2014-03-26, 22:55
Medlem
Psycho-Killers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
HD har precis kommit fram till att en nätsajt inte är ansvarigt för kommentarerna.

Intressant, tack för länk!

Det sista stycket i HDs utlåtande fick mig att rycka till:

Med automatiskt grundlagsskydd för databasverksamhet avses att grundlagsskyddet föreligger pga. att verksamheten drivs av t.ex. redaktionen för en periodisk skrift (och alltså inte på grund av att utgivningsbevis har utfärdats för verksamheten).

Det är alltså inte utgivningsbeviset som är det viktiga utan att "verksamheten drivs av tex redaktionen för en periodisk skrift"!
Citera
2014-03-27, 07:11
Medlem
PsychoRastaSkinheds avatar
Jag förutspår att antingen så kommer Avpixlat radera och rensa upp rejält ungefär åt det hållet som SD själva gör med sitt parti. På det viset ska de slippa rättegångstvister.

Eller så skiter de i det fullständigt och försöker snarare stå på sig själva och kommer få ett rent juridiskt helvete där de kommer uppmana sina läsare att donera konstant för att de ska ha råd med sina rättegångskostnader.
Citera
2014-03-27, 07:33
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psycho-Killer

Med automatiskt grundlagsskydd för databasverksamhet avses att grundlagsskyddet föreligger pga. att verksamheten drivs av t.ex. redaktionen för en periodisk skrift (och alltså inte på grund av att utgivningsbevis har utfärdats för verksamheten).

Det är alltså inte utgivningsbeviset som är det viktiga utan att "verksamheten drivs av tex redaktionen för en periodisk skrift"!
En periodisk skrift som är framställd genom tryckpress omfattas automatiskt av grundlagsskyddet. Registrering av ansvarig utgivare är bara ett led i att fastställa vem som är ansvarig. Om en sådan redaktion väljer att publicera sig på nätet så följer grundlagsskyddet med, även om man inte sökt separat utgivningsbevis för webbplatsen.
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoRastaSkinhed
Jag förutspår att antingen så kommer Avpixlat radera och rensa upp rejält ungefär åt det hållet som SD själva gör med sitt parti. På det viset ska de slippa rättegångstvister.

Eller så skiter de i det fullständigt och försöker snarare stå på sig själva och kommer få ett rent juridiskt helvete där de kommer uppmana sina läsare att donera konstant för att de ska ha råd med sina rättegångskostnader.

Eftersom arvssyndsprincipen gälller för databaser så bör man gå igenom gamla grejer för att undvika problem. Men tidningslobbyn ligger på för en lagändring där man inför preskription liknande den som finns för tryckt skrift för förtal och HMF. Så dr hamnar både Avpixlat och Jan Helin på samma sida i kampen för rätten att förtala människor i evighet.
Senast redigerad av Siegfrid 2014-03-27 kl. 07:40.
Citera
2014-03-27, 08:55
Medlem
Hyfundans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psycho-Killer

Intressant. Hur ska man ur detta perspektivet se på den ökända Researchgruppens personuppgiftsinsamling om Avpixlatkommnetatorer och PUL kontra yttrandefrihetsgrundlagen? Driver Researchgruppen någon "periodisk tidskrift"?

Patent och Registrringsverket:

Citat:
Ska du ge ut en periodisk skrift måste du ha ett utgivningsbevis. En periodisk skrift är någon form av tryckt skrift som har en bestämd titel och ges ut minst fyra gånger per år enligt en utgivningsplan.
Citera
2014-03-27, 09:10
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyfundan
Intressant. Hur ska man ur detta perspektivet se på den ökända Researchgruppens personuppgiftsinsamling om Avpixlatkommnetatorer och PUL kontra yttrandefrihetsgrundlagen? Driver Researchgruppen någon "periodisk tidskrift"?

Patent och Registrringsverket:

I den mån de arbetar på direkt uppdrag av en annan redaktion så kan de anses som att de ingår i den redaktionen. Exempelvis genom att tillhandahålla en tjänst till andra redaktioner. Men i det här fallet har de gjort en egen publicering via sin hemsida, vilket förändrar läget som jag ser det.
Citera
2014-03-27, 09:27
Medlem
Hyfundans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
I den mån de arbetar på direkt uppdrag av en annan redaktion så kan de anses som att de ingår i den redaktionen. Exempelvis genom att tillhandahålla en tjänst till andra redaktioner. Men i det här fallet har de gjort en egen publicering via sin hemsida, vilket förändrar läget som jag ser det.

Så det är alltså möjligt att de tabbat sig här och har brutit mot PUL?
Citera
2014-04-04, 09:39
Medlem
Intelligenskvots avatar
Avpixlat förefaller ha raderat i princip alla artiklar publicerade i februari 2014 eller tidigare. Finns i varje fall inte tillgängliga längre via deras arkivfunktion.

Materialet finns väl kvar i "Internet Archive" men en massa länkar till Avpixlat från olika webbplatser är nu döda.
Senast redigerad av Intelligenskvot 2014-04-04 kl. 09:42.
Citera
2014-04-04, 11:22
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligenskvot
Avpixlat förefaller ha raderat i princip alla artiklar publicerade i februari 2014 eller tidigare. Finns i varje fall inte tillgängliga längre via deras arkivfunktion.

Materialet finns väl kvar i "Internet Archive" men en massa länkar till Avpixlat från olika webbplatser är nu döda.
Säkert ett lat sätt städa upp inför Degerlind som utgivare. Man orkar inte gå in och ändra tidigare inlägg om det skulle finnas kvar några helt enkelt. Eller nått i den stilen.

Edit: Var tydligen inte första med den tanken. :P
Citera
2014-04-17, 20:42
Medlem
Ree81s avatar
*Host* Vet inte varför jag frågar, men anser ni att Avpixlat är "främlingsfientliga"?

Personligen tycker jag inte ordet ens borde existera, men whatever. Svara på.
Citera
2014-04-18, 15:26
Medlem
Dolmances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
*Host* Vet inte varför jag frågar, men anser ni att Avpixlat är "främlingsfientliga"?

Nej, den är fascistisk.
Citera
2014-04-18, 15:30
Medlem
Dolmances avatar
Nu har jag inte läst hela tråden; detta kan ha berörst tidigare; men ett utgivningsbevis är väl mer kopplat till att JK kan väcka åtal?
Citera
2014-04-18, 15:57
Medlem
Paradocss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81

Sett ur ett internationellt perspektiv är Avpixlat fullt normal och i det närmaste mainstream.

Sett ur ett nationellt, svenskt, PK-perspektiv (d v s 99% av gammelmedia) är Avpixlat fascistiskt, nazistiskt, islamofobiskt, homofobiskt, rasistiskt, främlingsfientligt etc.

Det är helt klart så att gammelmedia, sju-klövern och etablissemanget i Sverige som är extrema. Det framgår tydligt vid jämförelser över tid och mot andra västländer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in