2011-10-06, 21:02
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Hur hade tänkt att kunna bli det om kollegan måste vara en gammal orkeslös kärring på 60år vars främsta insats hon är kapabel till är att ge bort en batong till gärningsmannen som man blir ihjälslagen med???

Nej, det är precis det jag ältar här. Vakterna/vårdarna ska vara män! M-Ä-N, dom som har snopp. Män ska ta hand om farliga män. It's raining men, halleluuja, det fanns en sån låt på 80-talet.
Citera
2011-10-06, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Just.

Hon hade dessutom socionomexamen.

Ergo kan man spekulera i att man vid anställning tagit hänsyn till bildning och helt enkelt glömt att yrket involverar risk för våld.

Det är ledningen på häktet som behöver granskas.

Det där är däremot ett problem i samhället. Man har ju fått för sig att kräva 3års högskolestudier och erfarenhet överallt så personer bättre lämpade och med bättre fysiska egenskaper blir bortsorterade från yrket. Kvar blir späda tjejer på 40-50kg och föredettingar.
Citera
2011-10-06, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Nej, det är precis det jag ältar här. Vakterna/vårdarna ska vara män! M-Ä-N, dom som har snopp. Män ska ta hand om farliga män. It's raining men, halleluuja, det fanns en sån låt på 80-talet.

Ja, men dom blir ju bortsorterade från yrket iom att man kräver 3års högskolestudier (Som Karen hade.) och en jävla massa erfarenhet. Troligen måste man även ha bil och körkort som man måste bekosta själv eftersom de flesta anstalter ligger väldigt off.
Har du inte godkänt i tex svenska så kan du ju glömma fångvårdaryrket helt.
Citera
2011-10-06, 21:08
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Ja, men dom blir ju bortsorterade från yrket iom att man kräver 3års högskolestudier (Som Karen hade.) och en jävla massa erfarenhet. Troligen måste man även ha bil och körkort som man måste bekosta själv eftersom de flesta anstalter ligger väldigt off.
Har du inte godkänt i tex svenska så kan du ju glömma fångvårdaryrket helt.

http://kriminalvarden.se/sv/Jobba-hos-oss/Utbildning/
Inga 3 års högskolestudier där! Däremot så sommarjobbar många blivande socionomer, poliser mm på häkten, och ibland så blir dom kvar där!
Citera
2011-10-06, 21:15
Medlem
Senators avatar
Nu har inte jag läst alla inlägg i denna sorgliga tråd men jag tar mig friheten och tycker till ändå:

De problem som jag upplevde under min korta tid som häktesanställd, var två:

-Dels den upplevda underbemanningen, alltså ingen underbemanningen enligt organisationsplan, utan den upplevda. Organisationen ersatte i många situationer person nummer två med en övervakningskamera i realtid. Detta innebar att om jag sänktes av den intagne, så var den intagne "fri" i korridoren eller vart man nu befann sig. Det blir en helt annan situation att hantera den intagne när denne är uppe i "stridsmode" och dessutom har skapat sig manöverutrymme genom att vårdare 1 är utslagen. Jag fick aldrig förklarat för mig varför man skulle vara färre än tre personer. Om en vårdare då slås ut vid en händelses början, är man likafullt i numerärt övertag.

-Dels att Kriminalvården gav sig den på att det (iaf för tre år sedan) absolut skulle anställas kvinnliga socionomer som vårdare. Jag och många andra icke socionomer upplevde att de utsatte sig själva och oss övriga kollegor för onödiga risker, genom att vara allt för godtrogna mot de intagna. Var det någon vårdare som fick för sig att gå in/sätta sig själv inne hos en intagen eller ge en alvedon ur egen ficka.., tyvärr var det alltid en socionom-utbildad. Detta och annat, så som agerande vid larm, gjorde att det fanns en ej uttalad otrygghet inom personalen. Jag kände själv en otrygghet att jobba med vissa av socionomerna och de kände säkert samma sak med mig, då jag aldrig litade på den intagne utan hela tiden tänkte säkerhet isf. människovärde.

Nu skriver jag socionomer som om de var en homogen grupp. Jag menar naturligtvis inte så, men det gör det enklare att beskriva olikheterna.

Jag vet inte hur rekryteringen av personal ser ut nu, men nått har gått ruggigt fel när en vårdare, oavsett vad för vårdare, hamnar i en 1 mot 1-situation med en väl dokumenterad dåre. Att "tvåan" suttit och kollat i kamera förvånar mig inte. Att "tvåan" blir av med batongen förvånar inte heller, tyvärr...

Mvh
Citera
2011-10-06, 21:19
Medlem
ulvenas avatar
Hon blev överfallen bakifrån, det skulle även en kille kunna bli, när hon ligger ner slår han mot hennes huvud, det skulle även en kille kunnat råkat utför (även om killar är tjockskalliga ) mig veterligen har inte killar ögon i nacken. När du väl ligger ner är det svårt att värja sig, kille eller tjej, när kollegan kommer in snor han batongen och fortsätter slå. Inom en minut är hon ihjälslagen, det kunde lika gärna varit en 24-årig kille.
Felet är naturligtvis att man låter en ensam person ta hand om en omvittnat farlig intagen, de borde ha varit åtminstone två eller tre. Hon hade inte fått informationen om hur farlig personen är utan agerar som att det är en vanlig intagen. Cheferna ljuger och säger att de var två vilket filmen visar att de inte var.
Huruvida det var en kvinna eller inte är irrelevant, vem som helst som skulle öppnat dörren kunde blivit ihjälslagen, kille eller tjej så lägg ner den diskussionen för den är ointressant.
Citera
2011-10-06, 21:26
Medlem
bfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvena
Hon blev överfallen bakifrån, det skulle även en kille kunna bli, när hon ligger ner slår han mot hennes huvud, det skulle även en kille kunnat råkat utför (även om killar är tjockskalliga ) mig veterligen har inte killar ögon i nacken. När du väl ligger ner är det svårt att värja sig, kille eller tjej, när kollegan kommer in snor han batongen och fortsätter slå. Inom en minut är hon ihjälslagen, det kunde lika gärna varit en 24-årig kille.
Felet är naturligtvis att man låter en ensam person ta hand om en omvittnat farlig intagen, de borde ha varit åtminstone två eller tre. Hon hade inte fått informationen om hur farlig personen är utan agerar som att det är en vanlig intagen. Cheferna ljuger och säger att de var två vilket filmen visar att de inte var.
Huruvida det var en kvinna eller inte är irrelevant, vem som helst som skulle öppnat dörren kunde blivit ihjälslagen, kille eller tjej så lägg ner den diskussionen för den är ointressant.

Lägg ner själv. Självklart kan även en man bli nerslagen och mördad men det är betydligt svårare att slå ner en storväxt kille mot att slå ner en småväxt tjej. Sedan tenderar våldsamma människor att vilja agera ut sitt hat och våld mot någon som är sårbar, då väljer de inte en som är lika stor eller större än dem själva.
Citera
2011-10-06, 21:26
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvena
Men det är svårt att släppa tanken på att han kanske inte skulle ha gått till attack om det hade varit en man, eller en mer kraftigt byggd kvinna.
Citera
2011-10-06, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senator
Jag vet inte hur rekryteringen av personal ser ut nu, men nått har gått ruggigt fel när en vårdare, oavsett vad för vårdare, hamnar i en 1 mot 1-situation med en väl dokumenterad dåre. Att "tvåan" suttit och kollat i kamera förvånar mig inte. Att "tvåan" blir av med batongen förvånar inte heller, tyvärr...

Mvh

Men att tvåan efter att ha givit mördaren mordvapnet inte försöker fortsätta försvara ettan utan uppenbarligen (per den nu tillgängliga informationen) sätter sig själv i säkerhet och därmed helt enkelt offrar ettan.
Hur kan det gå till så?
Finns det ingen kåranda?

För en oinsatt klå-pär som jag så tycker man ju att vakterna borde offra sig själva för varandra för att i möjligaste mån försvara varandras liv.

Har tvåan-vakten helt enkelt sprungit iväg i panik?
Citera
2011-10-06, 21:28
Medlem
Snubben ska tydligen varit för farlig för psyket så de skicka han till häktet ist.
Citera
2011-10-06, 21:36
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
För en oinsatt klå-pär som jag så tycker man ju att vakterna borde offra sig själva för varandra för att i möjligaste mån försvara varandras liv.

Har tvåan-vakten helt enkelt sprungit iväg i panik?
The Black Dude Dies First Syndrome är välkänt inom Hollywood.
Citera
2011-10-06, 21:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.P.
Svar ja på din första fråga.

Det påstods aldrig att det fanns någon lucka i ankelhöjd.
Däremot föreslog svenbrynolf som jag antar är den du hänvisar till att du fått info av att man skulle såga upp en sådan. Så du läste lite för snabbt bara.
Nej, det var inte det jag besvarade - snabb editering - men inte den grundtext som jag svarade på.

Edit;
Gällande luckor i midjehöjd, de löser inte problemet med fotboja. Dessutom vem vill stoppa in händerna och arbeta i rummet hos en högriskare på det sättet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in