2018-08-15, 21:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nästan en halv miljon har sett den nu:

https://www.youtube.com/watch?v=W56ZKUVECWs

498 854 visningar

Det är förstås en övervikt av SD-väljare bland dem som sett den, men det är ju bland dessa man hittar de före detta sossar som gått till SD och nu tar anstöt av filmen och vänder i dörren.

Jag tror dock inte att dessa väljare går tillbaka till S. Förmodligen finns de bland soffliggarna just nu. Vart de tar vägen på valdagen återstår att se. AfS hade säkert kunnat locka en del, men deras övningar med antisemitiska klistermärken har nog gjort dem mindre populära de senaste dagarna.

Filmen har fått oanade, eller förväntade effekter. Löfven drog sig för att kalla SD för rasister under gårsdagens partilederdebatt. Inte en enda gång faktiskt. Han höll på att säga det i eftersnacket men hann värja sig. Han vet att det är att kasta stein i glashus och att folk kan vända det emot honom numera.

Perfekt inför valdpurten och oerhört strategiskt av SD.
2018-08-15, 22:06
Medlem
Smoothmans avatar
Sentio hade SD på 25,6% i juli och 25,5% i augusti.
Yougovs mätning för SD i juli visade på 25,7%.

Vad händer om Yougov i sin augustimätning ligger kvar kring 25,7% (+- några tiondelar)? I sådana fall kommer det att gå en mycket tydlig skiljelinje mellan "bakelitinstituten" och de renodlade webbpanelerna. Och eftersom vi vid det här laget känner till att webbinstitut som Yougov och Sentio har haft en högre träffsäkerhet för SD vid tidigare val så kommer detta att bli synnerligen intressant.

Återigen blir det en kamp mellan två olika mätmetoder (jo, jag vet att flera institut använder sig av 10% webbsvar nuförtiden, men det är långtifrån detsamma som att vara ett renodlat webbinstitut.)

Om Yougov ger SD en liknande siffra för augusti månad som för juli, borde vi på allvar fråga oss om det överhuvudtaget existerar en reell nedgång för SD i opinionen eller om det är något annat som sker nu... I valtider kan allt hända.
2018-08-15, 22:10
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
SD:s fortsatta kräftgång beror säkert på spotta-på-folhemmet-filmen. Precis som jag förutsåg tidigare i tråden.
Nu får du väl ta och ge dig med denna teori. S har sjunkit i alla mätningar utom en efter filmen. I Demoskop sjönk de med 2,3 pe.
2018-08-15, 22:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Sentio hade SD på 25,6% i juli och 25,5% i augusti.
Yougovs mätning för SD i juli visade på 25,7%.

Vad händer om Yougov i sin augustimätning ligger kvar kring 25,7% (+- några tiondelar)? I sådana fall kommer det att gå en mycket tydlig skiljelinje mellan "bakelitinstituten" och de renodlade webbpanelerna. Och eftersom vi vid det här laget känner till att webbinstitut som Yougov och Sentio har haft en högre träffsäkerhet för SD vid tidigare val så kommer detta att bli synnerligen intressant.

Återigen blir det en kamp mellan två olika mätmetoder (jo, jag vet att flera institut använder sig av 10% webbsvar nuförtiden, men det är långtifrån detsamma som att vara ett renodlat webbinstitut.)

Om Yougov ger SD en liknande siffra för augusti månad som för juli, borde vi på allvar fråga oss om det överhuvudtaget existerar en reell nedgång för SD i opinionen eller om det är något annat som sker nu... I valtider kan allt hända.
Maria Borelius berättade i eftersnacket efter Expressens valdebatt att hon intervjuat någon höjdare på Yougov som berättade hur dom hade förfinat sina metoder efter Brexitvalet med diverse parametrar avseende sökmönster på google & liknande för att komma närmare sanningen.
2018-08-15, 22:14
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Spelbolagens odds speglar ju bara vad den spelande delen av befolkningen tror. Alltså typ män i åldern 20-40 år, eller vilka som nu kan tänkas spela på valresultatet.

En icke obetydande del av dessa har säkert läst t. Ex. den här tråden där man ständigt haussar SD.

Jag bedömer att spelbolagen är opålitliga, liksom opinionsundersökningarna. Men man kan inte vifta bort opinionsundersökningarna bara sådär. Opinionen är svår att mäta och vi vet faktiskt inte hur det ligger till förrän den 9e. Men det är snart, så snart vet vi. De som då råkade gissa rätt kan då vara malliga experter på opinionen till nästa val.

Ska jag själv gissa valresultatet så säger jag just ikväll 26 %, men jag är medveten om att det är ungefär lika delar oinformerad gissning och önsketänkande, och därför inget jag tar gift på.

Läs själv vad man säger på spelbolagen då, man tar hänsyn till opinionsmätningar, tidigare erfarenheter, underskattning med mera. Var en stor artikel i expressen för bara ett par dagar sedan. Du kan se hur man arbetare där. Det är inte bara spelarnas insatser, även om det är en stor faktor.

Jag viftar bort institut som val efter val har kraftigt underskattat Sverigedemokraternas valresultat. Som Sifo som återigen ligger överlägset sämst. Det handlar inte om att det är svårt, utan om att man vill ligga där. Annars hade man ju gjort något åt det i sina metoder.
2018-08-15, 22:16
Medlem
flashbacktrolls avatar
Bara 4 procentenheter efter sossarna, och 0,1 procentenhet efter moderaterna. Det får ändå anses acceptabelt, med tanke på att SD:s frågor inte legat i fokus senaste veckorna. Jag är trots allt nöjd, mer åt sossarnas tapp än SD:s siffror

Frågan är var alla osäkra väljare kommer att gå under valrörelsens sista veckor. Nån teori?
2018-08-15, 22:18
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Tror du? Nja, jag tror nog snarare att Jimmie Åkessons relativa frånvaro under sommarens skogsbränder och torkan spelat en negativ roll. Iallafall känner jag så personligen. Att Bieler åkte dit och jobbade räknas inte. Givetvis behövde han inte synas på plats (det behövde nog bara regeringsrepresentant, typ FM samt ÖB) men han kunde väl ha varit lite mer engagerad. Även torkan har varit svår för många. Även om detta är mer väder än klimat så tror jag att några är lite fundersamma över SDs ganska passiva inställning till detta under sommaren. Det kan ha påverkat marginellt negativt.
Ja, det är helt uppenbart att skogsbränderna och den varma sommaren påverkat folk. Även Åkessons aktualiserande av sitt eu-motstånd kan ha skrämt bort nytillkomna moderater. Detta är frågor som folk i gemen förhåller sig till och har en åsikt om, vilket filmen definitivt inte är.
2018-08-15, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Spelbolagens odds speglar ju bara vad den spelande delen av befolkningen tror. Alltså typ män i åldern 20-40 år, eller vilka som nu kan tänkas spela på valresultatet.

En icke obetydande del av dessa har säkert läst t. Ex. den här tråden där man ständigt haussar SD.

Jag bedömer att spelbolagen är opålitliga, liksom opinionsundersökningarna. Men man kan inte vifta bort opinionsundersökningarna bara sådär. Opinionen är svår att mäta och vi vet faktiskt inte hur det ligger till förrän den 9e. Men det är snart, så snart vet vi. De som då råkade gissa rätt kan då vara malliga experter på opinionen till nästa val.

Ska jag själv gissa valresultatet så säger jag just ikväll 26 %, men jag är medveten om att det är ungefär lika delar oinformerad gissning och önsketänkande, och därför inget jag tar gift på.

Oj vad högt, hoppas Du har rätt. Själv sätter jag just nu SD till 22,5% men det kan stiga fram till den 9/9, det är ju alltid svårt att mäta SD rätt.
Mitt hopp består i att S sjunker. Vi får dock räkna med att några MP promille går tillbaka till S när det regnar...men minskar S och SD ökar får vi ett mycket intressant val.

Jag hoppas också att KD inte tar något från SD, men vi får se.
2018-08-15, 22:21
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacktroll
Bara 4 procentenheter efter sossarna, och 0,1 procentenhet efter moderaterna. Det får ändå anses acceptabelt, med tanke på att SD:s frågor inte legat i fokus senaste veckorna. Jag är trots allt nöjd, mer åt sossarnas tapp än SD:s siffror
Frågan är var alla osäkra väljare kommer att gå under valrörelsens sista veckor. Nån teori?

Många går till soffan och många är inte osäkra, de tänker rösta SD men säger att de är osäkra. C och KD har mycket osäkra väljare så kan gå lite var som helst. Om alla inser att KD är körda kanske SD kan få en % av dem. Osäkra centerpartister går till L eller M.
2018-08-15, 22:22
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacktroll

Jag tror att bilbränderna kan ha skiftat momentum redan. S har tappat till mp och v, och kommer fortsätta att blöda åt alla håll och kanter. Jag tror att de i slutändan kan ha svårt att komma över 22-23%. Av de i min omgivning som säger att de inte ens vill gå och rösta för att de inte har förtroende för något parti är en majoritet gamla S-väljare. De vet helt enkelt inte vad S är längre, vad de står för. Det kan bli ett lite lägre valdeltagande i år är mitt svar på din fråga, och det är gamla eller leanining S-väljare som väljer soffan.
2018-08-15, 22:24
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Ja, det är helt uppenbart att skogsbränderna och den varma sommaren påverkat folk. Även Åkessons aktualiserande av sitt eu-motstånd kan ha skrämt bort nytillkomna moderater. Detta är frågor som folk i gemen förhåller sig till och har en åsikt om, vilket filmen definitivt inte är.

jag hörde att EU var på plats 10 eller något rörande vad folk tyckte var viktigt i valet (Minns inte exakt). Jag tror de flesta ser det som mer långsiktigt. Alla som säger migration, skola, sjukvård, bostäder, otrygghet, kriminalitet. fattigpensionärer; menar egentligen migration för man vet att det andra beror på det.
2018-08-15, 22:27
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
jag hörde att EU var på plats 10 eller något rörande vad folk tyckte var viktigt i valet (Minns inte exakt). Jag tror de flesta ser det som mer långsiktigt. Alla som säger migration, skola, sjukvård, bostäder, otrygghet, kriminalitet. fattigpensionärer; menar egentligen migration för man vet att det andra beror på det.
Ja, men det kan ha att göra med att det inte har diskuterats att lämna unionen. Folk antar helt enkelt att medlemskapet puttrar vidare. Men om/när det aktualiseras så kanske det visar sig att rätt många, i synnerhet gamla aliansväljare, tycker att det är en rätt stor grej att eventuellt lämna unionen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in