Citat:
Ursprungligen postat av Back2Real
Tjenare grabbar!
Jo, det är så att jag och en polare planerar att prova ecstasy nån gång inom snar framtid och jag har lite funderingar kring detta...
Tack i förväg!
Edit: glömde säga att vi bara ska vara hemma. Vi ska inte festa eller så.
Du verkar dåligt påläst. Jag läste den faktiska forskningen när jag skulle prova första gång och så noga behöver man kanske inte vara men du bör nog läsa på mer. Det mesta av det du undrar finns att läsa om.
För det första är, som sagt, "ecstasy" ett namn på en tablett som tyvärr säger väldigt lite om vad den innehåller. Själv undviker jag ecstasy-tabletter om jag inte vet säkert vad de innehåller från början. Det ämne som de flesta vill åt och det som är det "klassiska" E-ruset är MDMA. Jag skulle säga att bra E innehåller endast MDMA eller MDMA och lite tjack.
Vet du hur tabletten ser ut (färg och tryck?); i så fall kan du kolla på tex
http://www.pillreports.com/ för att ta reda på vad den innehåller.
Risken är annars stor att du tar en tablett med diverse andra droger i. Många bryr sig säkert inte men för mig går de bort.
Ponera att du tar E som innehåller MDMA alternativt att du tar rent MDMA (i pulver/kristall-form):
Citat:
Det är så att jag har hört att så fort man har börjat använda tyngre droger så kommer man inte kunna känna sig lika lycklig nykter. Alltså att man kommer att önska att känna sig lika lycklig som när tog ecstasy. Är detta sant? Om jag nu testar ecstasy 1 gång, kommer detta påverka hur jag känner lycka som nykter?
Är du mentalt stabil och frisk? Är du drabbad av depressioner/äter SSRI? Det är faktorer som kan spela in så överväg detta. För mig påverkar inte de (få) gångerna på MDMA hur jag ser på livet i nyktert tillstånd.
Du kommer förmodligen känna att det är det bästa du gjort i hela ditt liv.
Citat:
Kommer jag att tänka "Jamen, bara en gång till"? Eller är det lätt att bara prova och sedan aldrig göra ecstasy igen? Jag vill verkligen inte hamna i något drogträsk, utan jag vill bara prova en gång.
Ja, du kommer tänka "en gång till". Nej, det är inte lätt att aldrig göra det igen. Men varför skulle du aldrig göra det igen? Håll det på en bra nivå (typ runt 4-8 gånger per år).
Känner många som tar E/MDMA och ingen är i något drogträsk. Läs på om detta så finner du att missbruk är ovanligt.
Citat:
När kommer man att fungera ordentligt igen? Kan jag ta bussen hem 5 timmar efter intag, eller bör jag sova över tills jag vet att jag är 100% clean?
Varför skulle du inte kunna åka buss på E? Du är inte 100% clean efter 10 timmar heller.
Citat:
"Bakfyllan". Jag har hört och läst att man kan bli väldigt nere efter en kväll av ecstasy. Kan någon förklara hur jobbigt det kommer att bli? Hur länge varar det?
Ja, det kan du bli. Vanligast är väl att ett par dagar efter MDMA så känner man sig nere. Omöjligt att svara på hur du kommer att må. Jag klarar mig bra med endast lite håglöshet men jag känner en som ligger hemma i ett mörkt rum och mår skit i flera dagar. Väldigt olika med andra ord. Jag tycker att det är värre att vara bakfull av alkohol.
Däremot tar det mig ett par veckor innan jag känner mig helt återställd vad gäller minne och sömn.
Citat:
Chansen att dö. Några skrattar säkert åt mig nu, men ärligt talat nu. Vad är chansen att man dör? Jag har inte hjärtproblem eller generellt dålig hälsa förutom att jag är smått överviktig. Jag har läst att man kan dö av vätskeförgiftning, någon som kan förklara detta?
Inget att skratta åt! Det finns en lite risk att dö men inte av själva drogen (MDMA) utan av oansvarigt knarkande. Många dansar i många, många timmar och då är det viktigt att få i sig vätska. Det du läst om vätskeförgiftning gäller antagligen att folk dricker för mycket vatten (vilket man kan dö av).
Citat:
Som ni kanske ser så är jag ganska nervös (eller hur jag ska säga) inför detta. Kommer detta att påverka mig om det nu sker? Kan man snea?
Det är fullt normalt. Du kommer inte att snea - det går knappt. Ta en tablett eller 150 mg rent MDMA och inte mer första gången och följ med på resan utan att kämpa emot. Du kommer vilja ta mer när du känner att du börjar landa men gör inte det utan följ med ner och acceptera att det är över för den gången.
Så: Läs på, läs på, läs på. Läs på om kost innan man tar MDMA och vad man bör göra dagarna efter, läs på om risker, om fördelar och om nackdelar.
Jag anser att MDMA är, relativt, ofarligt men att man ska bruka med stor respekt och sällan. Jag är glad att jag testade "sent" (över 25 år). Jag anser att jag känner mig själv så väl att jag ser få risker för missbruk osv.
Jag rekommenderar att du försöker hitta rent MDMA. Eftersom "bra" ecstasy ofta innehåller både MDMA och amfetamin så bör du läsa på de risker som finns med att blanda dessa droger!
Det har en betydligt större effekt på hjärnan än att ta drogerna var för sig. Ska ni dessutom bara vara hemma och mysa så skippa amfetaminet.