Citat:
Ursprungligen postat av Golge.Jacobsson
Ganska talande att en simpel blogg som AP redan blivit sveriges 115:e mest välbesökta sajt. Större än tex nyheter24 som storsatsar på marknadsföring med miljardärer i ryggen. Jag kan inte förstå varför inte marknadskrafterna fångar upp detta skriande behov av ovinklade nyheter. Jag säger inte att AP är ovinklat, men AP är utan tvekan en motvikt till övrig vänstervinklad media. Om verkligheten speglades objektivt i övrig media så hade AP inte funnits.
http://www.alexa.com/topsites/countries;4/SE
Marknaden SKRIKER efter en nyhetsförmedlare som har en agenda på tvärs med den etablerade i Sverige. Det är ett unikt tillfälle som någon kommer att gripa, förr eller senare. Kommer avpixlat bli den aktören, eller finns det någon finansiär som vill bli en ny pressmagnat, nästan gratis?
Drudgereport, som jag tjatat om i den här tråden utan att någon bevärdigat mig med en respons är ett parallellfall från USA. Det var en otroligt liten blogg/länksamling som med uselt gränssnitt och inga resurser har etablerat sig som en större nyhetsförmedlare än alla utom de allra största aktörerna som NYT. Någon har blivit väldigt rik på drudge (Matt Drudge själv antagligen) och väldigt mäktig. En sajt som drudge sätter agendan, de gamla drakarna vill inget hellre än få trafik till sina artiklar därfrån.
Hur gick det till då? Jo, på precis samma sätt som det i Sverige finns en folklig misstro mot Stockholmspressen så fanns det i USA en illvilja mot "liberal elite media", alltså vänsteragendan, PK-agendan, det urbana, globala. Foxnews cashade in på TV sidan och skapade ett högervridet alternativ och drudgereport blev ett fenomen på nätet. Allt de gör, i stort sett, är att välja och vraka vilka artiklar de ska länka till. De är alltså ingen "riktig" nyhetsproducent utan låter de etablerade göra jobbet. Däremot är deras besöksantal och inflytande i allra högsta grad verkliga.
Samma typ av mål är nu vidöppet i Sverige. Någon kommer att stänka in den bollen, men det är fortfarande oklart vem det blir.