2011-09-22, 19:50
Bannlyst
såhär ligger det till, jag jobbar just nu deltid, d.v.s. 60-100timmar per månad. Vilket räcker för att betala räkningar och lägga undan ett par tusenlappar. Skulle jag vilja ha heltid så kanske jag skulle få men nu är problemet att jag inte pallar heltid.

Jag förstår mig inte på folk som jobbar år efter år, fem dagar i veckan för att sedan ta en liten semester på 5 veckor och åka utomlands för att sedan börja om på samma sätt. Jag arbetar oftast 2-3 dagar i veckan och kan således ha ledigt 3-4 dagar i veckan, sova ut hur mycket jag vill. Dra ut ch luffa runt, umgås, träna, filosofera m.m.
Kör jag ett fem dagarspass så räcker inte helgen till något, jag menar lördag är i princip en vilodag och sedan på söndag måste man tänka på nästa dag för att jobba osv. Detta är inget liv. Jag vill inte bli instängd och accepterar inte heller denna livsstil vilket faktiskt gör mig lite förbryllad eftersom de flesta verkar redan ha gjort det.

Det finns så mycket jag vill göra som jag håller på att fundera över men av olika anledningar inte kan sätta planen i verk ännu.

Ska tilläggas att jag är allt annat än lat då jag sliter de dagar jag jobbar och är väl känd som en arbetsmyra.

Så nu till frågorna...

1. Är jag unik eller finns det fler som är förbluffade över detta maniska system som råder idag då alla är princip robotar?

2. Hur orkar folk att i princip jobba ihjäl sig? Inser de inte vad de missar?
Citera
2011-09-22, 20:00
Medlem
Skulle alla vara som du skulle det råda ren anarki med tanke på hur många viktiga arbetsinsatser som inte skulle utföras.

Sedan är 5 dagar i veckan (ca 40h) inte så himla mycket som du vill få det till, du är nog allt lite lat av dig.
Citera
2011-09-22, 21:13
Medlem
Jag tycker du har rätt inställning. Fattar inte folk som påstår att "de lever för seglingen" och sedan tar ut båten 2 veckor per år. Om de nu älskar seglingen, golfen eller vad de nu är så mycket, varför vill de inte ägna mer tid åt det?

Många måste jobba för att få det att gå ihop men många skulle lätt kunna vara lediga mycket mer än vad de är. Men det är upp till var och en så jag låter folk leva sina liv som de väljer själva.
Citera
2011-09-22, 21:52
Medlem
Det är inte något liv jag heller vill leva. Jag är 21 år gammal och har arbetat heltid i drygt två år, och det här är något jag inte kommer göra i framtiden. Det är det värsta jag vet. Kalla det vad ni vill, men jag tycker inte lat är rätt ord. Nu kommer jag att jobba året ut och sen leva på besparingar medan jag tar lastbilskort, för att sedan flytta norrut och jobba bara så mycket att jag klarar mig.

Jag kommer i alla fall aldrig leva på flashback-användarnas skattepengar
Citera
2011-09-22, 22:07
Medlem
PaulPaljetts avatar
Du kanske skall jobba med något du tycker om istället?
Även om jag känner mig helt slutkörd ibland och för stunden riktigt less på mitt arbete, så är det till största delen ett arbete som ger mig minst lika mycket tillbaks som jag sätter in i form av energi och tid. En dag som idag kunde jag knappt slita mig för att det var så förbannat kul och jag längtar till att få återuppta uppgifterna där jag lämnade dem.

Eftersom arbete är en väldigt stor del av ens liv och möjligheten finns att arbeta med sådant som är kul (och inte bara arbeta för att man måste överleva) så skall man inte passa bort den chansen. Gör man det och vantrivs och bara arbetar för att leva ut på helgerna/semestrar, då är det dags att tänka om. Tycker jag..
Citera
2011-09-22, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Du kanske skall jobba med något du tycker om istället?
Även om jag känner mig helt slutkörd ibland och för stunden riktigt less på mitt arbete, så är det till största delen ett arbete som ger mig minst lika mycket tillbaks som jag sätter in i form av energi och tid. En dag som idag kunde jag knappt slita mig för att det var så förbannat kul och jag längtar till att få återuppta uppgifterna där jag lämnade dem.

Eftersom arbete är en väldigt stor del av ens liv och möjligheten finns att arbeta med sådant som är kul (och inte bara arbeta för att man måste överleva) så skall man inte passa bort den chansen. Gör man det och vantrivs och bara arbetar för att leva ut på helgerna/semestrar, då är det dags att tänka om. Tycker jag..

Du har tur som har ett jobb du älskar, alla har inte samma tur. Det är nog inte heller möjligt för alla att landa ett jobb de verkligen älskar. Då tycker jag deltidsarbete är ett alldeles utmärkt alternativ.
Citera
2011-09-22, 22:38
Medlem
De flesta som jobbar heltid jobbar mindre än 25% av all tid i en vecka, är inte speciellt mycket.
Citera
2011-09-22, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Plogg
De flesta som jobbar heltid jobbar mindre än 25% av all tid i en vecka, är inte speciellt mycket.

25%? Tid till och från jobbet, att man måste lägga sig tidigt ifall man ska gå upp tidigt, börjar man senare så brukar man sova fram tills jobbet.

jag skulle snarare säga att jobbar man heltid så tar det 70% av tiden man har.
Citera
2011-09-22, 22:48
Medlem
Jag tänker så här.

När jag ligger för döden. Kommer jag då säga fan jag skulle jobbat lite med?

Svaret är givet. Så slacka på
Citera
2011-09-22, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantona1990
25%? Tid till och från jobbet, att man måste lägga sig tidigt ifall man ska gå upp tidigt, börjar man senare så brukar man sova fram tills jobbet.

jag skulle snarare säga att jobbar man heltid så tar det 70% av tiden man har.

40 timmar i veckan av 168 är 23.8%. Sova behöver du ju göra oavsett om du jobbar eller inte, så där blir det ju inte värre bara för du jobbar. Om du nu spenderar timvis i restid kanske du skall flytta närmare jobbet alternativt byta jobb? För mig tar resan till jobbet runt 15-20 minuter.

För övrigt tror jag knappast de flesta lägger nästan 120 timmar i veckan på sitt heltidsjobb som du påstår. De flesta är nog 40 timmar i veckan på arbetet, så även med 1 timmes restid i varje riktning (vilket är mycket) så är vi endast uppe i ca 32% av all din tid.
Citera
2011-09-22, 23:10
Medlem
h0lles avatar
Att jobba gör det roligare att vara ledig.
Citera
2011-09-22, 23:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Plogg
40 timmar i veckan av 168 är 23.8%. Sova behöver du ju göra oavsett om du jobbar eller inte, så där blir det ju inte värre bara för du jobbar. Om du nu spenderar timvis i restid kanske du skall flytta närmare jobbet alternativt byta jobb? För mig tar resan till jobbet runt 15-20 minuter.

För övrigt tror jag knappast de flesta lägger nästan 120 timmar i veckan på sitt heltidsjobb som du påstår. De flesta är nog 40 timmar i veckan på arbetet, så även med 1 timmes restid i varje riktning (vilket är mycket) så är vi endast uppe i ca 32% av all din tid.

jag menar inte bara antal timmar man lägger ned, jag pratar om energin. Jobbar man 8 timmar på ett lager/industri så orkar man inte göra så mycket mer när man kommer hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in