Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Jag tycker att män och enbart män (alt kvinnor med mäns muskelstyrka) skall handskas med grovt kriminella.
Jag skulle snarare vilja formulera det som så här, endast starka män ska hantera psykiskt sjuka farliga intagna. De flesta grovt kriminella är nämligen inte ett dugg farliga för kvinnliga vårdare. Jag skulle vilja gå så långt att säga att hade det varit en grovt yrkeskriminell man bredvid Karen när överfallet skedde så hade Karen aldrig dödats. Bara för att man är tungt yrkeskriminell behöver det inte betyda att all moral och alla spärrar är borta.
[quote=ningudo]Detta säger jag med bakgrund till den sorgliga som hänt. Sannolikhet är stor att Gunmarie 60+(eller hur gammal nu hon är) stod för en större bidragande anledning till att hennes Kollega Karen dog. Jag har svårt att tänka mig att Karen dog av sparkar och knynävsslag under ca 90 sekunder. Men när polisbatongen kom i bild, så underlättade mordet på Karen betydligt. Att slå 5-10 hårda slag mot huvudet med en sådan batong borde räcka för döda en person, kraniet spricker redan vid 2-5 slag, sen krävs det inte många slag till för att skicka offret bortom jordelivet för evigt. Jag håller med även om jag vill påpeka att ett slag kan också spräcka huvudet, jag tror precis som du att hade batongen inte varit med i ekvationen hade det inte slutat med döden.
Citat:
Detta beror givetivs på tantens otillräcklighet i situation, hennes ålder, hennes styrka, hennes teknik var så dålig att den obeväpnade Ljungström kunde ta en fördel av den batongbeväpnade kriminalvårdaren.
Absolut.
Citat:
Men jag har inte som helst agg mot Gun Marie, tvärtom. Gun gjorde vad hon kunde.
Håller med, det är svårt att vara arg på någon som inte handlat fel med flit utan bara gjort en omdömeslös felbedömning. Hennes uppsåt kan ingen av oss klaga på och hon är nog den som är en av de som mest önskar att hon handlat annorlunda.
Citat:
Jag riktar mitt vrede mot dessa jävla idioter som bidragit till att en sådan horribel situation kunde uppstå i verkligheten. Vilka dem nu än är.
Kriminalvårdens ledning, främst de närmaste cheferna skulle jag vilja säga. Vanligt sunt förnuft säger att man ser till att en sådan här farlig intagen har hög säkerhet omkring sig. Jag tror skälet att de slarvar är att de är nonchalanta eftersom de 99,999% av samtliga intagna antingen är rakt av vänliga eller i vart fall korrekta.
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Nja nu är det väl något vinklat eller?
Jag köper att Gunnmarie inte har samma styrka som en man med i det ögonblicket som hon kom in så var Erik utom all kontroll och i det psyktillståndet så tror jag knappas att vare sig en man eller en kvinna kunde stoppa honom då raseriet var fullkomligt.
När den manlige vakten kom inrusandes så tror jag att Erik sakta hade börjat komma tillbaka till verkligheten och börjat förstå vad som händer, därav lägger han sig ner då han inser att det är över.
PS: Det är ju lite svårt att se på bilden att den manliga vakten hade mord i blicken eller......

Man ser förvisso inte hans blick men man ser att hans kropp ser böjd ut som om han springer väldigt fort (att springa runt hörn fort gör att man lätt åker utåt i kurvan, centrifugaleffekt) samt handskarna, batongens läge över axeln samt ett par rejäla armar gör att jag uppfattar den vakten som taggad till tusen redo att slåss. Precis som han bör agera i ett sådant här läge.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Alltså om hon nu VAR i schock är hon så uppenbart olämplig för det arbete hon hade att det är skrämmande. Att skylla på schock tycker jag är bullshit, hon har tio års erfarenhet från Hall, om hon blev schockad är bara det ett tjänstefel och att hon skall ha avsked är därmed också utrett.
Bara för att hon arbetat 10 år på Hall så behöver inte det betyda att hon varit med om så mycket. Jag tror du överskattar antalet allvarliga våldshändelser på landets tyngsta anstalter. Våld mot personal är väldigt ovanligt och i princip alltid riktat mot manliga vakter.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Om inte avsked så skrivbordstjänst, fast det vorde ju att belöna någon som avsiktligen inte gjort allt i sin makt för att rädda en kollega - skall man belöna sådana individer?
Nej klart man inte ska. Men vi kan ju inte klaga på hennes uppsåt...hon ville rädda Karen men hon gjorde en fruktansvärd missbedömning, en missbedömning som kanske inte alla i hennes ställe hade gjort men ändå hade hon ett gott uppsåt. Hon försökte göra något...jag skulle tro att många riktigt fega kärringar hade suttit kvar i tornet och inte gjort något alls.
Av sidan 8 i del 2 framgår det att Gunbritt fått målsägandebiträde. För vaddå? Ska väl vara hot mot tjänsteman då för hotet med batongen mot Gunbritt samt egenmäktigt förfarande för tagandet av batongen? Normalt får man inte målsägandebiträde för sådana saker. Inte ens vid mord. Dock finns det ju ett starkt samhälleligt intresse i saken så man har väl gjort en ad hoc lösning här.