2012-10-05, 11:56
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Penkas
Jag förstår inte varför Arschberg insisterar konstant på att människoraser inte existerar!
På vår planet finns det olika arter och arter delas upp i raser som jag har förståt.
Fan att det är svårt att förstå detta.

Så fort något pratar om djurraser och människoraser så säger han att det inte finns människoraser.

Är han dum i huvudet eller vad är det frågan om?

Hans kvinnliga kollega säger ofta att man la ner någon rasbiologisk institut för 30 år sedan och bara för det finns det inte raser..

Förstår inte hur dom kan sitta och ljuga för något sådant.

Hur kan det finnas olika raser hos alla andra djur men inte hos människan?
Alla ser likadana ut om du skalar av skinnet. Möjligen att dvärgar är en egen ras då
Citera
2012-10-05, 12:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Alla ser likadana ut om du skalar av skinnet. Möjligen att dvärgar är en egen ras då

Hur förklarar du olika gener och uppsättningar samt blodgrupper som olika människor har från olika delar av världen?

Kossor ser också likadana ut men likväl finns det olika raser.

Hundar ser också likadana men klär du av deras hud ser dom likadana ut.
Citera
2012-10-05, 13:24
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Hur förklarar du olika gener och uppsättningar samt blodgrupper som olika människor har från olika delar av världen?

Från wikipedia
"Rasbegreppet vad gäller människor är dock starkt ifrågasatt, både på grund av hur det utnyttjats och på grund av genetisk forskning som visar att skillnaderna människor emellan är mycket små"

"Antropologiskt råder konsensus att det inte finns människoraser, och man anser att försök till identifiering av rasskillnader mellan människor är en ovetenskaplig verksamhet"

"En studie har dock visat att ungefär hälften antropologer vid tillfrågade universitetsfakulteter accepterar rasbegreppet inom arten Homo sapiens."

Således verkar det finnas olika uppfattningar om detta. Jag tror dock att den allmänna uppfattningen är att alla är av rasen människa.
Sen finns det ju olika uppsättningar gener och blodgrupper inom det DU kallar raser men det finns redan forum för de diskussionerna.
Citera
2012-10-05, 14:01
Medlem
towbs avatar
Citat:

Kossor och hundar ser inte likadana ut mellan raserna?

Jag kan gå med på att använda ordet raser för att beskriva utseende av kineser, negrer, indianer, svenskar, greker osv men gener som bjuder på stor kuk eller snea ögon kan en svensk också ha i sin släkt eller i någon by. Gotlänningarna ska ju vara så pass inavlade att många saknar en ryggkota eller något sånt där, en annan ras? Nje men ett litet steg åt ett annat håll. Hade folk fortsatt att leva i isolerade grupper så hade vi nog hamnat lägre och längre ifrån varandra men än är det inte tillräckligt eller tillräckligt tydligt.

Det finns en framavlad ras av får som har fyra horn. I övrigt skiljer den sig inte från rasen den avlats fram från men hornen gör att det är tydligt att det inte är ett blablablafår.
Citera
2012-10-05, 15:13
Medlem
Niders avatar
Lyssna hörni! en från medlemmarna Anonymous kommer besöka Aschbergs Radio1 studio alldeles snart!

http://play.radio1.se/live
Citera
2012-10-05, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Kossor och hundar ser inte likadana ut mellan raserna?

Jag kan gå med på att använda ordet raser för att beskriva utseende av kineser, negrer, indianer, svenskar, greker osv men gener som bjuder på stor kuk eller snea ögon kan en svensk också ha i sin släkt eller i någon by. Gotlänningarna ska ju vara så pass inavlade att många saknar en ryggkota eller något sånt där, en annan ras? Nje men ett litet steg åt ett annat håll. Hade folk fortsatt att leva i isolerade grupper så hade vi nog hamnat lägre och längre ifrån varandra men än är det inte tillräckligt eller tillräckligt tydligt.

Det finns en framavlad ras av får som har fyra horn. I övrigt skiljer den sig inte från rasen den avlats fram från men hornen gör att det är tydligt att det inte är ett blablablafår.

Om vi utgår att vi har olika raser inom alla andra arter så ser jag inget som ska tyda på att människan ska räknas som en ras.

Människan bör räknas som en art försig och arten delas upp i antal raser precis som hundar katter och allt annat levande.

Det är inget fel med att ha olika raser som politiker försöker indoktrina folket med.

Ska vi säga att människan är en ras så ska vi säga att hundar är en och kossor en osv.

Tar vi rasen chiuvauva och rasen rottweiler så ska vi säga att det är samma ras och inte olika för rasen heter då hund precis som man försöker få människan till en ras.

Vad är felet med raser om det finns eller skulle finnas raser inom allt levande?
Vad är felet om människan har olika raser som allt annat levande inom samma släkte?
Ska vi sluta säga att det finns olika hästraser och kalla alla olika hästar för art?

Det är samma resonemang.
Citera
2012-10-05, 15:30
Medlem
Citat:
Jag förstår inte varför Arschberg insisterar konstant på att människoraser inte existerar!
På vår planet finns det olika arter och arter delas upp i raser som jag har förståt.
Fan att det är svårt att förstå detta.

Så fort något pratar om djurraser och människoraser så säger han att det inte finns människoraser.

Är han dum i huvudet eller vad är det frågan om?

Hans kvinnliga kollega säger ofta att man la ner någon rasÖbiologisk institut för 30 år sedan och bara för det finns det inte raser..

Förstår inte hur dom kan sitta och ljuga för något sådant.

Hur kan det finnas olika raser hos alla andra djur men inte hos människan?

Aschberg är definitivt inte dum i huvudet! Klart det finns människoraser lika väl som det finns raser hos alla andra djurarter. Vi har en djurskyddslag och en diskrimineringslag. Som exempel med tam/husdjur kan jag berätta att en lantbrukare är skyldig att följa lagen sköta om alla djur lika väl och t ex beronde på djurens storlek, art finns det även regler om hur de ska beredas utrymme i stallarna o s v. Detta gäller även små husdjur som kaniner, hamstrar, fåglar o s v. Alltså olika art/storlek=olika lagregler. Människor har enligt vår lagstiftning rätt till lika behandling och lika rättigheter oavsett ras, storlek, religion, etnicitet, sexuell läggning o s v. Jag kan ju inte uttala mig om vad Aschberg tänker eller tror men jag är övertygad om att det är det han vill få fram och tror att alla förstår, vilket antagligen de flesta också gör.
Citera
2012-10-05, 15:48
Medlem
htsolna08s avatar
Micken är på mitt i pausen
Citera
2012-10-05, 17:57
Medlem
sigurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htsolna08
Micken är på mitt i pausen

Sa dom något kul då ?
Citera
2012-10-05, 21:04
Bannlyst
Nej ingen skandal under pausen.

Lyssnar på programmet med Pär Ström nu, han verkar vara väldigt vettig.
Citera
2012-10-06, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
hon "Chabbe", Aschbergs sidekick. Vem är hon? Ålder? Bild?

Kanske lite sidekick ibland men Shabnam Mahmoudkhan är producent.
Citera
2012-10-06, 10:03
Medlem
sigurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BV56
Kanske lite sidekick ibland men Shabnam Mahmoudkhan är producent.

http://www.radio1.se/blog/shabnams-blogg

där finns lite mer info
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in