2011-10-03, 21:51
Medlem
Kemiske Alis avatar
GM blev spritt språngande tokaggressiv. Ingen hade förmodligen kunnat förutse det. Utbrottet hade kunnat ske var som helst från häktesdörren och tillbaka. I USA bojar man häktade i väsentligt högre grad, såväl till händer som fötter, vid fri förflyttning. Det kanske man i högre grad borde göra även hos oss, dock kommer den faliga situationen alltid att inträda när man ska sätta på resp. ta av bojorna. Jag tycker inte att ett extremt ovanligt fall som detta ska medföra att alla går upp i falsett. Det är ett riskyrke, det borde fler tänka på innan man tar anställning. Yrvaket blir folk förvånade över att en störd våldsbrottsling knackar ner en plit.
Citera
2011-10-03, 21:54
Medlem
Razzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Så GM avväpnade den äldre kvinnan på dennes batong?
Svar JA
Citera
2011-10-03, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MVC
Jag känner folk som känner kvinnan som dog, det var två vakter, båda var kvinnor och de skulle ut och röka med en mordmisstänkt, han tog hennes batong och slog sedan ihjäl henne. Förstår inte hur dessa saker kan ske.

Lol, källa på det eller trollar du? scenariot att båda vakterna gick ut med snubben i en tårtbit för att röka är riktigt osannolik. Inte otrolig, brudar i kriminalvården förvånar mig inte med tanke på att flera knullar runt med intagna och blir ihop med dom... men för att tro det där behövs det en källa innifrån häktet, inte bara någon kompis till BO utanför... som sagt jävligt osannolikt men inte otroligt mtp att det är brudar vi snackar om..
Citera
2011-10-03, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Pepparspray var vad personalen kunde använda på Kumla-anstalten informerades vi om på studiebesök i våras. Pepparspray blir knappast livsfarligt i den intagnes händer som skjutvapen. Batong minns jag inte om guiden nämnde.

Både känner plitar på kumla och har varit på besök där. Och jo dom springer med sina batonger. Ifrågasatte en snubbe som verkligen visade sin om det inte va lite provocerande, han log bara. De flesta försöker dölja sin batong, men inte han inte.
Citera
2011-10-03, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doejane
Ja, det skulle vara det logiska. Men enl LT så satt han i häktet för att rättspsyk inte kunde hantera honom. Allt står redan i tråden, om du läser längre bak.

Det hade aldrig hänt de skulle ha lagt han i en bältessäng och gett han en spruta, ett häkte kan köra folk till psyk men inte tvärt om så länge han anses störd, anses han frisk ska han ju till häktet.

Han kan ju ha vägrat medverka i sin undersökning och således förts tillbaka, eller så har han bara varit häktad där och då kan han ju begära sig tillbaka till häktet om läkaren anser att det är möjligt för han att sitta där (dvs om han inte är självmordsbenägen).
Citera
2011-10-03, 21:57
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperKurt
Så i princip så såg 60-åringen att GM slog kollegan varpå hon gick dit och gav batongen till GM och sprang sedan därifrån. Medhjälp till mord? Åtminstone inkompetens gränsande till kriminalitet.

Nu har vi ett antal olika varianter på samma historia. Men om vi tar det här scenariot.

Jag skulle tro att hon insåg att om hon inte försökte göra något skulle han slå ihjäl henne. Tyvärr misslyckades hon och han fick en batong i stället. Om det var så här det gick till ska hon ha all heder!
Citera
2011-10-03, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LakritstroIIet
Vad grundar du den slutsatsen på? Varför valdes just den här vårdaren ut? Det finns väl inget som talar emot att hon kan ha uppträtt provocerande en tid innan attacken?

Nu tror jag nog att du har missuppfattat mitt inlägg. Jag skrev inte att BO har provocerat fram attacken utan att GM, som ser ut att ha en lång historia med våldsbrott bakom sig, helt verkar sakna motiv till sitt agerande. Den enda möjliga förklaringen förutom en totalt oprovocerad attack är att GM gick på BO för att hon var svart. Det var därför jag undrade om han hade gjort det tidigare för det kanske skulle kunna förklara en del.

GM är definitivt en våldspsyokopat... frågan är bara om valet av offer var slumpmässigt eller om det finns något annat bakomliggande motiv (vilket inte känns så troligt).

EDIT: Jag insåg nu att jag missuppfattade ditt inlägg lite själv. Nej, det finns väl egentligen ingenting som talar emot det förutom det att jag inte tror att BO varit så urbota dum att hon försökt provocera fram en reaktion ifrån en person som precis blivit utslängd ifrån rättspsyk. Men det är klart, man kan inte helt utesluta det ännu kanske.
Senast redigerad av anbo1987 2011-10-03 kl. 22:02.
Citera
2011-10-03, 21:59
Medlem
Bavaros avatar
Finns nog inte så mycket som stoppar en såda fullblodspsykopat, kvinnlig vakt som mannlig när det stora spelet tar över. Med den historiken på GM borde han fraktas alá Dr Hannibal Lecter när han ska någonstans. Den svenska naiviteten tar allt större priser i svensk kriminalvård, i att alla är goda innerst inne. Dags att vakna upp.
Senast redigerad av Bavaro 2011-10-03 kl. 22:01.
Citera
2011-10-03, 22:01
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anbo1987
Nu tror jag nog att du har missuppfattat mitt inlägg. Jag skrev inte att BO har provocerat fram attacken utan att GM, som ser ut att ha en lång historia med våldsbrott bakom sig, helt verkar sakna motiv till sitt agerande. Den enda möjliga förklaringen förutom en totalt oprovocerad attack är att GM gick på BO för att hon var svart. Det var därför jag undrade om han hade gjort det tidigare för det kanske skulle kunna förklara en del.
Jag kan tänka mig en rad andra förklaringar...som tex att Bo uppträtt provocerande tidigare mot GM. Att det skulle vara ett rasistdåd håller jag för uteslutet men i kvällspressens värld kan allt hända...
Citera
2011-10-03, 22:01
Bannlyst
Såg ni på nyheterna poliserna som kom dit var kvinnor!!

Samhällsfara!
Citera
2011-10-03, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood
Fast det där är som att resonera: nu kommer nog en och annan person tänka över beslutet om att flyga flygplan, eftersom ETT flygplan har störtat.

Denna tragiska händelse, som hänt idag är dock extremt ovanlig. Till skillnad från flygplansstörtningar. Eller poliser (män) som blir mördade i yrket. Eller militärer (män) som dör i ex Aghanistan. Eller folk (oftast män) som dör i bilolyckor. Inte fan hindrar det folk från att söka sig till dessa yrken eller företeelser för det? Skulle man behöva resonera så, kan man aldrig gå utanför dörren.

Ps! Är kvinna. Jobbat på Rättspsyk Huddinge för 10 år sedan. Gick utmärkt.

Ja, precis. När en kvinna dör så är det för att hon var kvinna. När män dör - ingen kritik då det är nästan något man förväntar sig (manlig försumbarhet i vardagen måste anses vara "rumsrent"). Det är tydligt att se offermentaliteten.

Ett exempel är när två journalister (manliga) mördades i Egypten. Var det snack om saken? Nej. Men när en kvinnlig journalist våldtogs var nästan samtliga kommentarer angående kvinnors roll i Egypten - de borde ersättas av män.

Eller bara att se här på FB - när en invandrare slår en man (vilket är en oerhörd stor majoritet) så kommer det vanliga pratet "invandrare kommer hit och förstör". När en invandrare slår en kvinna - så är det för att hon är en kvinna hon blev slagen. Det pratas då om "uråldrig kvinnosyn".
Citera
2011-10-03, 22:04
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavaro
Finns nog inte så mycket som stoppar en såda fullblodspsykopat, kvinnlig vakt som mannlig när det stora spelet tar över. Med den historiken på GM borde han fraktas alá Dr Hannibal Lecter när han ska någonstans. Den svenska naiviteten tar allt större priser i svensk kriminalvård, i att alla är goda innerst inne. Dags att vakna upp.
Svensk kriminalvård är inte mesig, den är dock mesigare än de flesta amerikanska (men inte alla!) anstalter och den är mesigare än tredje världens fängelser. Jämför man med västeuropa ligger den någonstans i mitten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in