2012-02-06, 23:45
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casaba
Förstår inte hur det kan anses långsiktigt då de inköpta spelarna, som har ett dyrt inköpspris, knappt har något vidareförsäljningsvärde efter någon säsong. Det är knappast någon hållbar strategi att köpa in äldre dyrt för att få rutin, en 20-åring som säljs till en storklubb kan du köpa in tre nya/fostra ett stort antal egna.

Missförstå mig inte med att man aldrig ska ha någon äldre med rutin i laget, en, två, vilket vi hade 2010 tycker jag är perfekt, att köpa in fem stycken en och samma gång tycker jag bara är för mycket. Jag förstår att alla IFKare på hela FB känner att de måste försvara sig (ärligt talat 5 st enbart på denna sidan, ta det lugnt..), men jag kan inte se något positivt i det alls, jag tror inte det går att bygga långsiktigt eller skaffa rutin på det sättet. Jag tror att ni kommer högt i år och vinner i år eller -13, men sedan kommer ni vara tillbaks i startläget med sämre ekonomi, som det var för oss runt -04.

Jag förstår inte hur du inte kan förstå att ett antal äldre rutinerade spelare i truppen, varav vissa med erfarenhet från spel på väldigt hög nivå (som vi i princip saknat tidigare), är ett långsiktigt tänk på så sätt att våra yngre spelare har något att luta sig mot. Visst, vi hade säkert kunnat klara oss kvar i Allsvenskan med en trupp bestående bara av spelare under 25, men inte fan hade vi vunnit något och inte fan hade våra spelare utvecklats mer än vad de får göra med rutin vid sin sida.

/feldgrau
Citera
2012-02-06, 23:46
Bannlyst
Ingen smäll idag heller från AIK lägret?
Citera
2012-02-06, 23:51
Medlem
W.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad Haifa
Jag tror inte att Blåvitts värvningar är vägen till Europaframgång, möjligen håller Kjetil den klassen. Om Gerzic, Alvbåge och Sobra varit spelare att leda ett lag i Europa hade de varit på den nivån nu, inte betraktade som ganska bra allsvenska spelare. Jag är helt säker på att Håkan har gjort felbeslut gällande dessa 3 nyförvärv. Bortkastade pengar, men det kanske är Prioritet som öronmärkt cash till namnkunniga nyförvärv.

Jag tror däremot på Kjetil, Haglund och Emil. Farnerud har jag ingen uppfattning om, vet inte vad han presterat de senaste åren.

Exakt så resonerar jag också. Jag tror dessutom det är fundamentalt fel att köpa pengakåta spelare som inte har någon egentlig morot till att prestera bra fotboll; Gerzic och Sobralense är för gamla för Europa och har noll klubbkänsla. Farnerud är också han avdankad och drömmer väl sig tillbaka till ett glassigt Monaco. Dessutom är Farnerud en sådan spelartyp som blir sämre med åren.

Jämför de med spelare som Wernblom, Berg och Seb. De var inga exceptionella talanger, men de hade en vilja och driftighet (Europa hägrade, de var unga) samt ett enormt klubbhjärta. Gerzig, Sobralense och Farnerud har inget utav det. Nu tror jag dock att Farnerud kommer att göra en helt godkänd säsong, men Gerzic och Sobralense tror jag mindre på.

Jag tror vi gjort två kanonvärvningar i Haglund och Salomonsson. Haglund är, även om jag tvivlar på att det finns någon vilja att ta sig ut i Europa igen, alltid hårt arbetande. Han är alltid seriös, och har sett extremt taggad ut sen Stahre tog över. Salomonsson verkar också vara en hyvens pojk: Ambitiös och dessutom finns det även karriärmöjligheter för denne unge herren.

Kjetil verkar också vara det substitut till Sigurdsson som vi behöver. Om än lastgammal har jag fått intrycket av en oerhört seriöst norsk herre, som kommer passa perfekt i mittförsvaret. Det var ändock synd att vi förlorade Sigurdsson, som enligt mig var en utav allsvenskans bästa spelare.

Om det är någon som visar sig vara en kanonvärvning inför året så är det Stahre. Stahre är motsatsen till Olsson/Rehn när det gäller att motivera spelarna och egga igång dem. Han må vara en "vidrig gnagare", men ändå.
Citera
2012-02-07, 00:00
Medlem
SGustafsson91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General i götet
Hoppas snarare på att Sana får fler matcher än sella. Tycker han varit bedrövligt trög i steget den senaste tiden. Ge Sana en chans att trolla runt ifrån start istället.
Så länge Sana inte börjar producera i form av poäng så ligger han ett par steg bakom en trög och seg Sella!
Citera
2012-02-07, 00:20
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Jag förstår inte hur du inte kan förstå att ett antal äldre rutinerade spelare i truppen, varav vissa med erfarenhet från spel på väldigt hög nivå (som vi i princip saknat tidigare), är ett långsiktigt tänk på så sätt att våra yngre spelare har något att luta sig mot. Visst, vi hade säkert kunnat klara oss kvar i Allsvenskan med en trupp bestående bara av spelare under 25, men inte fan hade vi vunnit något och inte fan hade våra spelare utvecklats mer än vad de får göra med rutin vid sin sida.

/feldgrau
Jag säger ju att jag köper det till viss del, främst Farnerud och möjligtvis till viss del Waehler, även om jag tycker väldigt hög nivå är att ta i när de båda kommer från rätt långa sejourer i danska och norska ligan, de övriga nyinköptas rutin är verkligen inget utom ålder. Farnerud är väl även den enda med nämnvärda meriter från Europaspel, men vad jag ser har han (och ingen annan av de nya) ens varit i gruppspel i Europa de senaste fyra säsongerna. Jag tror unga spelare utvecklas mer av speltid än att ha äldre spelare med på träningarna och därför tycker jag er nya kombination blir ett överflöd, särskilt med Gerzic och Sobralense.

Jag talar till stor del utifrån hur jag hade reagerat om Malmö värvat liknande, då vi var i en relativt liknande situation inför säsongen truppmässigt, och med tanke på hur bra kombinerat det var och hur bra det gick för oss 2010.

edit: tar tillbaks det där om Waehler, såg att han fyller 36 om en månad, ingen kan ju tro att han är vad ni behöver för att eventuellt prestera i Europa om ett 1½ år, då han är 37... (är han äldst i Allsvenskan?). Här sitter jag och hoppas på att Sudic kan ta Daniel Anderssons plats.
Senast redigerad av Casaba 2012-02-07 kl. 00:53.
Citera
2012-02-07, 00:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av a.e.g

Jag anser att jag har blivit mycket illa behandlad i denna tråd, jag har avslöjat korrekt info angående transfers och även sådant som visat sig vara felaktigt. Merparten av skribenterna här verkar ha en väldigt verklighetsfrånvänd kunskap om hur affärer fortlöper inom fotbollen. Begreppet Silly season har i dessa personers medvetande förminskats till att skicka länkar med färdiga övergångar till varandra. Silly season handlar enligt mig om att avslöja rykten och information man snappar upp och inte om att alltid ha rätt, har jag fel får ni gärna återigen förklara vilken idiot jag är.

Vad hände idag då?
Citera
2012-02-07, 07:35
Medlem
a.e.gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tkt-Eagle
Vad hände idag då?

Eftersom moderatorn raderar mina uppdateringar så kan du ha missat att PVM bett om en veckas betänketid då två norska klubbar visat intresse.
Citera
2012-02-07, 11:47
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
edit: tar tillbaks det där om Waehler, såg att han fyller 36 om en månad, ingen kan ju tro att han är vad ni behöver för att eventuellt prestera i Europa om ett 1½ år, då han är 37... (är han äldst i Allsvenskan?).
Äh. Waehler har många bra år kvar. Bagarn fyller 41 i år.
Citera
2012-02-07, 11:55
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
edit: tar tillbaks det där om Waehler, såg att han fyller 36 om en månad, ingen kan ju tro att han är vad ni behöver för att eventuellt prestera i Europa om ett 1½ år, då han är 37... (är han äldst i Allsvenskan?). Här sitter jag och hoppas på att Sudic kan ta Daniel Anderssons plats.

Varför inte? Waehler är i dagsläget ordinarie i norska landslaget, ett landslag som nästan slog ut Portugal i EM-kvalet. Han är ett år äldre än Olof Mellberg och Daniel Majstorovic. Varför skulle inte han kunna vara en enorm tillgång om 1½ år?

/feldgrau
Citera
2012-02-07, 12:03
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tkt-Eagle
Ingen smäll idag heller från AIK lägret?

Figo har visst siktats ätande en Chicken Classic-burgare på Max-restaurangen tvärs över korsningen från Råsunda.

Det här ålderssnacket köper jag inte; finns dussintals exempel på att en högre genomsnittsålder inte är en nackdel när det gäller att vinna inhemska ligan, snarare tvärtom (se Milan t ex).
Citera
2012-02-07, 12:09
Medlem
Karatepungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Det här ålderssnacket köper jag inte; finns dussintals exempel på att en högre genomsnittsålder inte är en nackdel när det gäller att vinna inhemska ligan, snarare tvärtom (se Milan t ex).

Men i Sverige är inte det viktiga att vinna ligan kommande säsong utan alltid nästa eller säsongen därpå. Man ska bygga långsiktigt och ha en uppdaterad femårsplan (gärna med en härlig slutknorr av typen "etablerad i Europa"). När ska MP vinna ligan förresten?
Citera
2012-02-07, 12:16
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karatepung
Men i Sverige är inte det viktiga att vinna ligan kommande säsong utan alltid nästa eller säsongen därpå. Man ska bygga långsiktigt och ha en uppdaterad femårsplan (gärna med en härlig slutknorr av typen "etablerad i Europa"). När ska MP vinna ligan förresten?

2012 + 5 = 2017
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in