2018-08-11, 20:10
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Två av tre. En förändring på 0,1 procentenheter räknas inte. Det är en ren slumpmässig fluktuation.

Övriga två opinionsinstitut visar dock på en minskning som nog kan stämma. Dock tror jag att vädret påverkat mer än vad dina två öron mot marken snappat upp.

Den här sommaren har varit onormalt het och rentav skrämmande klimatmässigt, vilket har gynnat Miljöpartiet. På samma sätt har det ju missgynnat SD, som ju valt en klimatskeptisk linje, vilket är helt i otakt med tiden just nu.

SVD och SIFO tror likadant, dvs att Miljöpartiet gynnats av denna sommars extremväder:

När det gäller SD:s tapp så får man inte glömma att detta tapp ju skett från rekordhöga nivåer. Jämför man dagens siffror med t.ex aprils siffror, så ligger SD högre idag än då.

En svårighet i sammanhanget är också hur AfS påverkar siffrorna. De flesta opinionsinstitut verkar dock inte snappa upp någon större förändring här, men många opinionsinstitut har alltid lite svårt att mäta siffror på högerkanten på ett bra sätt.

Ha ha ha! Skyll på vädret du. Jag känner din frustration.

När ett tillfälligt ökat antal våldtäkter rapporterades för något år sedan förklarades det av en kriminolog med att det fina vädret gjorde att fler rörde sig ute berusade och därför ökade brotten. Då hånade och skrattade Sd-svansen på Flashback åt väderfaktorn, men nu passar det att skylla på vädret - utan att någon statsvetare lagt fram det som förklaring.

Gör anktestet så förstår du nog varför Sd dalat i OU.
2018-08-11, 20:54
Medlem
8711s avatar
Snart kommer Yougov och visar att SD är överlägset största parti på 25%, och Novus och Demoskop där SD lär ligga kvar på runt 21% eller så för att man knappast vill halka för långt efter verkligheten ju närmare valet vi kommer.
2018-08-11, 21:06
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Snart kommer Yougov och visar att SD är överlägset största parti på 25%, och Novus och Demoskop där SD lär ligga kvar på runt 21% eller så för att man knappast vill halka för långt efter verkligheten ju närmare valet vi kommer.
Det säger du. Verkligheten har du ingen aning om och inte YouGove heller. Det är ett institut bland andra opinionsinstut och gör säkert så bra de kan men inte f..n är de något facit på vad valresultatet blir.
2018-08-11, 21:11
Medlem
Dan88s avatar
När kommer nästa YouGov eller Sentio?
2018-08-11, 21:19
Medlem
Myhr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Det säger du. Verkligheten har du ingen aning om och inte YouGove heller. Det är ett institut bland andra opinionsinstut och gör säkert så bra de kan men inte f..n är de något facit på vad valresultatet blir.

Nähä vi kanske ska gnugga en lampa och fråga en ande? eller kanske spå i krabbklor och kråkfjädrar eller fråga en astronom vad den tror?
2018-08-11, 21:32
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
När kommer nästa YouGov eller Sentio?

Sentio har redan varit, om de skulle komma med en till kanske det först är mot slutet av månaden?
2018-08-11, 21:46
Medlem
Vad vissa rabiata SD-hatare inte förstår när folk skriver att dom har större förtroende för Sentio och Yougov är för att dessa två har varit överlägset närmast verkligheten i de senaste valen när man jämför deras undersökningar med det faktiska utfallet. ALLA andra har inte haft nivån och kunskapen att se verkligheten. Vissa här har samma problem.
2018-08-11, 23:15
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Titta på www.status.st visserligen gjordes det många OU av samma institut den månaden så det som står på status är väl en sammanvägning. Men tycker detta är nåt de flesta borde minnas. Det var iaf flera som hade de riktigt lågt och förutom Sentio så var de andra helt ute och reste nedåt.

Hursomhelst, skrämmande hur många som inte minns de sjukt låga siffrorna SD hade hos vissa inför förra valet, och som sagt många OU gjorde många mätningar månaden fram till valet. Var ni öht intresserade av OUs förra valet borde ni minnas då det bara var fyra år sedan. För mig känns förra valrörelsen som den skedde i förrgår.

Ni måste väl ändå minnas OUs och medias försök att få det till att det var strid på kniven mellan SD och MP om vilka som skulle bli tredje störst. De var så jämna i mätningarna och MP ofta högre ibland. Vilket luftslott det visade sig vara.

Nej det enda som oroar mig är AFS, att de ska sno tre procent eller så precis som FI gjorde mot vänsterpartiet i förra valet.

(Min fetning)

Håller helt med dig. Det är minst sagt förvånande att så många totalt verkar ha glömt det som pågick inför förra valet vid motsvarande tid. Till de som inte verkar minnas föreslår jag att ni går tillbaka i denna tråd till juli, augusti 2014 och läser hur diskussionen gick och tittar hur opinionsinstituten låg. Där har ni också facit eftersom ni kan jämföra det som skrevs, vad journalister ansåg samt vad OI påstod med SD:s valresultat som hamnade på 12,9%. Exakt samma skevheter då som nu. Exakt likadana underskattningar kommer att ske i årets val...

De som tror att t ex Sifos 16,8% eller Inizios 19% för augusti inte är mycket, mycket grova underskattningar av SD är mer än lovligt naiva. Det är tur att valet bara är 28 dagar bort, då har vi ett definitivt facit. Och Sifo och andra institut borde skämmas som hundar.
2018-08-11, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Jag vill inte säga för mycket men sist jag hade en privat konversation med honom så antydde han att den sistnämnda frågan du ställer ovan skulle få honom att överge opinionstråden. Lite synd, dels för att han är i en klass helt för sig både som skribent och som analytiker. Dels därför att vi nu börjar se facit på hur väl den efterblivna "PKinstitutenkommerattskruvauppSDjunärmarevaletvik ommerförattinteavslöjasinhållanereSDbluffmellanval e n-teorin" matchar verkligheten. Skillnaden i augusti mellan Sifo och Sentio är 8.7%-enheter.
Inte en chans att det beror på detta. Vi behöver ju inte göra någon djupare analys, men vi får ju alla gissa.
2018-08-12, 00:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Håller helt med dig. Det är minst sagt förvånande att så många totalt verkar ha glömt det som pågick inför förra valet vid motsvarande tid. Till de som inte verkar minnas föreslår jag att ni går tillbaka i denna tråd till juli, augusti 2014 och läser hur diskussionen gick och tittar hur opinionsinstituten låg. Där har ni också facit eftersom ni kan jämföra det som skrevs, vad journalister ansåg samt vad OI påstod med SD:s valresultat som hamnade på 12,9%. Exakt samma skevheter då som nu. Exakt likadana underskattningar kommer att ske i årets val...

De som tror att t ex Sifos 16,8% eller Inizios 19% för augusti inte är mycket, mycket grova underskattningar av SD är mer än lovligt naiva. Det är tur att valet bara är 28 dagar bort, då har vi ett definitivt facit. Och Sifo och andra institut borde skämmas som hundar.

Har läst igenom tråden från tiden innan valet och jämfört med alla OI och sett trenderna. Det är skrämmande likt nu.

Det gjordes dessutom en egen undersökning i tråden precis innan valet som var nästan exakt som valresultatet. Det gjordes en liknande föe någon månad sedan och då låg SD på över 25%.

Man kan säga vad man vill om oss här inne, våra kukstorlekar och politiska läggningar, men jag tror de flesta av oss är relativt realistiska och ligger nära det kommande valresultatet. Det är helt jag övertygad om.
2018-08-12, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Med utfrågarnas goda minne kommer en mycket stor del av TV-debatterna handla om miljön och klimatförändringar. Det är lika dåliga nyheter för SD som det är goda, när invandringen kommer på tal. Det är inte en profilfråga och ingen tänker "SD!" när brunnen sinar i torkan.

Vad SD behöver då är inte budskap av typen "SD vill OCKSÅ sopsortera, hörni!", utan innovativa, kontraintuitiva budskap av den typen jag skisserat. "Invandringen skadar klimatet!"

Nu kanske det är så dags, men hade man konsekvent kört det budskapet så hade även en värmebölja och smältande polarisar kunnat verka för SD och ryckt undan mattan för MP. "Invandringen skadar klimatet!" är provokativt och starkt - och leder på ett helgjutet sätt till att prata om att ALL humanitär hjälp ska ges i närområdet, där så många utsatta som möjligt kan nås för varje krona, miljon och tiotal miljarder som svenska skattebetalare avtvingas.

Rena, raka, konsekventa budskap är röstmaximerande och lättkommunicerade. INGEN kvotflyktinginvandring, eftersom ALL hjälp ska göra så stor nytta som möjligt, till INGEN extra belastande klimatpåverkan. Allt hänger ihop i ett helt, utan svaga punkter - och enkelt för Åkesson och andra att upprepa, upprepa, upprepa.

Det här är inte så svårt som SD får det att verka.
För komplicerat tyvärr. Om det är mer komplext än att lova heltid till vårdpersonal tycker SD (Jimpan) att det är för intellektuellt.

Men angående "mota SD i grind", man ser hela upplägget(?) från mediehusen; invandring nämns nästan inte alls nu i MSM, tanken var att den diskussionen tas under våren, och färdigdiskuterad redan innan semestrarna, sen skulle frågan hinna självdö en aning till valrörelsen. Och SD själva vill väl inte vara den som påminner att man bör diskutera invandring? I alla fall inte på valaffischerna.

Men vi får se hur frågan hanteras av SD, och MSM, när valrörelsen inleds på riktigt Vi får hoppas att det inte var en för tidig peak. Lite hyfsade siffror i ett par OI:s igen och allt kommer att kännas bättre.
2018-08-12, 00:59
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Har läst igenom tråden från tiden innan valet och jämfört med alla OI och sett trenderna. Det är skrämmande likt nu.

Det gjordes dessutom en egen undersökning i tråden precis innan valet som var nästan exakt som valresultatet. Det gjordes en liknande föe någon månad sedan och då låg SD på över 25%.

Man kan säga vad man vill om oss här inne, våra kukstorlekar och politiska läggningar, men jag tror de flesta av oss är relativt realistiska och ligger nära det kommande valresultatet. Det är helt jag övertygad om.

Visst är det riktigt intressant att se parallellerna från 2014 med 2018? Och att jämföra opinionsmätningarna innan valet med resultatet den 14 september 2014... Trenderna, tidningarnas skriverier, kommentarer etc. Det var en riktig ögonöppnare att gå tillbaka i tråden och gå igenom flera hundra inlägg. Som du skriver: Det är skrämmande likt med nuvarande läge. Inte minst underskattningen från flera institut. Sentio och Yougov fortfarande högt över de andra.

Flashbacks egna "opinionsundersökning" tror jag missade med 0,3% (medelvärdet), 12,6% mot valresultatets 12,9% för SD. Inte illa, det var helt i linje med Sentio.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in