Citat:
Ursprungligen postat av
Turistparadiset
Spelbolagens odds speglar ju bara vad den spelande delen av befolkningen tror. Alltså typ män i åldern 20-40 år, eller vilka som nu kan tänkas spela på valresultatet.
En icke obetydande del av dessa har säkert läst t. Ex. den här tråden där man ständigt haussar SD.
Jag bedömer att spelbolagen är opålitliga, liksom opinionsundersökningarna. Men man kan inte vifta bort opinionsundersökningarna bara sådär. Opinionen är svår att mäta och vi vet faktiskt inte hur det ligger till förrän den 9e. Men det är snart, så snart vet vi. De som då råkade gissa rätt kan då vara malliga experter på opinionen till nästa val.
Ska jag själv gissa valresultatet så säger jag just ikväll 26 %, men jag är medveten om att det är ungefär lika delar oinformerad gissning och önsketänkande, och därför inget jag tar gift på.
Läs själv vad man säger på spelbolagen då, man tar hänsyn till opinionsmätningar, tidigare erfarenheter, underskattning med mera. Var en stor artikel i expressen för bara ett par dagar sedan. Du kan se hur man arbetare där. Det är inte bara spelarnas insatser, även om det är en stor faktor.
Jag viftar bort institut som val efter val har kraftigt underskattat Sverigedemokraternas valresultat. Som Sifo som återigen ligger överlägset sämst. Det handlar inte om att det är svårt, utan om att man vill ligga där. Annars hade man ju gjort något åt det i sina metoder.