2011-10-19, 13:32
Medlem
13579111317s avatar
Citat:
Han uppskattar att det var ett tiotal barn i olika åldrar, från tio år och neråt. Efter några minuter var alla försvunna.
– Jag tror att han (fyraåringen) var den minste av dem. Jag var den siste som såg honom. Jag har en son i samma ålder så det är klart att jag blir ledsen när det händer något sådant här, säger Tony Muhaxhiri.

http://www.smp.se/nyheter/kronoberg/specialutbildad-polis-haller-i-barnforhoren%282992284%29.gm

Ett tiotal barn, från 10 år och nedåt. Om det stämmer så finns det ett tiotal barn som idag förmodligen är väldigt rädda och har dåligt samvete. Det här borde kunna klaras upp ganska snart.
Citera
2011-10-19, 13:34
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitiniti
Ungefär så ja. Ett kanske själviskt tänkande, men enligt mig det bästa. Enligt dig är det det bästa att lägga sig i och ta tag i problemen, men det finns två sidor av varje mynt. Kan berätta om en händelse i Skåne för några år sen där några barn bråkade, pappan började skälla på ungarna. Det ledde till att ena ungen gråtandes hämtade sin pappa som tog livet av den andra pappan. Detta är ju såklart riktigt ovanligt, och jag säger inte att det kommer hända varje gång man säger ifrån, men lika ovanligt är det att 4åringar kommer ta kål på varandra

Så vilket alternativ är bäst tycker du? Det skiter sig vilket som, om man då tar de här två händelserna.
På nåt sätt känns det som att risken är större att barn börjar ta kål på varandra om inga vuxna bryr sig om dem, än att vuxna ska börja ta kål på varandra för att någon har brytt sig.
Citera
2011-10-19, 13:34
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningsserum
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar...? Är det enligt dig så att de två barnen i Kevin fallet är oskyldiga till mordet?

Nej, jag bara oroas av tanken på att SÅC skulle få sätta tänderna i ännu en misstänkt.
Förhoppningsvis ifrågasätts hans metoder o resultat lite mer idag, även i polisiära kretsar efter hans uppmärksammade "insatser" i fallet Quick.
Idag borde det väl finnas personer med större kompetens att förhöra barn?

Stefan S: Förklara gärna vad för relevans det har för det här fallet att uppge procentantalet nysvenskar i området? Har du siffror på att invandrarbarn oftare tar kål på barn än vad svenska barn gör, eller?
Därav min ironiska kommentar om rödhåriga, fiatägare =samma relevans.
Senast redigerad av miapetter 2011-10-19 kl. 13:37.
Citera
2011-10-19, 13:36
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Man kan ju undra hur polisen så snabbt kunde säkerställa att ingen av de sex syskonen fanns vid lekplatsen. Kan de bara ha återgett information de fått från Ros-marie?

Jag tror det är en missuppfattning eller medveten vilseledning.

1. Tidningen kan ha missuppfattat uppgifter dom fått från Ros-Marie och/eller polisen.

2. Ros-Marie kan medvetet ha vilselett tidningen/polisen för att skydda sina barn.

3. Polisen kan ha gått ut med den uppgiften för att skydda familjen, alternativt lägga ut villospår.

Framförallt är det bara en enda uppgift från en enda tidning, när flera andra källor säger att en grupp barn, inklusive Texas syskon, varit inblandade i bråket.
Senast redigerad av Skidaddle 2011-10-19 kl. 13:38.
Citera
2011-10-19, 13:39
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Jag tror det är en missuppfattning eller medveten vilseledning.

1. Tidningen kan ha missuppfattat uppgifter dom fått från Ros-Marie och/eller polisen.

2. Ros-Marie kan medvetet ha vilselett tidningen/polisen för att skydda sina barn.

3. Polisen kan ha gått ut med den uppgiften för att skydda familjen, alternativt lägga ut villospår.

Framförallt är det bara en enda uppgift från en enda uppgift, när flera andra källor säger att en grupp barn, inklusive Texas syskon, varit inblandade i bråket.

Detta är en uppgift jag tidigare frågat om källa för, i det fallet var det bara ett vittne, men i din utsago är det flera.

Vilka är dessa vittnen?
Citera
2011-10-19, 13:40
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Detta är en uppgift jag tidigare frågat om källa för, i det fallet var det bara ett vittne, men i din utsago är det flera.

Vilka är dessa vittnen?

Nu orkar jag inte leta upp länkar, men det kom fram ganska tidigt i tråden. Tror tom att dom uppgifterna var ute innan dom ens hade hittat Texas död.
Citera
2011-10-19, 13:42
Medlem
13579111317s avatar
Enligt Smålandsposten var syskon närvarande, alternativ hade varit närvarande på lekplatsen under eftermiddagen:

Citat:
Han hade tidigare på eftermiddagen lekt med sina syskon och andra barn på en lekplats i bostadsområdet och sedan rört sig i riktning mot skogsområdet, enligt vittnesuppgifter.

(http://www.smp.se/nyheter/kronoberg/polisen-finkammar-omradet-kring-fyndplatsen%282992283%29.gm)

Jag tycker att det känns lite långsökt att det skulle vara ett syskon som är GM dock då man tenderar att sluta sig samman mot yttre "fiende", d.v.s. andra barn.

Hade det skett i hemmet, eller utan utan närvaro av andra barn, ja då kanske det hade känts mer sannolikt att ett syskon varit GM.
Citera
2011-10-19, 13:42
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Nu orkar jag inte leta upp länkar, men det kom fram ganska tidigt i tråden. Tror tom att dom uppgifterna var ute innan dom ens hade hittat Texas död.

Du behöver inte leta upp källor, vill bara få det bekräftat att det finns vittnen som sagt detta.
Citera
2011-10-19, 13:43
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitiniti
Ungefär så ja. Ett kanske själviskt tänkande, men enligt mig det bästa. Enligt dig är det det bästa att lägga sig i och ta tag i problemen, men det finns två sidor av varje mynt. Kan berätta om en händelse i Skåne för några år sen där några barn bråkade, pappan började skälla på ungarna. Det ledde till att ena ungen gråtandes hämtade sin pappa som tog livet av den andra pappan. Detta är ju såklart riktigt ovanligt, och jag säger inte att det kommer hända varje gång man säger ifrån, men lika ovanligt är det att 4åringar kommer ta kål på varandra

Så vilket alternativ är bäst tycker du? Det skiter sig vilket som, om man då tar de här två händelserna.

Jag förstår faktiskt ditt resonomang. Jag tror inte du ser det som svart eller vitt, och det gör inte jag heller, utan det finns gråskalor för varje färg.
Citera
2011-10-19, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Nej, jag bara oroas av tanken på att SÅC skulle få sätta tänderna i ännu en misstänkt.
Förhoppningsvis ifrågasätts hans metoder o resultat lite mer idag, även i polisiära kretsar efter hans uppmärksammade "insatser" i fallet Quick.
Idag borde det väl finnas personer med större kompetens att förhöra barn?

Stefan S: Förklara gärna vad för relevans det har för det här fallet att uppge procentantalet nysvenskar i området? Har du siffror på att invandrarbarn oftare tar kål på barn än vad svenska barn gör, eller?
Därav min ironiska kommentar om rödhåriga, fiatägare =samma relevans.

Jag tror det har relevans.
Citera
2011-10-19, 13:45
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 13579111317
Jag tycker att det känns lite långsökt att det skulle vara ett syskon som är GM dock då man tenderar att sluta sig samman mot yttre "fiende", d.v.s. andra barn.

Förvisso. Men nu rör det sig om en fattig, stökig, och trångbodd familj. Dom bor sju barn i en trea. Och deras föräldrar har uppenbarligen problem att ta hand om dom. Jag ser det inte som helt osannolikt att dom stör sig till vansinne på varandra, och att det helt enkelt brast för nån av dom. Nu ska den jäveln ha stryk, en gång för alla, liksom. Det är heller inte helt osannolikt med tanke på att två av dom har ADHD-diagnoser, och en tredje har en autismspektrumstörning. Föreställ dig vilket liv det måste vara mellan dom, framförallt eftersom dom uppenbarligen saknar varje form av styrning. Dom går inte ens på dagis eller fritids, där dom hade kunnat få kontakt med vanligt folk.
Citera
2011-10-19, 13:47
Medlem
nitinitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
På nåt sätt känns det som att risken är större att barn börjar ta kål på varandra om inga vuxna bryr sig om dem, än att vuxna ska börja ta kål på varandra för att någon har brytt sig.

Du har missuppfattat mitt inlägg, men det stämmer nog det du säger.

Samtidigt vill jag tillägga i efterhand att det är ganska fegt att inte säga ifrån. Jag kan själv säga att jag nog stoppat detta, MEN att känna att man ska ha ansvar för andra varje gång en förälder går ut med sitt barn är fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in