2011-11-13, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantona1990
nu pratar jag om de som sitter på samma jobb år in och år ut tills pension. Tar sina 4 veckors semester och åker till Thailand.

på två meningar beskrev jag 90% av befolkningens ambitioner. tragiskt.

Men det kan ju faktiskt vara så att man trivs på sitt jobb och att man har väldigt bra arbetskollegor osv då är det inte sämre än att sitta hemma och glo på tv dygnet runt eller vad nu alla tattare gör.

Sen har de flesta 5 veckors semester jag har dock 8 och umgås med mina kollegor även privat för vi kommer grymt bra överens samt att jag varje dag i mitt jobb har väldigt roliga, omväxlande och utmanande uppgifter att utföra....

Du är som alla är när de slutar skolan jag tyckte precis som dig när jag var 17 men man kommer över och inser att livet är inte så lätt som man tror och man blir inte miljonär hur som oavsett hur mycket och gärna man vill.

Det som händer för 99 % är att de antigen inser det hela och agerar därefter eller så lever de på systemet hela sina liv.
Citera
2011-11-13, 13:12
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
nu pratar jag om de som sitter på samma jobb år in och år ut tills pension. Tar sina 4 veckors semester och åker till Thailand.

på två meningar beskrev jag 90% av befolkningens ambitioner. tragiskt.

Tro det eller ej, men väldigt många människor känner sig väldigt trygga i att ha det sådär. Desto tryggare och enklare deras liv är, desto mindre bekymrar de sig och kan istället ägna sin fritid åt att njuta av livet.

För min del är det helt otänkbart att leva så, men vi är alla olika, glöm aldrig det!
Citera
2011-11-13, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Sanningen är, att om alla, både företag och privatpersoner, hade betalat den skatt de egentligen borde betala, så skulle vi kunna sänka skatterna radikalt och ändå få in mer i kassan.

Om det sen är så att du valt att utnyttja systemet, så får det stå för dig, det lägger jag mig inte i eller bryr mig om, men i motsats till vad du påstod, så finns det inte pengar till alla, inte tillräckligt.

Jo, pengar finns. Men politikerna vill att det ska läggas på annat. T.ex invandring, jämställdhet, uhjälp, fallskärmar osv.
Citera
2011-11-14, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arxx
Jo, pengar finns. Men politikerna vill att det ska läggas på annat. T.ex invandring, jämställdhet, uhjälp, fallskärmar osv.

I princip är det ju så allting fungerar inom statlig regi. Om en myndighet kan spara pengar så finns det ju fortfarande normalt ingen anledning att göra det (Såvida de inte blir absolut tvungna.) eftersom det då leder till lägre anslag nästa år...
Citera
2011-11-14, 11:18
Medlem
Geniets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Är det inte precis det vi gör nu, hjälps åt alltså? hur tycker du man hjälps åt genom att lura till sig pengar och bara sitta hemma och spela tvspel?

Det är bara önsketänkande att det skulle bli så eftersom det finns så många som utnyttjar, jag anser att isället för att gnälla på oss som jobbar och tycker vi ska behålla våra pengar så gnäll på de som inte jobbar men kan för att de tar dem. Jag inga som helst problem med att betala skatt när det går till behövande med som det tydligt visas här så gör det ju inte det, för det är prsoner som låtsas vara sjuka och sen jobbar svart=lurar staten två ggr om som tar pengarna.

Är inte de ett större hot mot välfärden än vi som faktiskt arbetar och gör rätt för oss? skulle det inte finnas så många myglare skulle det ju finnas mycket mer pengar till de som behövde dem och därigenom skulle de faktiskt få ett drägligt liv.

Men gör som andra skäll och gnäll på de som jobbar.

Jag har inte ens antytt någonstans med en endaste liten bokstav att jag tycker att de som jobbar gör något fel!
Därmed var ditt svar helt onödigt.

Nej, vi delar inte med oss tillräckligt, medkänslan, omsorgen om våra medmänniskor, de vi känner och de vi inte känner är alldeles för låg. De allra flesta människor identifierar sig med sitt ego, vilket är det mest destruktiva någon kan göra mot sig själva och hela omvärlden.
(Det är en försvinnande liten del av bidragstagarna som faktiskt "lurar" till sig pengar, men även om de är få är det såklart fel.)

Citera
2011-11-14, 11:20
Medlem
Geniets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arxx

Ja, pengar finns men jag tror att du förskönar våra politiker, de är väl inte sådär smarta, tar man bort ordet fallskärmar låter det ju helt perfekt!
Citera
2011-11-14, 17:51
Medlem
DunderKs avatar
Jag har jobbat så mycket, så det blivit mitt liv. Mår oftast skit när jag är ledig, ångesten blir mer påtagligen när jag har tid att tänka. Oftast när jag träffar vänner så pratar vi om jobb, i brist på annat.

Jobbar jämt för att ha råd att betala en pissig hyresrätt, som inte betyder mer än tak över huvudet.
Att sedan betala massor av skatt som inkompetenta politiker försummar känns skit.

Allting känns bara så jävla betydelselöst, kanske blir annorlunda om jag skaffar barn i framtiden. Det ger kanske någon form av mening med det ändlösa slitet?
Citera
2011-11-14, 19:13
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DunderK
Jag har jobbat så mycket, så det blivit mitt liv. Mår oftast skit när jag är ledig, ångesten blir mer påtagligen när jag har tid att tänka. Oftast när jag träffar vänner så pratar vi om jobb, i brist på annat.

Jobbar jämt för att ha råd att betala en pissig hyresrätt, som inte betyder mer än tak över huvudet.
Att sedan betala massor av skatt som inkompetenta politiker försummar känns skit.

Allting känns bara så jävla betydelselöst, kanske blir annorlunda om jag skaffar barn i framtiden. Det ger kanske någon form av mening med det ändlösa slitet?
Stort och klarsynt av dig att kunna inse den tuffa sanningen. Det är många i in situation som lever i självförnekelse.
Citera
2011-11-14, 19:58
Bannlyst
Citat:

Håller med dig helt, förutom då att du får ångest när du är ledig. Själv går jag runt i princip varje dag och funderar på att säga upp mig och göra det jag känner för med alla pengar jag har sparat ihop.

Har tappat enormt mycket vänner pga av jobbet, vilket är väldigt deprimerande. Känns som att man går miste om så mycket för den där jävla värdelösa månadslönen.

Sålde min ungdom för pengar.
Citera
2011-11-14, 21:36
Bannlyst
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av LordAllMighty
Håller med dig helt, förutom då att du får ångest när du är ledig. Själv går jag runt i princip varje dag och funderar på att säga upp mig och göra det jag känner för med alla pengar jag har sparat ihop.

Har tappat enormt mycket vänner pga av jobbet, vilket är väldigt deprimerande. Känns som att man går miste om så mycket för den där jävla värdelösa månadslönen.

Sålde min ungdom för pengar.

skönt och imponerande att man åtminstone erkänner sina misstag då det värsta jag vet är att man blivit så mycket matad med skit att det är okej att jobba nästan konstant och inte ha någon tid alls, ja att bli en slav i systemet helt enkelt.
Citera
2011-11-14, 21:42
Bannlyst
Citat:
skönt och imponerande att man åtminstone erkänner sina misstag då det värsta jag vet är att man blivit så mycket matad med skit att det är okej att jobba nästan konstant och inte ha någon tid alls, ja att bli en slav i systemet helt enkelt.

Precis, exakt såna är kollegorna. Dom tycker snarare att det är konstigt att man vill åka hem innan 4 än att jobba till 4. Vilket sorgligt jävla liv alltså. Jobba/sova, Jobba/sova, Jobba/sova.

Som tur är har jag träningen men det hjälper mig inte så mycket på det sociala planet.
Citera
2011-11-14, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordAllMighty
Precis, exakt såna är kollegorna. Dom tycker snarare att det är konstigt att man vill åka hem innan 4 än att jobba till 4. Vilket sorgligt jävla liv alltså. Jobba/sova, Jobba/sova, Jobba/sova.

Som tur är har jag träningen men det hjälper mig inte så mycket på det sociala planet.
Sova? Vilka pretentioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in