2011-11-03, 20:10
  #3049
Medlem
RoughsTowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Jo, det verkar tyvärr vara svårt att ta in detta. Visst hade det kunnat gått att ha ihjäl Karen utan batongen, men det hade blivit fan så mycket svårare och nästan omöjligt om Erik fortsatt mata slag med bara knytnävarna. Alla som har läst fysik i skolan förstår hävstångens kraft.

Hade han dessutom haft en dam hängandes på ryggen så hade det varit betydligt jobbigare att fortsätta.

Men just detta visar hur svårt det är. På diverse utbildningar som jag deltagit så snackas det alltid om vilken rättighet du har till att bruka våld och även om att du på en bråkdels sekund skall fatta rätt beslut om vad som skall göras.

Det är lätt att sitta i sin mysiga stuga och surfa på nätet och tycka och tänka, precis som tingsrätt och hovrätt kommer att göra när du skall stå till svars för dina handlingar i stridens hetta.

Arbetsgivaren har ett ansvar att se till att sådant här inte inträffar. Man bygger lämpligast bort det med tekniska lösningar eller stor personalstyrka. En fråga är ju varför man skall vara med och släppa in dessa personer? Det borde gå att lösa med skyddade gångar, ellås och liknande.
__________________
Senast redigerad av RoughsTower 2011-11-03 kl. 20:13.
Citera
2011-11-03, 20:12
  #3050
Medlem
RoughsTowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Btw jag hörde från en vän att en annan intagen såg händelse äga rum(genom någon monitor antar jag)och skrek då till fängelsevakten att öppna dörren för honom så han skulle komma till Karens undsättning. Kan någon bekräfta/dementera dessa uppgifter?

Den uppgiften står i FUP.

Även om hon hade velat så tror jag inte att hon hade lyckats med att få fram rätt nyckel och dessutom öppna dörren och släppa ut personen.
Citera
2011-11-03, 20:16
  #3051
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
You know what I am talking about.

Jag tycker att män och enbart män (alt kvinnor med mäns muskelstyrka) skall handskas med grovt kriminella. Detta säger jag med bakgrund till den sorgliga som hänt. Sannolikhet är stor att Gunmarie 60+(eller hur gammal nu hon är) stod för en större bidragande anledning till att hennes Kollega Karen dog. Jag har svårt att tänka mig att Karen dog av sparkar och knynävsslag under ca 90 sekunder. Men när polisbatongen kom i bild, så underlättade mordet på Karen betydligt. Att slå 5-10 hårda slag mot huvudet med en sådan batong borde räcka för döda en person, kraniet spricker redan vid 2-5 slag, sen krävs det inte många slag till för att skicka offret bortom jordelivet för evigt.

Detta beror givetivs på tantens otillräcklighet i situation, hennes ålder, hennes styrka, hennes teknik var så dålig att den obeväpnade Ljungström kunde ta en fördel av den batongbeväpnade kriminalvårdaren.

Men jag har inte som helst agg mot Gun Marie, tvärtom. Gun gjorde vad hon kunde.

Jag riktar mitt vrede mot dessa jävla idioter som bidragit till att en sådan horribel situation kunde uppstå i verkligheten. Vilka dem nu än är.

Btw jag hörde från en vän att en annan intagen såg händelse äga rum(genom någon monitor antar jag)och skrek då till fängelsevakten att öppna dörren för honom så han skulle komma till Karens undsättning. Kan någon bekräfta/dementera dessa uppgifter?



ja, det står i fup:en att en annan intagen var i en tårtbit i rastgården och såg allt genom ett hål i dörren där de intagna får cigg igenom. han säger sig ha skrikit att de skulle släppa ut honom så han kunde hjälpa till.
Citera
2011-11-03, 20:18
  #3052
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoughsTower
Den uppgiften står i FUP.

Även om hon hade velat så tror jag inte att hon hade lyckats med att få fram rätt nyckel och dessutom öppna dörren och släppa ut personen.


exakt, tror inte ens dom hörde honom skrika öht faktiskt under detta kaosartade tumult...
Citera
2011-11-03, 20:35
  #3053
Medlem
volvo 240s avatar
Vid närmare eftertanke, hade de haft tazers hade väl Gunbritt60+ satt den i Karen istälelt för i Erik...
Citera
2011-11-03, 20:48
  #3054
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaldiN
Om man kollar på bilderna från övervakningskameran som finns i FUPen så får man se tanten komma inrusandes med batongen i tvåhandsfattning och ser allmänt harmlöst ut, kollar du sedan på bilden på den första manliga vakten som kommer in så kan du verkligen se att "Han menar allvar". Batongen är redo att brukas, handskarna är på och han har mord i blicken.
Fråga dig själv vilken av dessa två personer som du skulle välja att göra motstånd mot...

http://imageshack.us/photo/my-images/442/nonamere.jpg/

Nja nu är det väl något vinklat eller?
Jag köper att Gunnmarie inte har samma styrka som en man med i det ögonblicket som hon kom in så var Erik utom all kontroll och i det psyktillståndet så tror jag knappas att vare sig en man eller en kvinna kunde stoppa honom då raseriet var fullkomligt.
När den manlige vakten kom inrusandes så tror jag att Erik sakta hade börjat komma tillbaka till verkligheten och börjat förstå vad som händer, därav lägger han sig ner då han inser att det är över.
PS: Det är ju lite svårt att se på bilden att den manliga vakten hade mord i blicken eller......
Citera
2011-11-03, 21:03
  #3055
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irrblossa
Är det någon som uttryckt att Gunmari ska ställas till svars för sitt agerande?
I såfall, är det någon som har insiderkoll på hur rutinerna ska vara och bör vara, vid sådana här händelser?
Har dom kanske blivit beordrade att inte ingripa mer än att larma och påkalla hjälp?
Säger deras kontrakt att dom SKA kasta sig över intagna i sådana här situationer eller är det något som är rent moraliskt?
Jag kan hålla med om att hon eventuellt kunnat gjort mer, men vi får också beakta att hon var i chock. Ingen vet hur man reagerar i ren chock.
Jag har dock svårt att tro att hon brutit mot några regler, om det nu inte är hon som är ansvarig för att Karen var ensam med gulleponken Erik...? Var brast rutinerna för TVÅ vårdare för den här eskorten? VARFÖR var hon ensam...?
Där har vi en skyldig... den som nekat två-arbete där det borde varit det.

Alltså om hon nu VAR i schock är hon så uppenbart olämplig för det arbete hon hade att det är skrämmande. Att skylla på schock tycker jag är bullshit, hon har tio års erfarenhet från Hall, om hon blev schockad är bara det ett tjänstefel och att hon skall ha avsked är därmed också utrett.

Om inte avsked så skrivbordstjänst, fast det vorde ju att belöna någon som avsiktligen inte gjort allt i sin makt för att rädda en kollega - skall man belöna sådana individer?
Citera
2011-11-03, 21:23
  #3056
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irrblossa
Är det någon som uttryckt att Gunmari ska ställas till svars för sitt agerande?
I såfall, är det någon som har insiderkoll på hur rutinerna ska vara och bör vara, vid sådana här händelser?
Har dom kanske blivit beordrade att inte ingripa mer än att larma och påkalla hjälp?
Säger deras kontrakt att dom SKA kasta sig över intagna i sådana här situationer eller är det något som är rent moraliskt?
Jag kan hålla med om att hon eventuellt kunnat gjort mer, men vi får också beakta att hon var i chock. Ingen vet hur man reagerar i ren chock.
Jag har dock svårt att tro att hon brutit mot några regler, om det nu inte är hon som är ansvarig för att Karen var ensam med gulleponken Erik...? Var brast rutinerna för TVÅ vårdare för den här eskorten? VARFÖR var hon ensam...?
Där har vi en skyldig... den som nekat två-arbete där det borde varit det.

Nej ingen kommer ställa Gunnmarie till svars, samhället är PK, Gunnmarie är ett offer. Det är ju SYND om Gunnmarie som med berått mod lät sin kollega dö.
Citera
2011-11-03, 21:26
  #3057
Medlem
GirigaJudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Jag tycker att män och enbart män (alt kvinnor med mäns muskelstyrka) skall handskas med grovt kriminella.
Jag skulle snarare vilja formulera det som så här, endast starka män ska hantera psykiskt sjuka farliga intagna. De flesta grovt kriminella är nämligen inte ett dugg farliga för kvinnliga vårdare. Jag skulle vilja gå så långt att säga att hade det varit en grovt yrkeskriminell man bredvid Karen när överfallet skedde så hade Karen aldrig dödats. Bara för att man är tungt yrkeskriminell behöver det inte betyda att all moral och alla spärrar är borta.
[quote=ningudo]Detta säger jag med bakgrund till den sorgliga som hänt. Sannolikhet är stor att Gunmarie 60+(eller hur gammal nu hon är) stod för en större bidragande anledning till att hennes Kollega Karen dog. Jag har svårt att tänka mig att Karen dog av sparkar och knynävsslag under ca 90 sekunder. Men när polisbatongen kom i bild, så underlättade mordet på Karen betydligt. Att slå 5-10 hårda slag mot huvudet med en sådan batong borde räcka för döda en person, kraniet spricker redan vid 2-5 slag, sen krävs det inte många slag till för att skicka offret bortom jordelivet för evigt. Jag håller med även om jag vill påpeka att ett slag kan också spräcka huvudet, jag tror precis som du att hade batongen inte varit med i ekvationen hade det inte slutat med döden.
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Detta beror givetivs på tantens otillräcklighet i situation, hennes ålder, hennes styrka, hennes teknik var så dålig att den obeväpnade Ljungström kunde ta en fördel av den batongbeväpnade kriminalvårdaren.
Absolut.
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Men jag har inte som helst agg mot Gun Marie, tvärtom. Gun gjorde vad hon kunde.
Håller med, det är svårt att vara arg på någon som inte handlat fel med flit utan bara gjort en omdömeslös felbedömning. Hennes uppsåt kan ingen av oss klaga på och hon är nog den som är en av de som mest önskar att hon handlat annorlunda.
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Jag riktar mitt vrede mot dessa jävla idioter som bidragit till att en sådan horribel situation kunde uppstå i verkligheten. Vilka dem nu än är.
Kriminalvårdens ledning, främst de närmaste cheferna skulle jag vilja säga. Vanligt sunt förnuft säger att man ser till att en sådan här farlig intagen har hög säkerhet omkring sig. Jag tror skälet att de slarvar är att de är nonchalanta eftersom de 99,999% av samtliga intagna antingen är rakt av vänliga eller i vart fall korrekta.
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Nja nu är det väl något vinklat eller?
Jag köper att Gunnmarie inte har samma styrka som en man med i det ögonblicket som hon kom in så var Erik utom all kontroll och i det psyktillståndet så tror jag knappas att vare sig en man eller en kvinna kunde stoppa honom då raseriet var fullkomligt.
När den manlige vakten kom inrusandes så tror jag att Erik sakta hade börjat komma tillbaka till verkligheten och börjat förstå vad som händer, därav lägger han sig ner då han inser att det är över.
PS: Det är ju lite svårt att se på bilden att den manliga vakten hade mord i blicken eller......
Man ser förvisso inte hans blick men man ser att hans kropp ser böjd ut som om han springer väldigt fort (att springa runt hörn fort gör att man lätt åker utåt i kurvan, centrifugaleffekt) samt handskarna, batongens läge över axeln samt ett par rejäla armar gör att jag uppfattar den vakten som taggad till tusen redo att slåss. Precis som han bör agera i ett sådant här läge.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Alltså om hon nu VAR i schock är hon så uppenbart olämplig för det arbete hon hade att det är skrämmande. Att skylla på schock tycker jag är bullshit, hon har tio års erfarenhet från Hall, om hon blev schockad är bara det ett tjänstefel och att hon skall ha avsked är därmed också utrett.
Bara för att hon arbetat 10 år på Hall så behöver inte det betyda att hon varit med om så mycket. Jag tror du överskattar antalet allvarliga våldshändelser på landets tyngsta anstalter. Våld mot personal är väldigt ovanligt och i princip alltid riktat mot manliga vakter.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Om inte avsked så skrivbordstjänst, fast det vorde ju att belöna någon som avsiktligen inte gjort allt i sin makt för att rädda en kollega - skall man belöna sådana individer?
Nej klart man inte ska. Men vi kan ju inte klaga på hennes uppsåt...hon ville rädda Karen men hon gjorde en fruktansvärd missbedömning, en missbedömning som kanske inte alla i hennes ställe hade gjort men ändå hade hon ett gott uppsåt. Hon försökte göra något...jag skulle tro att många riktigt fega kärringar hade suttit kvar i tornet och inte gjort något alls.


Av sidan 8 i del 2 framgår det att Gunbritt fått målsägandebiträde. För vaddå? Ska väl vara hot mot tjänsteman då för hotet med batongen mot Gunbritt samt egenmäktigt förfarande för tagandet av batongen? Normalt får man inte målsägandebiträde för sådana saker. Inte ens vid mord. Dock finns det ju ett starkt samhälleligt intresse i saken så man har väl gjort en ad hoc lösning här.
__________________
Senast redigerad av GirigaJuden 2011-11-03 kl. 21:37.
Citera
2011-11-03, 21:31
  #3058
Medlem
Irrblossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaldiN
Om man kollar på bilderna från övervakningskameran som finns i FUPen så får man se tanten komma inrusandes med batongen i tvåhandsfattning och ser allmänt harmlöst ut, kollar du sedan på bilden på den första manliga vakten som kommer in så kan du verkligen se att "Han menar allvar". Batongen är redo att brukas, handskarna är på och han har mord i blicken.
Fråga dig själv vilken av dessa två personer som du skulle välja att göra motstånd mot...

http://imageshack.us/photo/my-images/442/nonamere.jpg/


Men allvarligt, "mord i blicken"...? Det syns inga sådana detaljer, bilderna är svartvita och urkassa.
Tror ni allvarligt att mördaren reflekterade över hur vårdaren håller batongen?
Nä... jag tror han kände att nu är det slut, nu kommer det flera.
Citera
2011-11-03, 21:34
  #3059
Medlem
Irrblossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stonegarden
Även om det är en kvinna så är väll endå detta inget att sörja? Ett litet översittare as mindre. Plitar är samma typ av folk som dörrsluskar, slödder. Dom vet även att det är ett farligt jobb och dom små asen gillar själva att använda våld. Inget att sörja över.


Säger någon som setat häktad och eller i fängelse och inte skött sig och fått en tillsägelse...
Allvarligt, även om det finns kassa vårdare, dra inte alla över en kam!
Jävla skitsnack att vårdare "gillar att använda våld".
Citera
2011-11-03, 21:38
  #3060
Medlem
Irrblossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Nej ingen kommer ställa Gunnmarie till svars, samhället är PK, Gunnmarie är ett offer. Det är ju SYND om Gunnmarie som med berått mod lät sin kollega dö.


Men för fan...!
Vad vet VI OM RUTINERNA vid överfall på häkten?!
Det KAN faktiskt vara så att dom är trissade att skaffa hjälp på alla plan, före att försöka slå för att avbryta överfall...?
Det kanske finns vissa säkerhetsrutiner som SKA följas in i det sista?
Även om jag kan förstå att många nog skulle agera på ren instinkt, dvs slänga sig över GM och hänga fast.
Jag tycker också åter igen, vad fan skulle hon kunnat göra mer, egentligen? (Mer än att klänga sig fast) Dom hade uppenbarligen inga vettiga verktyg för att hålla dessa avskum i schack.
Ingen pepparspray eller annat nödvändigt.
Borde man inte se över deras arsenal av "verktyg"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in