Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
2. Om en kollega håller på att bli misshandlad till döds är det din förbannade jävla plikt att hjälpa denne och inte passivt se på ifrån andra sidan av korridoren.
Ja, men det var ju precis det hon försökte, först genom ett direkt ingripande och sedan genom att försöka låsa upp dörren till taket. Det finns nog däremot få moralfilosofer som skulle beskriva det som en plikt att i andraläget gå i närkamp med GM - sådant brukar kallas 'supererogation' (
http://plato.stanford.edu/entries/supererogation/ - vet inte vad den svenska termen är, dessvärre).
Jag börjar tröttna lite på att diskutera det här nu, så detta får nog bli mitt sista inlägg i frågan, verkar ju inte som att du kommer ändra åsikt. Det är åtminstone bra att du inte längre vill ha Gunmarie dömd för medhjälp till mord...