2013-02-21, 01:52
Medlem
NirvanAs avatar
Finns det nån riktigt bra av Maison Francis Kurkdjian? Kan säga att Oud är inte så jättepopulärt hos mig om de innehåller detta, sen läste jag att nästan alla är unisex/feminina parfymer, stämmer detta?

Finns det nån riktigt grym Creed (förutom GIT och Aventus) som är värd varenda krona i Creed priset eller är de två de enda man behöver från Creed - egentligen?
Citera
2013-02-21, 07:11
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Finns det nån riktigt bra av Maison Francis Kurkdjian? Kan säga att Oud är inte så jättepopulärt hos mig om de innehåller detta, sen läste jag att nästan alla är unisex/feminina parfymer, stämmer detta?

Finns det nån riktigt grym Creed (förutom GIT och Aventus) som är värd varenda krona i Creed priset eller är de två de enda man behöver från Creed - egentligen?
Den bästa av MFK tycker jag är Lumière Noire. Övriga MFK jag har testat är jag tyvärr lite besviken på. Jag tror inte jag skulle vilja kalla oud för en unisex-not. För mig känns den generellt väldigt maskulin. Dock finns det ju många dofter som kombinerar oud med ros, och ros är ju för många en feminin not. Skulle du t.ex. testa Le Labos Oud 27 tror jag du skulle tycka den var mer maskulin än feminin. Sedan finns det många rena oudoljor som jag aldrig skulle kunna tänka mig på en kvinna.

Nu till något annat, nämligen att jag fick nyhetsbrev från Luckyscent idag, ni andra som beställt därifrån fick säkert samma. De har tagit in en ny serie dofter från en belgisk tillverkare som heter L'Antichambre. Blev riktigt intresserad av deras doft Le Tabac:
Citat:
A luscious and luxurious tobacco fragrance that is almost decadent. It opens with apples, but these don’t seem like fresh-out-of-the-orchard apples. These are apples that have been made into brandy – an especially intoxicating spiced brandy that you would sip by the fire while you fill your pipe with the mellowest tobacco available in the known world. Or perhaps from beyond the known world, because the patchouli smells like the enchanted soil of Middle Earth.

Although there are just four notes listed, we smell dark chocolate and cherry pie filling and distant smoke and honey and cinnamon-- all swirling about in a jewel-encrusted hookah. It is entirely possible that all of those exciting things we smell are just facets of the apples and tobacco and patchouli-- because Le Tabac involves a very rich and complex accord of tobacco and patchouli. Or perhaps, we've fallen under the spell of L'antichambre. Either way, this deeply sweet, layered, sensuous fragrance is a delight to wear.
Fanns även några andra dofter där som lät intressanta. Någon som testat L'Antichambre förut?
Citera
2013-02-21, 09:03
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:

Jag tyckte inte heller MFK var speciellt imponerande, beställde 4 samples från deras hemsida. Av de fyra så var precis som irrbloss säger Lumière Noir den som var bäst fast ändå inget jag skulle lagt pengar på.
Tyckte inte deras Oud luktade speciellt mycket trä som andra Oud jag har testat så du kanske skulle gilla den?

Angående Creed så gillar jag skarpt deras Tabarome och Royal Oud, är ganska säker på att jag kommer köpa dessa två. Erolfa har jag bara luktat på papper än men också en som är intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Fanns även några andra dofter där som lät intressanta. Någon som testat L'Antichambre förut?

Den lät ju onekligen intressant måste jag säga. Får ta samples nästa gång jag ska beställa.
Citera
2013-02-21, 09:41
Medlem
Citat:
Silver Mountain Water är enligt mig en av Creeds bästa, även Olivier Creeds favorit av alla han har skapat .
Citera
2013-02-21, 11:01
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Den bästa av MFK tycker jag är Lumière Noire. Övriga MFK jag har testat är jag tyvärr lite besviken på. Jag tror inte jag skulle vilja kalla oud för en unisex-not. För mig känns den generellt väldigt maskulin. Dock finns det ju många dofter som kombinerar oud med ros, och ros är ju för många en feminin not. Skulle du t.ex. testa Le Labos Oud 27 tror jag du skulle tycka den var mer maskulin än feminin. Sedan finns det många rena oudoljor som jag aldrig skulle kunna tänka mig på en kvinna.

Nu till något annat, nämligen att jag fick nyhetsbrev från Luckyscent idag, ni andra som beställt därifrån fick säkert samma. De har tagit in en ny serie dofter från en belgisk tillverkare som heter L'Antichambre. Blev riktigt intresserad av deras doft Le Tabac:

Ja säkert, men te.x heeley Agarwoud och montale black aoud är inget jag skulle lägga pengar på även om de såklart inte doftar äckligt.

För övrigt läste jag att USPS skulle implementera det där förbudet mot att skicka starka alkoholer via flyg (lucky sänder te.x sina samples via usps osv)

Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Silver Mountain Water är enligt mig en av Creeds bästa, även Olivier Creeds favorit av alla han har skapat .
Roligt att läsa alla blandade reviews om denna, verkar som vissa inte tål den, undra varför....
Citera
2013-02-21, 12:29
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Roligt att läsa alla blandade reviews om denna, verkar som vissa inte tål den, undra varför....
Den doftar inte äckligt, men inte tillräckligt bra för att jag skulle vilja betala för den. Tycker den känns lite gammeldags på ett dåligt sätt. Har inte åldrats med värdighet som vissa andra dofter .
Citera
2013-02-21, 18:08
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Den doftar inte äckligt, men inte tillräckligt bra för att jag skulle vilja betala för den. Tycker den känns lite gammeldags på ett dåligt sätt. Har inte åldrats med värdighet som vissa andra dofter .
Hur går det med din No.1? Hur ska du nånsin få vantarna på den?

Nå andra får också börja diskutera igen , tråden känns helt chockad av senaste besluten kring transporter av parfym
Senast redigerad av NirvanA 2013-02-21 kl. 18:13.
Citera
2013-02-21, 18:13
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Jag avvaktar svar från Urbanretreat. De tackade vänligt för mitt tips om Direct Link och skulle undersöka om det går använda sig av dem. Annars är min reservplan att köpa från Essenza Nobile i Tyskland, även om den kostar ca 1500:- mer där.
Citera
2013-02-21, 18:15
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:

Nå andra får också börja diskutera igen , tråden känns helt chockad av senaste besluten kring transporter av parfym

Btw hur lång tid tog det innan du fick din leverans från Frankrike nu sist?
Citera
2013-02-21, 19:30
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Btw hur lång tid tog det innan du fick din leverans från Frankrike nu sist?
För att få en flaska från frankrike tog det rätt lång tid, skickades den 6e och kom den 18e, watson köpte från samma ställe, samma parfym t.o.m och fick bara vänta 4 dagar. Så kan nog variera stort.

Samples tog runt 5 arbetsdagar (köpte från jamesheeleys egna hemsida den gången) ungefär lika lång tid som luckyscent tog min första och hittills enda beställning från dom.
Citera
2013-02-21, 20:45
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
För att få en flaska från frankrike tog det rätt lång tid, skickades den 6e och kom den 18e, watson köpte från samma ställe, samma parfym t.o.m och fick bara vänta 4 dagar. Så kan nog variera stort.

Samples tog runt 5 arbetsdagar (köpte från jamesheeleys egna hemsida den gången) ungefär lika lång tid som luckyscent tog min första och hittills enda beställning från dom.

Okej, då kanske man inte ska börja skrika än då. En vecka sen jag beställde från Holland idag.
Citera
2013-02-22, 00:36
Medlem
Tack för svar på min fråga efter tips på dofter.

Ovärt om det krånglar med beställningar från utlandet, har märkt att det dragits ned en del på smink som skeppas hit också.

För några veckor sedan så hittade jag en svensk nätshop för ovanliga parfymer, där man kunde beställa dels paket med prover och hela flaskor. Hittade den via en blogg, men har glömt namnet på både bloggen och butiken. Inte kan jag komma åt historiken heller, jobbdatorn är utbytt.
Verkade rätt prisvärt, typ 350 spänn för tio prover tror jag. Någon som känner till någon sån sida och vet om det är pålitligt? Kanske inte var så himla prisvärt?

Också var det en sak till, har brukar köpa narciso rodriguez for her i body cream som komplement, men eftersom vintern vägrar ge sig håller min hud på att ge upp alldeles. Kan man blanda i vanlig edp i mandelolja (som man räddar sin vettskrämda hud med)? Eller blir det någon kemisk reaktion så att man luktar finlandsfärja istället för gott?

Ha överseende med min bristande formulering i afton, jag borde ha gått och lagt mig för länge sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in