2013-06-12, 13:37
Medlem
Nic78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Jag uppmanar alla som beställer parfym från utlandet att skriva hur det gick osv, för jag misstänker att vi inom kort tid kommer gå mot totalt stopp av airmail/airshipping av parfymer och köper man av företag som fortfarande kör med airshipping (alltså fraktas med flygplan) så löper man stor risk att sakerna aldrig kommer fram.

Så tycker vi kan hjälpa varandra att hålla oss uppdaterade med detta.

Mycket bra initiativ!
Jag kan börja med mina egna erfarenheter som jag haft på sistone när jag beställt från utlandet.

CheapSmells.com (baserade i Guernsey). Ej spårbar order. Skickad 23/5, mottagen 5/6.

Parfym-Klick.se (baserade i England). Spårbar order via Posten. Skickad 3/6, mottagen 7/6.

Parfumdreams.de (Baserade i Tyskland). Spårbar order via DHL. Skickad 7/6, mottagen 11/6.
Citera
2013-06-12, 13:37
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3rd
Jag har nyligen beställt från Tyskland. Fraktas med DHL. Vet dock inte hur de får över grejer till Sverige men tror inte att det går med flygplan. Oavsett så kan jag återkomma med status.
Som jag skrev för ett tag sen men som kanske ingen såg, Jag köpte nyligen en flaska IB från MDCI Paris och dom skickade med Colissimo (en gren ur Franska La poste), men den kom aldrig fram (söker man på den har den inte rört sig sen 27 maj). Ubertrevliga Claude Marchal fick då istället, idag, skicka en andra sändning, utan att jag behöver betala ett öre extra, med TNT Express istället. Så jag hoppas denna kommer fram i alla fall, har bra erfarenheter av TNT sen innan, men man kan nog aldrig vara helt säker dessa dagar. Med detta sagt så, undvik Colissimo om ni kan (vilket dock verkar vara en ganska vanligt transportföretag som franska parfymhus använder)

DHL från Tyskland ska vara mycket säkert alternativ för övrigt, Tyskland är tillräckligt nära Sverige så det går med Lastbilar, så det går nog bra för dig
Citera
2013-06-12, 13:49
Medlem
3rds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nic78
Parfumdreams.de (Baserade i Tyskland). Spårbar order via DHL. Skickad 7/6, mottagen 11/6.
Fick du trackingnummret i mail eller fick du fråga efter det? Jag har inte fått något därifrån. Beställde också 7/6.
Citera
2013-06-12, 13:52
Medlem
Nic78s avatar
Citat:
Fick du trackingnummret i mail eller fick du fråga efter det? Jag har inte fått något därifrån. Beställde också 7/6.

Jag fick via mail, väldigt smidigt. Skickades via adressen service@parfumdreams.de.
Har du fått något meddelande alls om att försändelsen är skickad?
Citera
2013-06-12, 13:59
Medlem
NirvanAs avatar
På tal om Tyskland, vad för bra tyska säljare av främst nisch men även lite bättre designparfymer finns det?

Har kollat in Ausliebezumduft.de , parfumdreams.de, shop.essenza-nobile.de
Citera
2013-06-12, 14:01
Medlem
3rds avatar
Citat:
Jag fick via mail, väldigt smidigt. Skickades via adressen service@parfumdreams.de.
Har du fått något meddelande alls om att försändelsen är skickad?
Ja, fast jag skickade frågan till dom först om ordern var korrekt mottagen. De svarade då att så var fallet och att den skulle skickas samma dag. Men jag fick inget separat mail om det. Vet dock att posten tar över försändelsen när den kommer till Sverige och kör ut. Är man inte hemma när de kommer får man en avi istället. Så det kanske kommer...
Citera
2013-06-12, 14:04
Medlem
3rds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
På tal om Tyskland, vad för bra tyska säljare av främst nisch men även lite bättre designparfymer finns det?

Har kollat in Ausliebezumduft.de , parfumdreams.de, shop.essenza-nobile.de
Det är dom tre jag brukar kolla på i Tyskland. http://shop.kadewe.de/ finns ju också iofs. Skins.nl ska också vara ok (ingen egen erfarenhet), ligger dock i Holland.
Citera
2013-06-12, 14:21
Medlem
Nic78s avatar
Citat:
Ja, fast jag skickade frågan till dom först om ordern var korrekt mottagen. De svarade då att så var fallet och att den skulle skickas samma dag. Men jag fick inget separat mail om det. Vet dock att posten tar över försändelsen när den kommer till Sverige och kör ut. Är man inte hemma när de kommer får man en avi istället. Så det kanske kommer...

Ja jag var inte hemma vid leveranstillfället så jag fick en avi.
Var in och kollade på deras hemsida och det verkar inte finnas något sätt att spåra ordern när den väl blivit skickad vilket är lite synd. Man ser bara status för ordern.
Citera
2013-06-12, 19:47
Medlem
3rds avatar
Citat:
Ja jag var inte hemma vid leveranstillfället så jag fick en avi.
Var in och kollade på deras hemsida och det verkar inte finnas något sätt att spåra ordern när den väl blivit skickad vilket är lite synd. Man ser bara status för ordern.
Mailade kundtjänst och frågade efter trackingnummer. Det visade sig att de inte hade skickat den än. De skulle få den imorgon och skicka den direkt och skulle maila trackingnummer efter det. Förklarar ju saken, verkar vara någon specialare jag lyckats beställa...
Citera
2013-06-12, 19:50
Medlem
Kumhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragsforyou
Vad tycker du om New Haarlem & LIDGE? Beskriv dom lite med dina egna ord Tycker NH är en av dom bästa parfymer jag har doftat på. Riktigt fin doft! LIDGE däremot gillade jag inte. Luktade som en kakaofabrik i en trägård
Har inte fått dofterna ännu men så fort de trillar in så kommer en uppdatering.

LIDGE har jag testat och den tycker jag riktigt bra om, gillar kakao-noten skarpt.
Har läst att en del jämför LIDGE med DHI och jag måste säga att jag gillar LIDGE bättre.
Senast redigerad av Kumho 2013-06-12 kl. 20:01.
Citera
2013-06-12, 20:28
Medlem
Nic78s avatar
Citat:
Mailade kundtjänst och frågade efter trackingnummer. Det visade sig att de inte hade skickat den än. De skulle få den imorgon och skicka den direkt och skulle maila trackingnummer efter det. Förklarar ju saken, verkar vara någon specialare jag lyckats beställa...

Ja det förklarar ju saken, då kommer det säkert ett mail till dig med.
Citera
2013-06-13, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumho
Har inte fått dofterna ännu men så fort de trillar in så kommer en uppdatering.

LIDGE har jag testat och den tycker jag riktigt bra om, gillar kakao-noten skarpt.
Har läst att en del jämför LIDGE med DHI och jag måste säga att jag gillar LIDGE bättre.
Är det bara jag som tycker att LIDGE och DHI är två helt olika dofter som inte har någonting med varandra att göra? Personligen, LIDGE är en grön och mörk-bitter kakao medan DHI är iris och söt mjölkchoklad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in