2011-11-07, 23:46
  #3169
Medlem
Legaliserings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeyturken
Måste vara ett riktigt psykfall som mördat henne iaf...

Eller så var det hon som gjorde honom extra sjuk.
Citera
2011-11-07, 23:51
  #3170
Medlem
202walkers avatar
Utifrån FPU:n tycker jag att det finns två personer som man inte lagt något fokus på överhuvudtaget, vilka jag tror inte omöjligen kommer att granskas extra noga under utredningen om tjänstefel och i Kriminalvårdens egen utredning - de två vårdare som tar ut EL ur cellen, men som inte följer med honom upp. Självklart ska det finnas rutiner så att personalen underrättas om vilka som ska ha extra bevakning, men jag kan tänka mig att det också ligger på dem som skulle hjälpa till att släppa upp intagna på promenaden att kolla upp vilka intagna som är farliga. Särskilt när det verkar vara rullande avseende vem som är behjälplig. Om man jämför batongkvinnans vittnesmål så är ju hon helt förstörd och inser att hon kanske inte gjort tillräckligt och är chckad över vad som hänt Karen. Den ena vårdaren som var med när EL placerades i hissen går däremot direkt i försvarsställning och berättar att det är ledningens fel. Tror att det är en försvarsmekanism för att man vet att man kanske borde agerat annorlunda själv. Men det är ju spekulationer och olika personer reagerar säkert olika. Det var mer att jag tycker att det var väldigt mycket "taggarna utåt" från den ena vårdaren som släppte upp EL ensam.
Citera
2011-11-07, 23:55
  #3171
Medlem
putte-mr-puttes avatar
någon som ska på rättegången i morgon???
Citera
2011-11-08, 00:09
  #3172
Medlem
Legaliserings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av space1
Jag tror att häktespersonalen borde ha en elpistol som den här nedan eller något liknande!
http://www.youtube.com/watch?v=xdjVCbD0So0&feature=related

De är inte tillåtna i Sverige. Inte ens polisen får ha el-pistoler.
Citera
2011-11-08, 00:25
  #3173
Medlem
biggelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spawnsh
Kan bara sitta här och förundras hur folk beter sig.
En ung kvinna har dött under tragiska och råa omständigheter.
Hon har inte gjort något fel som har lyckats få ett jobb hon säkert trivdes med, en chans att förändra, förbättra.
Många poliser, väktare, vårdare osv tar ett sådant jobb pga en sådan anledning, kan dock inte svara på om det var hennes motivation.

Att sitta här och smutskasta ett brottsoffer på det här indirekta eller direkta sättet som sker här är jäkligt magstarkt.

Är det här kontentan av den extremt fria yttrandefriheten, så är den inte värd att lyssna på.
Håller med dig fullständigt där, bara för att det var en kvinna som var på fel plats vid fel tidpunkt så får hon i princip skylla sig själv. Hur hade tongångarna varit om det hade varit en manlig anställd som blivit ihjälslagen?
Citera
2011-11-08, 01:10
  #3174
Medlem
Nochillss avatar
Psykiatriavdelningen i Huddinge tyckte ju att Ljungström var omöjlig och han borde isåfall ha hållits inlåst mest hela tiden? Det var ju skälet till att han förflyttades till häktet där de trodde att han bättre skulle kunna hållas under uppsikt med handklovar eller utan. Jag hoppas att det kommer fram lite mer detaljer kring fallet, Kriminalvården kan inte lägga locket på fallet.
Citera
2011-11-08, 07:05
  #3175
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biggels
Håller med dig fullständigt där, bara för att det var en kvinna som var på fel plats vid fel tidpunkt så får hon i princip skylla sig själv. Hur hade tongångarna varit om det hade varit en manlig anställd som blivit ihjälslagen?

Enligt de som förordar män som en generallösning mot våld i kriminalvården, så skulle de nog ha konstaterat att pliten var en jävla kärring som lät sig bli nedslagen.
Citera
2011-11-08, 10:29
  #3176
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Nej, det är klart att det där med karate, boxning, thai- och kickboxning, osv. osv. osv. bara är båg.

Klart att det är lite anabola och några veckor på ett gym som gör susen. Både några extra kilo och så lite extra förbannad.

Eller så kanske du hade otur och tänkte fel?


Vad är det som är båg och vem har pratat om anabola?
Jag förstår inte vad du pratar om. Citerade du rätt person?
Citera
2011-11-08, 10:34
  #3177
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biggels
Håller med dig fullständigt där, bara för att det var en kvinna som var på fel plats vid fel tidpunkt så får hon i princip skylla sig själv. Hur hade tongångarna varit om det hade varit en manlig anställd som blivit ihjälslagen?

Jag kan inte svara för alla men det jag reagerar mot är systemfelet; hur faan kan en tjej på 1.52 stå ensam på den platsen? Ledningen måste vara inblandad på nåt sätt!
Jämför att man inte (får?) ställa en underårig mitt i natten ensam att ansvara för en kassa i en kiosk eller liknande, pga att det är farligt för personen som arbetar.
Man måste ha hjälm på bygge osv.
Varför säger inte vårdaren till? Jag hade aldrig ställt mig själv i den situationen som vårdaren gjorde.
Citera
2011-11-08, 15:59
  #3178
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putte-mr-putte
du vet då inte mycket du vet inte heller så mycket om kriminalvården märker jag
han har inte försökt strypa någon vårdare utan en arrestvakt i slöddertälje.
det var inte personalen som tog något beslut utan det var en miss och pga att ledningen för häktet i flemingsberg lider av en kraftig hjärnblödning.
inom kriminalvården har man bara fängsel när man lämnar byggnad på transport på häktet brukar dom hänga på smyckena utanför dörren efter att dom har visiterat en. och på anstalterna gör dom det vid centralvakten.
tycker iaf att det var bra av erik att han sa förlåt i hissen. det e ett tecken på att han vet att han gjorde fel och är ett framsteg nu när han ska bli behandlad

jag tycker inte att det är en viktig detalj huruvida den han försökte strypa var en vårdare eller arrestvakt, han var någon som försökte sköta sitt jobb och blev attackerad. För mig är det helt utomjordiskt att man skyller allt på ledningen, om någon är extremt farlig borde man kunna handfänglad de varje gång de vistas utanför cellen. Han borde be ursäkt till hennes familj, inte hennes arbetskamrater som praktiskt taget underlättade det för honom. Han är inte psykiskt sjuk utan han är en våldsam kriminell och borde sitta i fängelse för resten av livet.
Citera
2011-11-08, 16:01
  #3179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Jag kan inte svara för alla men det jag reagerar mot är systemfelet; hur faan kan en tjej på 1.52 stå ensam på den platsen? Ledningen måste vara inblandad på nåt sätt!
Jämför att man inte (får?) ställa en underårig mitt i natten ensam att ansvara för en kassa i en kiosk eller liknande, pga att det är farligt för personen som arbetar.
Man måste ha hjälm på bygge osv.
Varför säger inte vårdaren till? Jag hade aldrig ställt mig själv i den situationen som vårdaren gjorde.

Hon var inte informerad om vem han var, hon hade ingen aning om hur våldsam han var.
Citera
2011-11-08, 16:11
  #3180
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alaskawilde
Han borde be ursäkt till hennes familj, inte hennes arbetskamrater som praktiskt taget underlättade det för honom. Han är inte psykiskt sjuk utan han är en våldsam kriminell och borde sitta i fängelse för resten av livet.

Det står i medierna att Ljungström har fått titta på hela händelseförloppet som övervakningskameran spelade in men han rörde inte en enda min. Han är en kallhamrad mördare möjligtvis kvinnohatare och/eller rasist som är Södertäljes värsting.
Hans personlighet kanske inte visar på psykopatiska sidor, men han är kallt beräknande och ville sticka en sax i en vårdares rygg på psyket innan förflyttningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in