2018-06-20, 20:46
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
M har alltså förlorat mer än en fjärdedel av sina väljare. Tror inte att de vågar stödja en S+C+L-regering som hittar på nya afghanamnestier och andra saker som retar upp kvarvarande M-väljare.

Eller så är det just de M-väljarna som är kvar...

Citat:
Därmed inte sagt att M kastar sig i famnen på SD. Det kommer att bli en stökig regeringsbildning i höst.

Så långt är vi helt eniga.
2018-06-20, 20:48
Medlem
Citat:
Många av nyliberalerna i M har redan dragit till C. Andra moderater som inte gillar en gränslös värld har gått till SD. M fick 23,3% i förra valet, och nu ligger de på 17,3%.

M har alltså förlorat mer än en fjärdedel av sina väljare. Tror inte att de vågar stödja en S+C+L-regering som hittar på nya afghanamnestier och andra saker som retar upp kvarvarande M-väljare.

Därmed inte sagt att M kastar sig i famnen på SD. Det kommer att bli en stökig regeringsbildning i höst.
Det kommer att bi dyrt för Sverige, en MASSIV pensionstsunami bland riksdagens ledamöter och tjänstemän och inom lokalpolitiken har att vi att se fram emot (men trots allt MYCKET billigare än om de hade suttit kvar), och det är inte bland SD det sker, om man säger så..
2018-06-20, 20:48
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
Du anser alltså att Yougovs siffror är trovärdiga?

Historiskt har de och Sentio varit bättre på att mäta SD än telefoninstituten. Så SD:s uppgång är nog verklig. Huruvida katastrofraset för C också stämmer är svårare att veta, men med tanke på afghanamnestin håller jag det inte för osannolikt.
2018-06-20, 20:50
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Många av nyliberalerna i M har redan dragit till C. Andra moderater som inte gillar en gränslös värld har gått till SD. M fick 23,3% i förra valet, och nu ligger de på 17,3%.

Yougov är bra på att gissa sd, det vet vi empiriskt. Men man är också dåliga på s och m. På en höft ska de nog ha knappa två pe mer än vad de får i denna mätning.
2018-06-20, 20:50
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Historiskt har de och Sentio varit bättre på att mäta SD än telefoninstituten. Så SD:s uppgång är nog verklig. Huruvida katastrofraset för C också stämmer är svårare att veta, men med tanke på afghanamnestin håller jag det inte för osannolikt.
Varför skulle det då bara synas i yougov?
2018-06-20, 20:52
Medlem
8711s avatar
Personligen vågar jag inte tro på riktigt så högt i valresultat vid ett val idag, jag säger 25-26% så jag tror därmed att 28,5% är något i överkant. Men jag har gärna fel och hoppas det är ännu högre siffror i valresultatet som väntar!

Frågan är vad som skulle hända om SD får 28,5% och är överlägset största parti. Jimmie Åkesson lär ju bli statsminister! Löfven och Kristersson kommer få avgå med sina 22,0% och 17,3%. Det kommer bli helt enormt med ett sådant valresultat! Konsekvenserna är svåra att förutse. Svenska folket har verkligen fått nog nu. Skjutningen i Malmö i förrgår med tre döda och alla gruppvåldtäkter lär inte heller gå hem så bra i stugorna.
2018-06-20, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacktroll
Häftigt. Om senaste mätningen inte är helt missvisande och tillväxten håller i sig, kommer SD t.o.m. ha marginal för ett skandal-relaterat tapp (om skandalerna ens har någon direkt inverkan, givet det politiska landskapet och problemen i Sverige).

Vilken typ av skandal kan göra åverkan på SD? Jag vet inte. Svenskt stål biter, och det svenska stålet talar nu.

Vi väntar på en " bomb " som ska explodera i Almedalen 7 / 7. Mathias Wåg har lovat det i Nya Tider. Finns en tråd om det här intill.

Man får glädjas nu åt 28,5% !
2018-06-20, 20:54
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Varför skulle det då bara synas i yougov?

Kanske mätperioden? DN/Ipsos mätte 7-18 juni och Yougov 15-18 juni. Yougov är alltså färskare.
2018-06-20, 20:55
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Grattis! Jag är förbluffad. Nu har jag svårt att beräkna min egen inkompetensfaktor.... ...

Du kanske kan få hjälp av trådens sifferrunkare nr 1!

Även om utfallet är ungefär som förväntat för SD...
2018-06-20, 20:55
Medlem
Studsbolls avatar
I samband med att Metro publicerar dagens YouGov har de också med kommentarer från undersökningen där deltagarnas kommentarer om varför de väljer bort S för SD finns med. Och det är precis så som tråden insett sedan länge: det finns ingen gräns på hur sura folk är på S för sitt svek mot folket.

https://www.metro.se/artikel/sd-överlägset-störst-i-ny-yougovmätning-ett-drömläge-så-här-nära-ett-val
2018-06-20, 20:56
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Personligen vågar jag inte tro på riktigt så högt i valresultat vid ett val idag, jag säger 25-26% så jag tror därmed att 28,5% är något i överkant. Men jag har gärna fel och hoppas det är ännu högre siffror i valresultatet som väntar!

Frågan är vad som skulle hända om SD får 28,5% och är överlägset största parti. Jimmie Åkesson lär ju bli statsminister! Löfven och Kristersson kommer få avgå med sina 22,0% och 17,3%. Det kommer bli helt enormt med ett sådant valresultat! Konsekvenserna är svåra att förutse. Svenska folket har verkligen fått nog nu. Skjutningen i Malmö i förrgår med tre döda och alla gruppvåldtäkter lär inte heller gå hem så bra i stugorna.
Jag dammar av min gamla gissning från 2016

(FB) Kan ni gissa valresultatet 2018?

SD 25
M 22
Kd 2,5
L 5
C 7,5
Mp 4,5
S 24,5
V 7

Tror dock att den ska justeras något, med 2 pe till v och en halv till c, båda kommande från m.

Edit Att Åkesson skulle bli statsminister är helt uteslutet detta val. Det är frikopplat från det faktum att SD mycket väl kan bli största parti.
Senast redigerad av Hogdal 2018-06-20 kl. 21:01.
2018-06-20, 20:58
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Kanske mätperioden? DN/Ipsos mätte 7-18 juni och Yougov 15-18 juni. Yougov är alltså färskare.
Afghanamnestin kom ju inte under sista delen av denna mätperiod.

Jag tror snarare att yougov hamnat lite snett i sin C-mätning denna månad, på samma sätt som sentio hamnade snett med L.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in