2018-06-20, 21:29
  #70381
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rollinghand
Helle Klein, vad säger du nu? Bedömer du fortfarande att SD kommer att hamna under 4 % i riksdagsvalet?
Arnstads "tak" på 13% känns också lite antikverat.
2018-06-20, 21:29
  #70382
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag vet förstås att YG också underskattat SD i OU före val tidigare, men förefaller inte detta vara en överskattning? Att SD ånyo skulle inte bara fördubbla sig utan också gå fram så extra kraftigt gör mig aningen skeptisk. Visst kan en del hända fortfarande fram till valet, men även om detta är en överskattning så skulle det innebära att SD kan landa på åtminstone 25% i valet och bli största parti. Det vore helt unikt och en omkastning av mycket som vi tror att vi vet om svensk politik. Det skulle sannolikt också medföra en "utmanande" regeringsbildningsprocess.

Jag tror att både SD:s uppgång och raset för C är verkliga, och till en del beror på afghanamnestin.

Håller med om att det blir en stökig regeringsbildning. Både alliansen och S+MP är ute som regeringsalternativ. Frågan är vad som kommer i deras ställe?
2018-06-20, 21:31
  #70383
Medlem
PenetreraMeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinkungen
Jaha Powergirl, här är ett inlägg från dig från 2013. Det har inte åldrats så väl.

Vad är dina tankar idag fem år senare?
Powergirl har ju rätt i att "väljarna vill ha mer av långsiktiga värderingar/ideer/lösningar och som bär in i en framtid".
2018-06-20, 21:33
  #70384
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Personligen vågar jag inte tro på riktigt så högt i valresultat vid ett val idag, jag säger 25-26% så jag tror därmed att 28,5% är något i överkant. Men jag har gärna fel och hoppas det är ännu högre siffror i valresultatet som väntar!

Frågan är vad som skulle hända om SD får 28,5% och är överlägset största parti. Jimmie Åkesson lär ju bli statsminister! Löfven och Kristersson kommer få avgå med sina 22,0% och 17,3%. Det kommer bli helt enormt med ett sådant valresultat! Konsekvenserna är svåra att förutse. Svenska folket har verkligen fått nog nu. Skjutningen i Malmö i förrgår med tre döda och alla gruppvåldtäkter lär inte heller gå hem så bra i stugorna.

Extremt svårt att förutse någonting efter valet.
S och M kanske tvingas till extra partikongress vid dåligt valresultat, och sedan kan allting hända?
2018-06-20, 21:33
  #70385
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Vad som är högeligen intressant är att dessa siffror som valresultat innebure att 3,4% + 1,4% + 3,8% + 3,1% = 11,7% av befolkningen skulle sakna representation i riksdagen och ännu mer att detta gjorde att M + SD skulle ha en andel av riksdagsledamöterna på (17,3%+28,5%)/88,3% = 51,9%.

Och således börjar nog M fatta att de kan etablera en trovärdig regering med SD som stöd.

Om de här siffrorna står sig är det nog ett inte osannolikt alternativ. Jag trodde tidigare på en koalition av S+M+L efter valet, men de skulle inte längre få egen majoritet med dessa siffror.
2018-06-20, 21:34
  #70386
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag vet förstås att YG också underskattat SD i OU före val tidigare, men förefaller inte detta vara en överskattning? Att SD ånyo skulle inte bara fördubbla sig utan också gå fram så extra kraftigt gör mig aningen skeptisk. Visst kan en del hända fortfarande fram till valet, men även om detta är en överskattning så skulle det innebära att SD kan landa på åtminstone 25% i valet och bli största parti. Det vore helt unikt och en omkastning av mycket som vi tror att vi vet om svensk politik. Det skulle sannolikt också medföra en "utmanande" regeringsbildningsprocess.
Jo, det låter rätt nyktert. Inte minst i denna tråd har vi ju sett hur sd- sympatisörer aktivt söker sig till dessa webbpaneler för att "påverka". Om man tittar på den samlade utvecklingen hos alla institut så skulle jag också säga att 25% låter mer rimligt i dagsläget.

Att C plötsligt skulle tappa flera tiondelar av sitt stöd baserat på en händelse som varit känd under flera veckor faller dels på sin egen orimlighet, och dels på det faktum att det inte syns under andra undersökningarna.
2018-06-20, 21:35
  #70387
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Det är för tidigt i processen att släppa in SD så pass mycket. Möjligen ser vi en uppluckring till 2022.

Du extrapolerar 2015. Det har hänt massor ute i Europa och USA sen valet 2014. Vi ser inga fackeltåg mot rasism eller TV4-galor längre. Inga "Regugees Welcome"-galor. Så vilken process, som fortlöpt i världen men inte i Sverige är det du pratar om? Jag förstår inte.

Det vi har sett är en verklighetsfrånvänd afghanamnesti. Det var jävligt osmart. Vilken process är det du pratar om?
__________________
Senast redigerad av Nostradumbass 2018-06-20 kl. 21:41.
2018-06-20, 21:35
  #70388
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Måttlig
Jag tippar att det kommer att komma en ström av påstådda kopplingar till Ryssland, och varningar om att Ryssland försöker att påverka valet till SD:s fördel. (Som de gjorde/påstås ha gjort i det amerikanska valet)

Detta tror jag även är det största hotet mot SD inför valet. Väljarna har blivit immuna mot vanliga "skandaler" och propaganda från sjuklövern + mediasvans, men skulle misstanken om att SD är lajeker till Putin få fäste, ja då kommer nog många att tänka efter en extra gång innan de röstar.
Detta desarmeras enkelt genom att redan nu lägga något förslag om att stopp någon Rysk gasledning eller liknande.
2018-06-20, 21:40
  #70389
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Du extrapolerar 2015. Det har hänt massor ute i Europa och USA sen dess. Vi ser inga fackeltåg mot rasism eller TV4-galor längre. Så vilken process, som fortlöpt i världen men inte i Sverige är det du pratar om? Jag förstår inte.
Att vi inte ser så många fackeltåg längre kan inte tas som bevis för att tiden är mogen för en statsminister från SD. Det är ett visst hopp där emellan. Sverige är dessutom en outlier i världspolitiken varför en normaliseringsprocess för ett parti som SD tar längre tid.

SD är fortfarande paria i stora delar av väljarbasen, och hör till de mest illa omtyckta av partierna (det mest illa sedda kanske tom) enligt en undersökning som någon säkert minns tydligare än jag.
2018-06-20, 21:40
  #70390
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stroopwafel-80
Siffran med decimal i ipsos är 20,49 enligt status.st
Källan till uppgiften är en tweet från David Ahlin på Ipsos, där han tagit en skärmdump på en närmare genomgång av resultaten:
https://twitter.com/DavidAhlin/status/1009503798388281358

Han säger för övrigt att Ipsos skippat decimalerna för att de ger en falsk bild av exakthet som inte finns i verkligheten i undersökningarna.
Det låter väl rimligt, men det tar ifrån oss statistiknördar och maniska följare av SD:s utveckling i opinionen en stor del av nöjet med att följa opinionsundersökningarna.
__________________
Senast redigerad av Grisbrottaren 2018-06-20 kl. 21:44.
2018-06-20, 21:43
  #70391
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Att vi inte ser så många fackeltåg längre kan inte tas som bevis för att tiden är mogen för en statsminister från SD. Det är ett visst hopp där emellan. Sverige är dessutom en outlier i världspolitiken varför en normaliseringsprocess för ett parti som SD tar längre tid.

SD är fortfarande paria i stora delar av väljarbasen, och hör till de mest illa omtyckta av partierna (det mest illa sedda kanske tom) enligt en undersökning som någon säkert minns tydligare än jag.

Vi har ingen bättre. Sverige är i stora problem. Nu har vi haft S med Löfvén och det har inte hänt ett skit på den här mandatperioden. Att sätta M vid rodret är också att lämna skutan utan styrning i fyra år till.

Jag tror du har fel. SD har den bästa statsministern. Och det ser folk. Därför är vi här nu.
__________________
Senast redigerad av Nostradumbass 2018-06-20 kl. 21:46.
2018-06-20, 21:47
  #70392
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag vet förstås att YG också underskattat SD i OU före val tidigare, men förefaller inte detta vara en överskattning? Att SD ånyo skulle inte bara fördubbla sig utan också gå fram så extra kraftigt gör mig aningen skeptisk. Visst kan en del hända fortfarande fram till valet, men även om detta är en överskattning så skulle det innebära att SD kan landa på åtminstone 25% i valet och bli största parti. Det vore helt unikt och en omkastning av mycket som vi tror att vi vet om svensk politik. Det skulle sannolikt också medföra en "utmanande" regeringsbildningsprocess.

Den där ”utmanande” regeringsbildningen är något som redan diskuteras öppet i gammelmedia, vilket säger en del om situationens allvar. Att något unikt inom svensk politik kommer att ske i valet ser jag som självklart. De avgörande frågorna är om övriga partier försöker sig på en ny DÖskallelösning och om SD verkligen VILL sitta i en regering; att SD kommer få extremt stor inverkan på politiken alldeles oavsett är givet.

Min bedömning är att SD blir största parti och det maktkåta S tillåts bilda minoritetsregering med öppet stöd av SD i alla frågor. Alliansen är stendöd och alla tankar på S och M i samma regering är dömt att misslyckas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in