Citat:
Ursprungligen postat av rippo84
Det är väl inte givet att de ens borde ha varit tvångsomhändertagna. Det får väl som vanligt en ytterligare utredning visa. Jag har inte den minsta insikt i utredningsmaterialet som socialtjänsten sitter på.
Det beror var man drar gränserna och vilka Mengele-forskare som står för vetenskapen som staten backar sina beslut på. Det är inte märkligt att en familj flyr då socialtjänsten jagar dem, men med tanke på alternativen (fosterhem, familjehem) så är det inte märkligt. Det är lätt för gemene Svensson att lovprisa socialen för att de "omplacerar" dessa barn men frågan är till vad.
Du vet Vanvårdsutredningen? Ja den där som nyligen pungade ut en jävla massa pengar i ersättning till fosterhemsplacerade barn säger något annat.
Jag är EMOT att familjehemsplacera barn, jag är EMOT att ge dem nya "hem", däremot är jag för att frigöra dem från föräldrar öht och ersätta föräldrarna med barnhemspersonal som kan ge dem en trygg vaggning i livet fram tills dess att de är såpass stora att bestämma själva. Barndomen är en skör tid och bäst spenderad bakom stängda dörrar, det finns fler som vill skada barn och förstöra eller utnyttja dem idag än det finns dem som vill hjälpa, alltså är det bättre att de placeras i en neutral, trevlig miljö där de får en trygg och skydda uppväxt under uppsikt.
Om vi nu har fenomenet "samhällets barn" så låt oss göra det ordentligt och uppfostra dem i samhällets regi, med samhällets resurser så slipper vi beskyllningar som dessa.