2011-10-29, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Frågan är bara vad Avpixlat vill uppnå? De måste ändå satt ett syfte och mål med sin verksamhet och jag har uppfattat att man vill framstå som en alternativ sajt till vanlig etablerad politiskt korrekt media, främst genom att visa vilka som finns bakom rubrikerna. Syftet måste ändå vara att visa för befolkningen att invandringen är ett stort problem och då måste ju också folk som lockas att läsa eller som råkar surfa in på Avpixlat få en bra och trovärdig bild av sajten. Får man det om man möts av en "artikel" om att muslimer bör ställa tillbaka tiden 1400 år? "Vilka pundhuvuden" borde vara den första reaktionen hos en normalbegåvad människa som surfar in på sajten.

Men om Avpixlat ska lyckas med sina syften och mål så måste man påverka människor att se att invandringen inte är bra för Sverige. Om man låter begåvningshandikappade främlingsfientliga skriva så är det inte så troligt att vanliga människor stannar kvar på Avpixlat särskilt länge och därför lär även det här bli en klubb för inbördes beundran.

Dessutom kan ni försöka föreställa er vilket självmål det här är. Tänk om den vanliga pressen, den som kritiseras av Avpixlat, refererar till vad som skrivs på sajten. Tänk om Aftonbladet skriver

På den främlingsfientliga och islamofobiska sajten Avpixlat kan man läsa saker som "Natten mot söndag återgår vi till vinter-/normaltid. Alla svenskar ska då ställa tillbaka klockan en timme. Detta gäller inte rättrogna muslimer, de vrider i stället som vanligt tillbaka klockan 1400 år.".

Dränghumor i all ära, men den som vill föra en saklig invandringskritisk diskussion i samhället gör nog bäst i att hålla sig så lång från Avpixlat det bara går.

Kan inte annat än hålla med dig. PI hade kvalité på sina artiklar och sysslade sig åt nyhetsrapportering. Avpixlat verkar inte ha några högre ambitioner än att smutskasta muslimer utan sakliga argument. De flesta "artiklar" skulle passa bättre på Kent Ekeroths blogg.

För övrigt har jag noterat flera "artiklar" som innehåller faktafel. Nej, avpixlat har inte någon vidare kvalité...
Citera
2011-10-29, 17:36
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Nej, det är självklart att vi inte skulle få läsa det i AB. Dom anställer ju inte fjortisar som skribenter.

Tycker du att det där är nån form av journalistik? Att du tycker det är bra säger det mesta om dej. Är du 13 år?
Dina idoler på Aftonbladet kan du få ha för dig själv. Att Avpixlat inte lever upp till din nivå av politisk korrekthet är något du får leva med.
Citat:
Ursprungligen postat av TransitGloria
Det är ju precis min poäng. Ska man debattera i sandlådan med Aftonbladet eller ska man hålla högre standard, vad tycker du?
De skrev "rättrogna muslimer" så det är inte att dra alla över en kam. Alla muslimer är inte rättrogna. Det är förstås en pik men en ganska rolig sådan. Det går inte att diskutera islam med politiskt korrekta personer eller muslimer så humor är ett bra alternativ för att få fram poänger.
Citera
2011-10-29, 17:42
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Frågan är bara vad Avpixlat vill uppnå? De måste ändå satt ett syfte och mål med sin verksamhet och jag har uppfattat att man vill framstå som en alternativ sajt till vanlig etablerad politiskt korrekt media, främst genom att visa vilka som finns bakom rubrikerna. Syftet måste ändå vara att visa för befolkningen att invandringen är ett stort problem och då måste ju också folk som lockas att läsa eller som råkar surfa in på Avpixlat få en bra och trovärdig bild av sajten. Får man det om man möts av en "artikel" om att muslimer bör ställa tillbaka tiden 1400 år? "Vilka pundhuvuden" borde vara den första reaktionen hos en normalbegåvad människa som surfar in på sajten.

Men om Avpixlat ska lyckas med sina syften och mål så måste man påverka människor att se att invandringen inte är bra för Sverige. Om man låter begåvningshandikappade främlingsfientliga skriva så är det inte så troligt att vanliga människor stannar kvar på Avpixlat särskilt länge och därför lär även det här bli en klubb för inbördes beundran.

Dessutom kan ni försöka föreställa er vilket självmål det här är. Tänk om den vanliga pressen, den som kritiseras av Avpixlat, refererar till vad som skrivs på sajten. Tänk om Aftonbladet skriver

På den främlingsfientliga och islamofobiska sajten Avpixlat kan man läsa saker som "Natten mot söndag återgår vi till vinter-/normaltid. Alla svenskar ska då ställa tillbaka klockan en timme. Detta gäller inte rättrogna muslimer, de vrider i stället som vanligt tillbaka klockan 1400 år.".

Dränghumor i all ära, men den som vill föra en saklig invandringskritisk diskussion i samhället gör nog bäst i att hålla sig så lång från Avpixlat det bara går.
Jag tror knappast att deras mål med det inlägget var en "saklig invandringskritisk diskussion". De kostade på sig lite humor verkar det som. Att skämta om islam upprör förstås de politiskt korrekta och muslimerna som inte tål sådant men det behövs. Vår humor skall de inte få ta ifrån oss, den skall inte islamanpassas.
Citera
2011-10-29, 17:47
Medlem
Bengrots avatar
Avpixlat har blivit en skitsajt som jag inte längre stödjer. Det verkar vara ömsesidigt eftersom de rensar bort alla inlägg jag skriver.

Ge oss tillbaka Politiskt Inkorrekt istället för den här jävla pajassajten!
Citera
2011-10-29, 17:50
Medlem
Muslimer och muslimer, detta börjar mer och mer att lika en sekt.

Förövrigt så såg jag att någon hade postat denna videosnutt i kommentarsfältet.

http://www.youtube.com/watch?v=k2Vq_...eature=related

Och den är fortfarande kvar, efter 2 timmar. Av vad jag läst så har jag hört att det va väldigt vanligt att gamla PI och nu möjligtvis också avpixlat censurerar bort allt som kan tänkas handla eller sammankopplas med judar.

Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Avpixlat har blivit en skitsajt som jag inte längre stödjer. Det verkar vara ömsesidigt eftersom de rensar bort alla inlägg jag skriver.

Ge oss tillbaka Politiskt Inkorrekt istället för den här jävla pajassajten!

Det kanske är bra om du nämner vad du skriver eftersom avpixlat väljer att ta bort det?
Senast redigerad av sandra cretu1 2011-10-29 kl. 17:56.
Citera
2011-10-29, 17:54
Medlem
Karlskronabloggens avatar
Citat:
"Natten mot söndag återgår vi till vinter-/normaltid. Alla svenskar ska då ställa tillbaka klockan en timme. Detta gäller inte rättrogna muslimer, de vrider i stället som vanligt tillbaka klockan 1400 år."

Jag håller helt med! Det inlägget var faktiskt en besvikelse och ett riktigt lågvattenmärke!

Här gör Avpixlat precis det gammelmedierna gör som drar alla som röstat på Sverigedemokrater över en kam och Avpixlat drar alla muslimer över en kam! Dessutom har väl ordet "rättrogna" kommit till i efterhand eller missade jag det första gången jag läste, men det är inte med i själva bilden på klockan.

Hade de använt ordet islamister hade det varit OK, men att dra alla muslimer över en kam på detta sätt är inte OK. Jag har inga som helst problem med muslimer som anpassar sig till Sverige och svenska värderingar lika lite som med udda svenska religiösa grupper som t ex Pingstkyrkan eller Jehovas Vittnen.
Citera
2011-10-29, 17:56
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandra cretu1
Det kanske är bra om du nämner vad du skriver eftersom avpixlat väljer att ta bort det?
Jag klagade på kvaliteten, det tålde de uppenbarligen inte. Avpixlat är historia för mig.
Citera
2011-10-29, 17:59
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Dina idoler på Aftonbladet kan du få ha för dig själv. Att Avpixlat inte lever upp till din nivå av politisk korrekthet är något du får leva med.

De skrev "rättrogna muslimer" så det är inte att dra alla över en kam.
Alla muslimer är inte rättrogna. Det är förstås en pik men en ganska rolig sådan. Det går inte att diskutera islam med politiskt korrekta personer eller muslimer så humor är ett bra alternativ för att få fram poänger.

Artikeln löd inte så från början, utan det gällde "alla muslimska invandrare".

Först efter massiv kritik i kommentatorsfältet ändrade man formuleringen.

Humor är naturligtvis ett bra sätt att få fram en poäng, men om det både skall roa och informera bör det göras elegant och med finess.

Hur jag än vrider och vänder på det hittar jag inget annat budskap än "vi är bättre än dem", och idel ryggdunk. Om man vill polarisera debatten är det väl ok, men om man vill bjuda in människor med högre krav än konsensus och flockmentalitet till en givande debatt har man gjort ett misstag.

Om man vill sno läsare från aftonbladet är det väl också smart, i och för sig. För retoriken är lika classy.
Citera
2011-10-29, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krimreporter
1. Hur skulle nyheten om spökplumparna sett ut på nya pi utan den kommentaren. Precis som i traditionella medier.
pi har som vanligt gjort ett urval av nyheter, lagt till egna kommentarer så att ingen av lärjungarna ska glömma vad de ska tycka om muslimer.
nyheten hade kommit ut ändå. nya pi behövdes bara i det här fallet för islamofobins skull. Tydligt.

2. Det finns två sorters stöld av nyheter. Den ena, rent ekonomikst kriminella, sysslade gamla pi med. Man stal både text och bilder. Inte bara länkade till källan.

nya pi gör likadant. Eller tror du nya pi har avtal med associated press att betala för deras bilder.
Och hur är det med bilderna från traditionella TVkanaler.

Den andra stölden är den rent ideella stölden. vad skulle nya pi vara om inte traditionella medier fanns. pi har satt i system att profitera på vanliga journalisters arbete utan att pi på något sätt gör rätt för sig. pi respekterar inte att det är upphovsmannen som har rätt att avgöra i vilket sammanhang upphovsmannen återges.

3. jag fattar inte skillnaden mellan gamla och nya pi. namnet är nytt loggan är ny men innehållet till stor del detsamma. Möjligen är det mindre fokus på vanlig brottslighet och mer fokus på sd och muslimer. men jag har ingen helhetsbild. jag tittar bara in när jag får mejl om hur modiga pi är som vågar säga ifrån när övriga medier tiger. Som i den här artikeln att pi vågar skriva om lakan vilket vi vanliga journalister inte törs.

För att klargöra vad man får och inte får göra, vad som är att "stjäla" och verkligen i lagens mening stjäla:

1. Att redogöra för en nyhet från t ex Aftonbladet med egna ord och länka till den är väl inte stöld? "Nu rapporterar AB att Ghadaffi är död. Han ska ha fångats gömd i ett cementrör" har väl alla och envar rätt att göra, liksom att länka till nyheten. Om man fyller en hel blogg med referenser till andra nyhetsförmedlare är det väl inte att stjäla deras arbete, i lagens mening?

2. Att citera ur en text är väl också, i princip, tillåtet? Gränsen för plagiat och intrång går väl vid att kopiera hela eller en betydande del av texten, eller hur?

3. Fotografier är ju lättare att upphovsrättsskydda och där antar jag att det är stöld att publicera utan tillstånd. Men hur är det med skärmdumpar av andra sidor? Är det stöld att ta ett snapshot av Expressens hemsida för att illustrera "Här vitpixlar Expressen igen!", t ex?

4. Att infoga youtube-klipp är väl verkligen inte stöld? Om det bryts mot upphovsrätten är det väl youtube som gör det?

Om det däremot är stöld att infoga en videolänk till svt eller tv4 vet jag faktiskt inte? Vet någon hur det är med det?

Jag är ingen expert, så detta är mer frågor än påståenden, men bygger inte en jättestor aktör som drudgereport hela sin verksamhet på att de utan ersättning länkar till andra nyhetsproducenter och producerar mycket litet eget material?

Jag tycker att PI och nu AP borde gått drudge-vägen istället: att skapa ett eget nyhetsflöde genom att länka till andra nyhetsproducenter, både inhemska och utländska för att skapa den nyhetsvärdering som passar dem, ungefär som etablerad media gör nu.

Låt nyhetsurvalet vara det som vinklar, inte ordvalet. Det hade räckt med att rapportera om statistik och brottslighet sakligt från olika källor. Att prata om "spökplumpar" är ju bara korkad.
Citera
2011-10-29, 18:15
Medlem
Bengrots avatar
Användaren Kapten Krok som dominerar inläggen måste vara det största skämt som någonsin drabbat internet.
Citera
2011-10-29, 18:20
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TransitGloria
Artikeln löd inte så från början, utan det gällde "alla muslimska invandrare".

Först efter massiv kritik i kommentatorsfältet ändrade man formuleringen.
Ok men det där med att dra alla över en kam är något de politiskt korrekta ständigt tjatar om så det är lite kul att bryta mot deras regler. De hycklar även ofta eftersom deras regler endast gäller deras utvalda offergrupper medan grupper som svenskar är det fritt fram att generalisera om i en negativ kontext. De och muslimerna vill omöjligöra debatt om islam genom att få det att framstå som att inget konkret kan sägas om islam eller muslimer. Så är det inte.
Citat:
Humor är naturligtvis ett bra sätt att få fram en poäng, men om det både skall roa och informera bör det göras elegant och med finess.
Även dålig humor har sin plats.
Citat:
Hur jag än vrider och vänder på det hittar jag inget annat budskap än "vi är bättre än dem", och idel ryggdunk. Om man vill polarisera debatten är det väl ok, men om man vill bjuda in människor med högre krav än konsensus och flockmentalitet till en givande debatt har man gjort ett misstag.
Om du letar efter folk som hävdar överlägsenhet på skakig grund så leta inte längre än till islams anhängare. Muslimer stöps i Muhammeds mall så icke-muslimer är överlag bättre än dem utifrån de flesta kriterier.
Senast redigerad av SummaSummarum 2011-10-29 kl. 18:26.
Citera
2011-10-29, 19:03
Medlem
Coconocos avatar
Citat:

http://www.karlskrona.nu/blogg/?p=6006
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in