En av grannarna till denna familjen är min svärmor, hon bor vägg i vägg.
Det är ett väldigt lyhört hus över lag och vet man om det så dämpar man sig normalt sett för att alla ska trivas.
Varenda gång jag har kommit och hälsat på så hör man skrik, bråk och tjafs, det låter som om de är inne i lägenheten.
Min svärmor har varit inne vid några tillfällen och bett dem dämpa sig lite, visst de dämpar sig för den dagen men nästa dag är det samma visa igen.
28/1-2012
Idag lördag var jag och hälsade på återigen, vi skulle på kalas så vistelsen var inte lång egentligen. Men då skreks det som aldrig förr, jag knackade på väggen för att markera att ljudnivån är för hög, man ska väl inte behöva gå in till dom varje gång?
Då bankade dom på väggen tillbaka, mycket hårdare, mycket mer och mycket längre. Till vilken anledning då? Att dom inte gillade knackningarna då givetvis. Nej det är en jävla brist på respekt tyckte jag och gick över med min flickvän och knackade på och skulle berätta om ljudnivån. Då öppnar de inte dörren utan står innanför och öppnar brevinkastet och frågar/säger; ''Vad vill du jävla svennejävel'', ''Stick härifrån jävla svennejävel du bor inte här'', ''Du har ingen rätt'' etc etc.
Jag tänkte i mitt stilla sinne att det här kommer inte leda någon vart så vi gick därifrån.
När vi kommer ut, står hela familjen på balkongen och glåporden från barnen, mamman och systern(?) haglar mot min flickvän och skriker; ''Din jävla svennehora'', ''Du har ingen rätt din hora'', ''din svenska jävla idiot'', rasistiska påhopp flög kors och tvärs och givetvis då från våran sida med, varför skulle vi stå där och ta emot deras glåpord med öppna armar? ''Vadå ingen rätt, din jävla neger''? Flög det ur bara och då fick vi oss rediga skurar av spottloskor i ansiktet. Jag försökte lugna ner allihopa men dom verkar inte vilja kommunicera. Alla skrek, barnen fortsatte med ''svennehora'', ''idiothora''. Likaså mamman och hennes vad jag hade trott var hennes syster eller dylikt.
Okej glåporden flög från båda parter men att bli spottad i ansiktet? Då har det gått för långt.
Sen efter en stunds skrikande lugnades det hela ner, barnen blev tillsagda att gå in och vi fick prata med lite lugn med mamman och systern(?). Då menar dom på att man får hålla hur hög ljudnivå man vill fram till klockan 22.00, kom det då fram efter lång tid av kommunikation. Detta var alltså deras sinnesvridna uppfattning om att de hade rätt och vi hade fel. Man får alltså stampa, skrika, gapa i sitt hem dagarna i ända från klockan 6 på morgonen till 22 på kvällen. Man behöver inte tänka på sina grannar mellan dessa tider. Hur kommer det sig att det är EN familj som inte gör som alla andra, håller sig relativt lugna? Visst lite skoj och ljud kan man ha för sig men detta var vedervärdigt. Man dricker kaffe och håller på att sätta det i halsen när man hör skrik och gap.
För att återgå till balkong-incidenten så skulle familjen ringa polisen och då sa jag ''Gör jättegärna det, för jag vill få detta ur världen och utrett''. Dom ringde ingen polis. Dom kanske insåg att man skulle bete sig civiliserat som alla andra. Vi åkte iväg på vårat kalas.
29/1-2012
Vi kom tillbaka 02.30 ungefär. Inga ljud hördes givetvis eftersom vi nu var i tysthets- och visa-respekttimmarna. Som mycket riktigt avbröts runt klockan 6 på morgonen idag söndag. Då börjades det med den vanliga ljudnivån som bara dom håller och ingen annan i området, rena cirkusstämningen.
Tidigare
Vid tillfällen då jag har hälsat på tidigare så ropar familjens barn glåpord till andra barn såsom ''Hora'', ''Idiot'', ''Svennejävel''. De andra barnen svarar ju givetvis tillbaka med den enklaste formen av förtryck, att säga ''Apa'' eller ''Neger'' gärna sammansatt med ''Jävel'' eller ''Idiot'' och detta sprider sig ju senare givetvis till barnens föräldrar som reagerar starkt på vad deras barn har berättat. Jag kan inte säga vem som börjar men det hör väl inte saken till.
Omgivning
Den här familjen vägrar att anpassa sig som andra, deras egna lagar och regler gäller och sen går de ut med att ''De ropar neger efter oss'' i artiklar och ''Vi känner oss inte välkomna''. Nu är det så här att jag personligen välkomnar inte en cirkus som granne och tydligen inte övriga grannskapet heller. Det här handlar inte om mobbing och förtryck, detta handlar om vad den här familjen i fråga har skapat för sin omgivning och har dessutom fått gensvar i form av att ingen tycker om dom.
Meningen
Är det meningen att jag och människorna runt omkring mig ska kännas oss som rasister när det flyger lika vedervärdiga ord ur dessa människors munnar? Nej det tycker jag inte. Artikeln i BT i höstas vinklar bara hela historien efter den här familjens version och har inte låtit någon annan kommentera från sin vinkel.
Länken till artikeln var denna
http://www.bt.se/nyheter/boras/hatbrotten-mot-afrikaner-okarbr-%283001156%29.gm
Den går inte att läsa längre eftersom den är borttagen.
Så jag har bett en boende i området om en kopia av artikeln från den fysiska upplagan av BT om det så förefaller att ni inte har läst den.
För att ge min syn åt saken
Jag personligen är inte rasist, min flickvän är det inte och inte heller min svärmor. Det spelar
ingen roll om familjen i fråga hade varit svensk, afrikansk eller haft något annat etniskt ursprung. Jag hade reagerat likadant om jag hade blivit behandlad på samma sätt med rasistiska påhopp eller andra glåpord av någon annan familj. Det är ju precis vad jag i stridens hetta med rasistiska påhopp blivit
tvingad till, att bli rasistisk tillbaka även om det inte skildrar min vardagssyn.
Den här familjen har enligt mig skapat den här onödiga situationen själva, genom att inte visa respekt gentemot andra. Hur kan man förvänta sig respekt och hänsyn om man inte ger någon?
Det här med etik och moral, det är
bortkastat.
Jag vet inte hur man bryter ett segregerat samhälle men jag vet hur man skapar ett, eller blir tvingad till att skapa ett. Jag lärde mig det den här lördagen 28/1-2012. För jag är ju rasisten som ropar ''negerjävel'' för ingen anledning alls, ellerhur? Det är många som vill flytta för att de känner att de inte har någon rätt alls i detta, dom är bara rasister och har bara gjort dumma saker.
Nu har jag vinklat den här historien från två håll, vad som har sagts och gjorts, mer kan jag inte göra.
Detta kommer skickas till Borås Tidning och Bostadsföreningen samt andra berörda parter.
Dom som tror att detta lilla samhället är ''rasistiskt'' och kränkande mot en familj av ingen anledning alls, bör ta reda på all fakta först innan dom ens yttrar sig eller publicerar en ruttet felvinklad artikel i Borås Tidning