2018-07-09, 10:24
  #71581
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Det kanske är läge att åka hem nu!

Innan SD som förväntat får relevant inflytande p.g.a sin storlek?

Du missuppfattade hans kommentar helt. Han skrev ju att han tror att det kommer att gå mycket bättre för SD än vad t o m han själv hade vågat tro; att de som tror på ett stort SD i valet i denna tråd nog kommer att få rätt. Även om det var lite tveksamt rent grammatiskt, föreslår jag att du läser hans inlägg noga en gång till.

Eller du kanske inte längre tror på ett stort SD Mac-Arthur...?
2018-07-09, 11:17
  #71582
Medlem
Returpappers avatar
Troligen bryter de flesta institut mönstret och kör på juli också när det är valår. Sifo har sin panel och de flesta semesterfirare går att nå, oavsett var de är. Sifo serien under året är 16,2 16,2 15,9 14,8 18,7 18,5 Man kan se att de fallit lite för grupptrycket de två senaste mätningarna men jag gissar att de håller sig kvar på den nivån 18,6. Någon draghjälp till Sd tänker de inte tillhandahålla.
2018-07-09, 12:56
  #71583
Medlem
alisvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
SD har 28 000 medlemmar mot 12 000 innan förra valet. De har mycket fler att välja representanter av. De har också hållit många utbildningar för sina medlemmar och organiserat sig i kommuner där de inte ens fanns förut. Det är ett helt annat parti, förra gången hade de inte ens listor i många kommuner.

Jag tror det kommer påverka opinionen för i detta val kommer SDs lokala organisationer ute i landet märkas på gator och torg. De kommer inte heller kunna störas ut eller stoppas från att besöka skolor.

12000 medlemmar 12.9 % 2014
28000 medlemmar ca 28 - 30 % 2018 ?

Tänker jag rätt ?
2018-07-09, 13:03
  #71584
Medlem
Smoothmans avatar
Saxat från Dagens Industri:

"Den 6 juni trodde spelarna att S skulle få över 23,5 procent, men under juni månad har oddsen sjunkit och nu lutar sannolikheten åt att S gör sitt sämsta val någonsin.

Samtidigt som spelarna tror att SD får över 21,5 procent i valet och i och med det blir både S, SD och M ungefär lika stora. Just nu är oddsen 1,3 gånger pengarna om SD får över 21,5 procent."


Extra intressant eftersom det just idag är precis två månader kvar till riksdagsvalet. Hur stora blir egentligen SD på valnatten?

https://www.di.se/nyheter/katastrofval-for-s-enligt-spelbolagen/?utm_medium=ettanettan_puff&utm_source=expressen&u tm_campaign=trafikmotor_di

https://unv.is/di.se/nyheter/katastrofval-for-s-enligt-spelbolagen
2018-07-09, 13:17
  #71585
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Troligen bryter de flesta institut mönstret och kör på juli också när det är valår. Sifo har sin panel och de flesta semesterfirare går att nå, oavsett var de är. Sifo serien under året är 16,2 16,2 15,9 14,8 18,7 18,5 Man kan se att de fallit lite för grupptrycket de två senaste mätningarna men jag gissar att de håller sig kvar på den nivån 18,6. Någon draghjälp till Sd tänker de inte tillhandahålla.

Nästan det enda osäkra innan valet 14 var om SD eller MP skulle bli 3:e största parti, och ifall rödgröna eller borgerliga blocket skulle bli störst?

I år finns det massor med osäkra resultat vid valet, som kraftigt kan påverka majoriteter i riksdagen, och även regeringsbildning?
Det finns t.ex. i vadhållning massor med olika regeringsalternativ, där bara ett är lite troligare C+L+KD+M?
Oddset mellan S och SD som största parti är även nästan lika.

Därför finns det garanterat marknad för fler OM i år!
__________________
Senast redigerad av Hultabultan 2018-07-09 kl. 13:22.
2018-07-09, 13:24
  #71586
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Nästan det enda osäkra innan valet 14 var om SD eller MP skulle bli 3:e största parti, och ifall rödgröna eller borgerliga blocket skulle bli störst?

I år finns det massor med osäkra resultat vid valet, som kraftigt kan påverka majoriteter i riksdagen, och även regeringsbildning?
Det finns t.ex. i vadhållning massor med olika regeringsalternativ, där bara ett är lite troligare C+L+KD+M?

Det är lätt att glömma bort all den osäkerhet man kände tidigare och överdriva den osäkerhet man känner idag, detta gäller alltid i samtliga frågor. Jag förutspådde DÖ innan den inträffade och fick bara mothugg på det, ingen annan trodde på det jag skrev då, tvärtom skulle det vara en omöjlighet. Nu i efterhand förändras minnesbilderna och vi vill gärna tro vi kände att det här var en fullt möjlig utveckling trots att det för de flesta kom som en blixt från klar himmel.

På motsvarande sätt finns det flera olika scenarior efter valet denna gång men att osäkerheten skulle vara större denna gång köper jag inte.
2018-07-09, 13:26
  #71587
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Saxat från Dagens Industri:
[...]
Just nu är oddsen 1,3 gånger pengarna om SD får över 21,5 procent."
[...]
På Betsson är det ännu sämre odds (eller bättre, beroende på vad man tror på):
https://sportsbook.betsson.com/sv/politik-och-naringsliv/sverige/svensk-politik
Citat:
Riksdagsvalet 2018: Hur många procent av rösterna får Sverigedemokraterna (SD) - Vinnare
Över 21.5% 1,26
Under 21.5% 3,50
Skillnaden mellan 1.3 och 1.26 kan tyckas löjlig, men när man börjar närma sig 1.0 så får man försöka se proportionerna.
2018-07-09, 13:29
  #71588
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Saxat från Dagens Industri:

"Den 6 juni trodde spelarna att S skulle få över 23,5 procent, men under juni månad har oddsen sjunkit och nu lutar sannolikheten åt att S gör sitt sämsta val någonsin.

Samtidigt som spelarna tror att SD får över 21,5 procent i valet och i och med det blir både S, SD och M ungefär lika stora. Just nu är oddsen 1,3 gånger pengarna om SD får över 21,5 procent."


Extra intressant eftersom det just idag är precis två månader kvar till riksdagsvalet. Hur stora blir egentligen SD på valnatten?

https://www.di.se/nyheter/katastrofval-for-s-enligt-spelbolagen/?utm_medium=ettanettan_puff&utm_source=expressen&u tm_campaign=trafikmotor_di

https://unv.is/di.se/nyheter/katastrofval-for-s-enligt-spelbolagen

Inte lätt att säja hur stora SD kommer att bli men fördubbling jämfört med 2014 är inte otroligt. Kanske ännu mera? Har idag pratat med fyra bekanta och alla kommer att rösta SD. Även deras familjer och andra anhöriga. Flera av dessa har tidigare varit inbitna sossar.

En av dom jag pratade med sa bla följande: "Finns inget annat parti än SD. De andra partierna har förstört hela landet".
2018-07-09, 13:31
  #71589
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alisvensson
12000 medlemmar 12.9 % 2014
28000 medlemmar ca 28 - 30 % 2018 ?

Tänker jag rätt ?

Ja hoppas det finns ett sådant samband.
2018-07-09, 13:33
  #71590
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Tror att de institut som använder sig av både telefon och webb är de institut som får de bästa resultaten. Att något eller några institut har haft minst fel i ett eller två val angående SD och haft tokfel på andra partier...
Mätningarnas mätning av Henrik Ekegren Oscarsson sammanväger "de mest tillförlitliga opinionsmätningarna".
Det roliga är att han tycker som du och har inte med Sentio, Yougov och Skop, fastän det är just dessa tre som varit de mest tillförlitliga inför tidigare val.

Inför valet 2014 var Skop och Sentio bäst. Yougov låg inte långt efter.
Inför 2010 var Skop bäst. Sentio och Yougov verkar inte ha varit med.
Inför 2006 var Skop i mitten. Sentio och Yougov var inte med.
Inför 2002 var Yougov bäst. Skop näst sist. Sentio var inte med.

https://datastory.se/story/matningarnas-matning
https://val.digital/Institutes/
2018-07-09, 13:36
  #71591
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alisvensson
12000 medlemmar 12.9 % 2014
28000 medlemmar ca 28 - 30 % 2018 ?

Tänker jag rätt ?


Vad händer då när SD får 100.000 medlemmar ?
2018-07-09, 13:38
  #71592
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-P
Inte lätt att säja hur stora SD kommer att bli men fördubbling jämfört med 2014 är inte otroligt. Kanske ännu mera? Har idag pratat med fyra bekanta och alla kommer att rösta SD. Även deras familjer och andra anhöriga. Flera av dessa har tidigare varit inbitna sossar.

En av dom jag pratade med sa bla följande: "Finns inget annat parti än SD. De andra partierna har förstört hela landet".

Har exakt samma erfarenheter som du, många sossar som nu öppet är redigt förbannade på samhällsutvecklingen och kommer att rösta på SD - grannar, vänner, bekanta, okända man hör talas om. Misstänker att detta "proteströstande" kommer fram alldeles för dåligt i de olika opinionsinstitutens undersökningar. Vi har ett knepigt läge där instituten med stor sannolikhet fortfarande inte lyckas fånga upp nytillkomna SD-väljare i tillräckligt hög grad. Dessutom har vi ett mörkertal i nya SD-väljargrupper som tidigare inte röstat SD och där stigmatiseringen ännu är stor eller t o m mycket stor. Som tur är har vi facit om exakt två månader.
__________________
Senast redigerad av Smoothman 2018-07-09 kl. 13:41.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in