2012-03-10, 01:23
Medlem
Torontors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dovan
För att det beror på hur många besökare som har alexa installerat och hur många gånger dessa användare förflyttar sig på sidan(sidvisningar/besökare).
Nej, Alexa använder inte bara toolbaren. Som sagt, notera att hos Avpixlat finns numera en så kallad "Site Info" counter från Alexa längst ned på sidan. Varifrån laddas denna counter ner? Förstås från Alexa. Detta innebär att Alexa numera antagligen har mycket säker statistik beträffande Avpixlat.
Citera
2012-03-10, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Alexa skiljer mellan "pageviews" och "reach", liksom KIA också skiljer mellan sidvisningar och unika besökare.

Återigen: tror du att kissies.se verkligen har långt över 100 000 besökare per dag som KIA hävdar? Om det stämmer så måste ju Alexa vara FRUKTANSVÄRT dåligt för att AP inte ska ha många fler än så, vilket låter väldigt mycket för mina öron.

Vem verifierar KIA-index? Deras kunder BETALAR för bra siffror, det gör inte Alexas.

Absolut, hon har 100k besökare, men få sidvisningar/besökare

Sydsvenskan.se är 300% större en kissies.se enligt KIAindex, ungefär samma resultat har Alexa.
Eftersom kissies har lite(i sammanhanget) trafik så blir Alexas felmarginal större. Men siffrorna skiljer sig inte så mycket mellan KIA och Alexa ändå.

Hos KIA intar kissies plats 95, hos alexa plats 384. Men alexa mäter alla sidor, KIA mäter bara en liten skara med svenska sidor i annonserings syfte.

KIA index

Som du ser så finns båda parter representerade för att minska risken för mygel, självklart kan det förekomma, vem vet, men jag tror ändå mer på KIAs siffror en på Alexas, speciellt när det gäller små svenska bloggar och lokalblaskor.

Kollar du stora sidor som google, facebook mm på alexa så stämmer det till 99,9999%
Senast redigerad av dovan 2012-03-10 kl. 01:45.
Citera
2012-03-10, 10:20
Medlem
Sperssons avatar
Ett annat mindre vetenskapligt mått på Avpixlats storlek är att folk pratar om Avpixlat i betydligt större omfattning än tidigare.
Citera
2012-03-10, 11:58
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Ett annat mindre vetenskapligt mått på Avpixlats storlek är att folk pratar om Avpixlat i betydligt större omfattning än tidigare.
Jag har aldrig hört nån prata om Avpixlat. Betyder det att dom har noll läsare då?
Citera
2012-03-10, 12:38
Medlem
PsychoRastaSkinheds avatar
Citat:

Fast det är ju bara här på flashback det(avpixlat) diskuteras. De som läser sådana sidor tar ju aldrig någon diskussion i verkliga livet eller väldigt sällan och då är det med folk som de vet har samma åsikter. Man ser ju det väldigt sällan på internet någon annanstans heller.
Citera
2012-03-10, 14:45
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Jag har aldrig hört nån prata om Avpixlat. Betyder det att dom har noll läsare då?

Det måste innebära att du är stendöv. Alternativt är bosatt på nån isolerad ö, med dig som ende invånare.
Citera
2012-03-10, 15:57
Medlem
The Rig Vedas avatar
Citat:
Axpixlats ranking på alexa diskuteras på alla fikarum runt om på landets arbetsplatser, det är en världsnyhet som ingen har missat.
Helt ärligt, ta er inte på så stort allvar.
Citera
2012-03-10, 16:43
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlskronabloggen
Klockrent svar!
Ja verkligen. Jag var ute på stan och diskussionerna gick så heta om avpixlat så kommunen har beslutat att avsätta en speciell plats för att det ska kunna diskuteras ordentligt. Dom har nu anställt 7 st diskussionsledare och har avsatt 1000 kvm centralt och bra med speciella bussar som ska skjutsa folk dit...

Eller kanske inte. Nej, jag har faktiskt aldrig hört nån nämna Avpixlat utanför FB om man bortser från några tidningsartiklar som dom nämnts i.

Tror ni på allvar att det är det hetaste samtalsämnet som kan uppbringas? När tjejbloggar har mer läsare...
Citera
2012-03-10, 18:09
Medlem
Citat:
Ja verkligen. Jag var ute på stan och diskussionerna gick så heta om avpixlat så kommunen har beslutat att avsätta en speciell plats för att det ska kunna diskuteras ordentligt. Dom har nu anställt 7 st diskussionsledare och har avsatt 1000 kvm centralt och bra med speciella bussar som ska skjutsa folk dit...

Eller kanske inte. Nej, jag har faktiskt aldrig hört nån nämna Avpixlat utanför FB om man bortser från några tidningsartiklar som dom nämnts i.

Tror ni på allvar att det är det hetaste samtalsämnet som kan uppbringas? När tjejbloggar har mer läsare...

"Tjejbloggar"? Nu tycker jag du ska lägga band på den nedlåtande sexismen även om det är svårt. Tror du inte det pratas ute i landet om Blondinbella, Kissie och allt vad de heter? Bara för att du är en mansgris som inte uppskattar smink, skvaller och hästar, fy på dig.

Vilka tjejbloggar pratar du om förresten? Menar du att Alexa är så inihelvete dåligt att avpixlat trots fyrdubbelt större trafik än kissies.se i "verkligheten", alltså KIA egentligen är mindre?

Vad har du för belägg för det? Om man nu väljer att lita på KIA så finns det ju inget som säger att Avpixlat, som inte deltar där, inte har minst dubbla kissies trafik.

Konkret, vilka tjejbloggar är större än AP enligt dig?
Citera
2012-03-10, 18:24
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
"Tjejbloggar"? Nu tycker jag du ska lägga band på den nedlåtande sexismen även om det är svårt. Tror du inte det pratas ute i landet om Blondinbella, Kissie och allt vad de heter? Bara för att du är en mansgris som inte uppskattar smink, skvaller och hästar, fy på dig.

Vilka tjejbloggar pratar du om förresten? Menar du att Alexa är så inihelvete dåligt att avpixlat trots fyrdubbelt större trafik än kissies.se i "verkligheten", alltså KIA egentligen är mindre?

Vad har du för belägg för det? Om man nu väljer att lita på KIA så finns det ju inget som säger att Avpixlat, som inte deltar där, inte har minst dubbla kissies trafik.

Konkret, vilka tjejbloggar är större än AP enligt dig?
Tycker du verkligen att vi ska avsätta en lördagskväll att upprepa sånt som redan står i tråden?

Skulle inte tro det. Läs, begrunda, ta reda på fakta och du kommer att upptäcka att sanningen inte alltid är vad du tror.

Vad det gäller tjejbloggar har jag ingen som helst uppfattning om dess innehåll. Är inte intresserad, men du tycks ju vara en stammis där...
Citera
2012-03-10, 18:45
Medlem
Citat:
Tycker du verkligen att vi ska avsätta en lördagskväll att upprepa sånt som redan står i tråden?

Skulle inte tro det. Läs, begrunda, ta reda på fakta och du kommer att upptäcka att sanningen inte alltid är vad du tror.

Vad det gäller tjejbloggar har jag ingen som helst uppfattning om dess innehåll. Är inte intresserad, men du tycks ju vara en stammis där...

Du har en väldigt konstig syn på vad som utgör "fakta". Du säger att alexa inte "ska" användas trots att det väl är världens mest använda system för ranking av websajter. Jag vet inte hur pålitligt alexa är, men om de är störst i världen kan de ju inte bara avfärdas utan vidare. Tills du blir enväldig internetchef så får du finna dig i att en sådan global aktör tillmäts betydelse.

I Alexa har kissies.se, Sveriges största "tjejblogg" som du säger typ en fjärdedel av avpixlats trafik. I KIA har kissies en bra bit över 100 000 unika dagsbesökare.

Du får liksom välja: antingen är KIA-siffrorna "hårda", vilket skulle indikera att AP mycket väl kan ha det dubbla, tredubbla eller fyrdubbla om det deltog i KIA. Att tro att avpixlats enorma övertag på en stor, global rankingsajt som alexa skulle vara resultat av manipulation är en rätt stor konspirationidé som det inte verkar finnas några belägg för. Var är uppropen, mejlinglistorna, facebookgrupperna som får folk att försöka lura alexa?

Eller så är KIA-index, Alexa m fl ALLA behäftade med osäkerhet och överdrifter. Vad är det som säger att de väldigt stora siffrorna på KIA inte är upphaussade eller manipulerade? Trots allt är det ju där och inte på alexa som det finns ekonomiska motiv att manipulera.
Citera
2012-03-10, 18:55
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Du har en väldigt konstig syn på vad som utgör "fakta". Du säger att alexa inte "ska" användas trots att det väl är världens mest använda system för ranking av websajter. Jag vet inte hur pålitligt alexa är, men om de är störst i världen kan de ju inte bara avfärdas utan vidare. Tills du blir enväldig internetchef så får du finna dig i att en sådan global aktör tillmäts betydelse.

I Alexa har kissies.se, Sveriges största "tjejblogg" som du säger typ en fjärdedel av avpixlats trafik. I KIA har kissies en bra bit över 100 000 unika dagsbesökare.

Du får liksom välja: antingen är KIA-siffrorna "hårda", vilket skulle indikera att AP mycket väl kan ha det dubbla, tredubbla eller fyrdubbla om det deltog i KIA. Att tro att avpixlats enorma övertag på en stor, global rankingsajt som alexa skulle vara resultat av manipulation är en rätt stor konspirationidé som det inte verkar finnas några belägg för. Var är uppropen, mejlinglistorna, facebookgrupperna som får folk att försöka lura alexa?

Eller så är KIA-index, Alexa m fl ALLA behäftade med osäkerhet och överdrifter. Vad är det som säger att de väldigt stora siffrorna på KIA inte är upphaussade eller manipulerade? Trots allt är det ju där och inte på alexa som det finns ekonomiska motiv att manipulera.
Då upprepar vi det som redan står i tråden för dom som inte klarar av att läsa.

Alexa mäter möjlig trafik baserad på olika parametrar.

KIA mäter verklig trafik.

Så, då kan du ägna dej åt normala helgsysslor. Man behöver inte vara internetchef för att ta reda på enkel fakta, det räcker med att man är läskunnig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in