2011-10-26, 20:03
Medlem
Brookuss avatar
Borås känsliga integrationsprocess är hårt ansatt efter att frispråkiga Boråsare gång efter annan deklarerar för somalier att de är negrer.

En noggerflock beståendes av en vuxen hona, en vuxen hanne samt sex stycken avkommor har till sin stora förvåning stött på ett grannskap där grannarna inte hymlar med vad de tycker om flocken.

Chockord som neger och apa förekommer mot somalierna.

Det frispråkiga grannskapet startade även en namninsamling för att få bort den kulörta flocken från gården.

Allt detta gör förstås att integrationen är mycket chockad i Borås.

Citat:
Sedan elva år bor Saida och hennes familj i samma bostadsområde utanför Borås. Hon flyttade dit för att hon ville att familjen skulle integreras i det svenska samhället och barnen få en bra skolgång.
Nu vågar hon inte låta barnen leka ute. Kränkningarna mot henne och barnen bara ökar. Nu har hon gjort polisanmälan.

”Jävla neger, det är ingen som vill veta av dig”, hörs en kvinna upphetsat skrika i ett samtal som Saida spelar upp på sin mobiltelefon.
– Jag har börjat spela in och föra dagbok för att visa polisen, säger Saida.

Saida och hennes familj har bott i Sverige i 19 år. Maken arbetar långa tider utomlands, så hon är ofta ensam med deras sex barn, i åldrarna fyra till fjorton år.

De yngsta vill gärna vara ute på gården, spela boll och leka efter skolans slut. Nu tycker barnen inte längre att det är roligt att vara ute. När de stojar på gården, får de höra kränkande tillmälen av grannar som säger att de ska gå in.
– I elva år har grannar ropat, men det har blivit värre och värre, säger Saida som fått höra saker som ”Cirkusapa, skaffa dig inte fler barn” och ”du får inte bo här, åk hem med dig”.
– De ropar neger efter oss hela tiden, säger en äldre dotter.

Grannen berättar att en namninsamling cirkulerat i området för att få bort den somaliska familjen därifrån. Saida har också blivit anmäld till socialen, som inte hade något att anmärka.

Grannar anmäler att Saidas barn ropar ”gris” till deras barn, så det går åt två håll, menar vd:n för bostadsbolaget.

I september vände sig Saida till polisen och anmälde trakasserierna samt en händelse på skolan. Polisen har inlett en förundersökning och utredning pågår.
– Jag vet inte vad jag ska göra, säger Saida. Jag vill inte flytta. Mina barn är födda här och jag trivs här. Jag har inga problem med någon, säger Saida.
http://www.bt.se/nyheter/boras/hatbr...83001156%29.gm

Hur påverkar detta den känsliga integrationsprocessen i Borås?
Någon som bor där som kan berätta hur integrationen känner sig just nu?
Är svenskarna där för dåliga på att integreras till den nya och avsevärt mycket mer spännande kulturen?
Kan en värdegrundskonsult lösa situationen?
Fler synpunkter på denna chocksituation?
Citera
2011-10-26, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brookus
Borås känsliga integrationsprocess är hårt ansatt efter att frispråkiga Boråsare gång efter annan deklarerar för somalier att de är negrer.

En noggerflock beståendes av en vuxen hona, en vuxen hanne samt sex stycken avkommor har till sin stora förvåning stött på ett grannskap där grannarna inte hymlar med vad de tycker om flocken.

Det frispråkiga grannskapet startade även en namninsamling för att få bort den kulörta flocken från gården.

Är svenskarna där för dåliga på att integreras till den nya och avsevärt mycket mer spännande kulturen?

Är det inte bra att de försöker integrera sig och bli en del av samhället?
Citera
2011-10-26, 20:11
Medlem
chainmails avatar
Citat:

Det luktar bidragsfusk:

Citat:
Ursprungligen postat av BT.se
Saida och hennes familj har bott i Sverige i 19 år. Maken arbetar långa tider utomlands, så hon är ofta ensam med deras sex barn, i åldrarna fyra till fjorton år.

Varför bor inte familjen med maken utomlands?
Citera
2011-10-26, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chainmail
Det luktar bidragsfusk:

Varför bor inte alla familjer som har en familjemedlem som arbetar utomlands utomlands?
Citera
2011-10-26, 20:13
Medlem
Brookuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chainmail
Det luktar bidragsfusk:

Fusk ja. Hur stor är sannolikheten att tidningen hittat en somaliehanne som verkligen har ett riktigt jobb
Citera
2011-10-26, 20:18
Medlem
Heladageniskogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argh-Bjornie
Är det inte bra att de försöker integrera sig och bli en del av samhället?
Nej, vi vill inte ha negrer i samhället oavsett hur bra de sköter sig. Åk hem!

Hur som helst blev jag jätteglad när jag läste detta. Det är bra att vanlig härlig vardagsrasism finns kvar i Sverige, jippi!

För att lösa detta integrationsproblem måste man:
1. Kasta ut alla somalier.
2. Göra alla svenskar till somalier.

Inga andra lösningar finns då det är fysiskt omöjligt med mångkultur, vi människor är helt enkelt för rasistiska av naturen.
Citera
2011-10-26, 20:20
Medlem
chainmails avatar
Citat:
Fusk ja. Hur stor är sannolikheten att tidningen hittat en somaliehanne som verkligen har ett riktigt jobb
Han är säkert i al shabab, pirat, smugglare eller kidnappare hemma i Somalia för att dryga ut parasiterandet och bidragsbedrägerierna. Jag åkte taxi i Oslo för ett tag sedan och fick åka med en somalineger med familjen i Göteborg, han hymlade inte ens med det...
Citera
2011-10-26, 20:22
Medlem
FarbrorFranks avatar
Citat:
Jag vill inte flytta. Mina barn är födda här och jag trivs här. Jag har inga problem med någon, säger Saida.

Först gnäller hon på att folk använder sig av yttrandefriheten men i nästa andetag säger hon att hon trivs(?)

Hur ska hon ha det egentligen?
Citera
2011-10-26, 20:26
Medlem
Citat:
Mat vore en ide för att gjuta olja på vågorna.

Erfarenheten visar att det är mer som förenar än som skiljer oss människor åt. En gårdsfest med mat och dans kunde bli ett första steg.

Vad vore Sverige utan pizza, kebab och falaffel?
Citera
2011-10-26, 20:28
Medlem
Mad monks avatar
Låter smått otroligt att detta skule vara sant och i såna fall gud välsigne er.
Citera
2011-10-26, 20:37
Bannlyst
Gud vad hemskt. Helt öppet också.

Som mörkhyad finner jag detta motbjudande. Hoppas dessa blir bötfällda eller något.
Citera
2011-10-26, 20:37
Medlem
Keruacs avatar
Detta kan bara stävjas med fackeltåg och att våra barns skolor blir förpestade med en massa klåpare från Expo med deras s.k "utbildningschef" Alex Bengtsson i spetsen.

http://www.youtube.com/watch?v=OtfAY8pn_tc

http://www.youtube.com/watch?v=FPwYrwpX6OM

Killen borde få vård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in