2018-06-20, 19:44
  #70285
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Underbart (jävla rasister )

https://www.metro.se/artikel/sd-%C3%B6verl%C3%A4gset-st%C3%B6rst-i-ny-yougovm%C3%A4tning-ett-dr%C3%B6ml%C3%A4ge-s%C3%A5-h%C3%A4r- n%C3%A4ra-ett-val

Undrar förresten vad den där stapeln "övriga" på 3.4% innehåller..

"Experten" förklarar det i princip med att övriga partier legitimerat sd genom att byta politik i migrationsfrågor...

Citat:
En rimlig förklaring är att flera partier har svängt i migrationspolitiken. Man spelar mycket på SD:s planhalva och även om man inte ger dem rätt så har deras mer restriktiva linje accepterats och många väljare ser SD som mest trovärdigt, säger han.
__________________
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2018-06-20 kl. 19:46.
2018-06-20, 19:45
  #70286
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memento-vivere
En intressant aspekt är att SE nu är i princip lika stora som M, C och L tillsammans.....dessa får 28,7 tillsammans. S och Mp får bara 25,8 procent tillsammans. Ett unikt läge.

Ja. Fast de rödgröna är fortfarande det största blocket. Så Löfven skulle kunna sitta kvar med stöd av V.
2018-06-20, 19:45
  #70287
Medlem
Grisbrottarens avatar
Jämför man med det tidigare rekordet vad gäller månadssnitt från januari 2016 på 21,5%, så ligger SD efter fem institut på 0,9 %-enheter över i snitt.
De som har kvar att redovisa är Inizio och Ipsos, som då hade 22,2% respektive 16,7%. I maj hade de 18,2% respektive 20% för SD, så det räcker med oförändrat där för ett nytt prydligt all time high på över 22%. Men det blir nog lite mer än så.
2018-06-20, 19:46
  #70288
Medlem
Fullt rimligt med 35% på valdagen.
2018-06-20, 19:47
  #70289
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
perter

"Experten" förklarar det i princip med att övriga partier legitimerat sd genom att byta politik i migrationsfrågor...
Ja det är så pantat. Som om Sossarna hade något val.. Deras problem är att ingen tror på dem. Hade de röstat igenom några stenhårda invandringslagar skulle det ordna allt, och visat att detinte bara är munväder, men i Jämtins sosse Sverige funkar det inte så..
2018-06-20, 19:47
  #70290
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Parti - juni (maj)

M - 17,3% (18,3%)
L - 4,3% (4,2%)
C - 7,1% (10,1%)
KD - 3,1% (3,0%)
S - 22,0% (23,0%)
V - 9,3% (9,0%)
MP - 3,8% (3,6%)
SD - 28,5% (23,0%)
F! - 1,4% (1,8%)
Övriga - 3,4% (3,9%)

KD och MP ur riksdagen på 4%spärren. KD kanske kvar med 12%spärren.

Restalliansen 28,7%
S+V får 31,3%

Risken finns att S tar in V i sitt regeringsalternativ för att försöka behålla makten.
Kommer alliansen släppa fram V i DÖ 2.0?
2018-06-20, 19:48
  #70291
Medlem
Måttligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vad skall PK-regimen nu hitta på? Håller det att plocka fram Hitler-kortet??... ...

Jag tippar att det kommer att komma en ström av påstådda kopplingar till Ryssland, och varningar om att Ryssland försöker att påverka valet till SD:s fördel. (Som de gjorde/påstås ha gjort i det amerikanska valet)

Detta tror jag även är det största hotet mot SD inför valet. Väljarna har blivit immuna mot vanliga "skandaler" och propaganda från sjuklövern + mediasvans, men skulle misstanken om att SD är lajeker till Putin få fäste, ja då kommer nog många att tänka efter en extra gång innan de röstar.
2018-06-20, 19:49
  #70292
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vad jag menade är att vi befinner oss i en tråd där det florerar nojor över olika faktorer som kan påverka negativt. Många är väldigt subtila. Ett tag påstods grå färg på SD-stapeln (innan gult blev praxis) vara ett medvetet sätt att mörka. En annan gång misstänkte nån att SD-stapeln i ett diagram hade aningen mindre skala än de andra partiernas, varpå några i tråden började räkna pixlar. Jag säger inte att du var med på just dessa två tåg, men vi kan åtminstone vara överens om att du allmänt tillhör sidan som oroas över effekter av underskattning osv.

Därför reagerade jag på att du tyckte 2-3% är skit samma, eftersom det är väldigt mycket jämfört med vad dessa effekter skulle kunna åstadkomma. Jag tror personligen inte att 2014-mätningar runt 9-10 istället för 12 påverkade ett jota, men även om man för arguments skull antar de hade en viss marginell påverkan så var det naturligtvis inte i närheten av 2-3 procentenheter, på sin höjd i promilletrakten. Därför blev kontrasten lite märklig bara eftersom du ändå är så engagerad av de där eventuella marginaleffekterna, och så skiter du i 2-3 pe hit eller dit.

Nu är du där igen med halmgubbar. Har INGENTING att göra med såna löjligheter som grå färg på SD-stapel.

Mm jag oroas över effekter av underskattning. Vad har det att göra med att 2-3 PE för SD inte spelar någon roll (troligen) för regeringsbildning efter valet?
2018-06-20, 19:49
  #70293
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Ja. Fast de rödgröna är fortfarande det största blocket. Så Löfven skulle kunna sitta kvar med stöd av V.

Sant. Men tål de borgerliga partierna ytterligare en sådan fyraårsperiod?
2018-06-20, 19:51
  #70294
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Det var väl en lite förhastad slutsats. Majoritetsregeringar har inte funnits i Sverige sedan 1970-talet.
Siffrorna gäller regeringsunderlaget och inte regeringen. Det är sannolikt att vi får se en M-regering i minoritet efter valet, men med ett majoritetsunderlag tillsammans med SD.
2018-06-20, 19:52
  #70295
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
28,5!! Holy cow

Och för en gångs skull inte i kombination med dåliga nyheter:


+ MP under spärren.

Centern 7,1

7,1+7,1+7,1+7,1 = 28,4
28,5 = 28,5


(Matteexempel ur barnprogrammet ”En elefant är större än en fyra myror”)



(Skadeglädjen är den sannaste glädjen. Just här och nu i alla fall. Annie x 4 < Jimmie x 1!!!)
2018-06-20, 19:52
  #70296
Medlem
Om Inzio levererar kan vi hoppas på ett medelvärde på 24-25%?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in