Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-02-04, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 123psyk
Jag tror ruset är unik och kraftigt på grund av att flera olika signalsubstanser är påverkade av MDMA. Tyvärr ger du fortfarande inga bevis för dina påståenden utan fortsätter bara rabbla nya som jag ska köpa utan vidare. Det var inte riktigt det jag frågade efter.

Har lite svårt att acceptera när man säger saker som "funktionen MDMA har är att hjärnan ska utsöndra all serotonin i synapsen" utan att med en vetenskaplig källa backa upp det om så efterfrågas, annars kanske man ska backa och förklara att det är mer av en spekulation istället för att säga min vän är neurolog och han säger att det är sant.

Har själv diskuterat just precis detta med ett gäng forskare och långt gångna studenter inom området som sköt ner mig på samma punkt. Jag hade fått för mig att MDMA totalt tömmer alla depåer av serotonin precis som du, och när jag blev ifrågasatt på punkten så fann jag ingenting som talade för att det de facto är så. Intresserad av att se om du kunde svara på det jag inte kunde då, men verkar inte så. Med andra ord tycker jag vi tills dess låter det vara osagt om exakt hur det fungerar i hjärnan tills vi har studier som bekräftar våra påståenden.

Dessutom, på vilka grunder är serotonin viktigare än till exempel glutamat? Intresserad av att lära mig.

Vi vet idag hur denna drog fungerar när vi tittar på skadeverkningar de har på sinnet och utifrån detta är det möjligt att kartlägga vad som sker under påverkan dessutom finns det dokumenterar hos e.x råttor vad drogen gör, och att utsöndringen som sker främst är serotonin följt av mindre oxytocin. Kärlekskänslorna kommer ifrån oxytocinet och euforin ifrån serotoninet. Drogen kan tros vara ganska komplicerad men är mycket enkel.

Alla ämnen vi behöver är viktiga, men serotonin tillhör bland de viktigaste eftersom att signalsubstansen integrerar med hela vår hjärna och ser till att allting fungerar korrekt. Avvikelser i serotoninsystemet kan medföra problem med den psykiska hälsan. Om du tar LSD så förändrar du hur serotonin integrerar med hjärnan och helt plötsligt upplever du en verklighet inte likt den du tidigare levt i, det borde förklara hur viktigt serotonin är och det är därför i ens bästa intresse att försöka skydda signalsubstansen och dess receptorer. Serotonin är inte enbart med och integrerar i hjärnan, receptorer existerar i magtarmsystemet och reglerar väldigt mycket i de trakterna också, det är av denna anledning känsligare personer spyr under påverkan av drogen.

Om du vill ha svar på hur drogen fungerar rekommenderar jag dig att läsa de studier som förts av skadorna hos ecstasymissbrukare och därefter kan man dra en slutsats vad drogen skickar för signal åt hjärnan eller varför inte de studier som förts på råttor där de uppmätt deras signalsubstansnivåer, dessa 'forskare' du har diskuterat med är antingen imaginära eller rentav helt väck.

Ett exempel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1071023/
Numerous animal studies have yielded clear evidence of potent neurotoxic effects of MDMA that are specific to central serotonergic (5-HT)systems

The acute effects of MDMA in ecstasy users have been attributed primarily to increased release and inhibited reuptake of serotonin (5-HT) and norepinephrine, along with possible release of the neuropeptide oxytocin.

Skadeverkning hos människor dokumenterat: Evidence from human studies has accumulated more slowly, but it is becoming apparent that the toxic effect of MDMA on central serotonergic systems found previously in animal studies has a clear parallel in human users of the drug.There is now direct evidence of a lasting decrease in 5-HT uptake sites (a marker for the integrity of 5-HT nerve terminals) in human volunteers with a past history of MDMAabuse

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8895996
Experiments in awake, behaving laboratory animals have demonstrated that single injections of MDMA increase extracellular levels of the neurotransmitters dopamine (DA) and serotonin (5HT) in the nucleus accumbens and in several other brain regions that are important for reward. Most of the behavioral and electrophysiological changes that have been reported to date for single doses of MDMA appear to be mediated by this MDMA-induced increase in extracellular DA and 5HT.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11888574
It stimulates the release and inhibits the reuptake of serotonin (5-HT) and other neurotransmitters such as dopamine to a lesser extent.

Abstinent regular Ecstasy users often show: reduced cerebrospinal 5-HIAA, reduced density of 5-HT transporters, blunted response to a fenfluramine challenge, memory problems, higher cognitive deficits, various psychiatric disorders, altered appetite, and loss of sexual interest. Functional deficits may remain long after drug use has ceased and are consistent with serotonergic axonal loss in higher brain regions.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15228154
MDMA is a potent releaser and/or reuptake inhibitor of presynaptic serotonin (5-HT), dopamine (DA), and norepinephrine (NE)

Det skall noteras att dopaminutsöndringen förmodligen är svag eftersom att personer kan somna efter ett rus av rent MDMA i jämförelse med amfetamin. Dessutom är serotonin med och reglerar sömnen, och med mindre serotonin så blir insomning svårare för kroppen, det är av denna anledning vissa SSRI kan användas som insomningsmediciner.

Om SSRI intas så förändrar du hur serotoninet bryts ner och hur länge det befinner sig i synapsen, du blockerar även receptorer och nedbrytningen genom MAO och detta leder till att ett rus inte kan uppnås under medicinering av SSRI - eftersom att serotonin är grundstenen till ruset. Vid intag av blandade serotonerga droger t.ex Tramadol och MDMA kan serotonergt syndrom uppstå. (obs. skadeverkningar).

Jag ställer enbart en motfråga: är forskarna imaginära? Det finns fler studier än vad jag har efterlämnat efter mig i denna tråd nu, men jag hoppas att det lyser lite ljus på diskussionen och att du får ett bättre grepp om hur drogen fungerar, för de personer du har diskuterat med har bara pratat skit.
Senast redigerad av testocyp 2016-02-04 kl. 10:05.
Citera
2016-02-04, 16:15
Medlem
123psyks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
text

Har inga låtsas vänner, mig veterligen, så nej det är faktiskt riktiga personer jag talat med. Sen huruvida dom har rätt eller inte vet jag inte själv och därav min fråga.

Tycker fortfarande inte studierna du länkar någonstans talar om att all serotonin i synapsen utsöndras vid intag av MDMA, vilket var det jag ställde mig kritisk till. Vet att MDMA påverkar serotoninets utsöndring och att mycket frisätts. Det jag ifrågasätter är snarare om all serotonin som finns lagrad utsöndras vid ett administreringstillfälle, någonting jag inte finner stöd för någonstans. Varken i de studier du länkat eller när jag själv sökt på "serotonin depletion MDMA".

Jag kanske bara använder fel söktermer eller är för dåligt utbildad för förstå ditt svar fullt ut. I så fall ber jag om ursäkt. Men enligt min uppfattning talar inget av det jag läst för att all serotonin töms - det är snarare endast en konfirmation på att MDMA verkar genom att utsöndra serotonin, några kvantiteter talas det aldrig om.

Du talar i absoluta termer först, så som tex. "den viktigaste signalsubstansen", och i dina svar ändrar du din ståndpunkt till "en av dom viktigaste signalsubstanserna". Nu kanske jag är överdrivet petig, men för mig är det en väsentlig skillnad. Jag ifrågasätter inte serotonins funktion, bara påståendet om man ens kan benämna en signalsubstans som "den viktigaste" bland alla de vi känner till. Nåväl.
Citera
2016-02-04, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 123psyk
Har inga låtsas vänner, mig veterligen, så nej det är faktiskt riktiga personer jag talat med. Sen huruvida dom har rätt eller inte vet jag inte själv och därav min fråga.

Tycker fortfarande inte studierna du länkar någonstans talar om att all serotonin i synapsen utsöndras vid intag av MDMA, vilket var det jag ställde mig kritisk till. Vet att MDMA påverkar serotoninets utsöndring och att mycket frisätts. Det jag ifrågasätter är snarare om all serotonin som finns lagrad utsöndras vid ett administreringstillfälle, någonting jag inte finner stöd för någonstans. Varken i de studier du länkat eller när jag själv sökt på "serotonin depletion MDMA".

Jag kanske bara använder fel söktermer eller är för dåligt utbildad för förstå ditt svar fullt ut. I så fall ber jag om ursäkt. Men enligt min uppfattning talar inget av det jag läst för att all serotonin töms - det är snarare endast en konfirmation på att MDMA verkar genom att utsöndra serotonin, några kvantiteter talas det aldrig om.

Du talar i absoluta termer först, så som tex. "den viktigaste signalsubstansen", och i dina svar ändrar du din ståndpunkt till "en av dom viktigaste signalsubstanserna". Nu kanske jag är överdrivet petig, men för mig är det en väsentlig skillnad. Jag ifrågasätter inte serotonins funktion, bara påståendet om man ens kan benämna en signalsubstans som "den viktigaste" bland alla de vi känner till. Nåväl.

Självklart ändrar jag mig för att även påpeka för dig att andra signalsubstanser är viktiga och tillsammans utgör de en symbios, men serotoninet är viktigast för psykiska hälsa - men enligt mig och många andra är serotonin den absolut viktigaste för människan. Tyvärr kan vi inte mäta hur mycket serotonin som finns lagrade i våra receptorer, men vid jämförelse med andra serotonerga droger så är karaktären i MDMA någonting helt annat medan även Methylone utsöndrar oxytocin och serotonin så kommer det inte i närheten och detta beror på hur mycket serotonin som utsöndras. Jag är fortfarande säker på att det tömmer hela förrådet, tills nästa dag har lite återskapats i ren nöd. Hjärnan är plastisk och kommer göra allt för att uppnå homeostasis, att den är plastisk innebär också att ruset förändras efter ett par gånger och det som folk benämner som 'loss of magic' är snarare ett skydd hjärnan har skapat för att serotoninreceptorerna inte skall genomgå den stress MDMA påtvingar, och mindre serotonin borde utsöndras. En del är spekulationer, men av att jämföra skadeverkningar mellan andra serotonerga droger kan vi också förstå att utsöndringen är extrem vid intag av MDMA vilket gör drogen mycket unik i sitt avseende.

Signalen MDMA skickar till hjärnan är unik, därav rusets intensitet.
Vad är det för skillnad på signalen BK-mdma sänder till hjärnan, eftersom att den är nära besläktad men inte når upp i samma intensitet? Mer dopamin och mindre serotonin utsöndras vid intag av BK-mdma, men även där ser vi på skadeverkningarna att det serotonerga systemet tar mycket stryk varvid vi kan förstå att utsöndringen av serotonin borde även i detta fall vara hög.

Obs. mitt tidigare inlägg som du citerade nyligen försökte jag enbart framhäva varför ruset är så unikt, och att det inte beror på en annan blandning än främst serotonin och oxytocin - inte att allt serotonin utsöndrades.
Senast redigerad av testocyp 2016-02-04 kl. 17:31.
Citera
2016-02-04, 17:16
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popshuv1t
Därför att alla kanske inte gillar att vara ute och festa och röja?

Jag till exempel gillar bäst att ta MDMA hemma i chillmiljö då jag blir lugn och harmonisk av att ta MDMA. Gillar inte att röja i sådant tillstånd.

Vill jag röja så tar jag hellre Amfetamin eller Kokain.

Så enligt mig gör dom helt rätt som väljer att MDMA hemma i en lugn miljö.

Men, som ovan, det är ju en smak sak
Jag menar inte på något vis att det måste vara röj. Att sitta och samtala, beundra naturen eller komma varandra närmare är fantastiskt på MDMA. Att sitta vid datorn eller se på film känns däremot inte som något särskilt givande upplägg i min mening.
Citera
2016-02-04, 18:24
Medlem
Lowtaxs avatar
Om jag har haft ett tjackrace på två dygn, men landat idag och fått 9 timmars sömn (med lite benso), kommer det vara nån mening med att ta två E-knappar ikväll eller bör jag vänta?
Citera
2016-02-04, 21:14
Medlem
LivinginthePasts avatar
Citat:
Självklart ändrar jag mig för att även påpeka för dig att andra signalsubstanser är viktiga och tillsammans utgör de en symbios, men serotoninet är viktigast för psykiska hälsa - men enligt mig och många andra är serotonin den absolut viktigaste för människan. Tyvärr kan vi inte mäta hur mycket serotonin som finns lagrade i våra receptorer, men vid jämförelse med andra serotonerga droger så är karaktären i MDMA någonting helt annat medan även Methylone utsöndrar oxytocin och serotonin så kommer det inte i närheten och detta beror på hur mycket serotonin som utsöndras. Jag är fortfarande säker på att det tömmer hela förrådet, tills nästa dag har lite återskapats i ren nöd. Hjärnan är plastisk och kommer göra allt för att uppnå homeostasis, att den är plastisk innebär också att ruset förändras efter ett par gånger och det som folk benämner som 'loss of magic' är snarare ett skydd hjärnan har skapat för att serotoninreceptorerna inte skall genomgå den stress MDMA påtvingar, och mindre serotonin borde utsöndras. En del är spekulationer, men av att jämföra skadeverkningar mellan andra serotonerga droger kan vi också förstå att utsöndringen är extrem vid intag av MDMA vilket gör drogen mycket unik i sitt avseende.

Signalen MDMA skickar till hjärnan är unik, därav rusets intensitet.
Vad är det för skillnad på signalen BK-mdma sänder till hjärnan, eftersom att den är nära besläktad men inte når upp i samma intensitet? Mer dopamin och mindre serotonin utsöndras vid intag av BK-mdma, men även där ser vi på skadeverkningarna att det serotonerga systemet tar mycket stryk varvid vi kan förstå att utsöndringen av serotonin borde även i detta fall vara hög.

Obs. mitt tidigare inlägg som du citerade nyligen försökte jag enbart framhäva varför ruset är så unikt, och att det inte beror på en annan blandning än främst serotonin och oxytocin - inte att allt serotonin utsöndrades.

Jag måste bara hoppa in här och framhärda att man faktiskt inte vet så mycket, vare sig om den fulla mekanismen eller om skadeverkningar. Det finns mängder av motstridiga studier i ämnet, många har också kommit senare än de du hänvisar till - den senaste där var från 2004. Så det ju ofta så, i synnerhet när man pratar om studier av drogers farlighet, att någon (myndighet) har betalat för ett speciellt resultat - inte för att förutsättningslöst undersöka hur det faktiskt ligger till. Dessutom: man vet ju faktiskt inte fullt ut hur hjärnan fungerar, vilken förmåga den har att reparera skada osv. T ex är det ju oklart hur en del neurologiska sjukdomar uppstår och vilka deras mekanismer är, trots årtionden av forskning.

Jag vill, utan att här servera en massa länkar, påstå att det idag finns anledning att misstänka att neurologiska skador vid allt för höga doser och allt för frekvent bruk. (Eller ok, här är en: http://www.theguardian.com/society/2011/feb/19/ecstasy-harm-brain-new-study och det finns andra, samtida, som hävdar motsatsen)
Hur bestående de faktiskt är, kan bara spekuleras i.

Min poäng här är att INGEN vet. För 30 år sedan var det många som "visste" att cannabis ger hjärnskador. Nu är det betydligt färre som "vet" det. Vid samma tid kunde man höra att "LSD är som att detonera en atombomb i hjärnan"...

Märk väl (med risk för att vara övertydlig): jag hävdar absolut inte att MDMA skulle vara ofarligt, dock att mycket återstår att utröna och bevisa.

...och du skriver "jag är fortfarande säker på att det tömmer hela förrådet"... oavsett dos då, eller vad? Om man nu ska spekulera vilt (vilket du gör) - det känns väl inte helt rimligt ändå...
Senast redigerad av LivinginthePast 2016-02-04 kl. 21:21.
Citera
2016-02-05, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LivinginthePast
...och du skriver "jag är fortfarande säker på att det tömmer hela förrådet"... oavsett dos då, eller vad? Om man nu ska spekulera vilt (vilket du gör) - det känns väl inte helt rimligt ändå...

Vid 1.5mg/kg skulle jag påstå att detta sker, vid mer än detta så omvandlas MDMA till sin hallucinogena kusin MDA vilket ger ett intensivare rus. Här har du en studie ifrån 2013 som talar lite om skadeverkningarna http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3931692/

det finns fler..... vi vet tillräckligt för att förstå hur det fungerar.

Du måste märka skillnaden på propaganda och forskning, det fanns forskare redan när LSD uppfanns som hade helt andra uppfattningar än det du beskriver och detta gäller också för 30 år sedan. Det handlar mer om att försöka hindra människor ifrån att inta substanser som har blivit illegala av någon anledning, och skadeverkningar samt beroenderisk är de som väger tyngst om man skall försöka hindra någon.
Senast redigerad av testocyp 2016-02-05 kl. 10:34.
Citera
2016-02-05, 12:52
Medlem
BillHicksHOLLOGRAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumpventilen
Min kompis somnade precis efter han droppa en kapsel med 150mg MDMA kristaller i, skall jag väcka han om 10 min eller kommer han att vakna själv eller är hans rus förstört för att han Somnade?

Mvh

Mådde han bra?
Citera
2016-02-05, 13:54
Medlem
BillHicksHOLLOGRAMs avatar
Sen har jag en fråga till er inbitna MDMAre Fick en beställning som mest var vitt pulver. och bara några kristaller. Kan det ändå vara potent MDMA?
Citera
2016-02-05, 17:08
Medlem
Mommejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillHicksHOLLOGRAM
Sen har jag en fråga till er inbitna MDMAre Fick en beställning som mest var vitt pulver. och bara några kristaller. Kan det ändå vara potent MDMA?

Ja det kan nog fortfarande vara bra. Dock brukar inte jag köpa om det är krossat. Är det krossat är det lite svårare o urskilja vad det är med bara ögat iaf. Iof ganska svårt annars också men.
Citera
2016-02-05, 19:02
Medlem
Crankmines avatar
Citat:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3931692/
intressant läsning fast det verkar ju som att enstaka bruk inte verkar vara
direkt jätteskadligt utan vid frekvent användande och med höga doser
tappade nästan hakan när jag läste vilka doser de gett testmössen 10mg/kg
Citera
2016-02-05, 22:43
Medlem
LivinginthePasts avatar
Citat:
Vid 1.5mg/kg skulle jag påstå att detta sker, vid mer än detta så omvandlas MDMA till sin hallucinogena kusin MDA vilket ger ett intensivare rus. Här har du en studie ifrån 2013 som talar lite om skadeverkningarna http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3931692/

det finns fler..... vi vet tillräckligt för att förstå hur det fungerar.

Du måste märka skillnaden på propaganda och forskning, det fanns forskare redan när LSD uppfanns som hade helt andra uppfattningar än det du beskriver och detta gäller också för 30 år sedan. Det handlar mer om att försöka hindra människor ifrån att inta substanser som har blivit illegala av någon anledning, och skadeverkningar samt beroenderisk är de som väger tyngst om man skall försöka hindra någon.

1.5 mg/kg... Ok, det kan du ju påstå... eller så kan du - i anständighetens namn - kalla det för en kvalificerad gissning. Min kvalificerade gissning skulle hamna en del högre - i varje fall för mig.

Ja, exakt, där var ytterligare en rapport. Läser man i den, står också en del om hur svårt det är att säkerställa resultat, bl a pga individuella skillnader, att resultat är svårtolkade, okända variabler (som t ex att verkliga försöksobjekt ofta använder många droger.
...det är just därför man ännu inte vet, och (lyckligtvis) fortsätter forskningen, så att vi i framtiden kan komma med mer kvalificerade gissningar än idag.

Skillnaden på propaganda och forskning ja... det jag vill peka ut, är just att propaganda och forskning ofta s.a.s är i en ohelig allians - forskning bedrivs inte alltid förutsättningslöst och/eller med dålig metodik, och då är det inte seriös forskning, utan får en slagsida åt propagandahållet - eftersom det finns intressen för att hävda ett specifikt resultat - precis som i fallet med LSD förr... och cannabis både förr och nu... och (kanske) med MDMA nu.

Men jag tror nog att vi är hyfsat överens ändå, och jag kanske hänger upp mig för mycket på semantik här.

Nu ska jag knarka lite

Peace out!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in