2011-11-01, 19:22
  #2713
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
Men måste ju vara i eget intresse att man tar rätt på sån info..
Kan tyckas, men en vardagslunk är en vardagslunk. Knappast som att denna individ är vardagsmat och således borde en tydlig varning utfärdats till hela avdelningen.
Citera
2011-11-01, 19:26
  #2714
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GirigaJuden
Som ni ser är det ju två kvinnor som även öppnar för GM första gången på filmen.


Jag tror att något i Karens beteende utlöste den här reaktionen, han hade kunnat attackera de två kvinnorna som öppnade dörren, han hade kunnat attackera Karen redan när han kom ur hissen och han hade lätt kunnat attackera kvinnan som kom till undsättning med batongen.

Vem vet, ett brett leende mot GM och någon syrlig kommentar kanske fick honom att få ett vansinnesutbrott, han var ju redan väldigt psykiskt instabil och hatade plitar.

Jo, tror helt klart att det var något som triggade en impuls som han inte kunde stoppa, ett leende som i den sjuka hjärnan uppfattas som ett hån eller nått, när han redan gått och känt sig hatisk. Man har ju själv haft att göra med folk som kan ta illa upp av saker som man en normal stabil person inte skulle bry sig om, där man försöker bryta isen eller nått och uppträder vänligt så skapar det istället aggressivitet så man blir tvungen att lägga benen på ryggen eller ge personen en läxa
Citera
2011-11-01, 19:31
  #2715
Medlem
Elfrides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentatonic
Ett mycket grundläggande krav torde vara att hålla ansiktsuttryck under kontroll. Ser Karens breda flinande som helt opassande för den arbetsmiljö hon vistas i.

Vad som vanligen uppfattas som ett vänligt leende kan uppfattas som ett hånflin av personer i
'utsatta' situationer. Mycket möjligt att detta triggade dräparen.

Tänkte detsamma när jag såg bilden. Ett leende/flin som inte känns helt hemma i en trång gång, som ensam obeväpnad tjej, på ett häkte. Kanske frågade hon spontant "läget?!" och fick en suck el liknande till svar varpå hon log/flinade utan att han såg eller både och?
Hur som helst tror jag hon var naiv och saknade insikt om vilka typer hon vistades kring.
Citera
2011-11-01, 19:35
  #2716
Medlem
MassiveBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adidas
När man läser FUP så verkar det ju som att han har gjort mos av tjejen. Ett vittne säger att han "Pausade och la hennes huvud tillrätta, innan han fortsatte slå" och en annan säger att "Hela ansiktet var förstört, speciellt vänstra sidan. Käken var av och en del av skelettet stack ut". Fyfan


Jävla pyskopat. Human waste.
Citera
2011-11-01, 19:40
  #2717
Medlem
GirigaJudens avatar
Men gud vilket tjat i förundersökningen om att Karen var mörkhyad och polisen fiskar hela tiden till att detta skulle vara motivet...den politiska korrektheten har verkligen lyckats tränga in myndigheterna också...
Citera
2011-11-01, 19:45
  #2718
Medlem
rippo84s avatar
För det första: mycket tragiskt det som hände.

För det andra: hur svårt kan det vara att se till att kraven på personen man anställer har en minimivikt på 83 kg och en längd på minst 190 cm? Samt att densamma är en synnerligen empatisk person och en god människokännare.

Tydligen mycket knepigt i dagens Sverige.
__________________
Senast redigerad av rippo84 2011-11-01 kl. 19:59.
Citera
2011-11-01, 19:49
  #2719
Medlem
Nostradamus72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuntsucker
Jo, tror helt klart att det var något som triggade en impuls som han inte kunde stoppa, ett leende som i den sjuka hjärnan uppfattas som ett hån eller nått, när han redan gått och känt sig hatisk. Man har ju själv haft att göra med folk som kan ta illa upp av saker som man en normal stabil person inte skulle bry sig om, där man försöker bryta isen eller nått och uppträder vänligt så skapar det istället aggressivitet så man blir tvungen att lägga benen på ryggen eller ge personen en läxa

Citat:
Ursprungligen postat av PeterThor
Jag orkar inte läsa igenom hela tråden och antar att någon annan har skrivit detta innan men, hur FAN kan en tjej på 160 cm och 45-50 kg jobba som kriminalvårdare?

Jag tycker väldigt synd om henne som blev dödad av en sån total psykopat, men man borde naturligtvis införa hårda fyskrav för att vara fångvårdare typ att man måste vara minst 180 cm lång och väga 80 kg samt ha en viss styrka.

Jag har jobbat på fängelse och sett "små" kvinnor kunna hantera stora grabbar betydligt bättre än muskelberg. Man har mer nytta av det man har mellan öronen än vad man har i muskelstyrka. Jag har dessutom varit med om ett upplopp på ett ungdomshem där alla fem i personalen var män i storlek XL. Det hjälpte föga när stolar började yra och en intagen tryckte en avslagen glödlampa mot halsen på en annan intagen. Min lillebror har också jobbat på häktet. Han är visserligen både stor och stark men hans främsta redskap har alltid varit att han är rättvis och respektfull mot de intagna.

Problemet här är en dålig riskbedömning. Sen går det förstås inte komma ifrån att minst en av två vara man i händelse av våld. Men det innebär inte att kvinnor under 180 cm inte ska jobba inom fångvården. De behövs också.
Citera
2011-11-01, 19:50
  #2720
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Kan tyckas, men en vardagslunk är en vardagslunk. Knappast som att denna individ är vardagsmat och således borde en tydlig varning utfärdats till hela avdelningen.
Citat:
Varje morgon går man enligt vårdaren igenom de intagna under ett möte. I förhöret säger hon att hon vid varje sådant möte påtalade att man skulle vara två när man hanterade Erik Ljungström.
http://www.expressen.se/nyheter/1.2609341/karen-ensam-med-erik-pa-taket
Enligt den intervjuade vårdaren informeras ju all personal på morronen när man börjar sitt pass, men kanske hade hon försovit sig och missat den infon..

Citat:
En intern befinner sig inne i rastgårdarna. Internen känner Karen sedan sin tid i frihet. De har träffats på fester. Strax innan hon gick för att hämta Ljungström har de småpratat lite. Karen har sett till att internen fått tillgång till en cigarettändare i en kedja genom titthålet i dörren. Genom titthålet ser han hur Ljungström besinningslöst slår på Karen. Internen skriker till vakten som Ljungström tar batongen av att öppna dörren. Han vill hjälpa till, men vakten springer för att hämta förstärkning
http://www.expressen.se/1.2609357?articlePopup=true&img=11
Verkar vara oerhört naiv den här vakten, umgås med kriminella på fritiden som hon sen ska vakta på jobbet..
Citera
2011-11-01, 19:52
  #2721
Medlem
GirigaJudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rippo84
För det första: mycket tragiskt det som hände.

För det andra: hur svårt kan det vara att se till att kraven på personen man anställer har en minimivikt på 83 kg och en längd på minst 190 cm? Samt att densamma ska vara synnerligen empatisk och en god människokännare.

Tydligen mycket knepigt i dagens Sverige.
Det arbetar flera tusen personer inom kriminalvården. Att lyckas anställa enbart män på över 190 med minst 83 kilos vikt och lämplig personlighe inom kriminalvården är omöjligt såvida man inte tiodubblar lönerna. Eller tror du att det finns flera tusen inom den kategorin som kan tänka sig att arbeta inom kriminalvården för en spottstyver?
Citera
2011-11-01, 19:54
  #2722
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuntsucker
Jo, tror helt klart att det var något som triggade en impuls som han inte kunde stoppa, ett leende som i den sjuka hjärnan uppfattas som ett hån eller nått, när han redan gått och känt sig hatisk. Man har ju själv haft att göra med folk som kan ta illa upp av saker som man en normal stabil person inte skulle bry sig om, där man försöker bryta isen eller nått och uppträder vänligt så skapar det istället aggressivitet så man blir tvungen att lägga benen på ryggen eller ge personen en läxa

"Ett leende som i den sjuka hjärnan uppfattas som ett hån"

Man sitter där hos läkaren. Har inte sovit på flera dagar och mår riktigt illa. Där sitter hon och flinar i ansiktet på en. Man vill bara ta upp en yxa och krossa skallen på henne.

Ibland så är det faktiskt inte ett leende utan ett omedvetet hånflin.

Det är en viss grupp vars kroppsspråk ofta blir misstolkad av normala människor. Och när dom mår illa så kan mobbningen blir hundra ggr värre just för att deras kroppsspråk blir ännu konstigare för normala människor.

"Enligt en utredning från frivården lider Erik Ljungström av Aspergers syndrom"
http://www.expressen.se/nyheter/1.2582149/vannen-darfor-dodade-erik-28-vardaren

Man undrar verkligen varför människor är så taskiga mot AS-människor. Men det är just det här med deras kroppspråk som ställer till det för dom. Normala människor har väldigt svårt att läsa av en AS-människas kroppsspråk. Det blir väldigt mycket konflikter och missförstånd.
__________________
Senast redigerad av Robertkarlsson 2011-11-01 kl. 19:58.
Citera
2011-11-01, 20:00
  #2723
Medlem
Att Karen blev ihjälslagen pga sitt vackra leende, som en del föredrar att kalla flin, tror jag inte ett ögonblick på. Hade hon sett sur ut eller varit nollställd skulle säkert utgången blivit densamma. Att han attackerade henne tror jag var en stundens ingivelse som inte hade något med henne personligen att göra.

Många tycker inte att kvinnor ska jobba inom kriminalvården eftersom de inte har samma muskelstyrka som män. Samtidigt hånar man vårdare nr 2 för att hon inte slängde sig över Karen för att skydda henne med sin egen kropp, eller hängde sig på ryggen på gärningsmannen för att försöka avstyra fortsatt misshandel.
Citera
2011-11-01, 20:07
  #2724
Medlem
RadioGaGas avatar
White trash Erik ser verkligen ut som en knarkande piratpartist som har svårt med tjejer. Han platsar in i kategorin; Män som hatar kvinnor, utan tvekan. Han får se upp med fångvaktarna i det fängelse han kommer sitta i. Det finns ett visst hat mot honom, vilket är är fullt förståeligt, och jag hoppas att han kommer få en liten fickkniv inuti sin mage en vacker dag.
__________________
Senast redigerad av RadioGaGa 2011-11-01 kl. 20:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in