2011-11-02, 00:20
  #2809
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Men vad menar du att hon har betalt för? Att i en potentiellt livsfarlig situation agera på egen hand?
Eller är det kanske meningen att de i vissa situationer faktiskt ska vänta in hjälp?

Menar du att en vakt ska vara villig att offra sitt liv för en kollega? Att i alla lägen riskera sitt eget liv?

Svår fråga - men den hör troligtvis hemma i filosofidelen och inte här ärligt talat.

Jag tror dock att det var Gunmaries plikt att göra mer än hon faktiskt gjorde (dvs stå i andra änden av korridoren och vänta).
Citera
2011-11-02, 00:20
  #2810
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Jag vet inte - kaske skulle en åklagare kolla på det - inte en random mupp på ett internetforum?

Vilken brottsrubricering hade du tänkt dig då, kära random mupp på ett internetforum? Mina vänstra pungkula på att ingen sådan existerar. Om någon råkar illa ut så är det högre ansvariga för att de lät K jobba ensam.

EDIT: Såg nu att du hade copypastat en paragraf. Här är det relevanta avsnittet:

Om gärningen med hänsyn till gärningsmannens befogenheter eller uppgiftens samband med myndighetsutövningen i övrigt eller till andra omständigheter är att anse som ringa, skall inte dömas till ansvar.

Åklagaren måste alltså bevisa att G inte bara ringa, utan grovt, åsidosatt sina arbetsuppgifter. Med tanke på att hon gjorde ett visserligen misslyckat men ändå försök som nästan bröt GM:s hand enligt FUP, och sedan drog sig undan för att inte riskera sitt eget liv, så kommer hon inte att kunna dömas för något. Felet är inte grovt i lagens mening. Det hade varit väldigt modigt att stanna kvar, även om det slutat med två döda, men det är inte grovt tjänstefel att inte göra det - just eftersom man då riskerat två döda. Du måste skilja mellan moral och lag.
__________________
Senast redigerad av trollet- 2011-11-02 kl. 00:24.
Citera
2011-11-02, 00:23
  #2811
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trollet-
Vilken brottsrubricering hade du tänkt dig då, kära random mupp på ett internetforum? Mina vänstra pungkula på att ingen sådan existerar. Om någon råkar illa ut så är det högre ansvariga för att de lät K jobba ensam.

Sök i tråden - jag har citerat brottsbalken, t ex.
Citera
2011-11-02, 00:23
  #2812
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Grundproblematiken du uppenbart inte kan förstå är att kärringen inte har där att göra med en batong om hon inte kan hantera den - hon kunde uppenbart inte hantera den -> tjänstefel att ta med sig batong.

Vidare är det tjänstefel att inte göra något för Karen efter att GM har fått tag på batongen.

Det är för mig väldigt konstigt att dregglande jon så som du inte kan förstå att det inte är acceptabelt att passivt se på från distans när en kollega håller på att bli dödad, man måste göra ALLT i sin makt för att hjälpa kollegan - gör man inte det har man inte i den tjänsten att göra -> tjänstefel att inte hjälpa sin kollega som blir köttmos.

Men du, låt åklagare utreda - inte en random mupp som du.

Hon gjorde allt som stod i hennes makt just då. Hon tog det vapen hon hade tillgängligt och sprang ner för att avbryta misshandeln. När hon misslyckades och blev avväpnad av en galning försökte hon skynda på hjälpen för att hjälpa sin kollega.

Hade du föredragit att hon larmat och suttit kvar och tittat på monitorn när hennes kollega blev ihjälslagen? Du får inte ihop dina resonemang, pappskalle.
Citera
2011-11-02, 00:25
  #2813
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushanga
Hon gjorde allt som stod i hennes makt just då. Hon tog det vapen hon hade tillgängligt och sprang ner för att avbryta misshandeln. När hon misslyckades och blev avväpnad av en galning försökte hon skynda på hjälpen för att hjälpa sin kollega.

Hade du föredragit att hon larmat och suttit kvar och tittat på monitorn när hennes kollega blev ihjälslagen? Du får inte ihop dina resonemang, pappskalle.

Pappskalle är du nog själv eftersom du inte kan förstå logiska resonemang när dom talas om för dig.

1. Gå inte in i en situation med ett vapen du inte kan hantera då du riskerar att bli avplockad det och dina kollegor bli dödade av det. Gör du det ändå KANSKE det är tjänstefel, låt åklagare utreda det.

2. Om en kollega håller på att bli misshandlad till döds är det din förbannade jävla plikt att hjälpa denne och inte passivt se på ifrån andra sidan av korridoren.
Citera
2011-11-02, 00:26
  #2814
Medlem
Raggdoll3s avatar
Felet gjordes redan när man tog KnivErik från rättspsyk utan att klassa honom som livsfarlig med speciella restriktioner . För mig låter det som det är ledningen/chefer som är vållande till flickans död.

Den äldre vårdaren gjorde nog vad hon trodde vara rätt, efter att blivit av med batongen drabbades hon av panik vilket inte är straffbart. Hennes utbildning avråder från att slå batongen i huvudet på häktade, vilket i det här fallet var förödande
Citera
2011-11-02, 00:28
  #2815
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushanga
Hon gjorde allt som stod i hennes makt just då. Hon tog det vapen hon hade tillgängligt och sprang ner för att avbryta misshandeln. När hon misslyckades och blev avväpnad av en galning försökte hon skynda på hjälpen för att hjälpa sin kollega.

Hade du föredragit att hon larmat och suttit kvar och tittat på monitorn när hennes kollega blev ihjälslagen? Du får inte ihop dina resonemang, pappskalle.
Pajasen svenbrynolf har en agenda. Han försöker lindra det överjävliga brott som Erik Ljungström begått genom att skylla på att Karens kollega varit passiv.
Citera
2011-11-02, 00:28
  #2816
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Jag uppmanar dig att känna på en batong av typen som här diskuteras - jag har hanterat en sådan.
Kraften du genom hävstångseffekten kan få med den är OTROLIGT stor, vad en knytnäve kan förmåär ingenting I N G E N T I N G mot vad en sådan batong kan förmå.

Du är uppenbart förståndshandikappad. Det är fullt möjligt att slå ihjäl någon med enbart knytnävarna. Det är lätt för dig att vara stor i käften när du inte var där och hörde din kollega skrika för livet, vad skulle du gjort i den situationen? Suttit kvar i tornet som en feg stackare eller springa till undsättning efter det att du tryckt på larmet? Karens kollega gjorde vad hon kunde under urusla förutsättningar.
Citera
2011-11-02, 00:29
  #2817
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggdoll3
Felet gjordes redan när man tog KnivErik från rättspsyk utan att klassa honom som livsfarlig med speciella restriktioner . För mig låter det som det är ledningen/chefer som är vållande till flickans död.

Det stämmer såklart - ledningen måste bort, det är jag helt enig med dig om.
Citera
2011-11-02, 00:29
  #2818
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Sök i tråden - jag har citerat brottsbalken, t ex.

Såg det sedan. Och jag har redigerat mitt inlägg därefter.

Du skriver vidare att plitar har betalt för att göra den här typen av insatser (springa fram mot en psykotisk man som vevar med batong för att ev rädda ett liv eller ev sumpa två liv). Jag håller inte med dig alls. Ingen skulle jobba alls för under en miljon i månaden om man kunde dömas till fängelse så fort man inte agerade helt perfekt. Hon gjorde sitt bästa för att slå honom, hon failade, det hade du eller jag också kunnat göra. Om alla på Utöya sprungit mot Breivik samtidigt i stället för att springa från honom hade de nog kunnat övermanna honom. Men bara på flashback eller i moralfilosofin är ett sådant resonemang relevant.

Återigen, ansvaret ligger högre upp, förmodligen hos politiker som velat spara pengar på det offentliga. Alliansen, alltså.
EDIT: Men i praktiken hos fängelseledningen.
__________________
Senast redigerad av trollet- 2011-11-02 kl. 00:31.
Citera
2011-11-02, 00:30
  #2819
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pickpockis
Pajasen svenbrynolf har en agenda. Han försöker lindra det överjävliga brott som Erik Ljungström begått genom att skylla på att Karens kollega varit passiv.

Skitsnack - Erik kommer att få livstid och det är mer eller mindre redan klart då allt finns på video.

Jag försöker se andra mönster i det här som leder till att en ung människas liv berövas.

Dvs kunde något gjorts för att hjälpa Karen skulle det väl ha gjorts, eller?
__________________
Senast redigerad av svenbrynolf 2011-11-02 kl. 00:32.
Citera
2011-11-02, 00:32
  #2820
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Svår fråga - men den hör troligtvis hemma i filosofidelen och inte här ärligt talat.

Jag tror dock att det var Gunmaries plikt att göra mer än hon faktiskt gjorde (dvs stå i andra änden av korridoren och vänta).
Jag diskuterar inte ur en filosofisk synvinkel.

Du diskuterar hur hon borde ha agerat enligt sitt yrke och att hon borde lagföras för det hon gjorde och det hon inte gjorde.
Jag anpassar mig efter det och spekulerar kring hur hennes arbetsbeskrivning ser ut, hur riktlinjerna för yrket ser ut, vad som under utbildningarna sägs angående hotfulla situationer och ifall hon eventuellt skulle kunna dömas för något brott.

Enda sättet att komma fram till något är att ta reda på vad som gäller, och jag hoppas på att folk som har kunskaper om ovanstående postar inlägg med fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in