2011-11-11, 14:48
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Till dem säger jag; jävligt bra av dig/er! det visar på vilja och framåtanda och är precis just det som ger jobb.

Om det inte är så lätt hur kommer det sig då att tex FB kryllar av folk som lurar dem år efter år då? De sitter ju massvis och skryter om hur bra och gott de lever på att lura staten så tydligen så är det inte så illa....
Du kallar alltså en hopplös kamp för sin överlevnad för "vilja och framåtanda", jo jag tackar jag. Medan du själv vänder papper på en myndighet och har råd att konsumera allsköns fanskap?

Skaffa dig lite perspektiv innan du börjar häva ur dig moderata floskler och kommandon.
Citera
2011-11-11, 15:01
Bannlyst
Citat:
Till dem säger jag; jävligt bra av dig/er! det visar på vilja och framåtanda och är precis just det som ger jobb.

Om det inte är så lätt hur kommer det sig då att tex FB kryllar av folk som lurar dem år efter år då? De sitter ju massvis och skryter om hur bra och gott de lever på att lura staten så tydligen så är det inte så illa....

Det är lätt, men jag ska inte säga hur. Kan man så gör man.
Citera
2011-11-11, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Du kallar alltså en hopplös kamp för sin överlevnad för "vilja och framåtanda", jo jag tackar jag. Medan du själv vänder papper på en myndighet och har råd att konsumera allsköns fanskap?

Skaffa dig lite perspektiv innan du börjar häva ur dig moderata floskler och kommandon.

Du tycker alltså det är ett bättre val att sitta på röven hemma och vänta på att någon ringer på dörren om ett toppjobb som är ledigt?

För din information kan jag säga att jag har haft massor av riktiga skitjobb med uruselt betalt långa dagar och slitsamt arbete, man hamnar inte på bra ställen direkt för det mesta utan det krävs lite jobb och vilja.

Vad tror du motiverar bäst? att behöva jobba och få relativt lite betalt eller att ine behöva göra något och få samma pengar? vem tror du kämpar mest för ett jobb generellt?

Du kan bara inte inse att man måste kämpa lite i livet oh att inte allt kommer serverat, det är nog du som ska få lite perspektiv.

Jag får än en gång intrycket av att du tjatar om de som har det jobbigt på riktigt och vägrar ta diskussionen om de som myglar till sig bidrag. Vilka jag hela tiden säger att det är dem jag är emot!!

kan du förklara varför de som mylgar med bidrag likt användare "Arxx" är bra och en stöttepelar i samhället??
Citera
2011-11-11, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arxx
Det är lätt, men jag ska inte säga hur. Kan man så gör man.

Nej det kan inte stämma för KonungHonung säger att det är svårt..
Citera
2011-11-11, 16:56
Bannlyst
Citat:
Nej det kan inte stämma för KonungHonung säger att det är svårt..

Det är inte lätt för en svensson. Man måste vara förslagen och fräck. Jag är det, och jag tycker visst att du kan betala lite till mig - som inte har jobb. Tack, förresten.
Citera
2011-11-13, 00:09
Bannlyst
synd att det är så få som insett att de slickar röven för någon annan och egentligen inte har någon frihet.
Citera
2011-11-13, 00:16
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Jaja, du gör som du vill. Men det finns så mycket pengar att de fattiga och utsatta får också, och många vill ju arbeta oxå.

Säg det till min syrra som är 50+ och har varit psykiskt sjuk i hela sitt och har ca. 6-7k i månaden till livets nödtorft i sjukersättning. Hon hade fan mått gött av ett par tusen mer i månaden (nej, hon kan inte ta ett litet timjobb eller dito, hon är för trasig för det).
Citera
2011-11-13, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantona1990
synd att det är så få som insett att de slickar röven för någon annan och egentligen inte har någon frihet.
Klart de har frihet, det finns alltid valmöjlighet för eller emot. Rövslickarna du talar om har att välja om de vill fortsätta eller sluta. De kanske är ovetandes, eller rent av trivs (!), med att slicka röv. Kanske de inte slickar röv alls. Valmöjligheterna i Sverige är trots allt mycket goda. Så goda att man till och med kan sitt framför Flashback i timmar utan att det smärtar...
Citera
2011-11-13, 01:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Klart de har frihet, det finns alltid valmöjlighet för eller emot. Rövslickarna du talar om har att välja om de vill fortsätta eller sluta. De kanske är ovetandes, eller rent av trivs (!), med att slicka röv. Kanske de inte slickar röv alls. Valmöjligheterna i Sverige är trots allt mycket goda. Så goda att man till och med kan sitt framför Flashback i timmar utan att det smärtar...

nu pratar jag om de som sitter på samma jobb år in och år ut tills pension. Tar sina 4 veckors semester och åker till Thailand.

på två meningar beskrev jag 90% av befolkningens ambitioner. tragiskt.
Citera
2011-11-13, 02:12
Medlem
Heartbeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantona1990

1. Är jag unik eller finns det fler som är förbluffade över detta maniska system som råder idag då alla är princip robotar?

2. Hur orkar folk att i princip jobba ihjäl sig? Inser de inte vad de missar?

1. Nej du är inte unik , Många unga människor(nya i arbetslivet) kommer ofta från nån skola eller lugn vardag och måste då börja någonstans ("botten").

Det är klart att de då bli trötta på ett 7-16 jobb på en fabrik eller ett lager med korkade arbetskamrater.

2.Dessa personer har väl lyckats få ett jobb de gillar, men är inte "kreativa" nog på sin fritid, därav lever de i tron om att de minsann inte "missar" något.

Nej TS jag är helt på din sida också, Jag hade gärna gått ner till Deltid om det hade gått.
Vi lever bara en gång , lika bra att få ut så mycket som möjligt av livet då i stället för att anpassa hela livet efter jobbet.

Har man många intressen och är kreativ kan man uppskatta ledighet mer !
Citera
2011-11-13, 10:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Säg det till min syrra som är 50+ och har varit psykiskt sjuk i hela sitt och har ca. 6-7k i månaden till livets nödtorft i sjukersättning. Hon hade fan mått gött av ett par tusen mer i månaden (nej, hon kan inte ta ett litet timjobb eller dito, hon är för trasig för det).

Hon skulle inte få mer bara för att såna som jag inte "utnyttjade" systemet. Politikerna vill inte ge henne mer.
Citera
2011-11-13, 12:52
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Hon skulle inte få mer bara för att såna som jag inte "utnyttjade" systemet. Politikerna vill inte ge henne mer.

Sanningen är, att om alla, både företag och privatpersoner, hade betalat den skatt de egentligen borde betala, så skulle vi kunna sänka skatterna radikalt och ändå få in mer i kassan.

Om det sen är så att du valt att utnyttja systemet, så får det stå för dig, det lägger jag mig inte i eller bryr mig om, men i motsats till vad du påstod, så finns det inte pengar till alla, inte tillräckligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in