2011-11-01, 13:58
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Tänker att vakten antagligen hade haft en mycket större chans till överlevnad om:

1. Den kvinnliga vakten inte hade rusat in med en batong hon inte kan hantera.
2. Den kvinnliga vakten med batongen hade låst upp till den andra fångens cell.

Vad tror ni, hade det kunnat ändra händelseförloppet till Kareens fördel?

Nu vet inte jag hur detta häktet fungerar, men jag tror dörrarna inte kan öppnas av vårdarna på plats. Att i denna situation som pågår ca 1 minut fatta beslut om att släppa ut andra intagna / öppna dörrar kan slå väldigt rätt och väldigt fel, helt beroende på vad som händer och varför det händer. Alltså ett MYCKET svårt beslut att fatta för personalen som följer händelsen i kamera.

Att det sedan utrustning som kan komma att användas mot personalen själva hoppas jag alla funderat igenom innan de börjar arbeta.
Senast redigerad av Optiroc 2011-11-01 kl. 14:01.
Citera
2011-11-01, 14:01
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Tänker att vakten antagligen hade haft en mycket större chans till överlevnad om:

1. Möjligtvis hade det bara tagit några sekunder längre att slå ihjäl Karen utan batong.
2. Det förutsätter att hon hade nyckeln till tårtbitarna. Det är inte s'kert att man har dubbla uppsättningar med sej upp eftersom man har olika funktioner.
Sen hade hon fått svara för varför hon inte ingrep.
Man låter inte andra intagna delta i fajter av något slag av flera orsaker.
Citera
2011-11-01, 14:04
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Nu vet inte jag hur detta häktet fungerar, men jag tror dörrarna inte kan öppnas av vårdarna på plats. Att i denna situation som pågår ca 1 minut fatta beslut om att släppa ut andra intagna / öppna dörrar kan slå väldigt rätt och väldigt fel, helt beroende på vad som händer och varför det händer. Alltså ett MYCKET svårt beslut att fatta för personalen som följer händelsen i kamera.
Jag har full förståelse för att det inte gjordes i det tumult som rådde och med de inövade rutiner som hon säkert försökte komma ihåg. Tycker bara det är så trist att det slutade såhär när det kunnat sluta annorlunda.

Men är det nåt man verkligen borde kritisera så är det ju att rutinerna kring den häktade frångicks.

Ang. batongen så håller jag med dig om att det såklart kan hända att vakten blir av med den. Synd att hon inte måttade det där slaget mot skallen...
Senast redigerad av buffalo 2011-11-01 kl. 14:09.
Citera
2011-11-01, 14:05
Medlem
Spilos avatar
Citat:

1. Utan batongen hade skadorna kunnat bli mindre, men skalle mot stengolv är rätt dödligt också.

2. Hade den andre häktade varit direkt närvarande hela tiden hade det nog inte hänt. Oftast hittar man på sånt här enskilt. Hade vakten låst upp tror jag det hade kunnat gå hur som helst. Vem vet vad han hade hittat på?

Kanske hade han försökt rymma, hjälpt GM, kanske hade han också blivit slagen och dött, kanske skulle skadorna inte blivit lika stora på BO. Men jag tror det gick för snabbt för att nån skulle ha kunnat göra något.

Det avgörande var att GM och BO var ensamma.
Citera
2011-11-01, 14:06
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Jag har full förståelse för att det inte gjordes i det tumult som rådde och med de inövade rutiner som hon säkert försökte komma ihåg. Tycker bara det är så trist att det slutade såhär när det kunnat sluta annorlunda.

Men är det nåt man verkligen borde kritisera så är det ju att rutinerna kring den häktade frångicks.

Håller med, hela händelsen är för jävlig på flera olika sätt!
Citera
2011-11-01, 14:08
Bannlyst
Gärningsmannen kommer få minst 18 år eller livstid, vilket är fair.Vad får cheferna?Borde de inte sparkas.De hade inte något uppsåt men inkompetensen bakom besluten är närmast att betrakta som kriminell!
Citera
2011-11-01, 14:11
Medlem
Spilos avatar
Citat:
Nu hamnar vi lite ot och det är inget som jag kommer diskutera vidare i denna tråden. Men det förekommer och är nog vanligare än vad folk tror att även kvinnor begår brott och misshandlar. Det är dock något som sällan anmäls, eller tas på särskilt stort allvar från vare sig samhälle eller rättsväsende, vilket bidrar till att dessa kvinnor kommer undan väldigt lätt.

Jag motsäger inte att män är överrepresenterade som våldsverkare och brottslingar i övrigt, men att utgå från att det i stort sett bara är män som begår brott känns för mig ganska absurt.

Såhär ser fördelningen ut om man tittar på de som döms för våldsbrott:

2010 hade 73 kvinnor och 1 310 män begått våldsbrott och var inskrivna 1 oktober. Detta innebär att det var 5 procent som var kvinnor och cirka 95 procent män, av de våldsbrottsdömda.
2010 var 71 av de nyintagna kvinnor och 1 673 män. Alltså var 4 procent kvinnor och 96 procent män av de våldsbrottsdömda.

http://www.kriminalvarden.se/sv/Statistik/Valdsbrott/

Mindre grova brott är fördelningen annorlunda. Men jag har svårt att tänka mig att mörkertalen skulle jämna ut statistiken så värst.

Som tur är så är det ju en väldigt liten klick människor som håller på med sån skit. Annan brottslighet är mer komplicerad, men det är ju våldsbrott jag skriver om så det är ju ointressant. Din brist på kunskap tycker jag är absurd. Googla vetja.
Citera
2011-11-01, 14:13
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spilo
1. Utan batongen hade skadorna kunnat bli mindre, men skalle mot stengolv är rätt dödligt också.

2. Hade den andre häktade varit direkt närvarande hela tiden hade det nog inte hänt. Oftast hittar man på sånt här enskilt. Hade vakten låst upp tror jag det hade kunnat gå hur som helst. Vem vet vad han hade hittat på?

Kanske hade han försökt rymma, hjälpt GM, kanske hade han också blivit slagen och dött, kanske skulle skadorna inte blivit lika stora på BO. Men jag tror det gick för snabbt för att nån skulle ha kunnat göra något.

Det avgörande var att GM och BO var ensamma.
Nog hade hon löpt en stor risk att dö ändå, men jag tror att den risken hade blivit mindre utan det stålrör som GM nu kom över.

Vad den andra intagna hade gjort i det läget kan vi såklart inte veta, men när GM sitter över Kareen och slår henne i huvudet med en psykotisk frenesi så borde den chansningen ändå gjorts då det i ett positivt utfall nog hade räddat hennes liv.
Citera
2011-11-01, 14:14
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spilo
Såhär ser fördelningen ut om man tittar på de som döms för våldsbrott:

2010 hade 73 kvinnor och 1 310 män begått våldsbrott och var inskrivna 1 oktober. Detta innebär att det var 5 procent som var kvinnor och cirka 95 procent män, av de våldsbrottsdömda.
2010 var 71 av de nyintagna kvinnor och 1 673 män. Alltså var 4 procent kvinnor och 96 procent män av de våldsbrottsdömda.

http://www.kriminalvarden.se/sv/Statistik/Valdsbrott/

Mindre grova brott är fördelningen annorlunda. Men jag har svårt att tänka mig att mörkertalen skulle jämna ut statistiken så värst.

Som tur är så är det ju en väldigt liten klick människor som håller på med sån skit. Annan brottslighet är mer komplicerad, men det är ju våldsbrott jag skriver om så det är ju ointressant. Din brist på kunskap tycker jag är absurd. Googla vetja.

Nu visar du på domar, alltså fall där samhälle och rättsväsende har reagerat och lyckats döma en person. Jag pratar även om de fall som aldrig når rättsväsendet eller ens samhället (vänner och bekanta). T.ex en örfil från en kvinna vs en örfil från en man ses på och hanteras ofta på olika sätt, tyvärr.
Citera
2011-11-01, 14:14
Medlem
Spilos avatar
Citat:

Att det sedan utrustning som kan komma att användas mot personalen själva hoppas jag alla funderat igenom innan de börjar arbeta.

Att utsätta den inlåste killen för den risken hade den åkt dit på som låste upp. Kanske t.o.m. skulle falla under allmänt åtal.
Citera
2011-11-01, 14:15
Medlem
Det är väl helt självklart att man inte hade kunnat släppa ut ytterligare en intagen i den situation som rådde, även om det hade varit möjligt. Då hade ju den personen också riskerat att bli ihjälslagen, och det är ju åtminstone principiellt ännu värre än att vakterna själva utsätta för risker.

Mycket obehagliga bilder för övrigt, hoppas för de anhörigas skull att man lyckas hålla på filmen.
Citera
2011-11-01, 14:15
Medlem
tjorven86s avatar
Sista bilden i FUB del 1 är lite komisk. Den föreställer kollegan som rusar mot Karen och Ljungström med batongen i högsta hugg. Så lyder undertexten "Åhlund kommer till undsättning"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in