2013-04-08, 19:48
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeley
Kikade faktiskt lite extra extra på den då många här verkar gilla den. Och av det jag läst på andra håll samt beskrivning får det att låta som en riktigt trevlig doft.

Några undra utstickare du känner är värda att nämna?
Bvlgari Pour Homme är riktigt nice om man gillar ren och fräsch mysk. En doft som skulle funka bra åtminstone på våren.
Citera
2013-04-08, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Bvlgari Pour Homme är riktigt nice om man gillar ren och fräsch mysk. En doft som skulle funka bra åtminstone på våren.
Den ska jag absolut lägga ett närmare öga och näsa på!

Om man skulle vilja ha något åt Ros-hållet, vad ska man kika efter då?
Citera
2013-04-08, 19:55
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Den ska jag absolut lägga ett närmare öga och näsa på!

Om man skulle vilja ha något åt Ros-hållet, vad ska man kika efter då?
Finns inga bra icke-nischrosdofter, åtminstone inte ämnade för män. Inte vad jag vet iaf . Annars är en favorit Heeley's Agarwoud, men den innehåller även oud och passar nog inte alla.
Citera
2013-04-08, 20:16
Medlem
Citat:
Finns inga bra icke-nischrosdofter, åtminstone inte ämnade för män. Inte vad jag vet iaf . Annars är en favorit Heeley's Agarwoud, men den innehåller även oud och passar nog inte alla.
Såpass minsann? Synd.
Lite skeptisk till Oud då det verkar som en väldigt.. speciell doft.

Men iaf, som jag förstått är det ni nämn hittills lite mer ämnat för dagtid, eller? Om man ska tänka vidare när det gäller kväll och natt, vad bör man ha i åtanke när man väljer då? Exempel?
Citera
2013-04-08, 21:59
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:

Ser nu att man kan köpa sample från luckyscent på den, synd att jag inte tänkte på att kolla den när jag beställde prover ganska nyligen. Är riktigt sugen på att testa den, hur är den i jämförelse med by Kilian Incense Oud?

Citat:
Såpass minsann? Synd.
Lite skeptisk till Oud då det verkar som en väldigt.. speciell doft.

Men iaf, som jag förstått är det ni nämn hittills lite mer ämnat för dagtid, eller? Om man ska tänka vidare när det gäller kväll och natt, vad bör man ha i åtanke när man väljer då? Exempel?

Finns många varianter på oud-baserade parfymer men oftast så räknar man väl dom till orientaliskt träiga dofter. Bara för att man tycker någon oud-parfym är dålig kan det lika gärna finnas flera andra som du kanske tycker är riktigt bra. Brukar ofta passa bra som kvällsdoft iaf.

Btw är det någon som vet om Versace Oud Noir finns/kommer till Sverige? Jag sprang på den inne på tax free'n i DOHA men jag hann bara snabbt lukta på sticka då jag hade armarna fulla med olika Amouage. Skulle iaf vilja testa lite mer.
Senast redigerad av LaCucaracha 2013-04-08 kl. 22:41.
Citera
2013-04-08, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Btw är det någon som vet om Versace Oud Noir finns/kommer till Sverige? Jag sprang på den inne på tax free'n i DOHA men jag hann bara snabbt lukta på sticka då jag hade armarna fulla med olika Amouage. Skulle iaf vilka testa lite mer.

Frågan är om den någonsin kommer till Sverige. Som jag har förstått det så är den "enbart" gjord för mellanöstern och skall således bara vara tillgänglig där. jag kan dock ha fel.
Kollade du priset på den?
Citera
2013-04-08, 22:08
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Ser nu att man kan köpa sample från luckyscent på den, synd att jag inte tänkte på att kolla den när jag beställde prover ganska nyligen. Är riktigt sugen på att testa den, hur är den i jämförelse med by Kilian Incense Oud?
Den är helt olik. Ren, transparent och frisk. Bar den från ett sample i somras och den funkade hur bra som helst. På något vis känns den lite asiatisk. Får nästan alltid en bild av någon japansk trädgård. Helt vindstilla och en damm med helt klart vatten. I vattnet växer en vit näckros. Man hör svag asiatisk flöjtmusik i bakgrunden. Den känslan får jag . Meditativ. Zen.
Citera
2013-04-08, 22:35
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Frågan är om den någonsin kommer till Sverige. Som jag har förstått det så är den "enbart" gjord för mellanöstern och skall således bara vara tillgänglig där. jag kan dock ha fel.
Kollade du priset på den?

Nä kollade tyvärr inte vad den kostade. Förstod inte alls vad Qatar-stålarna var värda så det var drygt att behöva få allt översatt till dollar hela tiden.
Tråkigt när vissa dofter som antagligen skulle funkat bra här inte kommer. Verkar inte som om Aramis Perfume Calligraphy kommer hit heller. Dock verkar Harrods vara enda stället i EU som säljer den. Tror också det är en doft som skulle vara uppskattad här.

Citat:
Den är helt olik. Ren, transparent och frisk. Bar den från ett sample i somras och den funkade hur bra som helst. På något vis känns den lite asiatisk. Får nästan alltid en bild av någon japansk trädgård. Helt vindstilla och en damm med helt klart vatten. I vattnet växer en vit näckros. Man hör svag asiatisk flöjtmusik i bakgrunden. Den känslan får jag . Meditativ. Zen.

Ah, låter helt klart som jag måste skaffa prov på den nästa gång jag beställer
Citera
2013-04-08, 22:56
Medlem
NirvanAs avatar
Tycker Agarwoud påminner om Montale Black Oud, kanske att Agarwoud är aningen "friskare/bubbligare". Men i vilket fall, jag tycker inte dessa parfymer är särskilt maskulina, de är mer feminina imo. Tror även dylika parfymer är mer populära hos 30+are än yngre.

Tycker dock Irrbloss asiatiska bild stämmer bra, jag får samma bild i mitt huvud. Också känslan man får när man går in i en mysig liten bod som säljer doftljus, té och små trevliga saker från världens alla hörn, typ.
Senast redigerad av NirvanA 2013-04-08 kl. 22:59.
Citera
2013-04-09, 00:45
Medlem
Bara jag här som inte gillar Oud?
Citera
2013-04-09, 07:08
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Tycker Agarwoud påminner om Montale Black Oud, kanske att Agarwoud är aningen "friskare/bubbligare". Men i vilket fall, jag tycker inte dessa parfymer är särskilt maskulina, de är mer feminina imo. Tror även dylika parfymer är mer populära hos 30+are än yngre.

Tycker dock Irrbloss asiatiska bild stämmer bra, jag får samma bild i mitt huvud. Också känslan man får när man går in i en mysig liten bod som säljer doftljus, té och små trevliga saker från världens alla hörn, typ.

Okej för jag uppfattade Black Aoud som allt annat än frisk. Snarare tung och underlig, föll inte mig i smaken plus att doften försvann på mig innan det hann "hända" nåt.

Citat:
Ursprungligen postat av fragsforyou

Jag gillar oud, men långt ifrån alla oud-baserade dofter.
by Kilian och Amouage har ett par schyssta rökelse + oud och Creed's Royal Oud är riktigt trevlig om man gillar träigt
Citera
2013-04-09, 13:23
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragsforyou
Jag är inte ett så stort fan av Oud
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto