Citat:
Jag tror ruset är unik och kraftigt på grund av att flera olika signalsubstanser är påverkade av MDMA. Tyvärr ger du fortfarande inga bevis för dina påståenden utan fortsätter bara rabbla nya som jag ska köpa utan vidare. Det var inte riktigt det jag frågade efter.
Har lite svårt att acceptera när man säger saker som "funktionen MDMA har är att hjärnan ska utsöndra all serotonin i synapsen" utan att med en vetenskaplig källa backa upp det om så efterfrågas, annars kanske man ska backa och förklara att det är mer av en spekulation istället för att säga min vän är neurolog och han säger att det är sant.
Har själv diskuterat just precis detta med ett gäng forskare och långt gångna studenter inom området som sköt ner mig på samma punkt. Jag hade fått för mig att MDMA totalt tömmer alla depåer av serotonin precis som du, och när jag blev ifrågasatt på punkten så fann jag ingenting som talade för att det de facto är så. Intresserad av att se om du kunde svara på det jag inte kunde då, men verkar inte så. Med andra ord tycker jag vi tills dess låter det vara osagt om exakt hur det fungerar i hjärnan tills vi har studier som bekräftar våra påståenden.
Dessutom, på vilka grunder är serotonin viktigare än till exempel glutamat? Intresserad av att lära mig.
Har lite svårt att acceptera när man säger saker som "funktionen MDMA har är att hjärnan ska utsöndra all serotonin i synapsen" utan att med en vetenskaplig källa backa upp det om så efterfrågas, annars kanske man ska backa och förklara att det är mer av en spekulation istället för att säga min vän är neurolog och han säger att det är sant.
Har själv diskuterat just precis detta med ett gäng forskare och långt gångna studenter inom området som sköt ner mig på samma punkt. Jag hade fått för mig att MDMA totalt tömmer alla depåer av serotonin precis som du, och när jag blev ifrågasatt på punkten så fann jag ingenting som talade för att det de facto är så. Intresserad av att se om du kunde svara på det jag inte kunde då, men verkar inte så. Med andra ord tycker jag vi tills dess låter det vara osagt om exakt hur det fungerar i hjärnan tills vi har studier som bekräftar våra påståenden.
Dessutom, på vilka grunder är serotonin viktigare än till exempel glutamat? Intresserad av att lära mig.
Vi vet idag hur denna drog fungerar när vi tittar på skadeverkningar de har på sinnet och utifrån detta är det möjligt att kartlägga vad som sker under påverkan dessutom finns det dokumenterar hos e.x råttor vad drogen gör, och att utsöndringen som sker främst är serotonin följt av mindre oxytocin. Kärlekskänslorna kommer ifrån oxytocinet och euforin ifrån serotoninet. Drogen kan tros vara ganska komplicerad men är mycket enkel.
Alla ämnen vi behöver är viktiga, men serotonin tillhör bland de viktigaste eftersom att signalsubstansen integrerar med hela vår hjärna och ser till att allting fungerar korrekt. Avvikelser i serotoninsystemet kan medföra problem med den psykiska hälsan. Om du tar LSD så förändrar du hur serotonin integrerar med hjärnan och helt plötsligt upplever du en verklighet inte likt den du tidigare levt i, det borde förklara hur viktigt serotonin är och det är därför i ens bästa intresse att försöka skydda signalsubstansen och dess receptorer. Serotonin är inte enbart med och integrerar i hjärnan, receptorer existerar i magtarmsystemet och reglerar väldigt mycket i de trakterna också, det är av denna anledning känsligare personer spyr under påverkan av drogen.
Om du vill ha svar på hur drogen fungerar rekommenderar jag dig att läsa de studier som förts av skadorna hos ecstasymissbrukare och därefter kan man dra en slutsats vad drogen skickar för signal åt hjärnan eller varför inte de studier som förts på råttor där de uppmätt deras signalsubstansnivåer, dessa 'forskare' du har diskuterat med är antingen imaginära eller rentav helt väck.
Ett exempel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1071023/
Numerous animal studies have yielded clear evidence of potent neurotoxic effects of MDMA that are specific to central serotonergic (5-HT)systems
The acute effects of MDMA in ecstasy users have been attributed primarily to increased release and inhibited reuptake of serotonin (5-HT) and norepinephrine, along with possible release of the neuropeptide oxytocin.
Skadeverkning hos människor dokumenterat: Evidence from human studies has accumulated more slowly, but it is becoming apparent that the toxic effect of MDMA on central serotonergic systems found previously in animal studies has a clear parallel in human users of the drug.There is now direct evidence of a lasting decrease in 5-HT uptake sites (a marker for the integrity of 5-HT nerve terminals) in human volunteers with a past history of MDMAabuse
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8895996
Experiments in awake, behaving laboratory animals have demonstrated that single injections of MDMA increase extracellular levels of the neurotransmitters dopamine (DA) and serotonin (5HT) in the nucleus accumbens and in several other brain regions that are important for reward. Most of the behavioral and electrophysiological changes that have been reported to date for single doses of MDMA appear to be mediated by this MDMA-induced increase in extracellular DA and 5HT.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11888574
It stimulates the release and inhibits the reuptake of serotonin (5-HT) and other neurotransmitters such as dopamine to a lesser extent.
Abstinent regular Ecstasy users often show: reduced cerebrospinal 5-HIAA, reduced density of 5-HT transporters, blunted response to a fenfluramine challenge, memory problems, higher cognitive deficits, various psychiatric disorders, altered appetite, and loss of sexual interest. Functional deficits may remain long after drug use has ceased and are consistent with serotonergic axonal loss in higher brain regions.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15228154
MDMA is a potent releaser and/or reuptake inhibitor of presynaptic serotonin (5-HT), dopamine (DA), and norepinephrine (NE)
Det skall noteras att dopaminutsöndringen förmodligen är svag eftersom att personer kan somna efter ett rus av rent MDMA i jämförelse med amfetamin. Dessutom är serotonin med och reglerar sömnen, och med mindre serotonin så blir insomning svårare för kroppen, det är av denna anledning vissa SSRI kan användas som insomningsmediciner.
Om SSRI intas så förändrar du hur serotoninet bryts ner och hur länge det befinner sig i synapsen, du blockerar även receptorer och nedbrytningen genom MAO och detta leder till att ett rus inte kan uppnås under medicinering av SSRI - eftersom att serotonin är grundstenen till ruset. Vid intag av blandade serotonerga droger t.ex Tramadol och MDMA kan serotonergt syndrom uppstå. (obs. skadeverkningar).
Jag ställer enbart en motfråga: är forskarna imaginära? Det finns fler studier än vad jag har efterlämnat efter mig i denna tråd nu, men jag hoppas att det lyser lite ljus på diskussionen och att du får ett bättre grepp om hur drogen fungerar, för de personer du har diskuterat med har bara pratat skit.
Senast redigerad av testocyp 2016-02-04 kl. 10:05.
Senast redigerad av testocyp 2016-02-04 kl. 10:05.