2011-11-02, 00:32
  #2821
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
2. Om en kollega håller på att bli misshandlad till döds är det din förbannade jävla plikt att hjälpa denne och inte passivt se på ifrån andra sidan av korridoren.

Ja, men det var ju precis det hon försökte, först genom ett direkt ingripande och sedan genom att försöka låsa upp dörren till taket. Det finns nog däremot få moralfilosofer som skulle beskriva det som en plikt att i andraläget gå i närkamp med GM - sådant brukar kallas 'supererogation' (http://plato.stanford.edu/entries/supererogation/ - vet inte vad den svenska termen är, dessvärre).

Jag börjar tröttna lite på att diskutera det här nu, så detta får nog bli mitt sista inlägg i frågan, verkar ju inte som att du kommer ändra åsikt. Det är åtminstone bra att du inte längre vill ha Gunmarie dömd för medhjälp till mord...
Citera
2011-11-02, 00:33
  #2822
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trollet-

Återigen, ansvaret ligger högre upp, förmodligen hos politiker som velat spara pengar på det offentliga. Alliansen, alltså.
EDIT: Men i praktiken hos fängelseledningen.

Ja ja ja, absolut - bort med ledningen - dom är ju roten till hela händelsen.
Karln skulle legat drogad i någon madraserad cell - det håller jag med om.
Citera
2011-11-02, 00:35
  #2823
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag diskuterar inte ur en filosofisk synvinkel.

Du diskuterar hur hon borde ha agerat enligt sitt yrke och att hon borde lagföras för det hon gjorde och det hon inte gjorde.
Jag anpassar mig efter det och spekulerar kring hur hennes arbetsbeskrivning ser ut, hur riktlinjerna för yrket ser ut, vad som under utbildningarna sägs angående hotfulla situationer och ifall hon eventuellt skulle kunna dömas för något brott.

Enda sättet att komma fram till något är att ta reda på vad som gäller, och jag hoppas på att folk som har kunskaper om ovanstående postar inlägg med fakta.

Helt enig.

Jag tyckte det lät mer som om du var och fikade efter "vems liv är mest värt" eller dyl och det är mer av en filosofisk fråga.

Men visst, mer fakta är tvivels utan väkommet här.
Citera
2011-11-02, 00:39
  #2824
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziemssen
Ja, men det var ju precis det hon försökte, först genom ett direkt ingripande och sedan genom att försöka låsa upp dörren till taket. Det finns nog däremot få moralfilosofer som skulle beskriva det som en plikt att i andraläget gå i närkamp med GM - sådant brukar kallas 'supererogation' (http://plato.stanford.edu/entries/supererogation/ - vet inte vad den svenska termen är, dessvärre).

Jag börjar tröttna lite på att diskutera det här nu, så detta får nog bli mitt sista inlägg i frågan, verkar ju inte som att du kommer ändra åsikt. Det är åtminstone bra att du inte längre vill ha Gunmarie dömd för medhjälp till mord...

Eh jo det skulle jag vilja ha UTRETT - jag vill inte själv dömma någon vi har trots allt ett rättsväsende för sådant, men det står var och en fritt att anmäla någon till polisen, eller hur?

Nåja vi diskuterar alla i affekt just nu, känns det som, så ja, du har nog rätt i att det har blivit en ganska meningslös diskussion härvidlag.
Citera
2011-11-02, 00:41
  #2825
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Helt enig.

Jag tyckte det lät mer som om du var och fikade efter "vems liv är mest värt" eller dyl och det är mer av en filosofisk fråga.

Men visst, mer fakta är tvivels utan väkommet här.
Då missförstod du lite grann. Jag har skrivit lite om vems liv är mest värt, men inte som en filosofisk fråga. Snarare att den ena inte ska förväntas offra sitt liv för den andra; varför skulle i så fall den överfallnas liv vara mer värt?
Och fortfarande - inte som en filosofisk fråga, utan hur lagen och yrket ser på saken.
Citera
2011-11-02, 00:41
  #2826
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Skitsnack - Erik kommer att få livstid och det är mer eller mindre redan klart då allt finns på video.

Jag försöker se andra mönster i det här som leder till att en ung människas liv berövas.

Dvs kunde något gjorts för att hjälpa Karen skulle det väl ha gjorts, eller?
Visst men det är totalt irrelevant för det här fallet. Att övermanna en komplett galning som Erik Ljungström är att riskera sitt liv och om det ingår i yrkesbeskrivningen så vill väl ingen jobba inom kriminalvården.

Han är totalförstörd som människa och behöver vård för resten av livet och det viktigaste är att aldrig släppa ut dåren. Han är förmodligen ännu farligare för allmänheten än Breivik och Manson vilket inte säger lite.
Citera
2011-11-02, 00:42
  #2827
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trollet-
Du skriver vidare att plitar har betalt för att göra den här typen av insatser (springa fram mot en psykotisk man som vevar med batong för att ev rädda ett liv eller ev sumpa två liv). Jag håller inte med dig alls. Ingen skulle jobba alls för under en miljon i månaden om man kunde dömas till fängelse så fort man inte agerade helt perfekt.


Poängen här är att hon kanske bara gjort "lite fel" men att "lite fel" som leder till någon annans död måste kunna ha ett straffrättsligt efterspel.

Om någon gör något "inte helt perfekt" och sen leder det till någon annans död så måste man kunna granska det ur ett straffrätsligt ansvars perspektiv.
Citera
2011-11-02, 00:43
  #2828
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Pappskalle är du nog själv eftersom du inte kan förstå logiska resonemang när dom talas om för dig.

1. Gå inte in i en situation med ett vapen du inte kan hantera då du riskerar att bli avplockad det och dina kollegor bli dödade av det. Gör du det ändå KANSKE det är tjänstefel, låt åklagare utreda det.

Förklara vad du tycker att hon borde ha gjort istället?

Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
2. Om en kollega håller på att bli misshandlad till döds är det din förbannade jävla plikt att hjälpa denne och inte passivt se på ifrån andra sidan av korridoren.

Förklara vad du tycker hon borde ha gjort istället efter att hon blivit avväpnad?
__________________
Senast redigerad av mushanga 2011-11-02 kl. 00:45.
Citera
2011-11-02, 00:43
  #2829
Medlem
Raggdoll3s avatar
Grejen är den att det varken var flickan eller kärringens ide att just de skulle ta hand om en dokumenterat livsfarlig fånge. Någon raketforskare ansåg det tillräckligt med dessa två för denna farliga uppgift och bär ansvar för vållande till annans död. Nu ska man inte förringa Kniveriks roll i det hela, enligt mig borde han brännas. Hans advokat kommer säkert påtala att GM var psykiskt sjuk och borde fått stanna på rättspsyk och därför ska dömas till vård.
Citera
2011-11-02, 00:44
  #2830
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pickpockis
Visst men det är totalt irrelevant för det här fallet. Att övermanna en komplett galning som Erik Ljungström är att riskera sitt liv och om det ingår i yrkesbeskrivningen så vill väl ingen jobba inom kriminalvården.

Han är totalförstörd som människa och behöver vård för resten av livet och det viktigaste är att aldrig släppa ut dåren. Han är förmodligen ännu farligare för allmänheten än Breivik och Manson vilket inte säger lite.

Hallå där, menar du att det inte är en fångvårdares ansvar att övermanna en intagen som är våldsam?
Skärp dig, vårdare får använda våld, då skall dom också vara därtill tränade båda fysiskt och psykiskt vilket alldeles fullkomligt uppenbart verkar ha klickat i det här fallet.
Citera
2011-11-02, 00:45
  #2831
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggdoll3
Grejen är den att det varken var flickan eller kärringens ide att just de skulle ta hand om en dokumenterat livsfarlig fånge. Någon raketforskare ansåg det tillräckligt med dessa två för denna farliga uppgift och bär ansvar för vållande till annans död. Nu ska man inte förringa Kniveriks roll i det hela, enligt mig borde han brännas. Hans advokat kommer säkert påtala att GM var psykiskt sjuk och borde fått stanna på rättspsyk och därför ska dömas till vård.

SVJV är han utredd och han är inte psykiskt sjuk, ergo han kommer sannolikt att dömmas till livstid.
Citera
2011-11-02, 00:46
  #2832
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggdoll3
Hans advokat kommer säkert påtala att GM var psykiskt sjuk och borde fått stanna på rättspsyk och därför ska dömas till vård.

En vanlig myt att det skulle vara fördelaktigt att dömas till vård. Om han döms till vård finns det möjlighet att han aldrig släpps ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in