Citat:
Ursprungligen postat av Kaffeskum
Hur luktar "oud", som ett Mesopotamiskt stränginstrument?

Håller på att få slut på storfavoriten intensa, är denna något att slänga ett öga på? Eller ska jag satsa på en storflaska med vanlig intensa? Dessa dofter är rätt dyra så för min del får det räcka med en flarra i taget.
Jag tror oud eller oodh som det också stavas ibland betyder typ trä. Hur som helst framställs oud ur en speciell sorts träd som drabbats av någon typ av svampangrepp. När trädet drabbas av detta börjar det producera en slags kåda som motangrepp. Det är denna kåda som destilleras fram och är oud. Oud kan dofta väldigt olika. Ganska svårt att förklara doften. Oftast är den söt, träig, lite jordig, ibland kan det dofta hö och hästskit om den

. Rika sheiker brukar parfymera sig med rena oudoljor som kan kosta typ 30000:- för en liten flaska om några ml, beroende på kvalité och hur den förpackas. Beställde en oudolja från Indien, den gick på ca 2000:- för 6 ml. Den doftar lite som en cirkus. Typ sockervadd och svagt i bakgrunden av hö, häst och hästskit

. Den har även en doft som påminner om en doft som uppstår om man öppnar en gammal träkista eller antikt skåp som stått i något uthus och inte öppnats på 60-70 år. Är inte så förtjust i ren oud, men om den används i liten mängd tillsammans med andra noter så kan det bli trevligt.