Citat:
Ursprungligen postat av krimreporter
Det håller jag inte alls med om.
New York ligger på månen, New York ligger i Mexico respektive New York ligger i USA och New York ligger i USA.
Källkritik i alla ära. Men om Aftonbladet skriver en artikel och sedan avpxlat tar samma artikel och lägger till en vinkel. Då har inte verkligheten blivit rimligare beskriven.
Det är källkritiken som är väsentlig.
Det här "resonemanget" faller ju på att du och andra inte kunnat påvisa att PI/AP far med direkta osanningar. De påstår inget som är bevisligen felaktigt utan håller sig till verifierbara fakta. Inget "New York ligger på månen alltså". De VINKLAR, genom ett tendentiöst nyhetsurval. Precis som de gamla drakarna, fast med en annan agenda.
Jag vidhåller det som varje kritiskt tänkande, akademiskt sinnad person borde hålla med om: om vi i Sverige i ett internationellt perspektiv har en unikt propagandistisk press så är det bra med varje form av motpol. Denna motpol har ingen skyldighet att vara "bättre" eller mer korrekt än den etablerade ordningen, den fullgör en funktion ändå. Två mot varandra tendentiösa källor ger tillsammans en bättre bild för en självständigt tänkande person.
För övrigt håller jag med om att det är ett styrkebesked om avpixlat lyssnar till befogad kritik. Kan de hålla uppe ångan och avhålla sig från raljanta övertramp som i början så har de alla chanser att bli viktiga aktörer på den bisarra svenska mediamarknaden.