2011-10-31, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Hade du läst vad som står på hemsidan så framgår det lite tydligare.
3 av 7, alltså ca 43%, vilket är 6 procentenheter högre än snittet.

Alltså 43% för SD mot 37% för icke-SD.

Inte direkt någon gigantisk skillnad, sedan handlar det om var de vuxit upp, inte var de sedan bott.

Jag läste precis vad det stod på sidan, SD har högst snitt vilket jag även sa. Sen att andra partier är nära är en annan femma.

Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Kan helt enkelt vara så att en del av väljarna består av sådana som växt upp rasrent och sedan flyttat in till staden och där fått se invandringen och därmed skillnaden.
Detta medans de som växt upp i skiten inte vet hur det är utan invandrare, och därmed är lite mer benägna att tro på politikerna när de säger att vi alltid haft invandrare och det alltid har sett ut som det gör nu.

Det är mycket möjligt, men det framgår inte. Det kan vi inte sitta och spekulera i heller.
Citera
2011-10-31, 08:54
Medlem
wehrmachts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogsander
Sen att 75 % av Sveriges befolkning bor i städer kanske har något med saken att göra?

Och? Fortfarande ingen majoritet som du påstod. Du skrev inte att de hade högst snitt som du påstår nu.
Citera
2011-10-31, 09:03
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wehrmacht
Och? Fortfarande ingen majoritet som du påstod. Du skrev inte att de hade högst snitt som du påstår nu.

Ingen ide att argumentera med hogsander han erkänner inte att han har fel eller att han inte hade några källor utan mest svammel.
Citera
2011-10-31, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
Ja, men nu lever vi i verkligheten, och i verkligheten tänker ytterst få som du, och troligtvis tänker du inte heller så i alla situationer, men just nu tycker du att du kan kosta på dig lite "godhet", för att upprätthålla en illusion av att du är en ängel och så mår du lite bättre inombords kanske. Ytterst få tänker så, och tittar du utanför folkgruppen svenskar så är det ännuännu färre, tittar du utanför Nordeuropa så är det mycket få, tittar du utanför Europa... Ja, det skiljer ljusår i hur vi tänker, och särskilt angående dessa saker, precis som du nyss fått erfara på första hand från denna somaliefamilj, det är normen bland somalier, men sådant beteende och tänk är inte normen hos svenskar.

... Om det nu bara var du som drabbades av ditt ideologiska "godhets"-tänk(som egentligen är destruktivt), så skulle jag inte bry mig, det är ditt val att utsätta dig för den skiten. Men nu är det tyvärr så att alla andra i din omgivning drabbas, och alla svenskar som bor i landet Sverige drabbas. Tyvärr tillhör du samhällskroppen Sverige, och du skadar den genom ditt godhetstänk, du skadar alla andra celler i organismen Sverige genom ditt agerande, och det är det som är beklagligt och tragiskt, du borde ta ansvar för nationen istället för att fortsätta med dina tankar och handlingar som är destruktiva, inte bara för dig(för då skulle jag inte bry mig, det är en sak att vara okunnig och ovetandes, och det är en sak att medvetet välja det), utan för alla svenskar.

Trångsyntheten gäller tydligen inte bara invandrare & icke-svenska utan även de som inte tycker som du...... Jag tar ansvar för mig och mitt eget handlande och behandlar folk med respekt. Tror allt att en sådan inställning ställer till med färre problem än den du framför i ditt inlägg.
Citera
2011-10-31, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemmigsnigel
Det var en intressant skildring från gården.

Nu tycker jag du ska gå över till somalierna och be om förlåtelse för att du är en vidrig svennehora och fråga om det finns något sätt du kan tjäna och tillfredställa dom.

Du pratar som du har förstånd till!! Fattar inte hur så många av er ser världen i svart eller vitt (pun intended). Visst, livet blir väldigt enkelt men vilken typ av värld kommer vi leva i? Är hat och avsky den ENDA lösningen?? Ska vi fullständigt isoleras oss i våra små egna trångsynta nationer/världsdelar?? Jag kan inte annat är tro att respekt och tolerans är mänsklighetens räddning. Är de ideologier/åsikter som så många för fram i den här tråden lösningen på problemen? Då sänker ni ju er till den låga nivå som ni påstår ALLA n****r, svartskallar, blattar osv befinner sig på. OM de nu, allihop, skulle vara så underlägsna oss så är det isf inte vår uppgift att "utbilda" dem?? Nej, förlåt mig, de KAN naturligtvis inte komma längre i sin personliga utveckling, eller så vill de inte just pga av deras etnicitet. Jisses.......
Citera
2011-10-31, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Ha Ha Ha! Å där kom den ja!

Den mest unkna, sönderslitna, insnöade, överbevisade, söndersmulade skitklyschan av dem alla. Av någon märklig anledning så "vet" extremister & diktaturvurmare, som hetsar om aggressiv politik & totalitära system, vad som är bäst för nationen & folket.

Och likväl så är det oerhört allmänt vedertaget, i hela den utvecklade delen av världen, att det är just aggressiva, totalitära diktaturregimer som alltid alltid alltid lyckats bryta ner sina egna nationer till rent bisarra skräpstater & bli djupt hatade & avsatta & lynchade av sitt eget folk. Detta trots att de "visste" folkets bästa & "tog ansvar" för nationen.

Nej, lägg ner det där översittar-diktatursnacket. Det håller inte. Inte 2011 i en utvecklad demokrati.

Inte 2011 i en utvecklad demokratur, är en mer korrekt beskrivning.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/article123330/Sparkad-for-sina-asikter.html

http://www.youtube.com/milltsagt#p/u/54/sZyl2WoBPZQ

Demokratur:
Citat:
Begreppet tillskrivs ofta den franske sociologen Gerard Mermet [1], men har använts tidigare av andra personer; bland annat använde Vilhelm Moberg det i en artikel i Dagens Nyheter 1965[2]. Demokratur betecknar ett samhälle som till ytan är, dvs. nominellt, en demokrati men som i praktiken saknar en reell och vidare omfattande yttrandefrihet, som saknar en möjlighet för dissiderande politiska grupper att föra sin talan på lika villkor, som saknar ett fullt ut rättssäkert rättsväsende (där lagar och regler tillämpas och appliceras olika beroende på vilket politiskt läger man tillhör), där man riskerar att bli av med sitt jobb för sina åsikters skull, där man som dissident/dissiderande grupp riskerar att bli utsatt för politiskt våld av politiska motståndare (och där staten ser mellan fingrarna med detta). Ytterligare ett kännetecken för en demokratur är när lagarna som finns inte efterlevs (av staten själv).

Dock skall tilläggas att det i definitionen för demokratur finns med det faktum att majoriteten av människorna i detta samhällstillstånd själva inte uppfattar att de lever i en demokratur.

"I en demokratur (notera ordet noggrant) råder allmänna och fria val, åsiktsfrihet råder formellt men politiken och massmedia domineras av ett etablissemang som anser att bara vissa meningsyttringar skall släppas fram. Konsekvensen blir att medborgarna lever i en föreställning att de förmedlas en objektiv och allsidig bild av verkligheten. Åsiktsförtrycket är väl dolt, den fria debatten stryps."
Citera
2011-10-31, 14:49
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnyssel
Trångsyntheten gäller tydligen inte bara invandrare & icke-svenska utan även de som inte tycker som du...... Jag tar ansvar för mig och mitt eget handlande och behandlar folk med respekt. Tror allt att en sådan inställning ställer till med färre problem än den du framför i ditt inlägg.
Tycker du det är ansvarsfullt gentemot landet Sverige att propagera för att ta in invandrare såsom araber och somalier, som enligt all tillgänglig kunskap är till helheten helt värdelösa får vårt samhälle och endast en börda ekonomiskt och kriminellt?

För det andra, tror du att ett mångkulturellt mångetniskt mångrasligt land är ett sammanhållet land? Blir det inte lite väl många intressenter som drar åt helt olika håll och skapar ett splittrat land som inte kan enas om hur landet ska utvecklas?

Vem har pratar om att behandla folk med respekt? Klart jag behandlar folk med trevligt bemötande om de inte är otrevliga i första taget, men det har ingenting att göra med dina jävla tankar om att vi bör ta hit massvis med invandrare från delar av världen där utbildningsnivån är nästan obefintlig och deras mentalitet gör att de inte fungerar väl med svenskar i Sverige lägg därtill deras benägenhet för kriminalitet och i synnerhet våld.
Citat:
Damn right!!!!
Om du inte märkte det så var "Vivoli" helt fel ute på samtliga punkter i sin "kritik" som han kryddade med upprördhet, upprördhet över ingenting, upprördhet över någonting han inbillat sig och som aldrig ens existerade.
https://www.flashback.org/sp33735480
Citat:
Du pratar som du har förstånd till!! Fattar inte hur så många av er ser världen i svart eller vitt (pun intended). Visst, livet blir väldigt enkelt men vilken typ av värld kommer vi leva i? Är hat och avsky den ENDA lösningen?? Ska vi fullständigt isoleras oss i våra små egna trångsynta nationer/världsdelar?? Jag kan inte annat är tro att respekt och tolerans är mänsklighetens räddning. Är de ideologier/åsikter som så många för fram i den här tråden lösningen på problemen? Då sänker ni ju er till den låga nivå som ni påstår ALLA n****r, svartskallar, blattar osv befinner sig på. OM de nu, allihop, skulle vara så underlägsna oss så är det isf inte vår uppgift att "utbilda" dem?? Nej, förlåt mig, de KAN naturligtvis inte komma längre i sin personliga utveckling, eller så vill de inte just pga av deras etnicitet. Jisses.......
Hat och avsky är aldrig en lösning. Vi ska givetvis inte isolera oss i våra länder som du absurt hävdar, det har Sverige aldrig gjort och ska aldrig göra, och det har fungerat fullständigt utmärkt för oss liksom resten av de Europeiska länderna, att ha en etniskt homogen befolkning men öppen för handel och kulturuttryck som anses bra. Det är i dessa etnisk homogena länderna som utvecklingen varit utan konkurrens världsledande, liksom det etnisk homogena Sverige bidrog mycket till den vetenskapliga utvecklingen.

Respekt och tolerans är bra, det är just därför det är MYCKET VIKTIGT att respektera och tolerera var folkslags rätt till att ha makt över sitt eget öde och få leva på sina villkor och få bevara och utveckla sin kultur ifred. Se bara det totala kaoset i Balkan som uppstod när olika etniciteter skulle leva i samma land med samma styre. Vänsterfolk, som du hittills givit sken av att vara(ja, alliansen räknas också som vänster), brukar ofta tala om att Subsahariska Afrikas(dvs negerafrika) problem idag beror på att när länderna skapades och linjerna drogs så tog de inte hänsyn till de olika folkgruppernas livsrum, och därav alla blodiga konflikter och osämja som råder än idag.

Idén om att vita folkslag är överlägsna alla andra var vanlig under kolonialtiden, så den idé du pratar om att det är vår "skyldighet att hjälpa och lära dem", är inte ny, hört talas om "white mans burden"?
Citera
2011-10-31, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wehrmacht

SD är det parti som har flest antal väljare på landsbygden, de har alltså högst majoritet bl.a samtliga partier.
Citera
2011-10-31, 15:17
Medlem
Citat:
SD är det parti som har flest antal väljare på landsbygden, de har alltså högst majoritet bl.a samtliga partier.

Nej, de har inte flest antal väljare på landsbygden av de stora partierna. Däremot har de procentuellt sätt flest utav sina väljare på landsbygden bland de olika stora partierna. Samt att det är inte samma sak som "de har alltså högst majoritet bl.a samtliga partier." eftersom 3/7-delar inte är en majoritet.

Dessutom utgår dessa siffror ifrån valet 2006. SD mer än fick mer än dubbelt antal röster i valet 2010 vilket gör att diskutera dessa siffror och statistik du drar upp som tämligen orelevanta.
Citera
2011-10-31, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoreTheBliss
Nej, de har inte flest antal väljare på landsbygden av de stora partierna. Däremot har de procentuellt sätt flest utav sina väljare på landsbygden bland de olika stora partierna. Samt att det är inte samma sak som "de har alltså högst majoritet bl.a samtliga partier." eftersom 3/7-delar inte är en majoritet.

Dessutom utgår dessa siffror ifrån valet 2006. SD mer än fick mer än dubbelt antal röster i valet 2010 vilket gör att diskutera dessa siffror och statistik du drar upp som tämligen orelevanta.

Det var precis det jag sa. Jag antog att ni förstår att jag menar procentuellt högst när vi talar delar.

"Enligt SVT:s valundersökning klassificerar sig en klar majoritet av SD:s väljare som arbetare. Partiet är starkare på landsbygden än i städerna. SD-väljarna är också fler bland grupper som finns utanför arbetsmarknaden, som arbetslösa, sjukskrivna och förtidspensionärer. Slutligen är män särskilt unga män klart överrepresenterade.

Men varför väljer då dessa personer att rösta på SD? Jag tror att svaret har att göra med social status. Av uppräkningen framgår att det handlar om grupper med låg social status grupper som förlorat på de senaste decenniernas samhällsutveckling, med stigande ungdomsarbetslöshet, ökade inkomstklyftor och avfolkning av landsbygden."

Artikel från 2010, SD's "majoritet" av väljare är precis som jag beskrev dem. Och jag vet att 3/7 inte är någon majoritet, men 25 % av befolkningen bor på landsbygden, so you do the math.

http://ltz.se/ledaredebatt/debatt/1.2565667-darfor-lockar-sd-allt-fler-valjare
Citera
2011-10-31, 16:03
Medlem
Citat:
Det var precis det jag sa. Jag antog att ni förstår att jag menar procentuellt högst när vi talar delar.

Nej, det var precis vad du inte skrev. Tyvärr är jag ingen tankeläsare. Skriver man antal antar jag att det är just antal och inte andel man menar. Lär dig skilja på antal och andel.

Citat:
"Enligt SVT:s valundersökning klassificerar sig en klar majoritet av SD:s väljare som arbetare. Partiet är starkare på landsbygden än i städerna. SD-väljarna är också fler bland grupper som finns utanför arbetsmarknaden, som arbetslösa, sjukskrivna och förtidspensionärer. Slutligen är män särskilt unga män klart överrepresenterade.

Stämmer säkert.

Citat:
Men varför väljer då dessa personer att rösta på SD? Jag tror att svaret har att göra med social status. Av uppräkningen framgår att det handlar om grupper med låg social status grupper som förlorat på de senaste decenniernas samhällsutveckling, med stigande ungdomsarbetslöshet, ökade inkomstklyftor och avfolkning av landsbygden."

Ja, det är nog en del utav svaret på varför folk röstar på SD. Dessutom har dessa människor troligtvis störst erfarenhet utav det nya spännande mångkulturella samhället vilket även får dessa människor att rösta på SD.

Citat:
Artikel från 2010, SD's "majoritet" av väljare är precis som jag beskrev dem. Och jag vet att 3/7 inte är någon majoritet, men 25 % av befolkningen bor på landsbygden, so you do the math.

http://ltz.se/ledaredebatt/debatt/1.2565667-darfor-lockar-sd-allt-fler-valjare

Om nu 3/7-delar (ca 43%) av SD:s väljare bor på landsbygden (den rätta uppgiften var visserligen att 3/7-delar har växt på landsbygden) och i riket som helhet bor 25 % av befolkningen bor på landsbygden så betyder det att SD:s väljare är överrepresenterade när det gäller röster från landsbygden.

De saker som jag har påpekat ovan är väldigt enkla saker som man lärde sig i grundskolan och igen, jag är ingen tankeläsare. Skriv det du verkligen menar och använd dig av mer välkända definitioner så slipper vi en del av denna diskussion.
Senast redigerad av IgnoreTheBliss 2011-10-31 kl. 16:05.
Citera
2011-10-31, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoreTheBliss

De saker som jag har påpekat ovan är väldigt enkla saker som man lärde sig i grundskolan och igen, jag är ingen tankeläsare. Skriv det du verkligen menar och använd dig av mer välkända definitioner så slipper vi en del av denna diskussion.

Bra nu förstår du vad jag menar och jag förstår dig. Nu har vi kommit fram till vad jag menade och det stämmer. Sen kan man spekulera i varför landsbygden röstar på Åkesson eller inte, men den diskussionen håller jag mig utanför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in