2018-08-15, 19:30
Medlem
Jag litar inte på Demoskop men jag tar ändå fasta på att SD knappar in på S. Jag tror att SD delvis har lyckats med att brunsmeta S och sått ett frö. Det var dags att ge igen. Jag ser inte SD:s siffra som dålig. Vi har tre stora partier och det kan bli dött lopp.

Men förhoppningsvis blir SD störst. Jag tycker att vinden vände rätt efter Pride, sedan har "valarbetarna" i förorterna vaknat till liv före skolstarten och jag tyckte också att Jimmie skötte sig bra under Expopressens partiledardebatt. Han var mycket bra under klimatdebatten, stod emot trycket.

FAN vad bra att Sossarnas kris fortsätter. Valet kommer att bli en slakt på Sossarna.
2018-08-15, 19:38
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ppppppppppppppp
Är det någon särskilt faktor du använder eller? Betvivlar inte det du skriver - undrar bara om du hittat ett mönster.

Faktorn som brukar användas är felbedömningen inför valet 2014. I september 2014 mätte Demoskop 10.2 och valresultatet blev 12.86. 12.86/10.2=1.26; dagens 19.6 multiplicerar vi med 1.26 som är Demoskops "inkompetensfaktor" och vips hamnar vi på 24.7% givet samma underskattning som vid valet 2014.

Sen vet jag inte vad den gode McArthur har laddat med i pipan idag för att komma til 25.5%
Senast redigerad av Nostradumbass 2018-08-15 kl. 19:49.
2018-08-15, 19:47
Medlem
8711s avatar
Som sagt helt väntat från Demoskop och inget nämnvärt överhuvudtaget egentligen. Alla har ju insett att nuvarande agenda i media har varit att spä på en sådan utveckling och att man vill dra det åt det hållet. Detta är övergående och det är nästan en hel månad kvar till valet. Instituten lär med all säkerhet få äta upp detta och korrigera upp siffrorna redan i nästa mätning som kommer om någon vecka bara närmare valet från respektive institut.

Mycket önsketänkande från media och instituten kan tänkas att man är säkra på och tror att mp ska öka och sd minska, men finns inget som säger att det är så i verkligheten. Det finns naturligtvis inget flöde mellan SD och mp exempelvis, det är rent trams. Redan nästa mätning kommer respektive institut få höja tillbaka siffrorna igen, då vinden har vänt igen med kallare väder, bilbränder, upplopp, stenkastning och mycket uppmärksamhet för Sverigedemokraterna runt Sommartalet, Sommarfestivalen, Jimmie Åkessons torgmötesturné och annat i media
2018-08-15, 19:48
Medlem
Ett val i oktober hade varit bättre för då skulle "klimatet" jämna ut sig mer. Nu hinner "klimatet" sjunka endast 0,5% enligt min beräkning, istället för 1,0%, ja jag känner efter.

Efter ytterligare studier ser jag positivt på detta. SD och M fejkas ligga lika. Dom som är rädda om plånboken väljer M, dom som vill rädda landet väljer SD. Genom att Sossarna kollapsar blir det extra intressant. Hur snabbt går raset?

Jag har sett Sossarnas valarbetare på en valstuga och dessa valarbetare ser ut att ha blivit 10 år äldre sista året.... ....

SD:s "valarbetare" verkar kvällar och nätter.

Jag misstänker att man blåser upp C lite och jag "tror" att V kan nå 9% på grund av Sossarnas kollaps. KD räddar sig kvar liksom MP. Take that!
2018-08-15, 19:50
Medlem
Maltsevs avatar
Fint. Ger det hela lite mer nerv så här i valspurten. Framför allt kul om det är sverigedemokrater som uppgett att de röstar på MP eller C. Höjer den positiva andan inom de partierna inför valet.

Men förmodligen är det bara ett resultat av de där flyktiga OU-deltagarna som alltid följer de senaste rubriksättningarna. Har ingenting med folkopinionen att göra.
Senast redigerad av Maltsev 2018-08-15 kl. 19:53.
2018-08-15, 19:51
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
4/4 OU i augusti visar på nedgång för Sd. Tre av dem på närmare två procentenheter. Börjar det inte vara dags att i samma grad justera ner era fantasisiffror, eller är ni förnekare även i denna fråga? När ert älskade Yougov snart visar detsamma så blir det svårt va?

Du är bara ytterligare en simpel SD-hatare som inte fattar något. Instituten förutom Sentio och Yougov har i alla val kraftigt underskattat Sverigedemokraterna, månadssnittet har också varit en kraftig underskattning och senaste fulla månaden sa detta 22,0%. Spelbolagen säger 24%+ just nu.

Att media och instituten har en tillfällig uppenbar agenda med bränderna förra månaden kommer inte hålla till valet och redan nu har andra frågor tagit över som Sverigedemokraterna, regeringsbildningen, bilbränderna, upploppen, stenkastningen, SD:s sommarfestival och sommartal, Jimmie Åkessons torgmötesturné osv.

Siffrorna kommer vända upp igen i respektive mätning och institut redan i nästa mätning då alla lär göra flera inför valet, därför kan man ta denna risk och korrigera upp det igen i nästa mätning. Man lär dock likt tidigare val ha en betydande underskattning mot Sverigedemokraternas valresultat bland annat på grund av detta.
2018-08-15, 20:11
Medlem
Citat:
Är det någon särskilt faktor du använder eller? Betvivlar inte det du skriver - undrar bara om du hittat ett mönster.
I Demoskops augustimätning 2014 (den mest relevanta jämförelse som går att göra i detta fall) fick SD 12,2, så jag skulle nog inte vara så hejdlöst generös med moms, bonus, dricks och allt annat man måste vräka på med för att komma upp i drömnivåer. 20,66 (19,6 * 1,054) är vad man får om storleksförhållandet 12,2 vs 12,86 består.

Vissa i tråden är dock religiöst övertygade om att vi genom att peppa varandra att tro att SD kommer att få 30%, därigenom kommer att påverka valresultatet i mätbar positiv riktning – samma typ av magiskt tänkande som gör att vissa tror att Sverige kan rädda klimatet genom att subventionera elcyklar.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-08-15 kl. 20:16.
2018-08-15, 20:18
Medlem
Kekistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
4/4 OU i augusti visar på nedgång för Sd. Tre av dem på närmare två procentenheter.

...Och sedan började det grillas bilar i Trollhättan och Göteborg. Otur va?
2018-08-15, 20:45
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ny mätning expressen/demoskop

SD: 19,6 % (-1,4)

SD:s fortsatta kräftgång beror säkert på spotta-på-folhemmet-filmen. Precis som jag förutsåg tidigare i tråden.
2018-08-15, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
I Demoskops augustimätning 2014 (den mest relevanta jämförelse som går att göra i detta fall) fick SD 12,2, så jag skulle nog inte vara så hejdlöst generös med moms, bonus, dricks och allt annat man måste vräka på med för att komma upp i drömnivåer. 20,66 (19,6 * 1,054) är vad man får om storleksförhållandet 12,2 vs 12,86 består.

Vissa i tråden är dock religiöst övertygade om att vi genom att peppa varandra att tro att SD kommer att få 30%, därigenom kommer att påverka valresultatet i mätbar positiv riktning – samma typ av magiskt tänkande som gör att vissa tror att Sverige kan rädda klimatet genom att subventionera elcyklar.

Inkompetensfaktorn måste du ju räkna på snittet av mätningar sista månaden in mot valet. Kan inte cherrypicka Aug 2014 o sen räkna fram underskattning på det.
2018-08-15, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
SD:s fortsatta kräftgång beror säkert på spotta-på-folhemmet-filmen. Precis som jag förutsåg tidigare i tråden.
Hur stor spridning tror du att den har fått bland de som inte är sds kärnväljare?

Jag har själv inte sett den. Ser ingen anledning, kommer ändå aldrig rösta på sossarna. Och om jag skulle rösta på dem i alla fall i en okänd framtid så är det ju för den politik de vill driva då, inte för vad de gjorde när farfar var liten.
2018-08-15, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Om det här blir valresultat så kommer vi få en valvaka där Annie Lööf hyllas som det skarpaste politiska geniet i Sveriges historia. Allt kommer kretsa kring Centern.
Det vill säga exakt samma situation som MP innan förra valet. Och vi vet hur det gick då..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in