöker men tror inte det med rådande ekonomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in