2018-06-03, 09:12
  #67789
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
Hur SCB går är svårt att säga men Joakim Ruists "legendariska" intervju i SVT aktuellt om flyktingsinvandringens kostnader kan har svängde en del människor. Våldtäkt i Malmö kan också påverkar. Massmedia och politiker lita på folkets korta minne. Men de ha det svårt att argumentera för asylinvandring.
Tumregeln för vad som leder till att SD ökar snabbt i opinionen har visat sig förhållandevis enkel och logisk: Det handlar nästan uteslutande om politik som 7K driver och genomför i nuet.

Bilbränder, förortsupplopp, stenkastning, våldtäkter, inbrottsturnéer och annan kriminalitet är inte 7K-politik. Det är enskilda personers handlingar. Kopplingen till politik är indirekt, komplex och ofta avlägsen i tid. Om Ali som deltar i ett upplopp i en stockholmsförort är född i Sverige och son till Muhammed som kom hit från Somalia på tidigt 90-tal efter kollapsen 1991 och fick ett positivt beslut från någon handläggare som hette Solveig på dåvarande invandrarverket som följde regler baserade på en blandning av viss politik ärvd av Palme och Carlsson och annan politik formad av Bildt och Westerberg... är det Stefan Löfven som startat upploppet då? Nä.

Men när Reinfeldt genom att säga ”öppna era hjärtan” tydligt avslöjar åsikten att invandringen är ostoppbar som vädret och att det bara är att acceptera den hur den än utvecklas, ger han också beskedet ’så här tänker jag forma er framtid om jag vinner valet’ och då får väljarna ett tillfälle att svara ’i helvete heller’ vilket många också gjorde.

När Löfven, Ygeman och Johansson står lika handfallna och passiva som Reinfeldt medan det pågår en total invasion av bibliska mått, och yrar om ”vi klarar det” och ”mitt Europa bygger inga murar” så kommunicerar de politik i realtid: Det här är den riktning vi har och den ligger fast. Väljarna svarade med en historisk SD-ökning som kulminerade i toppnoteringen 28,8 i YouGov.

Och nu har smartskaftet Löfven gått med på en random amnesti för 9000 afghanska män, med stöd av Annie Lööf. Väljarströmmarna under maj är en recension av det beslutet: En överkorsad geting.

Ruist... jo det var en instant classic men den enda kopplingen till dagsaktuell politik är väl möjligen att hela riksdagen inklusive SD har bestämt att SVT ska finansieras via skattsedeln, så för den väljare som plötsligt fått för sig att hat mot PK-journalister på SVT och SR motiverar partibyte blir det ju ingen skillnad av att gå över till SD.
2018-06-03, 09:14
  #67790
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Du har helt fel, en konstpaus som visade att intervjuaren var helt bort i tok med frågan. Nu var det säkert inte genomtänkt utan, spontant han förstod ingenting! Hade inte väntat sig att någon skulle ifrågasätta varför en forskare forskar och lägger fram sitt resultat i stället för att göra politiska överväganden.
Journalister och politiker överväger om det de säger är politiskt korrekt eller inte. Men vi förväntar oss att forskare ska vara politiskt neutrala.

Hade han funnit sig borde ha ha sagt "jag forskar, andra får diskutera vad som är politisk korrekt" och sedan lämnat studion.

Fast det var ju precis det han sa, men med en lång tankepaus eftersom det - enligt vad han själv twittrade, och som återges i SvDs artikel om intervjun - var åttonde korkade frågan i rad. Dessutom blev det ju betydligt mycket mer uppmärksammat nu (och därigenom fått fler 'svenssons' att ta in budskapet), än om han bara sagt det han skulle och sedan gått.
2018-06-03, 09:34
  #67791
Medlem
svenabs avatar
Novus presenterade en undersökning om vilka de viktigaste politiska frågorna är.

I ekot 8;00 säger en representant för Novus något begåvat. "Migrationen är en så viktig fråga endast därför att en majoritet av SD:s väljare tycker att det är en viktig fråga."

Problemet är med andra ord att SD finns.

De hade klippt bort det till ekot 9:00
2018-06-03, 09:42
  #67792
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Och nu har smartskaftet Löfven gått med på en random amnesti för 9000 afghanska män, med stöd av Annie Lööf. Väljarströmmarna under maj är en recension av det beslutet
Det här kan jag hålla med om, men tycker inte det borde ha genererat en ökning på 4%e på en månad.
2018-06-03, 10:09
  #67793
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Det här kan jag hålla med om, men tycker inte det borde ha genererat en ökning på 4%e på en månad.
Exakt hur stor ökningen borde bli leder bara till ännu en meningslös diskussion om ”uppjustering”, så det lämnar jag därhän.

Att det däremot är fullt logiskt med en väldigt kraftig reaktion borde det inte råda några delade meningar om. Vi ska komma ihåg att väljare som inte orkar hålla sig detaljinsatta har blivit itutade olika mantran om att ”gränsen har stängts” och i största allmänhet invaggats i trygghet om att den gamla invandringspolitiken från helvetet är historia. Och just när alla hade gjort sitt bästa för att förtränga skiten och gå vidare så kommer 2015 tillbaka med ett brak i form av lyxamnesti för 9000 ensamljugande. Det är som en skräckfilm där alla trodde monstret var oskadliggjort och just när karaktärerna i filmen sitter och andas ut så reser sig monstret som en skugga bakom dem och hugger. Vi som hängt med i alla turer i invandringspolitiken är som de där snubbarna som fnyser när monstret gör comeback och säger ”pffff, det där visste jag hela tiden skulle hända”. De som rusar till SD efter amnestin är som resten av biopubliken som gallskrek av förvåning.
2018-06-03, 10:18
  #67794
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Även om siffrorna ser relativt bra ut i dagsläget så finns en del orosmoln:

Ett resultat på 19-20 hade varit katastrof. Det innebär att 80% inte har något emot att norden blir som mellanöstern.


Ett dylikt korrigerat resultat för S-kojarna S-CB bör i verkligheten garantera SD som största parti i riksdagen, naturligtvis - särskilt som det återstår ytterligare tid till valet...
2018-06-03, 10:46
  #67795
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
SD växer alltid under valrörelsen, medan S alltid minskar. M brukar lika ungefär stilla.

Så är det, och det beror ju på att SD tjänar på att politiska frågor diskuteras, eftersom de har vettiga svar på frågorna. S tjänar bara på att politik inte diskuteras i sak, eftersom deras hopp är att hålla kvar väljare av slentrian.

Sen har SD möjligtvis en viss fördel av att AfS har bildats, eftersom det ger SD en stämpel av seriöst, rumsrent part, folk kan helt enkelt tänka "dårarna håller till i AfS". I den mån folk överhuvudtaget känner till AfS, det vill säga.
__________________
Senast redigerad av VitruvianskeMannen 2018-06-03 kl. 10:57.
2018-06-03, 10:47
  #67796
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Tumregeln för vad som leder till att SD ökar snabbt i opinionen har visat sig förhållandevis enkel och logisk: Det handlar nästan uteslutande om politik som 7K driver och genomför i nuet.

Bilbränder, förortsupplopp, stenkastning, våldtäkter, inbrottsturnéer och annan kriminalitet är inte 7K-politik. Det är enskilda personers handlingar. Kopplingen till politik är indirekt, komplex och ofta avlägsen i tid. Om Ali som deltar i ett upplopp i en stockholmsförort är född i Sverige och son till Muhammed som kom hit från Somalia på tidigt 90-tal efter kollapsen 1991 och fick ett positivt beslut från någon handläggare som hette Solveig på dåvarande invandrarverket som följde regler baserade på en blandning av viss politik ärvd av Palme och Carlsson och annan politik formad av Bildt och Westerberg... är det Stefan Löfven som startat upploppet då? Nä.

Men när Reinfeldt genom att säga ”öppna era hjärtan” tydligt avslöjar åsikten att invandringen är ostoppbar som vädret och att det bara är att acceptera den hur den än utvecklas, ger han också beskedet ’så här tänker jag forma er framtid om jag vinner valet’ och då får väljarna ett tillfälle att svara ’i helvete heller’ vilket många också gjorde.

När Löfven, Ygeman och Johansson står lika handfallna och passiva som Reinfeldt medan det pågår en total invasion av bibliska mått, och yrar om ”vi klarar det” och ”mitt Europa bygger inga murar” så kommunicerar de politik i realtid: Det här är den riktning vi har och den ligger fast. Väljarna svarade med en historisk SD-ökning som kulminerade i toppnoteringen 28,8 i YouGov.

Och nu har smartskaftet Löfven gått med på en random amnesti för 9000 afghanska män, med stöd av Annie Lööf. Väljarströmmarna under maj är en recension av det beslutet: En överkorsad geting.

Ruist... jo det var en instant classic men den enda kopplingen till dagsaktuell politik är väl möjligen att hela riksdagen inklusive SD har bestämt att SVT ska finansieras via skattsedeln, så för den väljare som plötsligt fått för sig att hat mot PK-journalister på SVT och SR motiverar partibyte blir det ju ingen skillnad av att gå över till SD.

Ja, tillväxten beror naturligtvis på hur politiker svarar mot en handfast och högst påtaglig verklighet. Folk vet vad som döljer sig bakom gruppvåldtäkter, fattigpensionärer, bostadsbrist och krisande system. Den tiden är förbi när man plockade fram fakta och statistik. Det behövs inte längre.

För mig är valet redan över. Och då media och politiker saknar förmåga att tänka framåt ser jag fram mot tiden efter valet. När SD har 23 till 25 procent får vi reaktionerna. Inte innan, för det kan man inte tänka sig. Partiet behandlas som om de fortfarande har 13 procent och att vi har en enig Allians.

Annie Lööf ger som bekant inte SD fler röster, däremot ger hon mycket starka skäl till nya sd:are att för guds skull inte återvända. Det har hon gemensamt med Jan Björklund och Jonas Sjöstedt. Så sett saboterar de för Löfven och Kristersson. När Åkesson eller troligtvis Karlsson stiger i talarstolen i höst kommer det mer och mer framgå vilket sänke samarbetspartierna har varit för M och S. Varför ska M söka stöd för de löjligt små L och KD.

På detta har vi framtida problem. Migrationens konsekvenser lär inte minska. Med säkerhet nå nya höjder. Snart har vi också en lågkonjunktur, men även ett EU som redan idag har stora samarbetsproblem. Dessa samarbetsproblem lär öka och nästa vår är det EU-val. Igen! Då är frågan om S och M verkligen orkar med det?
2018-06-03, 10:56
  #67797
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Även om siffrorna ser relativt bra ut i dagsläget så finns en del orosmoln:

Om siffrorna runt 19% håller i sig och blir ett valresultat, så är det faktiskt inte så hemskt mycket mer än dom 12,9 dom har i dagsläget. Nu kan ingen neka till att dom ser vart sverige går, med osäkra områden, fler moskeer, böneutrop i fler och fler städer.. ”bara” 14000 invandrare per år med tillhörande familj...
Ett resultat på 19-20 hade varit katastrof. Det innebär att 80% inte har något emot att norden blir som mellanöstern.

Nåväl, det kan skita sig. Men SD har en potential på över 30 procent vilket betyder över 40 procent av männen. Migrationens konsekvenser lär garanterat förvärras och vi väntar andra problem, så ett Sverigevänligt parti kommer med nödvändighet att finnas under lång tid framåt.
2018-06-03, 10:58
  #67798
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Du har helt fel, en konstpaus som visade att intervjuaren var helt bort i tok med frågan. Nu var det säkert inte genomtänkt utan, spontant han förstod ingenting! Hade inte väntat sig att någon skulle ifrågasätta varför en forskare forskar och lägger fram sitt resultat i stället för att göra politiska överväganden.
Journalister och politiker överväger om det de säger är politiskt korrekt eller inte. Men vi förväntar oss att forskare ska vara politiskt neutrala.

Hade han funnit sig borde ha ha sagt "jag forskar, andra får diskutera vad som är politisk korrekt" och sedan lämnat studion.
Jag rekommenderar dig att läsa på ruists egen blogg. Han var på förhand beredd och hade en taktik. Jävligt effektiv. Ångesten i rösten som överhördes under tystnaden går till historien😁
http://joakimruist.blogspot.com/?m=1
2018-06-03, 11:51
  #67799
Medlem
Snackade nyligen med en bekant som har föräldrar som är aktiva moderater på kommunnivå. Båda dessa moderata föräldrar skulle i riksdagsvalet rösta SD.

Om fler gör detta kan det bli ett spännande resultat i höst.
2018-06-03, 12:03
  #67800
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Även om siffrorna ser relativt bra ut i dagsläget så finns en del orosmoln:

Om siffrorna runt 19% håller i sig och blir ett valresultat, så är det faktiskt inte så hemskt mycket mer än dom 12,9 dom har i dagsläget. Nu kan ingen neka till att dom ser vart sverige går, med osäkra områden, fler moskeer, böneutrop i fler och fler städer.. ”bara” 14000 invandrare per år med tillhörande familj...
Ett resultat på 19-20 hade varit katastrof. Det innebär att 80% inte har något emot att norden blir som mellanöstern.

Jag tror att 19-20% är ett högst realistiskt resultat för SD.

Det stora problemet är ju om Aftonbladet får med sig det mesta av övriga MSM och lanserar tolkningen att 20% för SD betyder att 80% av svenskarna vill ha fortsatt hög invandring.

Så är det ju inte. 60% av svenskarna vill ha minskad invandring.

https://www.di.se/nyheter/sex-av-tio-valjare-vill-ha-farre-flyktingar/

Men för den skull är det inte säkert att mer än 1 av 5 väljer att lägga sin röst på SD. Folk kan känna tveksamhet inför SD av många skäl, och så hoppas många nog på att S och M menar allvar med att de tänker lägga om sin migrationspolitik.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in