Frågan som väcks hos mig är dock vad Stefan egentligen har med allt att göra? Det kan inte vara så att han bara råkade dras in för att hans syrra förgiftades av GM.
Han har ju haft ihjäl mannen som misshandlade den kvinna han hade som någon slags skyddsling. Serien började väl där han gömde undan kvinnan och barnen. Sedan dess har man, såvitt jag minns, inte fått veta något om hennes vidare öde. På något vis är nog alla personer sammanlänkade med varandra.
Själv tror jag mördaren är någon man lärt känna genom hela serien, men tror inte det är Stefan.
Martin kanske?
Han har ju haft ihjäl mannen som misshandlade den kvinna han hade som någon slags skyddsling. Serien började väl där han gömde undan kvinnan och barnen. Sedan dess har man, såvitt jag minns, inte fått veta något om hennes vidare öde. På något vis är nog alla personer sammanlänkade med varandra.
Själv tror jag mördaren är någon man lärt känna genom hela serien, men tror inte det är Stefan.
Martin kanske?
Det skulle vara minst sagt otippat. Fast han sparkade knappast sig själv i pungen .
Spekulation:
2st GM som är tight:a på alla plan, speciellt i sin profesionallitet. En svensk och en dansk.
Det ligger en personlig hämd bakom dels mellan GM1 och Saga men även mellan GM2 och Martin samtidigt som de vill påvisa dessa samhällsproblem. Tyder på ett stort samhällspolitiskt engagemang typ aktivism eller liknande och det är i de kretsarna de finns och vi skall leta.
Ferbé är köpt av GM för att få säker publicitet i media.
Stefan är hotad/utpressad av GM och står för någon av de presenterade gärningarna/handlingarna.
Lasse i sitt påtagliga schizofrena tillstånd blev övertalad/övertygad av GM att döda Emil.
Charlotte är närmre GM än de övriga. Har stått för finansiering, frivilligt eller ofrivilligt??. Försökte bara få med de andra stora fastighetsägarna för att inte behöva stå för hela kakan själv men misslyckades. Dessutom vill hon ha tillbaka Martin. Hon ligger bakom programvaruförsäljarens (är köpt) flirt med Mette.
GM är klar med sitt samhällsprojekt och börjar nu sopa igen spåren. Där av dör Ferbé. Stefan och Lasse kommer också att ryka med men det blir lite tuffare iom de sitter i häktet/finkan. Här kommer GM att få ta risker. Nu börjar de personliga hämderna mot Saga och Martin. Motiven har jag ingen aning om. Något de gjort tidigare i livet/i sin polisutövning??
Martin kanske?
Martin kanske?
Usch, nu blev det jobbigt. Kollade lite till på scenen där Saga och Martin besökte Sonja på sjukhuset i avsnitt 7. Sonja började skruva på sig i sängen direkt när hon fick syn på Martin innan hon tittande på bilderna. Han var noga med att fråga hur hon mådde. Dessutom en liten flirt-blink mot Sonja. Gör en polis så mot ett offer som han inte känner?
Martin kanske?
Usch, nu blev det jobbigt. Kollade lite till på scenen där Saga och Martin besökte Sonja på sjukhuset i avsnitt 7. Sonja började skruva på sig i sängen direkt när hon fick syn på Martin innan hon tittande på bilderna. Han var noga med att fråga hur hon mådde. Dessutom en liten flirt-blink mot Sonja. Gör en polis så mot ett offer som han inte känner?
Ja, han står på något sätt över alla misstankar så man blir misstänksam. Polis är han ju och har tillgång till information. Dessutom skonades han där i ladan eller vad det var och som du påpekar, väldigt märklig scen där på sjukhuset. Dessutom blir Stefan bortförd i samma veva. För att hindra Sonja att berätta något för honom?
Jag skulle ha väldigt svårt att köpa Martin som GM. Förutom att han inte stämmer rent personlighetsmässigt så har vi det faktum att måste sägas ha bra alibin. Han har varit i Sagas sällskap eller sovandes hemma i sängen med frun vid flera kritiska punkter då GM iscensatte diverse delar av sin plan. Så personligen tror jag vi kan släppa den möjligheten.
Rent berättarmässigt ringar det illa också. Saga och Martin är huvudkaraktärerna och ska så att säga representera den stereotypa "svensken" och "dansken". Om Martin var GM vore det lite som att säga att den typiske dansken är en mördare. Men Jag kan ju förstås ha fel.
Spekulation:
2st GM som är tight:a på alla plan, speciellt i sin profesionallitet. En svensk och en dansk.
Det ligger en personlig hämd bakom dels mellan GM1 och Saga men även mellan GM2 och Martin samtidigt som de vill påvisa dessa samhällsproblem. Tyder på ett stort samhällspolitiskt engagemang typ aktivism eller liknande och det är i de kretsarna de finns och vi skall leta.
Ferbé är köpt av GM för att få säker publicitet i media.
Stefan är hotad/utpressad av GM och står för någon av de presenterade gärningarna/handlingarna.
Lasse i sitt påtagliga schizofrena tillstånd blev övertalad/övertygad av GM att döda Emil.
Charlotte är närmre GM än de övriga. Har stått för finansiering, frivilligt eller ofrivilligt??. Försökte bara få med de andra stora fastighetsägarna för att inte behöva stå för hela kakan själv men misslyckades. Dessutom vill hon ha tillbaka Martin. Hon ligger bakom programvaruförsäljarens (är köpt) flirt med Mette.
GM är klar med sitt samhällsprojekt och börjar nu sopa igen spåren. Där av dör Ferbé. Stefan och Lasse kommer också att ryka med men det blir lite tuffare iom de sitter i häktet/finkan. Här kommer GM att få ta risker. Nu börjar de personliga hämderna mot Saga och Martin. Motiven har jag ingen aning om. Något de gjort tidigare i livet/i sin polisutövning??
Många intressanta spår där. Jag har läst danskarnas diskussion om GM - tänker inte skriva nåt om GM här men vill inte förstöra för nån - så:
...än finns det många frågetecken kvar - inte minst vad gäller motivet. Eftersom historien hittills rullats upp på ett "smart" sätt, förväntar jag mig att även upplösningen blir i samma stil. Jag tror på temat motsatser som måste samverka, men jag tror det finns fler teman som fortfarande är dolda.
-Charlotte och hennes exman, dennes dotter samt älskare.
-Mette är ju i samma sits som Charlotte när det gäller styvbarn och otrohet. Hur löser Mette detta? På samma sätt som Charlotte, dvs genom att följa impulsen till hämnd?
-Stefans bakgrund, nuvarande aktiviteter (medicinskåpet, omsorgen om Veronica, omsorgen om systern) och hans egna motiv, hittills hänger de ju fristående.
-flera av rollfigurerna ser ut som Saga, dvs långt ljust hår och smal: Veronica, Sonja, kommunalrådet på bron. Varför inte variera sig mer där, är det medvetet? Om det är omedvetet, tycker jag nog det är en miss. Onödigt.
-Sagas privata bakgrund med systerns självmord (eller hur det nu var), deras föräldrar?
-Tema förutom balans mellan motsatser kan ju vara svek och hämnd?
Martin är inte GM, det kan vi väl ändå utgå ifrån. De sätter inte någon av huvudkaraktärerna som gärningsman. Stefan är inte heller gärningsman utom för mordet på Sören som han dängde med strykjärnet. Det borde de ju komma fram till att han är också.
Tror inte han tänker ge sig på Saga och Martin nu eftersom han inte gjorde det när de mötte honom ute i lagerbyggnaden i samband med att de hittade Björn?
Varför pekar Sonja ut Jesper Andersson? Det var troligen Jesper Andersson som även Anja ritade av innan hon dog? Han är ju inte precis den slanka typ som sköt Henning. Det är som att det kan vara en svensk GM (möjligen Jesper eller Åke) och en dansk GM. Så utför de sina gärningar i sina hemländer.
Saga, Martin och gänget får väl snabbt konstatera om Jesper Andersson inte är fel person och försöka gå in på ett annat spår. Om han nu är klar med sina attentat så borde de kunna börja ringa in vem det är. Tycker exempelvis Jespers kollega som de mötte när de skulle träffa Jesper passar mer in på gärningsmannens kroppsbyggnad än Jesper själv.
Åke har ju verkat skum hela serien, han dyker upp vid Ferbés sida just före något händer Ferbé på ett sätt som inte gör att misstankarna mot honom försvinner. Hur reagerar han på Ferbés död?
Det kommer säkert hända en del vändningar mot slutet men nu borde de börja närma sig lösningen på fallet, kan inte dyka upp så mycket nya personer som vi ännu inte sett. Massor av samband personer emellan borde klarläggas. Är GM släkt med Saga eller varför fick de snarlik personlighetsbeskrivning. Finns det två GM kanske de är snarlika respektive kriminalare, den svenska liknar Saga och den danska liknar Martin till personligheten? Men varför göra allt som en "samproduktion" i sådant fall?
Jag tror fortfarande att Martins son är inblandad på något sätt.
Sagas älskare verkar ju också dyka upp här och där. Kanske det är
någon sorts sekt med flera inblandade på olika nivåer. Saga är för
skön "det här är Anthon,vi brukar ha sex ihop"..